Dagwaarde youngtimer Defender 110 (verzekering)

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Miep

Dagwaarde youngtimer Defender 110 (verzekering)

Berichtdoor Miep » 08 Mei 2017, 19:35

Hoi forum,

Ik ben voornemens een Defender 110 (youngtimer) aan te schaffen en loop tegen het twijfelpunt aan dat de meeste verzekeringen bij een WA+ bij diefstal de dagwaarde van de auto vergoeden. Er kan geen duidelijke indicatie gegeven worden hoe dit berekend wordt, online kom ik op een dagwaarde van 1.500 euro uit. De een zegt dat dit het ook zal zijn, de ander zegt dat de expert de marktwaarde / gewildheid ook meeneemt in het bepalen van de dagwaarde en dat de dagwaarde en taxatiewaarde dicht bij elkaar zullen liggen.

Taxatierapport wordt eigenlijk nergens geaccepteerd als bewijs voor een hogere dagwaarde. Er is wel een verzekering die de aanschafwaarde een paar jaar vergoed, maar die is een stuk duurder dan de concurrenten. Daarom ben ik benieuwd of iemand op het forum ervaring heeft met een dagwaarde-uitkering bij diefstal / total loss. Aan welk bedrag kun je dan denken?

Bedankt voor alle wijsheid!
Miep

Waterrover
Beheerder

Re: Dagwaarde youngtimer Defender 110 (verzekering)

Berichtdoor Waterrover » 08 Mei 2017, 20:01

Miep schreef:Hoi forum,

Ik ben voornemens een Defender 110 (youngtimer) aan te schaffen en loop tegen het twijfelpunt aan dat de meeste verzekeringen bij een WA+ bij diefstal de dagwaarde van de auto vergoeden. Er kan geen duidelijke indicatie gegeven worden hoe dit berekend wordt, online kom ik op een dagwaarde van 1.500 euro uit. De een zegt dat dit het ook zal zijn, de ander zegt dat de expert de marktwaarde / gewildheid ook meeneemt in het bepalen van de dagwaarde en dat de dagwaarde en taxatiewaarde dicht bij elkaar zullen liggen.

Taxatierapport wordt eigenlijk nergens geaccepteerd als bewijs voor een hogere dagwaarde. Er is wel een verzekering die de aanschafwaarde een paar jaar vergoed, maar die is een stuk duurder dan de concurrenten. Daarom ben ik benieuwd of iemand op het forum ervaring heeft met een dagwaarde-uitkering bij diefstal / total loss. Aan welk bedrag kun je dan denken?

Bedankt voor alle wijsheid!
Miep

Dat een taxatierapport nergens meer geaccepteerd zou worden, is onzin. Het is juist een leidraad voor de verzekering welke waarde de auto op het moment van taxatie vertegenwoordigd. Het is verstandig om elke 2 jaar een taxatie uit te laten voeren om zo een juist beeld te hebben van de waarde. Bij een erkend taxateur zal je ongeveer 150 euri's kwijt zijn, inclusief een rapport. Zelf heb ik een aantal maanden geleden een taxatie laten uitvoeren, juist omdat ik nogal wat aan de auto heb aangepast. Na taxatie bleek de hoogte ervan veel meer dan ik gedacht had. Wel heb ik mijn auto nog steeds All-Risk verzekerd omdat ik geen zin heb in 'gedoe' bij schade. Uiteraard is dit een duurdere keuze.

Wanner er geen taxatierapport voorhanden is bij een total-loss, dan zal de dagwaarde andere berekend worden, er is immers geen meetpunt voorhanden. De waardering zal dan een stuk lager uitvallen. Voorts wordt ook de algehele staat van onderhoud bij de berekening betrokken. Is het voertuig gestolen dan gaat men zonder taxatierapport uitsluitend uit van de dagwaarde. Heb jij alleen een WA+ verzekering, dan kan de verzekeringsmaatschappij eerst een onderzoek gelasten naar het vermiste voertuig, misschien wordt het nog ergens gesignaleerd bv. Er kan dan een wachttijd gelden. Het kan dan wel eens lang duren voordat uiteindelijk tot betaling wordt overgegaan.

Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Mei 2017, 20:09

Heb 3 keer om tafel gezeten met een expert vanwege een gestolen motor. Iedere keer komt de expert met een selectie van internet met vergelijkbare modellen en baseert daar de waarde op. Uiteraard zoekt de expert de goedkoopste wrakken en het spel is dat jij dan de duurste laat zien en zo tot een vergelijk komt. De laatste keer had ik net groot onderhoud gedaan en die factuur hebben ze gewoon mee vergoed.....

Heb jij een taxatierapport dan moet een expert van goede huize komen om dat te weerleggen en met een wezenlijk lagere waarde te komen.

Al waag ik te betwijfelen of het uit kan om zo'n oud hok all risk te verzekeren..... Ik heb er nu twee plat (total loss) gereden en beide waren WA beperkt verzekerd. Na aftrek van de restwaarde van de dagwaarde was bij allebei de betaalde premie hoger geweest dan de werkelijke schade........ :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mei 2017, 20:25

Dag Miep,

Hoe verschillende verzekeraars verschillen weet ik ook niet, maar ik was (achteraf gezien bij bepaald niet de beste verzekeraar) verzekerd toen mijn toentertijd ruim 10 jaar oude 110 op zijn gepoetste kant eindigde. Bij die verzekering was de dagwaarde de waarde van de auto op de dag van het ongeluk. En dagwaarde is dan dus de ± het bedrag dat een vergelijkbare auto kost.

De gewone/gebruikelijke afschrijving was dus beslist geen maat en niet van toepassing. Wel bleek het meer dan nuttig om niet direct akkoord te gaan met de eerste waardebepaling. Gelukkig kan je gemakkelijk een lijstje van ± vergelijkbare auto's op de markt vinden, internet is dan je vriend, en dat maakt het onderhandelen een stuk makkelijker. Uiteindelijk kreeg ik, in twee rondes, 20% meer als het eerste waarde-oordeel (nog steeds te weinig, maar enigzins acceptabel).
En let op, als je te maken hebt met een total-loss heb je ook nog de mogelijkheid het wrak zelf te behouden en ondanks het total-loss het wrak weer op te knappen (ik verkocht het "wrak") -- zeker als de opkopers weinig bieden voor het wrak kan het wrak zelf behouden interessant zijn.
En let nog een tweede maal op: Als er sprake is van een ongeval met schuld bij de tegenpartij dan heb je ook recht op een vergoeding van de bijkomende onkosten ... veel verzekeraars zijn gemakzuchtig bij het verhalen bij de tegenpartij, ik verhaalde uiteindelijk een veelvoud van waar mijn eigen verzekeraar meende dat ik recht op had (het betrof in mijn geval een verhaal bij een buitenlandse tegenpartij).

En denk dan niet dat ik mazzel had ... uiteindelijk ben ik er zeker niet beter van geworden, je levert eigenlijk altijd ergens in. In het beste geval krijg je waar je recht op hebt (alleen in uitzonderingen wordt je er iets beter van). Ben je iets te makkelijk dan krijg je beduidend minder als waar je recht op had.

Overigens, als je een extra mooie, opgeknapte of bijzonder uitgeruste auto hebt dan kan het weldegelijk lonen om een taxatieverslag te hebben (van een "erkend" auto-taxateur). De taxatie moet dan niet te oud zijn, maar daarna heb je een solide houvast ... de expert die dan op het moment van een ongeval of bij diefstal met een absurd laag bedrag komt heeft wat uit te leggen. Een taxatie kan ook al helpen om te voorkomen dat ze een in het buitenland verongelukte auto niet willen repatriëren (iets waar je op alleen de leeftijd wellicht tegenaan loopt).

Groeten MarcS

Miep

Berichtdoor Miep » 08 Mei 2017, 23:14

Bedankt voor de reacties!
De verzekeringen zijn niet zo duidelijk in de voorwaarden / addertjes / etc. dus het is voor mij lastig in te schatten hoe het allemaal werkt.

@Chris: 'Dat een taxatierapport nergens meer geaccepteerd zou worden, is onzin.'
Ik weet niet hoe quoten werkt, dus even zo. Dit is wat 5 verzekeraars mij vandaag telefonisch/online verteld hebben, waar baseer je op dat dit onzin is? Ik begrijp dat verzekeraars niet altijd (of altijd niet) heel duidelijk zijn in voorwaarden e.d., dus ik ben benieuwd naar je bron / ervaring. Ik heb expliciet gevraagd of de waarde in een eventueel taxatierapport wordt meegenomen bij het bepalen van de dagwaarde en dit werd ontkend.

Overigens ben ik zeker op de hoogte van het gebrek aan kennis bij veel verzekeraars, aangezien ik een aantal telefoondames met moeite kon overtuigen dat een WA-verzekering niet nodig is bij een geschorste auto, maar een casco-verzekering weer wel bruikbaar is.

Als ik het dus goed begrijp is bij zo'n oude auto de 'staalprijs' niet leidend bij de dagwaarde, maar een soort markt/gelijke autowaarde. Dat is dan in ieder geval geruststellend.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 08 Mei 2017, 23:54

Miep schreef:Bedankt voor de reacties!
De verzekeringen zijn niet zo duidelijk in de voorwaarden / addertjes / etc. dus het is voor mij lastig in te schatten hoe het allemaal werkt.

@Chris: 'Dat een taxatierapport nergens meer geaccepteerd zou worden, is onzin.'
Ik weet niet hoe quoten werkt, dus even zo. Dit is wat 5 verzekeraars mij vandaag telefonisch/online verteld hebben, waar baseer je op dat dit onzin is? Ik begrijp dat verzekeraars niet altijd (of altijd niet) heel duidelijk zijn in voorwaarden e.d., dus ik ben benieuwd naar je bron / ervaring. Ik heb expliciet gevraagd of de waarde in een eventueel taxatierapport wordt meegenomen bij het bepalen van de dagwaarde en dit werd ontkend.

Overigens ben ik zeker op de hoogte van het gebrek aan kennis bij veel verzekeraars, aangezien ik een aantal telefoondames met moeite kon overtuigen dat een WA-verzekering niet nodig is bij een geschorste auto, maar een casco-verzekering weer wel bruikbaar is.

Als ik het dus goed begrijp is bij zo'n oude auto de 'staalprijs' niet leidend bij de dagwaarde, maar een soort markt/gelijke autowaarde. Dat is dan in ieder geval geruststellend.

Wat betreft het laatste:   Da's maar goed ook, vooral ook omdat een belangrijk deel van de Defender van aluminium is.   ;)

Wat betreft het taxatie-rapport:
Natuurlijk gaan ze niet uit van jouw taxatierapport, maar tegelijk kan je met zo'n taxatierapport de schade-expert/taxateur degelijk onderbouwd tegenspel geven als het op een welles-nietes uitdraait (of beter zelfs direct mee komen, dan weet de taxateur hoe de vlag hangt).
Als een taxateur weet dat jij weet wat de waarde is dan weet ie ook dat je niet tevreden bent met een fooi, en dat je er vast ook werk van maakt .... en dat betekent ook weer extra werk voor hem (en voor hem is extra werk geen aantrekkelijk vooruitzicht).

En wat betreft de kennis bij de verzekeraars:
Ze weten zich uiteindelijk maar wat graag te beroepen op de kleine lettertjes, dus lees alles goed.
Verder zijn ze in het algemeen tamelijk onwetend, ze verzekeren meest "gewone" auto's met gewone vragen en dito antwoorden.

Groeten MarcS

PS   Heb je Wiggers ook geprobeerd ?   Daar verzekeren ze meer LandRovers.
PS2 Kijk ook even heel goed naar de formulering mbt off-road: Sommige verzekeringen keren wel uit als je met een Lamborghini op een verkeersdrempel blijft steken, maar niet als je met de LandRover op een bospad of in een wei rijdt. Dit volgt dan uit een beperking van de "normale" wegen (ik had een verzekering die eerst iets had met "normaal voor de auto bruikbaar", en na een voorwaarden-wijziging ineens iets met "voor normaal verkeer berijdbaar" ... dat lijkt bijna hetzelfde maar maakt een wereld van verschil.
PS3 Kijk bovendien héél goed hoe de bonus-malus-ladder werkt, hoeveel schadevrije jaren je opbouwt en hoe snel je ze afbreekt. Kijk ook hoe het uitpakt bij onverhoopt twee schades. Een leuke lage premie is leuk, maar een ladder die je na 1 schade ineens zover in schadevrije jaren laat zaken dat je bij een andere verzekering ineens duur uit bent maakt je tot een gevangene van je "goedkope" keuze. O ja, een no-claim korting-garantie lijkt leuk, maar als je daarmee wel veel schadevrije jaren inlevert dan is die "garantie" dus vooral een garantie dat je nog lang een vaste klant bent.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Mei 2017, 00:41

Landmarcs schreef:PS   Heb je Wiggers ook geprobeerd ?   Daar verzekeren ze meer LandRovers.

En niet alleen Land Rovers.
Een taxatierapport is voor de verzekeraar ook wel makkelijk voor het bepalen van de hoogte van de premie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 09 Mei 2017, 10:54

Miep schreef:Bedankt voor de reacties!

Zelf ben ik verzekerd bij JLR-verzekering, en vind ik de voorwaarden duidelijk. Bij het aanleveren van mijn taxatierapport is dit bijgevoegd in mijn dossier en wordt het door JLR als leidraad gebruikt bij eventueel verlies of schade waarbij het voertuig total-loss wordt verklaard. Het taxatierapport is een belangrijk meetpunt, officieel vastgesteld door een deskundig en erkend taxateur. Zoals Edward al verwoord, een verzekeringsmaatschappij moet van goede huize komen om je af te schepen met een fooi.

Verder is het voor mij belangrijk dat de auto ook tijdens off-road gebruik verzekerd is. Houdt er rekening mee dat bij de meeste verzekeringen off-road gebruik NIET is meeverzekerd. Daar kom je pas achter wanneer het aan de orde is.

Chris

Miep

Berichtdoor Miep » 09 Mei 2017, 14:23

Wederom bedankt voor het meedenken.
Wiggers is inderdaad bekend, lijkt een interessante optie. Ik kwam een bericht tegen op dit forum over het niet uitkeren vanwege het ontbreken van een startonderbrekercertificaat, dus daar moet ik nog navraag naar doen.

Peu

Berichtdoor Peu » 12 Mei 2017, 13:32

Miep schreef:Wederom bedankt voor het meedenken.
Wiggers is inderdaad bekend, lijkt een interessante optie. Ik kwam een bericht tegen op dit forum over het niet uitkeren vanwege het ontbreken van een startonderbrekercertificaat, dus daar moet ik nog navraag naar doen.
ik zit ook
Allrisk bij wiggers. Dat laatste ben ik dan ook wel benieuwd naar...zou dit na moeten zoeken
In de polis van Allianze
Failing to prepare is preparing to fail!

Terug naar “Kroeg”