Crazy-G schreef:Edward schreef:Mrb is iets van 500 per jaar,
Tja, op de zaak zetten, dan is alles goedkoop, als je zo'n D2 privé wil rijden is MRB alleen al vijf keer zoveel, jij kunt hem ook lekker van de eventuele winst aftrekken, inclusief onderhoud en dergelijke en met alle zakelijke kortingen daarbij bovendien (geen BTW en bedrijfskortingen en dergelijke), dus je berekeningen gaan hier een beetje scheef vriend.
Maar desalniettemin is het waar dat een D2 in onderhoud niet de wereld "hoeft" te kosten, maar mijn ervaring leert dat jij een uitzonderlijk onderhoudsvriendelijke hebt getroffen, meestal gaat er bij een D2 "iets" meer kapot in de tijd dat jij hem inmiddels hebt, zeker bij één met een leeftijd en aanschafprijs zoals jij zegt dat je de jouwe hebt gekocht.
Tja, houdt er maar rekening mee dat het kopen van een auto een economisch "delict" is, je weet gewoon dat het je bergen geld kost.
Als je objectief kijkt naar de tegen-prestaties dan moet je een Balkenende-plus inkomen hebben om de tijdwinst te verzilveren (weet iemand nog wie Balkenende was?).
Dus ... kijk je naar de prijs, koop dan een 2ºhandse Dacia.
Een auto kopen is dus een domme actie ... en wil je het extra dom doen dan laat je ook nog je emotie meespelen ... en doe je het echt goed dom ... dan koop je een auto alleen op emotie. Maar goed, dom was het toch al dus dan maar liever goed dom.
Overigens, vooralsnog zijn de onkosten die ik gedurende 17 jaar met de naar verluid meest "onbetrouwbare" van de LandRovers - dus een Defender - heb bescheiden (gauw afkloppen, er brand een oranje lampje), en de afschrijving (grijs) is ook overzichtelijk.
Ik ben het overigens wel eens met "Crazy-G": De voordeeltjes voor de kleine ondernemer zijn soms wel erg "interessant", die voordeeltjes zijn soms zodanig lucratief dat je er bijna een onderneminkje omheen zou bouwen. (Maar dat is zo lijkt het "normaal": hoe groter de inkomsten, hoe groter de onderneming, hoe meer "leuke" regelingen er zijn, ga je "internationaal" dan zijn de mogelijkheden om belastingen te vermijden schier eindeloos. De kleinere ondernemer en meer nog de gewone man betalen daarvoor een dure prijs. Ik vrees dat dit eeuwig zo zal blijven, want ... een beetje kundig belasting-fiscalist werkt niet bij de overheid, zeker nu er nog weer een extra leuk afvloeiings-aanbod geldt.)
Groeten MarcS