EGR klep puma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
twdi

EGR klep puma

Berichtdoor twdi » 17 Jan 2018, 07:39

Er is me verteld dat de EGR klep van de puma vaak een bron van ergernis is en stuk gaat.
Herkennen jullie dat en wie is er al eens door stil komen te staan?

Onze puma heeft nu ruim 120000 op de klok. Neemt dan de kans op een kapotte EGR toe?

Waterrover
Beheerder

Re: EGR klep puma

Berichtdoor Waterrover » 17 Jan 2018, 10:16

twdi schreef:Er is me verteld dat de EGR klep van de puma vaak een bron van ergernis is en stuk gaat.

Onze puma heeft nu ruim 120000 op de klok. Neemt dan de kans op een kapotte EGR toe?

Het lijkt mij handig eerst de zoekfunctie op het forum te gebruiken, over de EGR is al veel informatie bekend.

Chris

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2018, 10:18

twdi schreef:Er is me verteld dat de EGR klep van de puma vaak een bron van ergernis is en stuk gaat.

Dag "twdi",

Misschien is het met die Puma EGR wel net als met de "wiring-harness" bij de Td5.
Bij die "olie-kabel-boompjes" heb je mensen die al aan de tweede, derde kabelboom toe zijn, terwijl anderen nog steeds de eerste hebben.
Bij die kabelboompjes lijkt het dus dat de harde praktijk de enige test is.

Mijn 2010 Puma heeft onder garantie - op de rand van de garantie-termijn - een nieuwe EGR gekregen, en drie jaar later was ie weer toe aan "gedoe" (het gedoe viel overigens mee, zo nu en dan het motor-lampje, en een enkele keer een kort momentje iets minder mooi rondlopen, nauwelijks merkbaar). Ik hoop dat dat ritme van iedere 3 jaar geen normale regelmaat wordt. Het zou mooi zijn als die EGR serviceable was, het gaat om heel geringe vervuilingen van het mechaniek dat daardoor niet altijd zo snel reageert als de software van de klep verwacht (in de limiet gaat het om een klep die niet meer werkt, maar die twee maal bij mij betrof alleen een niet altijd conform de grenswaarden reagerende klep).

Ik hoop dus dat het net als bij die kabelboompjes werkt: Sommige blijken beter als andere ... een soort Russische Roulette met een kans op een buitenkans.

In ieder geval is "ruim 120.000 km" geen reden om over een andere kans te spreken, met mijn ritme had je al lang een nieuwe, niet de eerste.
Is het die Russische Roulette, dan is "ruim 120.000 km misschien wel het bewijs dat je een goeie hebt en neemt de kans op problemen af met de kilometers.

Groeten MarcS

twdi

Berichtdoor twdi » 17 Jan 2018, 10:37

Enig idee wat het kostte om de klep te laten vervangen Marc?

Ik overweeg namelijk een stage 1 tuning als voorzorg

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jan 2018, 11:21

Dag "twdi",

Ik weet niet meer wat het kostte, sommige dingen vergeet je liever.

Verder ...
Wat betreft uit uit-programmeren van de EGR: het is een "oplossing" met een paar mitsen en maren.
Zelfs in Kenia zit er een EGR in de Puma, alleen negeert de software foutmeldingen (zo heb ik begrepen).
In onze streken kan je er bijna op rekenen dat vroeger of later "sjoemel-aanpassingen" ook onder de aandacht van de controleurs komen, of zelfs een APK-puntje worden. In theorie ben je strafbaar wegens een milieudelict als je willens en wetens de normering overschrijdt door een stukje later opzettelijk toegevoegde "sjoemel-software", milieudelicten kennen hoge straffen.
Bovendien loop je een goede kans dat een stil gezette EGR door de stilstand in de auto uiteindelijk stuk gaat, en dan betekent terug naar werkend ook de EGR vervangen (of je moet nu direct je goed werkende EGR vervangen door eentje die klachten heeft ... dan blijft je huidige hopelijk werkend op de plank liggen).
En tenslotte: je hebt nu een al lang goed werkende EGR ... waarom daarmee niet tevreden zijn. De EGR doe beslist goed werk voor de NOx uitstoot. Eentje meer of minder is natuurlijk onmeetbaar op het totaal, maar als 10% of meer zo denkt dan krijgt de diesel nog weer meer de zwarte-piet, en dan straks worden ook de nieuwere diesels overal in de ban gedaan.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”