Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2018, 23:52
Hmm ... ik ken andere tabelletjes, namelijk tabelletjes van de banden-fabrikant en dus per band.
Het tabelletje dat verder geen aanduiding heeft mbt velg-diameter en/of band-hoogte lijkt meer gericht op de moderne "plattere" luxe-wagen-banden.
Bij de 80-85-100 % hoogte banden mag/moet de velg een "maatje" smaller zijn om een ideale passing te geven.
Een makkelijk redeneer-steuntje is dat de band eigenlijk streeft naar een ronde vorm, trek een cirkel door de doorsnede en je ziet dat een brede (dus platte) band een bredere velg wil als een hogere band ... bij die laatste past een verhouudingsgewijs wat smallere band als "sluitstuk".
Maar goed, als de velgen echt "gewoon" 7 inch lichtmetaal zijn dan heb je meer aan een betere banden-baas als aan het ruilen van de banden.
Los daarvan: als je de BF Goodrich met gesloten beurzen kan ruilen tegen de Goodyear Duratrack ... dan is het een lastige keus.
De BG Goodrich waren vroeger onverslijtbaar, tegenwoordig is het niet meer wat het was, de BF Goodrich waren lang "DE" standaard, tegenwoordig zijn er betere modernere banden. De Goodyear Duratrack hebben een onbekende levensduur, wel een goede naam als AT-band, ook in de sneeuw, en ook goede "looks". En dan zijn de Goodyears breder, en wellicht ook lawaaiiger vanwege de hoekiger randblokken.
Als je vooral aan weggebruik en matig off-road denkt zijn er denkelijk wel betere keuzes, iets meer rubber op de weg, iets beter op de gladde weg, en eventueel ook beter in de sneeuw.
Zoals ik al wel vaker heb gemeld: Ik reed lang op de "ouderwetse" Michelin XPC in 7.5x16 met standaard stalen velgen, een goede band voor niet teveel off-road en in de sneeuw, maar wel wat smal (in sommige ogen te smal) en nogal stug (en beperkt qua draagkracht). Ik rijd nu al weer jaren op de "standaard" Continental CrossContact AT, en 's winters Nodian Hakkapeliitta LT2 - beide in 235/85x16 in combi met stalen HD-velgen.
De Continental blijkt goed slijtvast, opvallend goed in het terrein, goed op de weg, maar begrensd bij echte gladheid, de Nokian HK is een echte winterband dus nog wat soepeler en denkelijk ook duidelijk minder slijtvast.
En ... als ik nu ineens zonder banden stond ... dan zou ik waarschijnlijk Nokian Rotiiva AT kiezen: een iets meer weg-georiënteerde AT, met winter-kwaliteit, en zuinig en stil (vlgs de opgave), en als bonus interessant qua prijsstelling.
O ja, standaard staal is 5,5 inch, en "Wolf" HeavyDuty staal is 6,5 inch breed.
7.5x16 (dus nominaal 190 mm) werd zelfs (door oa LandRover zelf) op de HD-velgen gemonteerd, 235 moet dus makkelijk op 7 inch gaan.
Misschien staan de wangen aan de steile kant en is de band daardoor wat stugger als wanneer de banden wat boller staan.
Groeten MarcS
PS Voor de hogere banden, dus de 75. 80, 85 of zelfs 100% hoogtematen, kan je als vuistregel de regel van 65 en 70 aanhouden.
De minimum-velgbreedte zit op ± 65% van de nominale band-breedte (265/75 zou dan wat 'krapjes" op een 6,5inch velg gaan), 235/85 zou op minimaal 6 inch moeten. De "optimale" velgbreedte zit op ± 70 van de nominale band-breedte.
Laatst gewijzigd door
Landmarcs op 23 Okt 2018, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.