Er zijn een aantal mensen actief hier op dit forum die veel verstand hebben van grijs en geel regelgeving. Vraagje:
Gisteren spreek ik een vriend, eigenaar van een Defender 90, zo'n dichte; zonder zijramen.
Hij rijdt de auto al jaren op een grijs kenteken. Recent rijdt de belastingdienst bij hem het terrein op, fotografeert, staand op een kistje, door de bovenraampjes (die ronde in de daklijst) dwars door de auto heen en zegt: "dit mag niet kunnen, dus is het een geel kenteken."
Boete plus naheffing Bpm 7000 Euri.
Het kan toch niet waar zijn? Het is gewoon de service-bus van zijn bedrijf!
Iemand die hier iets over kan zeggen?
Grijs & geel; een vraag
Re: Grijs & geel; een vraag
Ja schandalig. Maar volgens de wet hebben ze gelijk.
Let maar op, bij de meeste hard-tops zijn de alpine windows (zo heten die raampjes) geblindeerd.
Er mag alleen aan de rechterzijde een doorzichtig raam in de laadruimte van een grijs kenteken auto hebben.
Dat is nog niet heel lang, voorheen mochten er helemaal geen doorzichtige ramen in zitten.
En ja ik weet het, die alpine windows zijn niet bruikbaar maar als je er aan beide zijden één hebt met doorzichtig glas dan ben je in overtreding als het gaat om de grijs kenteken wetgeving. Een economisch delict heet dat.
Heb het zelf niet verzonnen......
Let maar op, bij de meeste hard-tops zijn de alpine windows (zo heten die raampjes) geblindeerd.
Er mag alleen aan de rechterzijde een doorzichtig raam in de laadruimte van een grijs kenteken auto hebben.
Dat is nog niet heel lang, voorheen mochten er helemaal geen doorzichtige ramen in zitten.
En ja ik weet het, die alpine windows zijn niet bruikbaar maar als je er aan beide zijden één hebt met doorzichtig glas dan ben je in overtreding als het gaat om de grijs kenteken wetgeving. Een economisch delict heet dat.
Viv schreef:Ja schandalig. Maar volgens de wet hebben ze gelijk.
Nee? Wat is je bron dan als je het niet zelf verzonnen hebt?
Die hoekramen zitten in het dak en zijn dakramen. Dat Terberg die dicht maakt wil niet zeggen dat dat ook wettelijk moet. Het staat niet in de inrichtingseisen. Verder is de logica "hij is niet grijs dus geel" er idd een die financieel hard aankomt en dus is het erg belangrijk die eisen in acht te nemen en te respecteren. (mits je de boete voor lief neemt)
Er moet ergens jurisprudentie van zijn want het is al ooit uitgevochten in de rechtszaal. Zeker aanvechten want die ramen hoeven niet dicht te zijn!
Net zo min als je dakraam bovenin het dak.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting
aan de rechterzijde van de laadruimte mag 1 zijruit aangebracht zijn
aan de linkerzijde van de laadruimte mogen geen zijruiten zitten
Viv schreef:https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting
Dat gaat over de zijkanten vd auto. Het dak zit boven de dakgoot...........
Maar goed. Mijn advies aan TS is iig om vooral bezwaar aan te tekenen en het desnoods voor te laten komen. De kans is zeer groot dat de boete vervalt.
Edward van Vugt
- Erik Peters
Edward schreef:Dat gaat over de zijkanten vd auto. Het dak zit boven de dakgoot...........![]()
![]()
Ja, dat gedeelte van het dak maakt deel uit van de zijkant, net zoals dat binnen-gedeelte van het dak ook deel uitmaakt van de laadruimte. M.i. maakt Ter Berg de alpine-raampjes (in ieder geval links) terecht dicht.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Edward schreef:Dat gaat over de zijkanten vd auto. Het dak zit boven de dakgoot...........![]()
![]()
Ja, dat gedeelte van het dak maakt deel uit van de zijkant, net zoals dat binnen-gedeelte van het dak ook deel uitmaakt van de laadruimte. M.i. maakt Ter Berg de alpine-raampjes (in ieder geval links) terecht dicht.
Groet,
Erik.
Die redenering snap ik en ik heb ze ook gewoon dicht om geen discussie op te zoeken. Maar tenzij TS ze zelf bewuste heeft open gelaten en het oké vind om daar nu 7K voor af te tikken zou ik even wat minder principieel zijn en kijken wat er te redden valt.........
Het is een discussie punt en ik heb zelf 1 wagen door de keuring gekregen mét de ramen open. Dat is toen op mijn verzoek (of eigenlijk dat van m'n klant) ook zwart op wit gezet door de belastingdienst. Maar dit is ook juist de reden dat ik niet meer bij de Rdw/Douane kom..........
Edward van Vugt
Iedereen veel dank voor de reacties!
Ik speel ze naar de belanghebbende door; zijn advocaat moet die jurisprudentie boven water kunnen tillen. Volgens mij is het kansrijk en 7000 Euro is een hoop geld!
Snel terug naar grijs dus!
Ik speel ze naar de belanghebbende door; zijn advocaat moet die jurisprudentie boven water kunnen tillen. Volgens mij is het kansrijk en 7000 Euro is een hoop geld!
Snel terug naar grijs dus!
Ik ga de regels niet goedpraten, maar als je horizontaal fotografeert door het ene zijraam en je kunt dan aan de andere kant (horizontaal) naar buiten kijken, dan is er volgens mij sprake van een zijraam (in dit geval 2) en zouden ze, volgens de letter van de regelgeving, dicht moeten zijn (althans: blijkbaar aan 1 kant). Dat je aan die raampjes in de praktijk niets hebt, snap ik ook wel, maar goed...
Succes ermee, ik hoop dat ze er coulant mee omgaan...
Succes ermee, ik hoop dat ze er coulant mee omgaan...
130 HCPU TD5 MY2000
Dit probleem is de laatste 15 jaar of zo al vaak voorbij gekomen, zowel hier als op het oude Landrover prikbord.
Het slechte nieuws is dat die alpineraampjes echt niet mogen volgens de regels van de belastingdienst.
De termen "grijs" en "geel" bestaan al jaren niet meer. We hebben "bedrijfsvoertuigen" en "personenvoertuigen".
De regels die gelden voor deze categorieen zijn te vinden in de "Regeling voertuigen" op rijksoverheid.nl en dit zijn de regels die de RDW hanteert bij het op kenteken zetten of omkeuren.
Nu heeft de belastingdienst zijn eigen regels om te bepalen in welk belastingtarief een voertuig valt en die zijn te vinden op belastingdienst.nl.
Die regels van de belastingdienst vind je ook helemaal niet terug in de "Regeling voertuigen".
Dat een voertuig volgens de RDW een bedrijfsvoertuig is wil helemaal niet zeggen dat hij dan automatisch in het lage belastingtarief valt want daarvoor moet hij ook nog aan de regels van de belastingdienst voldoen.
Neem bijvoorbeeld een pick-up. Deze komt altijd als bedrijfsauto op kenteken, maar als de lengte van de laadbak niet aan de regels van de belastingdienst voldoet dan valt hij toch echt in het hoge tarief van personenauto. Een mooi voorbeeld hiervan is de 110 crewcab.
Ook een 88" pick-up heeft standaard een te korte laadbak terwijl het voor de RDW wel een bedrijfsauto is.
Nu zou je denken: Waarom werken de RDW en de belastingdienst niet wat beter samen om dit soort problemen en hoge boetes te voorkomen voor mensen??? Het antwoord daarop weet ik ook niet.
Eric
Het slechte nieuws is dat die alpineraampjes echt niet mogen volgens de regels van de belastingdienst.
De termen "grijs" en "geel" bestaan al jaren niet meer. We hebben "bedrijfsvoertuigen" en "personenvoertuigen".
De regels die gelden voor deze categorieen zijn te vinden in de "Regeling voertuigen" op rijksoverheid.nl en dit zijn de regels die de RDW hanteert bij het op kenteken zetten of omkeuren.
Nu heeft de belastingdienst zijn eigen regels om te bepalen in welk belastingtarief een voertuig valt en die zijn te vinden op belastingdienst.nl.
Die regels van de belastingdienst vind je ook helemaal niet terug in de "Regeling voertuigen".
Dat een voertuig volgens de RDW een bedrijfsvoertuig is wil helemaal niet zeggen dat hij dan automatisch in het lage belastingtarief valt want daarvoor moet hij ook nog aan de regels van de belastingdienst voldoen.
Neem bijvoorbeeld een pick-up. Deze komt altijd als bedrijfsauto op kenteken, maar als de lengte van de laadbak niet aan de regels van de belastingdienst voldoet dan valt hij toch echt in het hoge tarief van personenauto. Een mooi voorbeeld hiervan is de 110 crewcab.
Ook een 88" pick-up heeft standaard een te korte laadbak terwijl het voor de RDW wel een bedrijfsauto is.
Nu zou je denken: Waarom werken de RDW en de belastingdienst niet wat beter samen om dit soort problemen en hoge boetes te voorkomen voor mensen??? Het antwoord daarop weet ik ook niet.
Eric