Nieuwe eisen winterbanden Duitsland

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Waterrover
Beheerder

Nieuwe eisen winterbanden Duitsland

Berichtdoor Waterrover » 22 Dec 2017, 09:26

Kennelijk heeft de Duitse overheid besloten de regels voor het gebruik van winterbanden aan te scherpen. Voorheen was alleen de aanduiding M+S op de band voldoende, nu moet dit vergezeld worden van het bekende "sneeuwvlokje". Een boete kan oplopen tot 80 euro, op zich valt dat mee.

Ik ben zelf ooit betrokken geweest bij een ongeval in Duitsland en kan mij herinneren dat de politie, ook in de zomer, mijn auto aan een technisch onderzoek heeft onderworpen, met name de staat van de banden. Heb je niet de juiste (winter)banden dan kan je het ongeval worden aangerekend door de Duitse justitie. Er komt een overgangsregeling tot 2024, je dient dan je banden vóór 2018 gekocht te hebben.

Ik vraag mij af, welke band (maten)(merken) is nu geschikt om te monteren die de aanduiding M+S en sneeuwvlokje heeft? Of wordt het straks een keuze tussen een winterband of M+S band?

Chris

Landmarcs

Re: Nieuwe eisen winterbanden Duitsland

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2017, 10:51

Dag Chris, Dag Winterbanden-twijfelaars,

Het loont denk ik de moeite om de overgangsregeling nog eens goed onder de loep te nemen, staat er "gekocht" (en hoe bewijs je dat?) of rekent men met de fabrikage-jaar-code ?
In het laatste geval zou het maar zo kunnen dat de "winterbanden" met alleen M+S dus nog jaren ermee door kunnen, en dat bovendien deze M+S banden vanwege de "regel-gevoelige/angstige-koper" ineens minder gevraagd blijken en dus aantrekkelijk in prijs.

Resteert natuurlijk de vraag of je dat moet willen. De oudere alleen M+S banden zijn lang niet allemaal goed in de sneeuw (ondanks de "Mud&Snow" aanduiding), zulke banden zijn overigens ook lang niet altijd goed in Mud (denk bv aan de Michelin XPC, die wel opvallend goed in de sneeuw is, ondanks zijn beperkte lamellen, maar weinig in de Mud doet). Moderne(re) winterbanden doen echt heel veel meer in de sneeuw.

En dan de vraag wat er aan sneeuwvlokjes-winterbanden is:
In 235/85x16 is de keuze ineens bepaald niet reuze:
+ Nokian Hakkapeliitta LT2 is op het moment de enige "van naam" -- echter,de dagprijs heeft een Bitcoin-achtige stijging doorgemaakt*
+ Cooper Discoverer M+S (die ook een sneeuwvlokje heeft) is uitverkocht
+ Verder is er een Nexen en zijn er twee Kumho's (waarvan eentje een echte bestelauto-band is)
Tenslotte zijn er ook All-Season banden, er zijn een aantal AT's met een vlokje, de meeste tonen niet echt als een winterband.
Eentje die wat betere "papieren" lijkt te hebben is de Nokian Rotiiva AT -- een band die overigens in veel lijsten bij de zomerbanden is opgenomen, maar wel degelijk alle "papieren" heeft (en deze band is in ieder geval ook heel acceptabel geprijsd).

* Kijk ik "price-wise" dan zijn mijn Nokians ondanks 3 jaar gebruik (en dus slijtage) alleen maar in waarde gestegen.
In Discovery maten is de keuze waarschijnlijk veel groter (qua prijsstelling en of verkrijgbaarheid heb ik geen onderzoek gedaan).
Aansluitend op de bovengenoemde banden zie ik allerlei mogelijkheden.
In 225/75x16 is er o.a de Nokian Hakkapeliitta LT2
In 235/70x16 zijn er o.a. de Nokian Hakkapeliitta R2 SUV en Cooper Discoverer M+S
In 215/85x16 is er o.a. de Cooper Discoverer M+S
De "All-Season" Nokian Rotiiva AT is ook in Discovery maten te koop

O ja, kies voor de winterbanden liefst een smalle (zo niet de smalste) band binnen de toegelaten maten. Extra breedte geeft ongeveer nooit extra grip, en meestal minder. Bovendien heb je, zodra je dan toch kettingen moet omleggen, veel profijt van een smallere band (minder ketting en meer ruimte).

Een probleem(pje) met de winterbanden blijft de combinatie van AT + winter: De banden hebben op z'n best een "licht" AT-profiel.
Aan de andere kant zijn de moderne banden qua tractie een stuk beter, dus zelfs een profiel dat er nogal weg-georiënteerd uitziet komt heel ver in het terrein. (Ik sprak een boer in de Zwitserse Jura die jaarrond op de Nokian HK LT2 reed; ook wanneer hij bomen uit het bos sleepte voldeden, naar zijn zeggen, de banden -- en hij nam de snellere slijtage voor lief.)

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 22 Dec 2017, 13:32

Landmarcs schreef:Dag Chris, Dag Winterbanden-twijfelaars,

Het loont denk ik de moeite om de overgangsregeling nog eens goed onder de loep te nemen, staat er "gekocht" (en hoe bewijs je dat?) of rekent men met de fabrikage-jaar-code ?
In het laatste geval zou het maar zo kunnen dat de "winterbanden" met alleen M+S dus nog jaren ermee door kunnen, en dat bovendien deze M+S banden vanwege de "regel-gevoelige/angstige-koper" ineens minder gevraagd blijken en dus aantrekkelijk in prijs.

Ik heb ooit eens gelezen dat in Duitsland winterbanden niet te oud mochten zijn, ik dacht 6 jaar na productiedatum (die netjes op de band staat vermeld: DOT-code), omdat het rubber na verloop van tijd langzaam verhard. Ook winterbanden (bergje/sneeuwvlokje) met minder dan 4 mm profiel worden in Duitsland niet meer gezien als winterbanden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2017, 13:57

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Dag Chris, Dag Winterbanden-twijfelaars,

Ik heb ooit eens gelezen dat in Duitsland winterbanden niet te oud mochten zijn, ik dacht 6 jaar na productiedatum (die netjes op de band staat vermeld: DOT-code), omdat het rubber na verloop van tijd langzaam verhard. Ook winterbanden (bergje/sneeuwvlokje) met minder dan 4 mm profiel worden in Duitsland niet meer gezien als winterbanden.

Als het niet zo geregeld is dan zit er op z'n minst een zeker verstand in. En die 6 jaar komen ook netjes overeen met 2018 - 2024 als overgangsjaren.
Qua verouderen is die 6 jaar overigens nogal aan de "voorzichtige" kant; mits zomers goed bewaard is een goede winterband na zes jaar nog niet zover heen dat het een slechte winterband is geworden.
Die 4 mm profiel-norm vind ik weer aan de ruimhartige kant: 3-4 mm is 's zomers al "de limiet" (niet juridisch maar je hebt daaronder wel een duidelijke afname in grip bij bijv. veel water op de weg). Voor in de sneeuw zou ik 5 of liever 6 mm aanhouden als ondergrens.

De Nokian banden hebben overigens leuke slijtage-merkjes in het band-profiel: Heel ondiep staat er 100% in, daarna iets dieper 80%, nog iets dieper 60% etc.   Ik ben nu op ongeveer 80%, na de winter zal die 80% wel weggesleten zijn.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 22 Dec 2017, 21:12

altijd leuk die klok-en-klepel verhalen mbt winterbanden.....

ik heb een maand of 2 terug de huidige eisen(winter 2017-2018) voor duitsland, zwitserland en oostenrijk hier ergens gepost.

de regel in Duitsland wordt dat M+S niet meer voldoende is om als winterband gezien te worden, er moet nu het ijskristal en alpine symbool op staan. Dit geldt voor banden geproduceert vanaf 2018. Banden geproduceert voor 2018 mogen tot 2024 nog in winterse omstandigheden gebruikt worden. In Duitsland geldt geen periode in het jaar voor winterbanden, maar de weersomstandigheden zijn bepalend. Overigens wordt er meer verlangt dan alleen winterbanden in zulke omstandigheden (oa voldoende ruitensproeiervloeistof bij je)

ennuh Marc.... ik weet niet waar jij je beperkingen van verkrijgbaarheid op baseert, maar de BFG AT KO2 is er in de meeste maten voor Land Rover gewoon en heeft sneeuwkristal.alpine symbool. en zo zijn er volgens mij wel meer
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Dec 2017, 21:39

Roger B. schreef:altijd leuk die klok-en-klepel verhalen mbt winterbanden.....

ik heb een maand of 2 terug de huidige eisen(winter 2017-2018) voor duitsland, zwitserland en oostenrijk hier ergens gepost.

de regel in Duitsland wordt dat M+S niet meer voldoende is om als winterband gezien te worden, er moet nu het ijskristal en alpine symbool op staan. Dit geldt voor banden geproduceert vanaf 2018. Banden geproduceert voor 2018 mogen tot 2024 nog in winterse omstandigheden gebruikt worden. In Duitsland geldt geen periode in het jaar voor winterbanden, maar de weersomstandigheden zijn bepalend. Overigens wordt er meer verlangt dan alleen winterbanden in zulke omstandigheden (oa voldoende ruitensproeiervloeistof bij je)

Ik zie geen groot verschil met wat Chris postte.
Vanaf 01-01-2018 is het sneeuwvlokje dus de norm, met een overgangsperiode van 6 jaar, voor de bestaande banden.
Alleen als Erik ongelijk heeft en een winterband langer als 6 jaar als zodanig gezien wordt zijn er aanvullende consequenties.

ennuh Marc.... ik weet niet waar jij je beperkingen van verkrijgbaarheid op baseert, maar de BFG AT KO2 is er in de meeste maten voor Land Rover gewoon en heeft sneeuwkristal.alpine symbool. en zo zijn er volgens mij wel meer

Ik doelde op echte winterbanden. De BFG AT KO2 is in mijn ogen geen echte winterband, en zelfs geen serieuze All-Season, maar ik kan me vergissen, misschien presteert de nieuwste generatie BFG beter als zijn uiterlijk doet vermoeden. De Nokian Rotiiva AT is in mijn ogen dan een betere "onechte" winterband, een AT-band van een moderner ontwerp, en ook meer lamellen, en daarbij is de Nokian wat vriendelijker geprijsd.

Nokina Rotiiva AT.jpg
      Nokian Rotiiva AT
Qua beperkte verkrijgbaarheid (in NL): volgens de internet Autobanden-vergelijker zijn de (echte) winterbanden in 235/85x16 niet ruim voorradig, en "mijn" Nokian HK LT2 zijn in 3 jaar tijd  € 100,-- ( = 70% prijsstijging) in prijs gestegen. Ik zag dat de prijzen in Duitsland nu weer iets vriendelijker waren (2-3 jaar terug was er kennelijk een kleine banden-oorlog alhier en kon je in NL goedkoper kopen, de Nokian's waren zelfs goedkoper als in het moederland Finland).

Nokina Hakkapeliitta LT2.jpg
      Nokian Hakkapeliitta LT2

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Dec 2017, 00:22

Roger B. schreef:altijd leuk die klok-en-klepel verhalen mbt winterbanden.....

Ik heb niet kunnen vinden dat winterbanden, ouder dan 6 jaar, verboden zijn in Duitsland, maar een auto met 6 jaar oude winterbanden heeft gerede kans om afgekeurd te worden bij de TUV.
Misschien net als bij de minimum profieldiepte (in Duitsland wettelijk 1,6 mm ook voor winterbanden) maar bij minder dan 4 mm onder winterse omstandigheden kun je toch in de problemen komen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2017, 10:19

Erik Peters schreef:Ik heb niet kunnen vinden dat winterbanden, ouder dan 6 jaar, verboden zijn in Duitsland, maar een auto met 6 jaar oude winterbanden heeft gerede kans om afgekeurd te worden bij de TUV.
Misschien net als bij de minimum profieldiepte (in Duitsland wettelijk 1,6 mm ook voor winterbanden) maar bij minder dan 4 mm onder winterse omstandigheden kun je toch in de problemen komen.

Misschien ook klok en klepel, maar ik heb altijd begrepen dat M+S een uiterst minimum was en dat je met modderbanden waarop vaak ook M+S staat toch echt een probleem kan hebben. Ik heb altijd begrepen dat het in Duitsland draait om een "adequate, bij het weer passende, uitrusting" -- een modderband met alleen dikke rubber blokken kan dus M+S heten maar tegelijk niet adequaat zijn.

Verder vraag ik me af: Zijn er eigenlijk nog (veel) 4x4 "winterbanden" (of banden die 's winters echt adequaat zijn) die alleen een M+S markering hebben ?  
Heel lang zou ik zelf geantwoord hebben:   De Michelin XPC*. Maar die XPC wordt toch langzamerhand echt oud, er zijn er niet erg veel meer met voldoende profiel (en rond 2024 zijn die banden toch echt op) ... en qua winterband is ie - mits voldoende profiel - een heel redelijke band maar in vergelijk met een moderne tegenhanger blijft ie achter.
Ik denk dat alle banden die een zekere winterprestatie "garanderen" inmiddels (en al jaren) een sneeuwvlokje hebben (en er zijn zelfs tamelijk gewone AP-banden die van de bandenfabrikant toch een vlokje krijgen). Is mijn vermoeden juist dan is de sneeuwvlokjes vraag een gepasseerd station, althans een station dat rond 2024 gepasseerd wordt.

* Voor de verstokte liefhebbers van de traditionele uitstraling: Ik zag in Italië XPC look-a-likes, waarschijnlijk cover-banden, ook in de traditionele maten ... ik heb niet gechecked of deze banden ook "nieuw" leverbaar waren, gezien het frequentere voorkomen is/was het een redelijk courante band.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”