Welke banden.

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Welke banden.

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2018, 14:19

JanT schreef:Ik denk aan 18" Sawtooth velgen en deze (Scorpion AllTerrain-plus) banden erop.

Tja, over smaak moeten we niet twisten, maar 18 inch onder een Defender vind ik geen porum.
Onder een Defender hoeft wat mij betreft geen "licht-metaal" (Sawtooth is in mijn ogen dan niet eens de beroerdste).
En ... voor de wegligging etc hoef je het niet te doen, het blijft een rijdend tuinhuisje met dito wegligging.

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 22 Okt 2018, 19:10

Wie heeft er ervaring met de Goodyear Wrangler duratrack banden?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2018, 20:06

wilzun schreef:Wie heeft er ervaring met de Goodyear Wrangler duratrack banden?

Dag Wilzun,

De berichten rond de Goodyear Wrangler Duratrack zijn goed, en de band oogt ook goed.
Maar ... het is een nogal dure band, en bovendien beperkt in verkrijgbaarheid -- in 235/85x16 bestaat ie wel maar in "Europe" moet je zelfs uitzien naar parallel-import.

Misschien moet je eerst eens goed formuleren waar je de band voor wilt ... vooral weg, of ook off-road (en dan voor hoeveel procent en hoe extreem).
En verder ook of je winterse kwaliteiten wilt en zo ja hoeveel gewicht je daar aan hecht.

En tenslotte: Welke bandenmaat wil je en waarom (dat laatste zet ik erbij omdat het "daarom" soms de overhand heeft en dan helpt geen goed advies).

Anyway: je kan voor ongeveer € 100-120 per band al een heel goede en duurzame AT band krijgen.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Okt 2018, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

wilzun

Berichtdoor wilzun » 22 Okt 2018, 20:14

Dank je Marc.

Ik heb hele nette banden bf goodrich 235/85 16 met 12mm profiel gekocht.
Maar helaas passen deze niet op mn velgen.
Nu kan ik ze ruilen tegen de Wranglers en idd is de maat 265/75 16

Ik rij eigenlijk alleen op de weg af en toe eens een modderige landweg maar daar blijft het wel bij.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2018, 20:43

wilzun schreef:Dank je Marc.

Ik heb hele nette banden bf goodrich 235/85 16 met 12mm profiel gekocht.
Maar helaas passen deze niet op mn velgen.
Nu kan ik ze ruilen tegen de Wranglers en idd is de maat 265/75 16

Ik rij eigenlijk alleen op de weg af en toe eens een modderige landweg maar daar blijft het wel bij.

Waarom passen ze niet op je velgen ? Zijn je velgen dan zooo breed :?:
En zo ja ... dan zou ik naar "normalere" velgen omzien.

O ja, er zijn altijd wel dwazen die over-brede velgen willen dus daar kom je wel van af.

Groeten MarcS

wilzun

Berichtdoor wilzun » 22 Okt 2018, 22:25

Ik heb geen idee marc degene die de banden erom moest leggen vertelde mij dat ze niet gingen passen. Zijn de aluminium velgen van lr. Uit mn hooft zag ik J7 staan.

wilzun

Berichtdoor wilzun » 22 Okt 2018, 22:57

Ik heb nu iemand die ze wil ruilen tegen de wrangler durateck 265/75 16

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Okt 2018, 23:18

wilzun schreef:Ik heb geen idee marc degene die de banden erom moest leggen vertelde mij dat ze niet gingen passen. Zijn de aluminium velgen van lr. Uit mn hooft zag ik J7 staan.

Strikt genomen zijn de banden dan te breed. En die 265/75 al helemaal. Zie tabel:
Schermafbeelding 2018-10-22 om 23.15.29.png
Ideaal zou een 8 inch velg zijn.
Mijn 235/85R16 banden onder de Td5 zitten op stalen Wolf velgen, J6,5 meen ik, en dat gaat goed. En onder de 300 Tdi zitten stalen Discovery velgen J7 met ook weer 235/85R16 banden. Origineel zaten onder de 300 Tdi stalen velgen J5,5 met 7.50R16 banden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Okt 2018, 23:52

Hmm ... ik ken andere tabelletjes, namelijk tabelletjes van de banden-fabrikant en dus per band.

Het tabelletje dat verder geen aanduiding heeft mbt velg-diameter en/of band-hoogte lijkt meer gericht op de moderne "plattere" luxe-wagen-banden.

Bij de 80-85-100 % hoogte banden mag/moet de velg een "maatje" smaller zijn om een ideale passing te geven.
Een makkelijk redeneer-steuntje is dat de band eigenlijk streeft naar een ronde vorm, trek een cirkel door de doorsnede en je ziet dat een brede (dus platte) band een bredere velg wil als een hogere band ... bij die laatste past een verhouudingsgewijs wat smallere band als "sluitstuk".

Maar goed, als de velgen echt "gewoon" 7 inch lichtmetaal zijn dan heb je meer aan een betere banden-baas als aan het ruilen van de banden.
Los daarvan: als je de BF Goodrich met gesloten beurzen kan ruilen tegen de Goodyear Duratrack ... dan is het een lastige keus.
De BG Goodrich waren vroeger onverslijtbaar, tegenwoordig is het niet meer wat het was, de BF Goodrich waren lang "DE" standaard, tegenwoordig zijn er betere modernere banden. De Goodyear Duratrack hebben een onbekende levensduur, wel een goede naam als AT-band, ook in de sneeuw, en ook goede "looks". En dan zijn de Goodyears breder, en wellicht ook lawaaiiger vanwege de hoekiger randblokken.

Als je vooral aan weggebruik en matig off-road denkt zijn er denkelijk wel betere keuzes, iets meer rubber op de weg, iets beter op de gladde weg, en eventueel ook beter in de sneeuw.
Zoals ik al wel vaker heb gemeld: Ik reed lang op de "ouderwetse" Michelin XPC in 7.5x16 met standaard stalen velgen, een goede band voor niet teveel off-road en in de sneeuw, maar wel wat smal (in sommige ogen te smal) en nogal stug (en beperkt qua draagkracht). Ik rijd nu al weer jaren op de "standaard" Continental CrossContact AT, en 's winters Nodian Hakkapeliitta LT2 - beide in 235/85x16 in combi met stalen HD-velgen.
De Continental blijkt goed slijtvast, opvallend goed in het terrein, goed op de weg, maar begrensd bij echte gladheid, de Nokian HK is een echte winterband dus nog wat soepeler en denkelijk ook duidelijk minder slijtvast.
En ... als ik nu ineens zonder banden stond ... dan zou ik waarschijnlijk Nokian Rotiiva AT kiezen: een iets meer weg-georiënteerde AT, met winter-kwaliteit, en zuinig en stil (vlgs de opgave), en als bonus interessant qua prijsstelling.

O ja, standaard staal is 5,5 inch, en "Wolf" HeavyDuty staal is 6,5 inch breed.
7.5x16 (dus nominaal 190 mm) werd zelfs (door oa LandRover zelf) op de HD-velgen gemonteerd, 235 moet dus makkelijk op 7 inch gaan.
Misschien staan de wangen aan de steile kant en is de band daardoor wat stugger als wanneer de banden wat boller staan.

Groeten MarcS

PS Voor de hogere banden, dus de 75. 80, 85 of zelfs 100% hoogtematen, kan je als vuistregel de regel van 65 en 70 aanhouden.
De minimum-velgbreedte zit op ± 65% van de nominale band-breedte (265/75 zou dan wat 'krapjes" op een 6,5inch velg gaan), 235/85 zou op minimaal 6 inch moeten. De "optimale" velgbreedte zit op ± 70 van de nominale band-breedte.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Okt 2018, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Okt 2018, 10:45

De breedte van de velg tov band is vooral van belang als je ook wilt aflaten in het terrein. dan zal een 235 op een 7j veel sneller langs de velg lekken en moet je de band gaan lijmen. Of gewoon niet aflaten in het terrein en wat voorzichtiger rijden.

Maar voor op de straat is een 235 op een 7j geen enkel probleem. Als je bandenboer zou krap in z'n visie zit zou ik ook zeker een andere overwegen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Kroeg”