Welke banden.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Ron63

Re: Welke banden.

Berichtdoor Ron63 » 23 Okt 2018, 18:23

Onder de 130 de Goodyear's zitten 285 op 8j velgen, nu ergens richting de 130duizend mee gereden en nog richting de 9mm profiel.

Geen spijt van de aanschaf gehad.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

wilzun

Berichtdoor wilzun » 23 Okt 2018, 18:43

Hoi Ron welke goodyears heb jij?
Ik heb ook vaker gereden met Goodyears zelfs nu zitten er twee op de 130 maar die zijn echt op.
Maar dit is het type wrangler. Deze heb ik geen ervaring mee.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 23 Okt 2018, 18:53

De Duratrac zie foto's
Bijlagen
band5.JPG
band5.JPG (36.67 KiB) 3958 keer bekeken
band6.jpg
Wrangler Duratrac
band6.jpg (31.81 KiB) 3958 keer bekeken
110-Td5 X-tech 2006

wilzun

Berichtdoor wilzun » 23 Okt 2018, 18:59

Oke ja ik zie het en qua geluid?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 23 Okt 2018, 19:56

Ja je hoort ze, voorbanden zijn iets geput dus dat zal niet meewerken. Beetje lastig om te zeggen vind ik, blijft toch een persoonlijke bevinding.
Onlangs heeft er iemand mee gereden en die vond ze lawaaiig, maarja die rijdt in een Range.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Okt 2018, 21:03

Ron63 schreef:Beetje lastig om te zeggen vind ik, blijft toch een persoonlijke bevinding.
Onlangs heeft er iemand mee gereden en die vond ze lawaaiig, maarja die rijdt in een Range.

't Is in een Defender nooit echt stil (behalve als je erin slaapt).

De Goodyear Duratrack ziet er uit als behorend bij de familie van "moderne" banden: Een wat fijner en langs-gericht profiel in het centrale deel van het loopvlak en grovere blokken dwars op de rijrichting aan de randen. Met genoeg lucht zullen de randblokken niet al te veel stampen.
Verlaat je de verharde weg dan gaan de randblokken echt hun werk doen.
Dit zelfde "design" zie je bij de Nokian Rotiiva AT, de Continental CrossContact AT, en ook bij een paar Cooper Discoverer typen (AT3, STT, ST Maxx).
In een vergelijkende praktijk-test kamen dit soort "moderne" banden goed naar voren, beter als de tot dan toe "bewezen" repeterende designs zoals bij de BF Goordrich AT ... of dit een vast gegeven is of alleen voor de geteste banden geldt ... dat is natuurlijk de vraag.

En dan qua geluid: De Continental CrossContact AT heeft ook "last" van een hum/brom, maar voor mij niet storend - afhankelijk van het wegdek hoor je de randblokken een beetje "stampen". De CCC AT ontwikkelt ook een licht cuppen van de randblokken van de voorwielen: de remmende krachten (zowel het echte remmen maar ook die die je in de bocht kent) doen de randblokken ietsje kantelen en dus ietsje schuin slijten.
De Nokian Hakkapeiitta LT2 heeft weer een zoemende hum ... meer en zachter rubber ... mijn winterbanden hebben nog te weinig kilometers achter zich om meer over de slijtage te zeggen.

Groeten MarcS

PS Misschien rijdt Ron63 erg voorzichtig met zijn 130 ... de slijtage van de Duratrack lijkt mij erg netjes (ik weet niet met hoeveel mm profiel de banden hun leven begonnen).

wilzun

Berichtdoor wilzun » 23 Okt 2018, 22:38

Dank je Marc en Ron voor de vele informatie.
Duidelijk is dat ik de keuze zelf moet maken en kijk dan ook naar de looks van de banden.
En denk ook dat de meeste geluid niet van de banden komen maar van andere factoren.

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Okt 2018, 10:57

wilzun schreef:.
En denk ook dat de meeste geluid niet van de banden komen maar van andere factoren.

Niet mee eens. Heb bij de 130 gemeten wat het geluid was met de originele Michilins Xzl (oid) en daarna een geleend setje ATSA banden die extra stil zouden zijn.

Daarna de nieuwe BFG muds gemonteerd die ik zelf had. Dat gaf dus meer dan een verdubbeling van het geluid tov die mooie stille AT bandjes........... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2018, 11:34

wilzun schreef:Duidelijk is dat ik de keuze zelf moet maken en kijk dan ook naar de looks van de banden.

Je "moet" vooral eerst eens een "verstandig" wensenlijstje maken. Wat wil van de band en welk gewicht hecht je daaraan.
Op basis van de onderbuik gaat het een of ander kenmerk makkelijk aan de loop met het "optimale" compromis.

Zo is bijv. het kenmerk "looks" bij een 4x4 bijna altijd tegengesteld aan goed weggedrag op de verharde (gladde) weg, "looks" is ook strijdig met "stil" (en andere comfort-kwaliteiten).   Lang ging duurzaam slecht samen met grip, maar dat is tegenwoordig veel gunstiger (wat niet wil zeggen dat er geen snel sleetse banden meer zijn), duurzaam en ook zuinig in de brandstof is wel aardig gecorreleerd.   En dus is het kenmerk "jarenlang de beste" inmiddels aardig achterhaald.

En ... banden-herrie kan heel storend zijn of anders wordt het dat wel ... met wat geluk doe je jaren met je banden en als ze hinderlijk lawaaiig zijn dan ga je je geluk verwensen. De opgaven van de banden-fabrikanten zijn niet zaligmakend (en soms gewoon onwaarschijnlijk gunstig), maar je hebt om te beginnen niet anders ... bedenk dat 3 dB verschil (op een totaalwaarde van ± 70 dB) heel weinig lijkt, maar 3 dB verschil is een hoorbare stap meer (of minder) geluid - het is objectief gezien een verdubbeling dan wel halvering.

Ik hoorde eens een 4x4 brandblus-voertuig aan komen ... een sirene was niet nodig, de banden deden genoeg.
Met zulke banden wil je ineens niet verder als de meest nabije brand.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Okt 2018, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 24 Okt 2018, 11:37

Sinds mijn 130 volledig geisoleerd is met antidreun en neopreen vind ik zelfs de BFG AT maar herriemakers boven 100 km/uur,
al is het niets vergeleken met de muds onder de 110.

Terug naar “Kroeg”