Graag zou ik jullie ideeën horen over het volgende (daarom post ik het ook in de kroeg);
Ik heb een 88 series III uit 1975 op benzine, die vanwege een nogal geroest chassis niet meer door de APK keuring komt. Volgens mijn garage gaat het ook niet meer lukken het chassis te repareren/lassen en zou de enige optie een chassiswissel zijn. Dat is een flinke kostenpost maar ook een lastige beslissing omdat ik zelf niet echt een goed inzicht heb in de staat van de rest van de auto; de bodem is niet overal helemaal water/modderdicht meer het stuur heeft wel erg veel speling (al heb ik daar zelf geen last van), de aandrijfas loopt niet helemaal soepel (volgens de garage), bovenkant deurtjes moet nodig vernieuwd en of het schutboard nog goed is weet ik niet. Ook is de achteras aan één kant nattig. Optisch is het overigens wel een redelijk mooie wagen (is mijn eigen bescheiden mening dan hè ).
Een optie is dus een chassiswissel of een wat uitgebreidere restauratie, maar ik vraag me af of dat economisch gezien zinvol is (niet dus, volgens de meeste mensen ). Een andere optie is kijken of ik hier nog wat voor terug kan krijgen en deze inruilen tegen een Defender 90 Commercial ergens uit de periode 2000-2003 of misschien nog wat ouder en deze zakelijk gaan rijden. Voordeel van een Defender is wel meteen dat ik makkelijker de wat verder weg gelegen bijeenkomsten van de club kan bijwonen, maar ja, een Series vind ik eigenlijk wel leuker…
Zelf ben ik overigens geen techneut en heb ik niet echt de tijd of een goede plaats om te sleutelen. Alles (ok, het meeste) wat er eventueel moet gebeuren zal ik dus moeten uitbesteden.
Wat denken jullie?
Alle input is welkom!
Restaureren of inruilen
Re: Restaureren of inruilen
Ik zou eerst maar eens een grote rekensom maken en dan ook alles ruim naar boven afronden en dan bedenken of je het er voor wil uitgeven.
Bij dit soort auto's kan je het economisch denken beter uitzetten, het is meer een hobby (onthaasting) die geld kost.
Groet Ron
Ps: Ik denk overigens dat je bovenstaande zelf ook wel weet
Bij dit soort auto's kan je het economisch denken beter uitzetten, het is meer een hobby (onthaasting) die geld kost.
Groet Ron
Ps: Ik denk overigens dat je bovenstaande zelf ook wel weet
110-Td5 X-tech 2006
Als je niet in de gelegenheid bent om zelf te sleutelen heeft zelf rekenen ook weinig nut volgens mij. Maak een hele hoop foto's en neem contact op met gasten als Maanrover, Ron Bolleboom en weet ik wie er verder nog bezig is met Series restauratie.
Vraag hen om een prijsopgaaf en als dat een beetje binnen je budget ligt ga er dan met de auto langs om een nog betere quote te krijgen. Dan kun je beslissen of de wagen het je waard is. En anders zullen zij je ook wel vertellen wat ie ongeveer als restwaarde heeft.
Vraag hen om een prijsopgaaf en als dat een beetje binnen je budget ligt ga er dan met de auto langs om een nog betere quote te krijgen. Dan kun je beslissen of de wagen het je waard is. En anders zullen zij je ook wel vertellen wat ie ongeveer als restwaarde heeft.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Ik zit met hetzelfde probleem.
Motor reviseren heeft al het nodige gekost. Ook heeft hij eigenlijk een nieuw chassis nodig en schutbord.
Deuren heb ik al nieuw staan 4 jaar geleden gekocht.
Morgen een airco systeem ophalen.
Of hij het waard is geen idee maar ik rij er al 15 jaar in dus het mijn vertrouwde auto.
En voor mij het mooiste model 130 de crewcab met doorlopende carrosserie.
Ik denk al gauw dat hij het niet waard is maar als hij gedaan is is hij toch weer goed en weet ik ook wat er allemaal gedaan is.
Motor reviseren heeft al het nodige gekost. Ook heeft hij eigenlijk een nieuw chassis nodig en schutbord.
Deuren heb ik al nieuw staan 4 jaar geleden gekocht.
Morgen een airco systeem ophalen.
Of hij het waard is geen idee maar ik rij er al 15 jaar in dus het mijn vertrouwde auto.
En voor mij het mooiste model 130 de crewcab met doorlopende carrosserie.
Ik denk al gauw dat hij het niet waard is maar als hij gedaan is is hij toch weer goed en weet ik ook wat er allemaal gedaan is.
Inderdaad @Ron, dat weet ik maar al te goed
Maar dat maakt het meteen ook zo lastig om een keuze te maken. Zou zo fijn zijn als ik ongeveer weet wat ik zou moeten investeren om hem voor de komende paar jaar weer goed te maken, en wat ie na die investering zo ongeveer waard is. Geld kost het toch, dat weten we en dat mag ook, maar het moet liever ook geen bodemloze put worden. Wat dat betreft vind ik het idee van @Edward om met een flinke stapel foto's contact op te nemen met de bedrijven die zich bezig houden met Series restauratie wel en hele goede; dat ga ik na de vakantie dus doen, thanks!
Mochten jullie naast de door Edward al genoemde Maanrover en Ron Bolleboom nog meer goede namen hebben dan hoor ik die overigens graag! Zelf had ik One-Ten al gevonden maar ik denk dat zij voornamelijk Defenders doen (en dan heel gedegen) en ik zie ook advertenties voorbij komen van Sons 4x4 voor chassis en chassiswissels.
Thanks,
John
Mochten jullie naast de door Edward al genoemde Maanrover en Ron Bolleboom nog meer goede namen hebben dan hoor ik die overigens graag! Zelf had ik One-Ten al gevonden maar ik denk dat zij voornamelijk Defenders doen (en dan heel gedegen) en ik zie ook advertenties voorbij komen van Sons 4x4 voor chassis en chassiswissels.
Thanks,
John
Op basis van je eigen omschrijving zeg ik niet doen.
De belangrijkste zaken die je op orde moet hebben om het financieel binnen aanvaardbare grenzen te houden heb je niet (voldoende) in huis; ervaring, tijd en ook vooral een fatsoenlijke ruimte.
Dan ben je in princiepe afhankelijk van betaalde professionele mensen.
Ga uit van een uurtarief van 30 euro, en dan laat ik de btw nog maar buiten beschouwing, reken 4 weken weken aan arbied, dan zit je al op pakweg 5 mille.
Dan nog een chassis, pakweg 1700 euro of zo, en al het overig.
Het zit altijd tegen, en naarmate dat ding completer gaat worden, smaakt het naar meer, en pak je dus zaken completer aan.
Doe de rekensom..
Ga voor het alternatief, die 90.
Edward's advies is zeker de moeite waard, neem (oa)contract op met Ron B en stel hem de vraag.
Misschien dat zijn oudste zoon Niels de tijd en gelegheid heeft om je verder te helpen.
Maar ik schat in dat dit hetzelfde gaat worden als de renovatie van een zeiljacht, dat kost alleen maar geld.
Tenzij je op lange termijn denkt, dan komt het naar je toe terug in de vorm van het plezier ervan, en je auto door en door kennen.
Succes.
De belangrijkste zaken die je op orde moet hebben om het financieel binnen aanvaardbare grenzen te houden heb je niet (voldoende) in huis; ervaring, tijd en ook vooral een fatsoenlijke ruimte.
Dan ben je in princiepe afhankelijk van betaalde professionele mensen.
Ga uit van een uurtarief van 30 euro, en dan laat ik de btw nog maar buiten beschouwing, reken 4 weken weken aan arbied, dan zit je al op pakweg 5 mille.
Dan nog een chassis, pakweg 1700 euro of zo, en al het overig.
Het zit altijd tegen, en naarmate dat ding completer gaat worden, smaakt het naar meer, en pak je dus zaken completer aan.
Doe de rekensom..
Ga voor het alternatief, die 90.
Edward's advies is zeker de moeite waard, neem (oa)contract op met Ron B en stel hem de vraag.
Misschien dat zijn oudste zoon Niels de tijd en gelegheid heeft om je verder te helpen.
Maar ik schat in dat dit hetzelfde gaat worden als de renovatie van een zeiljacht, dat kost alleen maar geld.
Tenzij je op lange termijn denkt, dan komt het naar je toe terug in de vorm van het plezier ervan, en je auto door en door kennen.
Succes.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Hi, Ik heb voor min of meer dezelfde vraag gestaan. Ik denk nog wel meer mensen op dit forum.
Ik ben in 2014 begonnen met de motor opnieuw op te laten bouwen. Daarna de aandrijving, vanaf de versnellingsbak tot aan de banden. Komend najaar de remmen, schijven, blokken, leidingen. In de winter de carrosserie (hij moet dan voor t laatst 3 maanden opgehokt worden, komt mooi uit). Dat is tot nu toe t duurst. Mijn geluk is dat het chassis nog hard is (de auto heeft van 1979 tot 2005 in Italie gewoond, miss dat dat verklaart dat ie wel lichter is geworden maar roest meevalt).
Anyway, wat ik wou zeggen; het enige echte criterium is: wil je er nog voor lange tijd mee rijden, en dan bedoel ik minstens 5 - 8 jaar. Want dan is het voordeel dat je precies weet wat je hebt. Een andere kopen en dan kun je in zekere zin weer overnieuw beginnen. Ik ga nog zeker 8 jaar met deze auto verder dus dan vind ik de kosten verantwoord. Misschien dat de waarde nog wat oploopt, dat beweegt met de economie mee (meer gekken die veel willen betalen als de economie goed gaat). Maar ik doe t voor mijn eigen plezier.
Andre
Ik ben in 2014 begonnen met de motor opnieuw op te laten bouwen. Daarna de aandrijving, vanaf de versnellingsbak tot aan de banden. Komend najaar de remmen, schijven, blokken, leidingen. In de winter de carrosserie (hij moet dan voor t laatst 3 maanden opgehokt worden, komt mooi uit). Dat is tot nu toe t duurst. Mijn geluk is dat het chassis nog hard is (de auto heeft van 1979 tot 2005 in Italie gewoond, miss dat dat verklaart dat ie wel lichter is geworden maar roest meevalt).
Anyway, wat ik wou zeggen; het enige echte criterium is: wil je er nog voor lange tijd mee rijden, en dan bedoel ik minstens 5 - 8 jaar. Want dan is het voordeel dat je precies weet wat je hebt. Een andere kopen en dan kun je in zekere zin weer overnieuw beginnen. Ik ga nog zeker 8 jaar met deze auto verder dus dan vind ik de kosten verantwoord. Misschien dat de waarde nog wat oploopt, dat beweegt met de economie mee (meer gekken die veel willen betalen als de economie goed gaat). Maar ik doe t voor mijn eigen plezier.
Andre
Los van het feit dat je de munten wel gewoon moet hebben krijg ik een beetje jeuk van de boekhoudersmentaliteit dat alles rekenkundig maakt.
Mijn eigen Serie was zover heen dat restaureren kansloos was. Maar omdat het in het leven om meer dan centen gaat ben ik er vrolijk aan begonnen en ik heb er al 19 jaar op en af een fijne hobby aan.
Sprak vandaag een Belg die op vakantie is met z'n IIa en die heeft er zojuist voor 12K aan laten verspijkeren want zelf "heeft ie moeite met een kop koffie rechtop te houden" zoals hij het zo mooi omschreef. Als je het beestje zag staan zou je denken dat ie 12 euri bedoelde. Maar technisch is ie als nieuw.
Als je alles rekenkundig gaat benaderen dan is geen enkele auto een goede uitgave en ZEKER geen investering. Wat dat betreft kun je nog redelijk ongegeneerd geld in een Serie of Defender gieten wat waardevast zijn ze zeker gebleken.......
Mijn eigen Serie was zover heen dat restaureren kansloos was. Maar omdat het in het leven om meer dan centen gaat ben ik er vrolijk aan begonnen en ik heb er al 19 jaar op en af een fijne hobby aan.
Sprak vandaag een Belg die op vakantie is met z'n IIa en die heeft er zojuist voor 12K aan laten verspijkeren want zelf "heeft ie moeite met een kop koffie rechtop te houden" zoals hij het zo mooi omschreef. Als je het beestje zag staan zou je denken dat ie 12 euri bedoelde. Maar technisch is ie als nieuw.
Als je alles rekenkundig gaat benaderen dan is geen enkele auto een goede uitgave en ZEKER geen investering. Wat dat betreft kun je nog redelijk ongegeneerd geld in een Serie of Defender gieten wat waardevast zijn ze zeker gebleken.......
Edward van Vugt
Even een update; ik heb goed naar jullie adviezen geluisterd en een Defender 90 gezocht en gevonden. Afgesproken de Series in te ruilen. Maar ik had er best moeite mee om hem weg te doen, en veel kreeg ik er niet voor terug, dus op de dag dat ik de Defender op zou gaan halen toch maar besloten de Series nog even zelf te houden...
Contact gezocht met Maanrover waar bleek dat de Series helemaal zo slecht niet was en prima opgeknapt kan worden. Dat gaan we nu dus doen; eerst technisch in orde maken, dan even sparen, en dan knappen we hem in tweede instantie ook optisch nog wat verder op. Blij mee!
Contact gezocht met Maanrover waar bleek dat de Series helemaal zo slecht niet was en prima opgeknapt kan worden. Dat gaan we nu dus doen; eerst technisch in orde maken, dan even sparen, en dan knappen we hem in tweede instantie ook optisch nog wat verder op. Blij mee!
-
Landmarcs
John,
Een mooi eind van het verhaal, of eigenlijk een doorstart en een nieuw begin.
Alleen ... ik had naar een 110 ipv de 90 gezocht
Groeten MarcS
Een mooi eind van het verhaal, of eigenlijk een doorstart en een nieuw begin.
Alleen ... ik had naar een 110 ipv de 90 gezocht
Groeten MarcS