Ijsland met de defender

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
twdi

Ijsland met de defender

Berichtdoor twdi » 30 Nov 2016, 21:16

We zijn ons aan het orienteren om in juli met onze 110 met de boot via de faroer eilanden naar ijsland te gaan.
Onderweg willen we kamperen.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan je ons tips geven die we echt moeten weten?
Hoe is dat bevallen?
Wat te doen voor de veiligheid onderweg? Moeten we bv echt communicatie apparatuur mee nemen? Etc?

Edward

Re: Ijsland met de defender

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2016, 21:40

Neem ff contact op met Johnny van Vliet. Die heeft een abonnement op IJsland. info@vanvlietboomverzorging.nl

Hij maakt ook routes, campers en eigenlijk wat je maar wilt :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 01 Dec 2016, 08:18

Mij is het uitstekend bevallen en een aanrader voor iedereen.

Reken op alle soorten weersomstandigheden want het kan er ongekend spoken. Ik heb er sneeuw en zandstormen meegemaakt waarin het zicht nul is, stoppen en afwachten is het enige wat je dan kunt doen.
Neem altijd voldoende eten en drinken mee voor een paar dagen mocht je ergens in het binnenland met pech komen te staan. Grote kans dat je daar namelijk helemaal alleen rijdt en het even duurt voordat je weer iemand ziet.
Op de hoofd(rond)weg gewoon lekker rustig rijden en genieten van de omgeving. Laat iedereen die haast heeft je maar inhalen en geeft ze de ruimte.
Een snorkel geeft wel wat meer gemoedsrust want je gaat vele rivieren oversteken. Het is ook handig als je boot waterdicht is want ik heb meegemaakt dat ik moest straatje keren in een diepe rivier dus dan ben je wel even aan het zwemmen zonder boeggolf.
Plan je rivieroversteek zorgvuldig maar na een oversteek of 10 heb je het wel door. Bij hele diepe rivieren zou je kunnen wachten totdat je iemand anders tegenkomt maar echt nodig vond ik dat niet. Kwestie van goed de borden volgen.
GSM daar heb je geen bereik mee in het binnenland en ik had ook 27mc bij me. Niet nodig gehad maar ik had ook het idee dat je er niets aan hebt omdat het erg stil op die band was. Misschien dat er bij echte nood wel iemand meeluistert maar het geeft geen extra veilig gevoel.
Bij een volgend bezoek zou ik denk ik wel een satelliet telefoon huren puur voor de gemoedsrust want je gaat hele spannende momenten meemaken die fout af kunnen lopen. En dat is ook gelijk het belangrijkste qua veiligheid, denk goed na over bepaalde beslissingen die je ter plekke moet nemen aangezien een verkeerde beslissing je een auto kunnen kosten. De kans bestaat ook dat je na uren en uren rijden niet meer verder kunt, om moet draaien, uren terug moet rijden om en een andere route te nemen.
Informeer goed bij de lokale bevolking naar het weer en welke route je gaat nemen. Zie je onderweg een park ranger stop dan even voor een praatje aangezien je die alles kan vertellen over het weer maar ook de route en of die begaanbaar is voor de auto die je bij hebt.

Een paar dingen om op te letten dus maar vooral gewoon genieten van de omgeving want ja het is er echt prachtig :D
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Dec 2016, 09:04

RaRo74 schreef:Mij is het uitstekend bevallen en een aanrader voor iedereen.

Precies!
Ik ben twee keer op IJsland geweest (met een 109 en later met een 110) en dan 4 weken lang (inclusief boot; 5 weken) en die laatste keer is al zeker 20 jaar geleden. Het bovenstaande verhaal kan ik beamen. Ik had ook 27mc in de auto, maar daar heb je niet veel aan (ze gebruiken daar lange golf radio's vanwege het betere bereik).
En indien je pech krijgt, gewoon wachten, zoals de IJslanders zeggen: er komt altijd wel iemand langs, alleen kan het wel een tijdje duren, dus een voedselvoorraadje is wenselijk en helpen willen ze altijd. Maar langer dan 4 uur achtereen niemand anders zien/tegenkomen, is bij mij nog niet voorgekomen.
Vroeg in het seizoen (juni-juli) zijn lang niet alle wegen in het binnenland open(gesteld) dit wordt aangegeven op kaarten die bij tankstations, restaurants, info kiosken, etc. hangen. Mocht je toch zo'n route rijden en je wordt gesnapt (vliegtuigje) dan levert dit een forse boete op.
Ik heb daar gedetailleerde geografische kaarten gekocht (waar de binnenlandroutes op staan). Zes kaarten bestrijken heel IJsland.

Groet,

Erik.

p.s. De koffie zal daar nog wel duur zijn, maar het tweede bakkie was altijd gratis.

Aanvulling:
Om er zeker van te zijn dat ik ook met de veerboot mee kon, op de door mij gewenste dagen, had ik al zo'n half jaar van tevoren de overtocht(en) besproken.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 01 Dec 2016, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 01 Dec 2016, 10:48

Nice,
ja met die 27Mc zat ik ook al te denken dat je dan eigenlijk een flinke versterker er tussen moet hebben hangen voor de grote afstanden. maar een lange golf (das toch zenden over AM?) is idd ook handig, zeker als ze die daar zelf gebruiken.

lijkt me ook nog wel eens leuk om te doen.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 01 Dec 2016, 12:39

piet_g schreef:Nice,
ja met die 27Mc zat ik ook al te denken dat je dan eigenlijk een flinke versterker er tussen moet hebben hangen voor de grote afstanden. maar een lange golf (das toch zenden over AM?) is idd ook handig, zeker als ze die daar zelf gebruiken.

lijkt me ook nog wel eens leuk om te doen.

Ja, maar hier moet je daarvoor een zendvergunning hebben (en dus een uitgebreide cursus volgen en examen doen). Hoe het op IJsland geregeld is weet ik niet.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

piet_g

Berichtdoor piet_g » 01 Dec 2016, 22:49

in Nederland wel ja, IJsland weet ik niet,maar zolang je dat ding alleen in nood gebruikt omdat je geen andere optie hebt zeg maar, zullen ze niet moeilijk doen lijkt mij. veel van die versterkers kun je ook aan en uit zetten, dus dan zet je hem bijvoorbeeld alleen aan als je het echt nodig hebt.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

CeesV

Berichtdoor CeesV » 10 Dec 2016, 12:59

Hoi,

ik ben ook al weer een tijd geleden op stsp geweest (2003), maar kan bovenstaande wel beamen. Stel een doel, de Laro brengt je er wel. Doe geen domme dingen (te diep water, zonder backup) Pas op rotsblokken onder water (ik had steer en diff guard aangebracht ) en sleepogen, voor het geval dat ;)
Mijn Range Rover (1994) heeft zich prima geweerd, ben niet te diep gegaan (een keer gedreven, dat is spannend), geen wateroverlast in de auto, 4 man en volle bagageuitrusting; super!
Hoe leuk het riden ook is, kijk vooral om e heen en geniet!
Zie ook nog mijn website: http://www.avonturenfoto.nl

twdi

Berichtdoor twdi » 15 Dec 2016, 13:57

Klinkt goed. De bevestiging van de boot is binnen, dus de verdere planning kan beginnen.

Ook maar eens uitzoeken wat voor extra materiaal of aanpassingen aan de 110 handig zijn voor zo'n reis.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Dec 2016, 08:37

twdi schreef:Ook maar eens uitzoeken wat voor extra materiaal of aanpassingen aan de 110 handig zijn voor zo'n reis.

Mijn 109 D was gewoon standaard, niks extra's behalve twee reservewielen (eentje op de motorkap en eentje aan de achterdeur) die ik niet nodig gehad heb. En op de 110 D had ik ook nog een zelf gemaakte iets verhoogde luchtinlaat geplaatst (maar één keer iets water over de motorkap gehad van de boeggolf). En één lekke band gehad, maar die heb ik in de binnenlanden geplakt (ik had ook een "fiets"pomp uit een Lada mee).
Een spoorstangbeschermer zou misschien wenselijk kunnen zijn, zo heb ik eens een Fransoos, in een 90, losgetrokken waarbij de spoorstang krom gereden bleek te zijn en die ook een klein deukje in het deksel van het voordifferentieel had, maar dat was op een nog niet opengestelde (of inmiddels weer afgesloten) binnenland route..... eigen schuld.
En als er veel stroming staat bij een doorwading (in dit geval in Thorsmork), schuin met de stroming mee oversteken (dan wordt de auto door het water a.h.w. voortgeduwd). Tegen de stroom in (wat volgens de IJslanders erg gracieus is) resulteerde, bij een IJslander met een Jeep Cherokee, in een afgeslagen motor midden in de rivier. Gelukkig had ik (als diesel rijder) een passende bougiedopsleutel bij me, dus bougies eruit, motor gestart, bougies er weer in, motor weer gestart en de motor liep weer. De schrik zat er goed in want op eigen kracht weer terug door de rivier durfden ze niet, dus moeders en 2 kinderen bij mij in de Land Rover en met pa op sleeptouw, terug door de rivier en om ze een plezier te doen, uit voorzorg, nog door een paar andere stroompjes gesleept.

Groet,

Erik.

Terug naar “Reizen”