raar momentje met onze puma 110

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
twdi

raar momentje met onze puma 110

Berichtdoor twdi » 08 Nov 2017, 11:59

Gisteravond hebben we onze 110 even achter het huis gereden om wat groots te laden. Helaas paste het niet door de deur dus hebben we het anders opgelost. Toen ik de auto terug had gereden naar de parkeerplaats en afgezet had, moest hij nog wat naar voren gereden worden.
Tot mijn verbazing sloeg de start motor na een fractie van zijn omwenteling af en deed hij daarna niks meer. Ik kon het contact normaal omdraaien, alle verlichting ging aan maar dat was het.

De auto laten staan en met het idee dat ik de pechservice vandaag kon gaan bellen, startte de auto zojuist zonder problemen.
Het enige wat gebeurde, dat de afstandsbediening (die met een touwtje aan de sleutel hing) op de grond viel, maar ik kan me niet voorstellen dat in de afstandbediening van de deuren ook iets zit wat dicht tegen het stuurhuis aan moet zitten voor de start onderbreking.

Iemand enig idee?

Crazy-G

Re: raar momentje met onze puma 110

Berichtdoor Crazy-G » 08 Nov 2017, 12:30

Zou maar zo wel het probleem kunnen zijn geweest, veel wagens hebben tegenwoordig in de keyfob of afstandsbediening of sleutel inderdaad iets zitten wat via een ringantenne opgepikt moet worden om de wagen te laten lopen/ starten etc.

Daarbij, de afstandbediening "van je deuren" is ook gewoon de bediening van je startonderbreker of alarm.

Ik zou zeggen probeer het eens door de afstandsbediening los te halen van je sleutels en ver van het contactslot te houden.

Gert-Jan.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Nov 2017, 13:06

twdi schreef:...maar ik kan me niet voorstellen dat in de afstandbediening van de deuren ook iets zit wat dicht tegen het stuurhuis aan moet zitten voor de start onderbreking.

Nou, bij mijn 300 Tdi en bij mijn Td5 (beide met een "af fabriek" alarmsysteem) is dat wel het geval. Als ik de 300 Tdi wil starten met de afstandsbediening van de Td5 erbij, lukt het niet. Er zit een 'ring' rond het contactslot, die contact moet maken met de juiste afstandsbediening.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Nov 2017, 18:42

In de afstandbediening zit idd een transponder. Heb je die niet bij de hand dan start ie niet. Heb je hem wel bij de hand en hij start niet dan is het meestal een kwestie van ver- en ontgrendelen en dan doet ie het meestal weer. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2017, 19:38

Edward schreef:In de afstandbediening zit idd een transponder. Heb je die niet bij de hand dan start ie niet. Heb je hem wel bij de hand en hij start niet dan is het meestal een kwestie van ver- en ontgrendelen en dan doet ie het meestal weer. :lol: :lol:

Precies.   Toen ik mijn "Puma" kocht kreeg ik zelfs de waarschuwing dat indien de start-blokkering voor een verrassing zorgde het een kwestie was van even ver/ontgrendelen.
Verder heb ik bij de Td5 (die een tamelijk gelijksoortig beveiligingssysteem lijkt te hebben) ook meegemaakt dat een zwak batterijtje(en/of contactje met het batterijtje) in de key-fob voor rare effecten kan zorgen (net als langer het alarm niet gebruiken).   Volgens gewoonlijk welingelichte kringen kan dit allemaal niet en is de transponder een passief ding -- dus denk ik nu maar dat het een "Jomanda-effect" is.

Groeten MarcS

PS   Dit verhaal lijkt mij een "Techniek" onderwerpje, voor de "Kroeg" is het aan de inhoudelijke kant.

frank@destelt

Berichtdoor frank@destelt » 13 Nov 2017, 19:48

Hetzelfde kan gebeuren als de motor afslaat in t terrein
Vergrendelen ontgrendelen en dan loopt ie weer

Terug naar “Kroeg”