Grijs & geel; een vraag

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Bowmore_and_more

Re: Grijs & geel; een vraag

Berichtdoor Bowmore_and_more » 08 Feb 2018, 22:27

Dat een voertuig volgens de RDW een bedrijfsvoertuig is wil helemaal niet zeggen dat hij dan automatisch in het lage belastingtarief valt want daarvoor moet hij ook nog aan de regels van de belastingdienst voldoen.

Om er maar weer een oude discussie aan toe te voegen: bij de 130 is de huif op de laadbak steeds weer punt van discussie. Door de dealer wordt de auto "bedrijfswagenklaar" gemaakt (lees gereed voor grijs kenteken). Daarbij is de aluminium plantenbak het meest herkenbaar. De huif zit er dan al op en de auto wordt gewoon op grijs kenteken gezet. Van de dealer heb ik begrepen dat er in het verleden overijverige ambtenaren deze situatie afkeurden en de auto weer "geel" moest worden. In de gevallen die bij mijn dealer (Jager Purmerend) bekend zijn, heeft een jurist van JLR zich ermee bemoeid en is de sanctie weer teruggedraaid. Met die info in het achterhoofd rij ik mét huif, maar met blijf wel wat huiverig als er weer eens een grootscheepse controle plaatsvindt...
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 09 Feb 2018, 08:25

Maar ook hier geldt weer, Bedrijfswagen voor de RDW is nog niet automatisch lage MRB bij de belastingdienst.

Zolang die twee blijkbaar verschillende eisen blijven stellen c.q. de eisen regelmatig in hun voordeel veranderen, blijft het een lastig vraagstuk.

Gert-Jan.

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 10 Feb 2018, 20:05

Kan je op het onderste gedeelte van de alpineruiten nog iets leggen en blijft het dan ook liggen of valt het van de auto?
Nee, het glijdt eraf. Dat betekent dat het te recht is en dus zijkant vertikaal en niet x is. Ieder objectief denkend mens weet dan dat dit jiet klopt met de regels die de belastingdienst heeft opgesteld. Ookal willen we dit nog zo graag.
Als er iemand in het verleden een rechtzaak omtrent deze alpineramen had gewonnen had de link hier allang gestaan. Kom maar op met die link ernaar. Ik vermoed dat het in dit geval gewoon betalen wordt.

Succes.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Feb 2018, 20:53

Frank110V8 schreef:.... Ieder objectief denkend mens weet dan dat dit niet klopt met de regels die de belastingdienst heeft opgesteld. Ook al willen we dit nog zo graag.
Als er iemand in het verleden een rechtzaak omtrent deze alpineramen had gewonnen had de link hier allang gestaan. Kom maar op met die link ernaar. Ik vermoed dat het in dit geval gewoon betalen wordt.

Wellicht komt er geen rechtzaak als je een brief als zo eentje als Edward heeft (gezien heeft) aan de belastingmannen kan tonen.
De belastingmannen beginnen pas een rechtzaak als ze zich erg zeker van hun zaak voelen want ... een verloren rechtzaak is slecht voor het ego en bovendien geeft een verloren rechtzaak weer jurisprudentie. Onderhands regelen komt dus nogal eens voor op het moment dat er over de uitkomst van een rechtzaak iets meer twijfel is.
Persoonlijk zie ik de winst van de alpine-raampjes niet. Als ze al in het dak zitten geven ze het gedoe van het dichtzetten, dus dan is het winst als ze mogen blijven zitten.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Feb 2018, 21:48

De meest zielige dooddoener in dit soort topics is wel die van "kom maar op met je uitspraak van de rechter" :shock: :shock:

Treurig, heel treurig. Ieder weldenkend mens kan uitrekenen dat het niet uitkan om tegen de belastingdienst te gaan procederen als de inzet een boete van 10.000 euri oid is. Dan moet je wel echt een kutleven hebben om daar je tijd, energie en vooral geld in te gieten..........
Zaken als deze zijn meestal wel redelijk te schikken. Ik heb nog nooit een ondernemer meegemaakt die zoveel tijd over had in z'n bedrijf dat het uit kon om niet gewoon te slikken en te betalen...... :shock: :shock:

Omdat ik in het verleden menig wagen heb omgebouwd, aangepast, ingericht en wat ook ben ik er wel eens bij betrokken geraakt omdat men vond dat ik een aanpassing gedaan zou hebben waardoor de boete eigenlijk voor mij was, omdat men mijn advies waardeerde of omdat ik als betrokkene mijn input mocht leveren in een gesprek met de inspecteur.

Er zijn in het verleden wagen goedgekeurd door de Rdw met de alpine ramen open. Daar kun je geen keiharde garanties uithalen vwb de inrichtingseisen maar in een gesprek met de inspecteur geeft het wel aan dat je een oprechte fout hebt gemaakt en dat enige coulance wellicht op z'n plek is.

Wellicht ben ik naïef, maar ik heb een goede relatie met m'n belastinginspecteur, die ga ik niet op het spel zetten met een rechtszaak om iets aan te vechten dat ik gewoon had kunnen (moeten) weten en waar eigenlijk niet heel veel op af te dingen is. Ik kom er liever gewoon samen uit.... Ik denk dat het merendeel van de mensen zo zal redeneren............ :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Frank110V8

Berichtdoor Frank110V8 » 10 Feb 2018, 22:05

Ik denk dat je voor 10.000 euro heel veel moet werken. Aanvechten is dan dus interessant. Je zal met bewijzen moeten komen dat er auto's met alpineramen door de belastingdienst zijn goedegekeurd. Al langere tijd maakt het RDW foto's en doet die in het dossier van de auto. De belastingdienst doet dit ook . Als wij dus kentekens kunnen aandragen van recente auto's die op bedrijfskenteken zijn gezet waarop duidelijk te zien was dat de ramen erin zaten ten tijde van de aanvraag naar bedrijfs-wegenbelasting tarief, dan is de topic starter geholpen.
Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper

Berrie3016

Berichtdoor Berrie3016 » 12 Feb 2018, 13:12

Ja kijk, je maat wist natuurlijk dat ie verkeerd zat met dat grijze kenteken: typisch gevalletje van wie z'n billen brand moet op de blaren zitten.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 12 Feb 2018, 15:02

Ik heb nergens gelezen dat "die maat" wist dat het moest.

Ik vraag me eigenlijk af of hij de auto op deze manier heeft gekocht, zoja wie heeft dan de ombouw gedaan. En wat was de reden dat de belasting zo specifiek op de auto afkwam.

Blijft dus eigenlijk en lastig verhaal zolang de RDW en belastingdienst hun eigen voorwaardes stellen. Eerst een goed gesprek doen zoals Edward zegt en dan bepalen wat je gaat doen.

Groet

Ron
110-Td5 X-tech 2006

tim

Berichtdoor tim » 12 Feb 2018, 16:37

Heh verdorie, toch jammer dat ik niet als eerste wist dat dat de nederlandse neef van chuccie norris back in town was..
Ik vraag mij ineens af, zou die die laatste teelt wijsheid nou net zo goed zijn aangeslagen als die voorlaatste teelt glazen bollen die hij op dat stukje land pacht?
Sowieso raar hoor, want volgens mij doet de familie Norris in dakkapellen, en fiat bedrijfswagens hebben toch geen alpine raampjes?
Best knap hoor, van al die markten thuis zijn.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 12 Feb 2018, 16:40

tim schreef:Heh verdorie, toch jammer dat ik niet als eerste wist dat dat de nederlandse neef van chuccie norris back in town was..
Ik vraag mij ineens af, zou die die laatste teelt wijsheid nou net zo goed zijn aangeslagen als die voorlaatste teelt glazen bollen die hij op dat stukje land pacht?
Sowieso raar hoor, want volgens mij doet de familie Norris in dakkapellen, en fiat bedrijfswagens hebben toch geen alpine raampjes?
Best knap hoor, van al die markten thuis zijn.

Nou ben ik niet echt blond.......maar deze opmerking kan ik niet echt plaatsen en begrijpen.
Help me svp :roll:

Terug naar “Kroeg”