Ons aan het oriënteren op daktenten en luifels voor aan de Disco 2. Wat zijn jullie ervaringen?
Nu zijn er voor de daktent met ondertent een aantal mogelijkheden.
Eezi Awn daktent (nadeel duur, ondertent kleiner als bij dtbd)
Dare to be different (gunstige prijs, grotere ondertent)
Voor de luifel (met mogelijkheid tot zijstukken erin te ritsen.
Foxwing
dare to be differtent 270
Zijn er eventueel nog meer mogelijkheden, waar ik naar moet kijken?
Ervaringen daktenten en luifels
- Andre Kuijt
Ervaringen daktenten en luifels
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl
Defender 90 300tdi 1997
-
Landmarcs
Re: Ervaringen daktenten en luifels
Dag André,
Ik heb geen daktent, en dus daarmee geen ervaringen (alleen een vooroordeel, ik kampeer op de grond of slaap in de auto).
Wat betreft luifels heb ik een andere weg belopen, ik heb een losse luifel van een (grote) tunneltent "geannexeerd" (woordgrapje de luifel heette toentertijd in het tunneltent-jargon van het merk Eureka "Annex").
Anyway, als je kijkt naar een luifel (en niet naar een daktent-ondertent) dan is wellicht een boogtent-luifel-oplossing ook interessant.
Mijn luifel bestaat uit een enorme lap (ongeveer 4,5x4,5 m) en aan een kant een 6 meter lange boogstok. Dat geeft dus 2 m staahoogte bij een breedte van de boogstok van 4 meter, en dan dus ook een zekere zij-afscherming. Een groot deel van die enorme lap trek ik gewoon over het dak en dan zit ik prima redelijk beschut achter de auto.
Met een daktent moet er natuurlijk een en ander anders ... maar met een kortere lap en zo'n caravan-luifel-sleuf, bijv onderlangs de daktent, eventueel uitschuifbaar, heb je een mooie oplossing. Mijns inziens heeft een boogluifel een paar interessante voordelen: de boogstok geeft veel nuttige ruimte, is heel licht en is door zij "flex" heel stabiel. Nadeel is dat het opzetten een beetje aandacht vraagt (maar het inschuiven van een boogstok is niet veel gedoe) het inschuiven is de caravan-luifel-sleuf vraag ook wat aandacht. Voordeel is het lage gewicht, geen - toch zwaardere hardware - last aan je imperiaal/dakdragers.
Groeten MarcS
Ik heb geen daktent, en dus daarmee geen ervaringen (alleen een vooroordeel, ik kampeer op de grond of slaap in de auto).
Wat betreft luifels heb ik een andere weg belopen, ik heb een losse luifel van een (grote) tunneltent "geannexeerd" (woordgrapje de luifel heette toentertijd in het tunneltent-jargon van het merk Eureka "Annex").
Anyway, als je kijkt naar een luifel (en niet naar een daktent-ondertent) dan is wellicht een boogtent-luifel-oplossing ook interessant.
Mijn luifel bestaat uit een enorme lap (ongeveer 4,5x4,5 m) en aan een kant een 6 meter lange boogstok. Dat geeft dus 2 m staahoogte bij een breedte van de boogstok van 4 meter, en dan dus ook een zekere zij-afscherming. Een groot deel van die enorme lap trek ik gewoon over het dak en dan zit ik prima redelijk beschut achter de auto.
Met een daktent moet er natuurlijk een en ander anders ... maar met een kortere lap en zo'n caravan-luifel-sleuf, bijv onderlangs de daktent, eventueel uitschuifbaar, heb je een mooie oplossing. Mijns inziens heeft een boogluifel een paar interessante voordelen: de boogstok geeft veel nuttige ruimte, is heel licht en is door zij "flex" heel stabiel. Nadeel is dat het opzetten een beetje aandacht vraagt (maar het inschuiven van een boogstok is niet veel gedoe) het inschuiven is de caravan-luifel-sleuf vraag ook wat aandacht. Voordeel is het lage gewicht, geen - toch zwaardere hardware - last aan je imperiaal/dakdragers.
Groeten MarcS
-
Waterrover
- Beheerder
Andre Kuijt schreef:Ons aan het oriënteren op daktenten en luifels voor aan de Disco 2. Wat zijn jullie ervaringen?
Nu zijn er voor de daktent met ondertent een aantal mogelijkheden.
Eezi Awn daktent (nadeel duur, ondertent kleiner als bij dtbd)
Dare to be different (gunstige prijs, grotere ondertent)
Voor de luifel (met mogelijkheid tot zijstukken erin te ritsen.
Foxwing
dare to be differtent 270
Zijn er eventueel nog meer mogelijkheden, waar ik naar moet kijken?
Voor een daktent mét ondertent kan ik de Howling Moon aanraden, bv de Stargazer. Als je deze aan de zijkant opent heb je voldoende onderruimte. Een Dare to be Different is een zeer lichte constructie die niet altijd waterdicht is. Als luifel voldoet een Howling Moon luifel van 2.1 meter. Wij zijn overgestapt van een Stargazer naar een Columbus (hard shell) vanwege de snelheid qua opzetten en inpakken. We zijn er zeer tevreden over, bij regen zitten we onder de luifel waarvan we de voorkant, en alle zijkanten hebben. De foxwing raad ik af wegens problemen met het mechaniek, en niet te vergeten het gewicht. Dit geldt voor de originele- en de Chinese variant.
Groet, Chris
Hier ook een zeer tevreden Columbus XL gebruiker. 1.4m breed en 2.30m lang! Snel open en dicht (veul sneller dan alle safarimodellen) maar als je langer op 1 plek wilt staan speelt dat natuurlijk minder. Tevens weinig luchtweerstand waardoor verbruik gelijk blijft. Wel de duurste oplossing qua tent!
Matras van de Columbus hebben we het maar niet meer over
Daarnaast aan de zijkant van de Defender 110 een 2.5m lange én brede oprolbare luifel van ARB. deze heeft 2 uitschuifbare lichte stokken die in de voorste dwarsbalk valt. Licht, duurzaam, waterdicht en heel mooi systeem met ritsen om de los bij te kopen zijkanten en voorzijde in te ritsen. Zeer solide en tot windkracht 6-7 ok.
Ik zou alleen boven de achterdeur nog een Hannibal vrijhangend luifeltje willen hebben. Ik kan er nu een tarp inschuiven maar is verre van ideaal!
succes met je zoektocht,..want dat was het voor ons wel om tot een bevredigende set te komen!
Matras van de Columbus hebben we het maar niet meer over
Daarnaast aan de zijkant van de Defender 110 een 2.5m lange én brede oprolbare luifel van ARB. deze heeft 2 uitschuifbare lichte stokken die in de voorste dwarsbalk valt. Licht, duurzaam, waterdicht en heel mooi systeem met ritsen om de los bij te kopen zijkanten en voorzijde in te ritsen. Zeer solide en tot windkracht 6-7 ok.
Ik zou alleen boven de achterdeur nog een Hannibal vrijhangend luifeltje willen hebben. Ik kan er nu een tarp inschuiven maar is verre van ideaal!
succes met je zoektocht,..want dat was het voor ons wel om tot een bevredigende set te komen!
- Bijlagen
Failing to prepare is preparing to fail!
Waterrover schreef: De foxwing raad ik af wegens problemen met het mechaniek
Vertel, nergens (tot nu) problemen mee.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
En hier nog een zeer tevreden Columbus gebruiker. Wij hebben hem echter niet op het dak maar op een aanhanger, wat mij betreft de ideale combinatie. De Columbus is inderdaad supersnel opgezet, en als je toch nog even met de auto weg wilt kan de aanhanger met tent er op blijven staan.
We hebben een luifel aan het roofrack, ik heb daar door een zeilmaker zij-flappen aan laten maken aan beide kanten, zodat je wat beschut kunt zitten. Met wat extra stokken kun je de zij-flappen ook als luifel verlenging gebruiken, dan wordt het geheel ca. 7.5 m lang. Ook heeft die zeilmaker een luifeltje/afdakje voor de Columbus gefabriekt, zodat je met regenweer wat makkelijker droog binnenkomt of kunt luchten.
De Columbus is ook weer zeer snel ingepakt, zelfs bij regenachtig weer, als je dan met de neus in de wind staat vangt het polyester dak vrijwel alle wind/regen op, zodat het doek vrijwel droog blijft.
We hebben een luifel aan het roofrack, ik heb daar door een zeilmaker zij-flappen aan laten maken aan beide kanten, zodat je wat beschut kunt zitten. Met wat extra stokken kun je de zij-flappen ook als luifel verlenging gebruiken, dan wordt het geheel ca. 7.5 m lang. Ook heeft die zeilmaker een luifeltje/afdakje voor de Columbus gefabriekt, zodat je met regenweer wat makkelijker droog binnenkomt of kunt luchten.
De Columbus is ook weer zeer snel ingepakt, zelfs bij regenachtig weer, als je dan met de neus in de wind staat vangt het polyester dak vrijwel alle wind/regen op, zodat het doek vrijwel droog blijft.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
mooi gemaakt dat tuutje. Helaas kunnen wij er alleen rechts makkelijk inkomen dus voor ons geen optie...VeeTee schreef:Ook heeft die zeilmaker een luifeltje/afdakje voor de Columbus gefabriekt, zodat je met regenweer wat makkelaijker droog binnenkomt of kunt luchten.
Failing to prepare is preparing to fail!
Peu schreef:mooi gemaakt dat tuutje. Helaas kunnen wij er alleen rechts makkelijk inkomen dus voor ons geen optie...VeeTee schreef:Ook heeft die zeilmaker een luifeltje/afdakje voor de Columbus gefabriekt, zodat je met regenweer wat makkelaijker droog binnenkomt of kunt luchten.
Op je foto zie ik dat aan de achterkant ook zou kunnen? Of zit daar nog wat anders in de weg? Overigens, die zeilmaker (eigenlijk 'zeilmaakster') is wel in voor creatieve oplossingen, dus aan de zijkant zou ook best wat gefabriekt kunnen worden - de klittenbandstrook onder de rand is er al op voorbereid, ook aan de zijkant...
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Hoevaak ga je hem gebruiken, waar? (in de kou/warmte/regen etc. en hoelang wil je er mee doen? En dan; hoeveel wil je besteden?
Ik heb dit voorjaar ook lang gezocht, gewikt en gewogen en het is uiteindelijk de Gordigear geworden.
https://youtu.be/Yhi1nkWYWiU
Kwaliteit van het materiaal, de ruimte, het dikste matras en de prijs gaven de doorslag.
De hardshells vielen wat mij betreft al snel af vanwege de prijs en de looks. Ik wilde het 'safarimodel'
en er vrij eenvoudig, eventueel later een ondertent aan kunnen ritsen. Daarnaast hebben veel van die modellen geen luifel boven het trapje en dus wordt die altijd nat, als t regent.
Daarnaast wilde ik zwaardere kwaliteit en dus vielen merken als Front Runner (want Nylon) af. Voordeel van Nylon is wel dat het lichter is.
Ik wilde in eerste instantie een Howling Moon en een Stargazer leek me dan wel geinig. En dan zoveel mogelijk ruimte dus minimaal 1.60mtr breed.
Nou zijn die hier in Nederland aardig aan de prijs maar ik heb nog even overwogen om er eentje in Engeland te kopen. Incl. ondertent kon ik daar voor 800,- euro minder, omgerekend. Moest ie alleen nog ff hierheen, op de een of andere manier. Nou had ik daar ook wel iets op bedacht (ik werk zelf in t transport
) maar die kerel reageerde wat traag en ondertussen vond ik de Gordigear.
Al met al hebben we er nu, vanaf juli, ongeveer 6 weken in geslapen en dus al heel wat keren opgezet en ingeklapt en ik ben echt supertevreden!
Geen raampjes in het dak maar om die van de Howling Moon te kunnen gebruiken, moet de buitentent er af dus kost wat extra moeite en hoevaak zul je dat nog doen, als de nieuwigheid er eenmaal af is? (moet t ook maar net onbewolkt zijn enz.
)
Ik heb o.a. ook de Dare to be different bekeken, zijn goedkoper maar zijn ook een heel stuk kleiner (smaller) en -met alle respect- kunnen kwalitatief niet in de schaduw staan van de mijne of een Howling Moon enz. In Zeewolde stond er eentje op de 2ehandsspullenmarkt en daar stroomde het water onder het matras! En dat was een nieuwe / showmodel!
Als ik dan toch iets nadeligs moet noemen dan is dat de condens die onder het matras ontstaat. Maar dat schijnt bij alle modellen te gebeuren. Je kunt er iets als een aquamat voor aanschaffen (ff google-en!). We hebben het matras zelfs in huis als logeerbed gebruikt en ook toen lag er 's morgens wat vocht op de grond eronder. Maar ff luchten en dan is dat ook weer weg.
Ga er vooral veel bekijken, misschien huren om te proberen enz!
Succes met je zoektocht!
Ik heb dit voorjaar ook lang gezocht, gewikt en gewogen en het is uiteindelijk de Gordigear geworden.
https://youtu.be/Yhi1nkWYWiU
Kwaliteit van het materiaal, de ruimte, het dikste matras en de prijs gaven de doorslag.
De hardshells vielen wat mij betreft al snel af vanwege de prijs en de looks. Ik wilde het 'safarimodel'
Daarnaast wilde ik zwaardere kwaliteit en dus vielen merken als Front Runner (want Nylon) af. Voordeel van Nylon is wel dat het lichter is.
Ik wilde in eerste instantie een Howling Moon en een Stargazer leek me dan wel geinig. En dan zoveel mogelijk ruimte dus minimaal 1.60mtr breed.
Nou zijn die hier in Nederland aardig aan de prijs maar ik heb nog even overwogen om er eentje in Engeland te kopen. Incl. ondertent kon ik daar voor 800,- euro minder, omgerekend. Moest ie alleen nog ff hierheen, op de een of andere manier. Nou had ik daar ook wel iets op bedacht (ik werk zelf in t transport
Al met al hebben we er nu, vanaf juli, ongeveer 6 weken in geslapen en dus al heel wat keren opgezet en ingeklapt en ik ben echt supertevreden!
Geen raampjes in het dak maar om die van de Howling Moon te kunnen gebruiken, moet de buitentent er af dus kost wat extra moeite en hoevaak zul je dat nog doen, als de nieuwigheid er eenmaal af is? (moet t ook maar net onbewolkt zijn enz.
Ik heb o.a. ook de Dare to be different bekeken, zijn goedkoper maar zijn ook een heel stuk kleiner (smaller) en -met alle respect- kunnen kwalitatief niet in de schaduw staan van de mijne of een Howling Moon enz. In Zeewolde stond er eentje op de 2ehandsspullenmarkt en daar stroomde het water onder het matras! En dat was een nieuwe / showmodel!
Als ik dan toch iets nadeligs moet noemen dan is dat de condens die onder het matras ontstaat. Maar dat schijnt bij alle modellen te gebeuren. Je kunt er iets als een aquamat voor aanschaffen (ff google-en!). We hebben het matras zelfs in huis als logeerbed gebruikt en ook toen lag er 's morgens wat vocht op de grond eronder. Maar ff luchten en dan is dat ook weer weg.
Ga er vooral veel bekijken, misschien huren om te proberen enz!
Succes met je zoektocht!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
Contribute to the scenery; drive a Land Rover!
- Andre Kuijt
Tot zover een ieder bedankt voor de reacties.
We willen hem met regelmaat voor weekenden en vakanties gaan gebruiken dus niet maar 1x per jaar.
Een hardcover vind ik persoonlijk niet heel mooi op de auto.
Als ik op internet wat ga kijken en zoeken valt me op dat heel veel bedrijven op het gebied van daktenten veelal webshops zijn en erbij melden dat ze een beperkte voorraad hebben dus kijken en zien hoe en wat word daar al lastig.
Welk bedrijf zouden jullie aanraden, welke veel verschillende tenten heeft staan waardoor er een goed vergelijk te maken is?
We willen hem met regelmaat voor weekenden en vakanties gaan gebruiken dus niet maar 1x per jaar.
Een hardcover vind ik persoonlijk niet heel mooi op de auto.
Als ik op internet wat ga kijken en zoeken valt me op dat heel veel bedrijven op het gebied van daktenten veelal webshops zijn en erbij melden dat ze een beperkte voorraad hebben dus kijken en zien hoe en wat word daar al lastig.
Welk bedrijf zouden jullie aanraden, welke veel verschillende tenten heeft staan waardoor er een goed vergelijk te maken is?
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 300tdi 1997