Aankoop landrover ja of nee

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Speeddragon

Aankoop landrover ja of nee

Berichtdoor Speeddragon » 05 Apr 2017, 20:39

Al jaren ben ik verzot op Land Rovers en Range Rover classic.
Aangezien ik nog studeer heb ik dit plan op een lager pitje gezet.

Nu kwam echter een britse sleutel vriend (hebben een soort hobbyloods met een aantal man) er mee dat hij zijn stage 1 v8 uit 1983 (ex politie) eventueel wel wil verkopen voor rond de 4000. De stage 1 staat op dit moment in Schotland en hij zou hem hier mee naartoe kunnen nemen.

Aan de ene kant lijkt me dit zeer antrekkelijk, aan de andere kant is het nog een model uit 1983 dus zal hij per definitie geschorst moeten worden 3 maanden en is het laten zitten van de LPG installatie dus ook onmogelijk.

Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik ermee moet, het lijkt me een goede koop maar het heeft ook een aantal kanttekeningen, ik moet nog 2 jaar studeren voor ik er vol voor kan gaan en ik zou dus een probleem hebben mocht ik uit de hobbyloods gaan oid.

Wat zijn jullie ervaringen en adviezen? Of hebben jullie allemaal zoiets van wacht nog even..

Landmarcs

Re: Aankoop landrover ja of nee

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2017, 00:22

Tja, .... of rond de € 4.000,-- een aantrekkelijk aanbod is ... dat weet ik niet.
Is het een onbetwistbaar correcte auto, en heeft ie geen serieuze "aandachtspunten" dan is het waarschijnlijk wel een correcte prijs.
Is er toch iets "mis" mee dan kost een Stage I gauw veel geld, is er iets "goed fout" (bijv met het chassisnummer) dat heb je slechts een sloper.

En ... bedenk dat als het verder allemaal wel deugt dat je er nog jaren aan vast zit, dwz. je bent waarschijnlijk voorgoed besmet.
Ik weet het, de tijden zijn anders, maar toen ik student was kocht ik een goede vakantie-fiets en een goede lichtgewicht tent, dat waren toen voor mij grote aankopen (een goede donzen slaapzak, en een toentertijd als top-kwaliteit beoordeelde frame-rugzak had ik met mijn eindexamen gekregen). O ja, ik was ook nog een half jaartje 1/3 mede-eigenaar van een auto, met z'n drieen veldwerk doen in Spanje maakte dat noodzakelijk ... slecht één van ons had een rijbewijs, dus de rollen waren gemakkelijk verdeeld.

Groeten MarcS

Speeddragon

Berichtdoor Speeddragon » 06 Apr 2017, 00:54

Hmm, als ik je reactie zo hoor is het dus niet perse een spotprijs in de zin van: je betaald er maar de helft voor van wat je normaal zou betalen!!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo goed weet waar ik zou moeten gaan beginnen met het kiezen van een goede aankoop. Prijzen fluctueren zo erg als ik zelf ga zoeken (ben er al zoon 4 jaar mee bezig ook in de tijd dat ik niet studeerde en veel werkte) een paar jaar geleden kwamen er nog wel eens range rover classics naar voren voor een euro of 2500 waar wat werk aan zit maar dat zie ik ook steeds minder.

Heb de stap destijds niet durven nemen door al die verhalen met 1/3, 2/3 regels en de vaak onbekende historie van voertuigen en de problemen die je ermee kunt krijgen. (heb ik ook ooit een topic over geopend een paar jaar terug). Als je namenlijk een geheel originele koopt kun je zelf kijken of je de motor verandert en de originele motor gewoon op de plank leggen/ het netjes aangeven bij de rdw.. En sinds ik ook hoorde dat mensen die hem via Engeland hadden geimporteerd problemen kregen met deze regeling was het voor mij helemaal een beetje klaar.

Een Freelander ook nog eventjes overwogen maar dat geeft me gewoon niet dat gevoel dat ik krijg bij het zien van een range rover of een defender/series..

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Apr 2017, 10:15

Speeddragon schreef:Hmm, als ik je reactie zo hoor is het dus niet perse een spotprijs in de zin van: je betaald er maar de helft voor van wat je normaal zou betalen !
.....

Een Freelander ook nog eventjes overwogen maar dat geeft me gewoon niet dat gevoel dat ik krijg bij het zien van een range rover of een defender/series.

Het is de vraag "Wat je normaal zou betalen". (En dat hangt o.a. ook af van hoe goed en hoe origineel de auto is.)
Op het moment betalen mensen soms ruim meer dan "normaal". (Ofwel men betaalt soms abnormal

Is de Stage I probleemloos dan is het wellicht een leuke aankoop, maar het moet je passen.
Een V8 is verre van zuinig, en 3 maanden stallen is ook "iets" waar je mee moet rekenen (ook letterlijk qua kosten).

Zit er ook nog werk aan de auto - en zelfs aan een goede 35 jaar oude zit werk, hij is immers 35 jaar oud - dan heb je ook daar weer kosten en gedoe.

De prijzen van nieuwer zijn nu (erg) hoog, maar wellicht komt daar een kentering in, en/of kan je in het buitenland nog leuker kopen ... heb je straks als ex-student meer te besteden dan is wellicht een redelijk recente (diesel) Defender veel universeler (en wellicht niet eens zo extreem duur als je daarnaast geen tweede dagelijkse auto nodig hebt).

Of te wel:  
Het is een keuze ... een kostenplaatje ... en daartegenover het plezier (of de ellende) ... en daarna een afweging met veel onbekende factoren.

Groeten MarcS

PS   Ik ken een 110 V8 StationWagon waarvoor toen de 25-jaar belasting-vrij regel nog gold zoveel werd geboden dat de verkoper een hele nette Disco Td5 kon kopen. Die 110 zat vol met niet verborgen gebreken ... niet lang daarna had die 110 dan ook opnieuw een nieuwe eigenaar (die vast en zeker heel veel minder betaalde). Dagprijzen zijn net als de krant - na een dag heb je er niet veel meer aan.

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Apr 2017, 13:12

Neem aan dat het een Rhd is? Dan is 4000 gewoon normaal. Hangt natuurlijk van de staat af. Is ie nieuw dan is het koopje. Is ie "in mint condition" zoals dat op het eiland heet dan is ie de helft te duur.

Bovendien valt ie met lpg niet in de overgangsregeling en betaal je gewoon de hoofdprijs aan mrb

Als je er geen ruimte voor hebt en geen ruim budget om tegenvallers op te vangen zou ik em lekker laten staan. Ga sowieso eerst eens rijden met zo'n bladgeveerd onbekrachtigd hok. Ik vind het leuk, voor erbij, maar anderen vinden het een straf om überhaupt mee te moeten sturen.

Over de RRC; bij Paul Stroink van OneTen in Zenderen staat een hele nette RRC te koop. Die is gelast, hard, kloppend en hoeft alleen wat liefde maar geen groot werk. Kost wat (geloof iets van 7000,=) maar dan weet je wat je koopt.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Speeddragon

Berichtdoor Speeddragon » 06 Apr 2017, 23:49

Bedankt voor de reacties mannen!

Dit zijn dingen die me hoofdpijn geven:

Gegalvaniseerd chassis:
Dit is een prachtige uitvinding, maar worden in Nederland niet meer toegelaten. Na de ombouw moet de RDW het chassisnummer in het nieuwe chassis slaan en dat doen ze alleen in een door Land Rover geleverd of goedgekeurd chassis.
Een Serie chassis wordt niet meer gemaakt. Kom je met een niet-origineel of een (home made) gegalvaniseerd chassis bij het RDW dan mag je je Land Rover weer op het oude chassis terug plaatsen!!

De APK keurmeester ziet het vaak over het hoofd, zeker als het chassisnummer goed zichtbaar en op de juiste plaats is ingeslagen. Bij een steekproef door RDW loop je echter het risico je kentekenbewijs kwijt te raken. Gooi je oude chassis (delen) dus nooit weg. Een bestaand chassis (na reparatie) laten galvaniseren mag wel. Neem hierover vooraf contact op met de RDW. Zij controleren dan het chassisnummer, hangen een zegel aan het chassis en hameren naderhand het originele nummer weer terug in je verzinkte chassis.
Een Land Rover uit het buitenland ingevoerd en met een gegalvaniseerd chassis, mag in Nederland door het RDW niet worden geweigerd. Uiteraard mits die in het land van herkomst gekentekend is geweest (dus voor import uit Engeland, daar eerst je chassis laten vervangen).

Maar stel dat jij dus een landrover koopt uit Engeland met gegalvaniseerd chassis, kan hem netjes hier op kenteken zetten maar je komt vervolgens ooit een keer in een steekproef. Hoe ga je dan uitleggen dat dit chassis er al onder zat toen je hem importeerde? Wordt dat ergens vastgelegd?

En heb je dan al 1/3 van je 1/3 2/3 regeling gebruikt of nog niet?

En op het moment dat de UK echt weg is uit de EU dan hoeven ze die gegalvaniseerde chassis ook niet meer te accepteren waarschijnlijk.

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Apr 2017, 09:49

Wat je schrijft klopt niet. :roll: :roll:

Een nieuw chassis mag gewoon. En een Marshlands chassis es gewoon erkend als een vervangchassis. Als je vóór ombouw de wagen aan de Rdw laat zien, laat labelen en je aan hun regels houd is er niks aan de hand.

Ook het motorblok, bak, assen mag je gewoon vervangen zonder je kenteken aan te tasten. Probleem zit hem meestal in de upgrades. Als je je blok toch moet vervangen want versleten is het natuurlijk verleidelijk om er een jongere, krachtigere in te hangen. En ga zo maar door.

Grootste probleem zit hem in het feit dat de Rdw gewoon moeilijk WIL doen. Gaan ze zeiken over de popnagels van een Vinplaatje die te nieuw zijn terwijl bv alleen de beugel eronder opnieuw gespoten is oid.

Bij twijfel over een wagen ga ik gewoon langs de Rdw. Als de verkoper dit niet toestaat loop ik weg. (Wat voor mij makklijk is want ik koop alleen voor/met anderen)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Apr 2017, 10:39

Edward schreef:Wat je schrijft klopt niet. :roll: :roll:

Een nieuw chassis mag gewoon. En een Marshlands chassis es gewoon erkend als een vervangchassis. Als je vóór ombouw de wagen aan de Rdw laat zien, laat labelen en je aan hun regels houd is er niks aan de hand.

Ook het motorblok, bak, assen mag je gewoon vervangen zonder je kenteken aan te tasten. Probleem zit hem meestal in de upgrades. Als je je blok toch moet vervangen want versleten is het natuurlijk verleidelijk om er een jongere, krachtigere in te hangen. En ga zo maar door.

Grootste probleem zit hem in het feit dat de Rdw gewoon moeilijk WIL doen. Gaan ze zeiken over de popnagels van een Vinplaatje die te nieuw zijn terwijl bv alleen de beugel eronder opnieuw gespoten is oid.

Bij twijfel over een wagen ga ik gewoon langs de Rdw. Als de verkoper dit niet toestaat loop ik weg. (Wat voor mij makklijk is want ik koop alleen voor/met anderen)

Precies. Zorg dat je alles heel goed documenteert en waar mogelijk vooraf opneemt met de RDW.

Een probleem kan evenwel ontstaan als je een "creatief" nieuw chassis meekoopt met een auto uit bijv. Engeland. Men is daar wat "gemakkelijker" wat betreft chassisnummers en identiteit. Kom je dan in Nederland bij de RDW dan loop je een serieus risico dat met sloper blijft zitten, en je loopt ook een risico als ie wel "erdoor glipt" omdat je dan achteraf bij een steekproef alsnog gedoe kan krijgen.
Weet je zeker dat het deugt en is de chassiswissel goed gedocumenteerd dan zou het evenwel allemaal geen probleem moeten zijn.

En het gedoe met de VIN-plaatjes is vooral gekloot. In principe heeft een gepopnageld VIN-plaatje 0,0 waarde qua identiteit.
Er zijn evenwel RDW-mannen die erover vallen, en het is een enorm gedoe om dan je gelijk te halen.

Bij een moderne Defender vind je ook twee extra VIN-plaatjes: achter het raam, en boven de hoofdremcilinder, allebei op onderdelen die vervangbaar zijn, dus zijn die VIN-plaatjes in principe van generlei waarde, slechts een handzaam herkenningsmiddel voor wie ze gelooft en tegelijk te lui is om naar het enige echte chassisnummer te zoeken.

Groeten MarcS

Speeddragon

Berichtdoor Speeddragon » 09 Apr 2017, 22:33

Dat stukje over het chassis kwam uit de kennisbank op deze site:
https://www.lrch.nl/kennisbank/apk-keur ... h-voertuig

Denk dan toen dat geschreven werd er dus nog minder officieel goedgekeurde chassis waren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Apr 2017, 22:50

Speeddragon schreef:Dat stukje over het chassis kwam uit de kennisbank op deze site:
https://www.lrch.nl/kennisbank/apk-keur ... h-voertuig

Denk dan toen dat geschreven werd er dus nog minder officieel goedgekeurde chassis waren.

Zo zie je maar ... zelfs de Kennisbank heeft het soms mis.

Ook is het niet juist dat een derde remlicht altijd verplicht is -- bij grijs-kenteken zijn twee remlichten voldoende.

Overigens wel mooi dat je de weg naar de Kennisbank gevonden hebt, velen vragen en vragen en zoeken niet zelf.

Groeten MarcS

PS De toenmalige RDW-eisen wat betreft de vervangingschassis waren strijdig met EU-regels. Gelukkig waren er o.a. 2CV-rijders die de strijd zijn aangegaan en tegenwoordig is het dus een stuk makkelijker: het vergangingschassis moet overigens nog steeds minimaal conform originele kwaliteit zijn.

Terug naar “Kroeg”