Welke discovery kopen?

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Non_purist

Welke discovery kopen?

Berichtdoor Non_purist » 13 Okt 2017, 22:52

Hallo mede laro- en 4x4 fanaten!

na lang wikken en wegen zijn we (het gezin van 4 pers.) eruit...
mijn geliefde 1975 109SW gaat eruit en we gaan voor een discovery 2. Reden is dat we veel aan auto vakanties doen, graag eens een keer buiten de gebaande paden gaan, maar niet extreem en omdat het met de kids nu eenmaal veiliger rijden is in een disco dan in een 43 jaar oude series. en gewoon.... nou ja omdat het een land rover is natuurlijk.
Privé gebruiken we de auto niet veel, zegge 10- tot 15000 km per jaar inclusief vakantie, diesel gaat hem niet worden i.v.m. de wegenbelasting en daar komt mijn vraag naar ervaring....

zijn er hier mensen die bekend zijn met de disco 2 v8 benzine?
- Ik ben vooral op zoek naar ervaringen in onderhoudskosten (doe alles zelf behalve motorrevisie & nanocom)
- verbruik (ca. 1 op 5 geloof ik)
- en rij eigenschappen (ik ga binnenkort een proefrit doen bij een particulier)....
In mijn zoektocht naar ervaringen en info kom ik vooral info tegen over de TD5 en de eerdere 300TDi, slechts een enkele gaat over de benzine uitvoering (autoweek), maar dit is beperkte info.

Het huidige aanbod is beperkt en mijn interesse nu ligt bij de disco 2 V8 bj 2000 - 2003 type SE en de facelift spreekt mij heel erg aan want het oog wil ook wat. Verder kom ik ook USA versies tegen met een 4.6 liter, maar daar zal het verbruik nog wat knapper zijn denk en het onderhoud lastiger....

Graag hoor ik jullie ervaringen / reacties / vragen.

Kees
land rover series III 109" SW, 2.25 diesel 1975

Roger B.

Re: Welke discovery kopen?

Berichtdoor Roger B. » 13 Okt 2017, 23:44

voor het onderhoud maakt het niet uit of je een 4,0 of een 4,6 hebt, is identieke motor alleen andere krukas en drijfstangen om grotere slag te creëren teneinde die 0,6 liter meer inhoud te krijgen, maar aan de buitenkant identiek.

die "US" versie is geen aparte motor, de P38 had deze motor in NL ook vanaf modeljaar 99 .

In NL kom je de D2 in V8 maar beperkt tegen, een Td5 is relatief snel voordeliger omdat ie nogal wat minder liters verslurpt dus koopt men een diesel.

Met een 4,0/4,6 rover V8 kun je goed pech hebben, als ze een keer goed heet geweest zijn kan er een scheur achter de cilinderbussen in het blok komen waar dan uitlaatgassen het koelsysteem in geperst worden....
gone

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 14 Okt 2017, 11:18

Dag Roger bedankt voor je reactie.

ik ben net pas begonnen met zoeken en ging er eigenlijk meteen van uit dat benzine lager in kosten zou zijn. Maar zoals jij al aangaf is een diesel al heel snel voordelig, zelf al bij 8500 km per jaar.

Dat opent alleen maar meer deuren. Nu dus ook kijkend naar diesels. Ik ga nog wat verdere info zoeken op het web, maar tips/advies altijd welkom natuurlijk.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 14 Okt 2017, 15:29

Hallo Kees,

Nog een aanvulling in je overwegingen: Hoe vaak denk je in een stad/regio te komen met een millieuzone?
veel plezier met de voorpret :)
Fenna
Afbeelding

Rangie

Berichtdoor Rangie » 14 Okt 2017, 20:51

Hoi Kees.
Wij, gezin met z'n 4en, rijden een Discovery 2, 4.6 V8 op benzine NAS uitvoering.
Deze geweldige wagen gebruiken we hoofdzakelijk voor vakanties, en uitjes, hiernaast rijden we een Audi A3 sportback 2.0 TDI voor de kms.
Wanneer we op vakantie gaan hangt er een redelijke caravan achter (4.5 meter) en verbruik is dan gemiddeld 1:6. Zonder caravan doet ie ook 1:6 :lol: als ik een beetje m'n best doe haalt ie ook 1:6.5

Onze wagen heeft keurig onderhoud gehad bij de dealer, zowel in de USA als hier in NL. Ik heb best wel even een tijdje gezocht hoor, een knappe vinden is nog niet zo eenvoudig!
Hiervoor reden we een D2 TD5 als hoofdauto, wat ook super is bevallen, maar de V8...... wat een super ding zeg! stil, snel (vind ik), soepel, comfortabel, oersterk en ook nog es terreinvaardig!

ACE en luchtvering heeft mijn model af fabriek niet, kan dan ook niet stuk gaan :) Verder zaken zijn idd het blok, het achterste deel van het chassis, 3 amigo's, hangende hemel, airco fan die vast zit, airco leiding die lek is, lekkende sunroofs en stoelverwarming gaat vaak stuk.

Maar, wanneer je jezelf de tijd geeft, vind je hem vast en zeker, is mij ook gelukt :lol: Ga niet voor goedkoop, dat is vragen om moeilijkheden.
Alleen de 'jacht' naar een dergelijke wagen is al leuk toch?
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 14 Okt 2017, 23:06

@ Fenna, de milieuzone is wel een dingetje natuurlijk.

@ Rangie, de jacht is zeker leuk, heb er alweer een paar uur aan besteed vandaag. Goed om te lezen dat jij zowel de diesel als de benzine versie D2 hebt gereden. Je geeft dus de voorkeur aan de benzine voor vakantie en andere 'fun'-dagen. Voor werk rij ik een auto van mijn werkgever daar Zou ik de disco niet voor nodig hebben. Voor ons dus ook vakantie en andere uitjes
Deze viel mij op http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=328012550

Zaken als airco , hangende hemel en lekkende sunroofs kom ik een heel eind mee weg om te herstellen, hier is al veel over geschreven door andere enthousiastelingen en dus veel info te krijgen.
Waar ik wel benieuwd naar ben is het motorblok probleem wat jullie omschrijven, is dit te herkennen tijdens het rijden? Lijkt me dat er dan vrij snel drukopbouw moet plaatsvinden in je koelsysteem of niet? En is dit een gebrek wat voorkomt door slechte fabricage of bv door woest terreingebruik?

tim

Berichtdoor tim » 14 Okt 2017, 23:48

Met de vermelding dat ik zeker niet grossier in kennis en ervaring met het rover V8 blok, is het redelijk fair to say dat het moelijke blokken zijn, iig kunnen zijn , zoals Roger al aangaf.
Je verneemt relatief vaak de (koel) problemen bij dit blok, de grens ligt meestal rond de 2 ton dat de problemen komen.
Verbussen is dat vaak de enige goede optie.
De oervader van de V8 reeks , het 3.5 blok heeft deze problemen niet, en ik meen de opvolger, het 3.9 blok ook niet.
Daarna begon de problematiek met de opvolgende blokken.
De d2 is nooit geleverd met de eerste 2 type's , dus daar heb je ook niets aan.

Een goede onderhoudshistorie kan helpen om eea te kunnen inschatten, maar mijn inziens blijft het een gok, dit blok , als het gaat om dit specifieke structurele probleem.

Succes met je keuze en zoektocht.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Non_purist

Berichtdoor Non_purist » 15 Okt 2017, 08:28

Ik kwam dit draadje elders nog tegen.....

http://www.laroprik.nl/viewtopic.php?f=3&t=457981

Als ik al jullie verhalen zo hoor komt het samengevat op hetzelfde neer, nl;
De V8 is een geweldige blok om mee te rijden, volgens velen veel fijner dan de TD5, MAAR...... wees waakzaam bij aanschaf en zeker met een onbekende (onderhouds) geschiedenis, omdat wanneer er problemen met het blok komen deze vrijwel zeker meteen serieus te noemen zijn.
Daarnaast zullen de brandstofkosten van de V8 versie snel het hogere belastingtarief van de TD5 overstijgen, zelfs al bij zo'n 7 á 8000 km (berekend a.d.h.v. Werkelijk verbruik volgens tests autoweek)
Van de TD5 kan je zeggen dat dit de betrouwbaarste krachtbron is in de D2 mits goed onderhouden, mar dat geld natuurlijk voor alle krachtbronnen.

Ik denk dat ik om ben en de grote steden met hun milieuzones maar moet gaan mijden en ach.... in die steden kan je toch niet 'greenlanen' daar heb ik dus niet veel te zoeken. :)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Okt 2017, 08:52

het geeft je iig ruimere keuze in je zoektocht ;-)
gone

Rangie

Berichtdoor Rangie » 15 Okt 2017, 20:45

TD5 is zeker ook een geweldige motor! geen twijfel, als ik voldoende kms zou maken met de Disco, had ik de TD5 nooit weg gedaan.
Mijn TD5 had een remap van Bell auto services en ging ook behoorlijk van z'n plek :D
De V8 kan een prima blok zijn, en hoeft niet stuk te gaan. Ik heb verschillende Range rover classics gehad, van 1972 tm 1994, slechts 1 x koeling problemen gehad. dit was met de 3.9 bj 1992, welke alleen gebruikt werd voor wedstrijden e.d.

Wat de 4.0/4.6 betreft, bewezen onderhoud is echt belangrijk, Land Rover heeft een 'nieuwe' thermostaat op de markt gebracht om de 4.0/4.6 wat koeler te houden.
Mijn 4.6 heeft nu zo'n 135000 mls gelopen en is in tip top conditie.
Bij de NAS uitvoeringen zit er een SAI systeem op (secundair air intake) deze laat nog wel eens een lampje branden (service engine soon)

Ga gewoon in beiden rijden TD5 en V8, en ga eens uitrekenen hoeveel je gaat rijden op jaarbasis. tel daar minimaal een 25% bij op, want staan laten op de oprit is best moeilijk :lol:
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'

Terug naar “Kroeg”