Witte dak

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Erik Peters

Re: Witte dak

Berichtdoor Erik Peters » 24 Aug 2017, 13:05

Waterrover schreef:Waar is toch het 'tropendak' gebleven? Jammer dat dit bij de huidige generatie Defenders niet meer te bestellen is? Wellicht is met enige aanpassingen een oud dak nog bruikbaar?

Een dak van een 90 of 110 uit 1984-85 (en misschien nog een paar latere bouwjaren) heeft 'zijn' verstevigingsribben (3 stuks in de lengterichting) aan de buitenkant. Net als bij het dak van 88 of 109. Dus zou je de bovenste schaal van het tropendak kunnen overzetten (inclusief het Z-vormige afstandsprofiel). Je moet dan nog wel even aan het werk met de popnageltang en gaten boren voor de afstandsbusjes voor het vastzetten van de hoeken en buitenste rand.
Toen ik mijn 110 uit 1984 nog had heb ik er wel eens over gedacht.

Groet,

Erik.

p.s. Bij mijn 109 stawag heb ik de bovenste schaal van het tropendak er af gehad om het dak netjes te kunnen spuiten.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Tom90

Berichtdoor Tom90 » 24 Aug 2017, 13:34

Erik Peters schreef:Een dak van een 90 of 110 uit 1984-85 (en misschien nog een paar latere bouwjaren) heeft 'zijn' verstevigingsribben (3 stuks in de lengterichting) aan de buitenkant.

Onze 90 uit 1987 heeft die ribben ook aan de buitenkant.
1987 Land Rover 90 V8
1964 Solex Oto
1986 Citroën 2CV6 Spécial Pick Up
2002 Audi A2 1.4i
2019 Stromer ST1X Ocean Blue

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2017, 15:29

Erik Peters schreef:
Waterrover schreef:Waar is toch het 'tropendak' gebleven? Jammer dat dit bij de huidige generatie Defenders niet meer te bestellen is? Wellicht is met enige aanpassingen een oud dak nog bruikbaar?

Een dak van een 90 of 110 uit 1984-85 (en misschien nog een paar latere bouwjaren) heeft 'zijn' verstevigingsribben (3 stuks in de lengterichting) aan de buitenkant. Net als bij het dak van 88 of 109. Dus zou je de bovenste schaal van het tropendak kunnen overzetten (inclusief het Z-vormige afstandsprofiel). Je moet dan nog wel even aan het werk met de popnageltang en gaten boren voor de afstandsbusjes voor het vastzetten van de hoeken en buitenste rand.
Toen ik mijn 110 uit 1984 nog had heb ik er wel eens over gedacht.

Ik heb het wel eens uitgevoerd gezien. Iemand die het zowel praktisch als mooier vond.
Het grijs-kenteken-opzet-dakje wordt erdoor ook wat minder opvallend.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Aug 2017, 08:04

Landmarcs schreef:Ik heb het wel eens uitgevoerd gezien. Iemand die het zowel praktisch als mooier vond.

Het zou maar zo kunnen dat de grijskentekendakverhoging dan niet (meer) nodig is. De bovenkant van het dak is hoger en haalt de 'verplichte' 25 cm boven de bestuurdersdeur dan vermoedelijk wel.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2017, 08:31

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Ik heb het wel eens uitgevoerd gezien. Iemand die het zowel praktisch als mooier vond.

Het zou maar zo kunnen dat de grijskentekendakverhoging dan niet (meer) nodig is. De bovenkant van het dak is hoger en haalt de 'verplichte' 25 cm boven de bestuurdersdeur dan vermoedelijk wel.

Ik weet niet hoeveel een "tropendak" aan hoogtewinst geeft. Als je de regels strikt leest mag/moet je ook de hoogte van de ribben meetellen voor die 25 cm norm ... jammer genoeg is de lezing van de regels nogal wisselvallig zodat er verschillende interpretaties de ronde doen.
Anyway betrof het indertijd een 110 met een korte grijskenteken-verhoging en dus een eigenaar die het "tropendak" mooier vond.
Ik vind het ook wel wat hebben. Ik denk dat LandRover met het opplak-dakje een erg luie, gemakkelijke route heeft gekozen, eigenlijk is dat jammer want is er eenmaal een "makkelijke" oplossing dan maakt de betere oplossing nauwelijks kansen.

Groeten MarcS

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 30 Aug 2017, 15:20

Heb (tijdelijk, hoop ik :) ) twee british racing green metallic uitvoeringen; een met meegespoten dak en een met wit dak. Purist of niet, bij die kleur vind ik een wit dak niet de mooiste combi opleveren. Met name omdat de auto metallic is; bij uni kleuren vind ik een wit dak wel het mooist.
Schermafbeelding 2017-08-30 om 15.24.22.jpg
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Aug 2017, 15:32

LaurensR schreef:Heb (tijdelijk, hoop ik :) ) twee british racing green metallic uitvoeringen; een met meegespoten dak en een met wit dak. Purist of niet, bij die kleur vind ik een wit dak niet de mooiste combi opleveren. Met name omdat de auto metallic is; bij uni kleuren vind ik een wit dak wel het mooist.

Laurens,

't Witte dak misstaat niet bij die witte velgen .... maar ik ben ook een beetje een purist.
(Ik ben ook zo'n purist - of zo zuinig - dat ik ook een uni-kleur prefereer.)

Groeten MarcS

LaurensR

Berichtdoor LaurensR » 31 Aug 2017, 08:45

't Witte dak misstaat niet bij die witte velgen .... maar ik ben ook een beetje een purist.

Groeten MarcS

Marc,
Mee eens; bij een wit dak, horen witte velgen. Wordt vind ik gelijk wel een hele andere auto daardoor, zoals je op de foto ziet.
'02 Defender 110 TD5 // '00 Defender 110 TD5

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Aug 2017, 10:42

LaurensR schreef:

Mee eens; bij een wit dak, horen witte velgen. Wordt vind ik gelijk wel een hele andere auto daardoor, zoals je op de foto ziet.

Ik zou die "andere auto" dan ook maar houden (ik neem aan dat dat ook de bedoeling was).
Bij een wit dak* horen witte velgen, witte HD-velgen kan nog net.
    * Alleen onder een geheel witte auto kan je ook zwarte velgen hebben.
Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”