GoForAfrica TeamMCW: Nederland --> Gambia!

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: GoForAfrica TeamMCW: Nederland --> Gambia!

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2017, 10:57

Crazy-G schreef:
Edward schreef:Mrb is iets van 500 per jaar,

Tja, op de zaak zetten, dan is alles goedkoop, als je zo'n D2 privé wil rijden is MRB alleen al vijf keer zoveel, jij kunt hem ook lekker van de eventuele winst aftrekken, inclusief onderhoud en dergelijke en met alle zakelijke kortingen daarbij bovendien (geen BTW en bedrijfskortingen en dergelijke), dus je berekeningen gaan hier een beetje scheef vriend.

Maar desalniettemin is het waar dat een D2 in onderhoud niet de wereld "hoeft" te kosten, maar mijn ervaring leert dat jij een uitzonderlijk onderhoudsvriendelijke hebt getroffen, meestal gaat er bij een D2 "iets" meer kapot in de tijd dat jij hem inmiddels hebt, zeker bij één met een leeftijd en aanschafprijs zoals jij zegt dat je de jouwe hebt gekocht.

Tja, houdt er maar rekening mee dat het kopen van een auto een economisch "delict" is, je weet gewoon dat het je bergen geld kost.
Als je objectief kijkt naar de tegen-prestaties dan moet je een Balkenende-plus inkomen hebben om de tijdwinst te verzilveren (weet iemand nog wie Balkenende was?).

Dus ... kijk je naar de prijs, koop dan een 2ºhandse Dacia.

Een auto kopen is dus een domme actie ... en wil je het extra dom doen dan laat je ook nog je emotie meespelen ... en doe je het echt goed dom ... dan koop je een auto alleen op emotie. Maar goed, dom was het toch al dus dan maar liever goed dom.

Overigens, vooralsnog zijn de onkosten die ik gedurende 17 jaar met de naar verluid meest "onbetrouwbare" van de LandRovers - dus een Defender - heb bescheiden (gauw afkloppen, er brand een oranje lampje), en de afschrijving (grijs) is ook overzichtelijk.

Ik ben het overigens wel eens met "Crazy-G": De voordeeltjes voor de kleine ondernemer zijn soms wel erg "interessant", die voordeeltjes zijn soms zodanig lucratief dat je er bijna een onderneminkje omheen zou bouwen. (Maar dat is zo lijkt het "normaal": hoe groter de inkomsten, hoe groter de onderneming, hoe meer "leuke" regelingen er zijn, ga je "internationaal" dan zijn de mogelijkheden om belastingen te vermijden schier eindeloos. De kleinere ondernemer en meer nog de gewone man betalen daarvoor een dure prijs. Ik vrees dat dit eeuwig zo zal blijven, want ... een beetje kundig belasting-fiscalist werkt niet bij de overheid, zeker nu er nog weer een extra leuk afvloeiings-aanbod geldt.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jan 2017, 14:56

Precies Marc, vaak wordt gezegd dat een auto een slecht investering is. Maar het is geen investering maar een uitgave. Zelfs bij mij waar ik het ding toch echt nodig heb voor de zaak.

Ik heb al heel vaak gezegd en ik zeg het weer: als ik zo'n hok privé moest rijden dan deed ik het niet! Hoewel het inmiddels een redelijke verslaving is heb ik mijn eerste LaRo, een D1, gekocht uit besparing. Ik reed een bestelbus en een gewone auto. Met de D1 kon ik het allebei met één wagen.......

En voor mij is de Mrb de afweging niet. De Range stond ook gewoon op geel. Maar die grote laadvloer is gewoon zo verrekte handig :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

HJK

Berichtdoor HJK » 23 Jan 2017, 09:38

TeamMCW

Berichtdoor TeamMCW » 23 Jan 2017, 15:02

Dankuwel! De rust is wederkeert in Gambia, dus voor ons gaat het gewoon door :D

Gisteren heel het interieur gereinigd, grotere gemonteerd en nog andere reserve onderdelen gekocht.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2017, 15:36

TeamMCW schreef:Dankuwel! De rust is wederkeert in Gambia, dus voor ons gaat het gewoon door :D

Gisteren heel het interieur gereinigd, grotere gemonteerd en nog andere reserve onderdelen gekocht.

Grotere wat .... :?: :?: :?: (verder lijkt mij het interieur zo ongeveer het minst belangrijke als je met een auto door de woestijn gaat rijden).

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Jan 2017, 20:11

Edward schreef:Precies Marc, vaak wordt gezegd dat een auto een slecht investering is. Maar het is geen investering maar een uitgave. Zelfs bij mij waar ik het ding toch echt nodig heb voor de zaak.

Ik heb al heel vaak gezegd en ik zeg het weer: als ik zo'n hok privé moest rijden dan deed ik het niet! Hoewel het inmiddels een redelijke verslaving is heb ik mijn eerste LaRo, een D1, gekocht uit besparing. Ik reed een bestelbus en een gewone auto. Met de D1 kon ik het allebei met één wagen.......

En voor mij is de Mrb de afweging niet. De Range stond ook gewoon op geel. Maar die grote laadvloer is gewoon zo verrekte handig :lol: :lol:

Indien je hem nodig hebt voor de zaak is het een investering want het wordt betaald uit de (extra) omzet die die investering mogelijk maakt. Zou het niet uit kunnen dan zou je accountant je wel op een andere wijze van vervoer wijzen. ;)
N.b. Je zegt zelf al dat je D1 een besparing was, ter vervanging van bestelbus en gewone auto... :roll:

Privė is het pas een (behoorlijke) uitgave... :o :evil:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Jan 2017, 20:25

VeeTee schreef:
Indien je hem nodig hebt voor de zaak is het een investering want het wordt betaald uit de (extra) omzet die die investering mogelijk maakt. Zou het niet uit kunnen dan zou je accountant je wel op een andere wijze van vervoer wijzen. ;)
N.b. Je zegt zelf al dat je D1 een besparing was, ter vervanging van bestelbus en gewone auto... :roll:

Privė is het pas een (behoorlijke) uitgave... :o :evil:

Een accountant heb ik nie, ben klein en wil dat ook graag blijven. En hoewel voor zowat iedere ondernemer of zelfstandige een bestelbus of iets soortgelijks een noodzaak is blijft het een afweging hoeveel je daar aan besteed. Genoeg collega's rijden in een hele dikke bus die ze tussen de 800 en 1500 euri per maand aan lease kost. Investering noemen ze dat, 12.000 per jaar aftikken aan een wagen die je na 5 jaar terug mag geven.....

In dat licht noem ik een auto geen investering......

Overigens heb ik eerdaags een klus waarvoor ik dagelijks 85 kilometer woon werkverkeer heb. Dat ha ik dus doen met een oude Golf 4 Tdi met een bagagekar erachter. Dat ding loopt 1:18 zonder dat ik daar moeite voor doe.

Privé zou ik geen Land Rover hebben...... Ah, da's nie waar! Ik heb een IIa en die is privé wel leuk en vooral heel aangenaam te restaureren...... :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Edward op 23 Jan 2017, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2017, 20:28

VeeTee schreef:..... Zou het niet uit kunnen dan zou je accountant je wel op een andere wijze van vervoer wijzen. ;)
....

Je hoeft niet naar de accountant te luisteren, als ie het al zegt.
Waarschijnlijk rijdt die accountant zelf ook in een oneconomische "wagen".
(En, net als Edward: ik heb geen accountant.)

En als je op de weg kijkt en in je achterhoofd meeweegt dat half Nederland meent dat ze "zakelijk" rondrijden dan zijn beide helften van Nederland in overgrote meerderheid niet al te "zakelijk" wat betreft hun voertuigkeuze.

Groeten MarcS

Overigens, als je uitrekent wat een fiets kost per kilometer dan valt dat ook nog tegen.
Zo zijn de betere fietsbanden afgemeten naar de hoeveelheid rubber die je krijgt, of afgemeten naar het aantal kilometers ... nogal prijzig.
Voor 4 fietsbandjes 37-622 koop ik een hele 235/85x16.

TeamMCW

Berichtdoor TeamMCW » 24 Jan 2017, 12:19

@landmarcs

Een grotere accu*

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 25 Jan 2017, 08:02

Erik Peters schreef:
Edward schreef:Geen idee hoe ik voordeliger kan rijden. :lol: :lol:

Met een Renaultje Twingo bijvoorbeeld, maar dat is veel minder leuk!

Twingo nieuw gekocht.... na drie jaar en 5 weken voor een beurtje bij de dealert gebracht. Krijg ik een telefoontje dat de carterpan verrot is door roest bij de aflaatplug, of ik even €600 wilde neerleggen voor een nieuwe. €600..........voor een carterpan........van een Twingo......

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Terug naar “Reizen”