Noorwegen wil vanaf 2025 dieselauto's verbieden

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Roger B.

Re: Noorwegen wil vanaf 2025 dieselauto's verbieden

Berichtdoor Roger B. » 18 Aug 2016, 23:28

Waterrover schreef: Wat is er gebeurd met de waterstofauto,
technisch nog niet veilig haalbaar tegen economisch interessante kosten.
rijden op koolzaad diesel en afgewerkte slaolie?
beide gewoon verbrandingsmotoren en niet of nauwelijks schoner dan een moderne diesel
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2016, 10:49

Roger B. schreef:
Waterrover schreef: Wat is er gebeurd met de waterstofauto,
technisch nog niet veilig haalbaar tegen economisch interessante kosten.
rijden op koolzaad diesel en afgewerkte slaolie?
beide gewoon verbrandingsmotoren en niet of nauwelijks schoner dan een moderne diesel

De "waterstof-auto" kan interessant worden met een waterstof => elektriciteit en dus elektromotoren route. Waterstof in een verbrandingsmotor stoppen geeft veel rendements-verliezen en weinig winst.

Koolzaad en andere plantaardige oliën zijn qua rendement erg beroerd. Je moet veel diesel (of eigen teelt olie), en verder ruimte en zonlicht steken in een bescheiden opbrengst. Afgewerkte frituur-olie is ook slechts een druppel op een gloeiende plaat -- dat gaat alleen goed als we heel veel gaan fietsen om de vervetting tgv al die vette happen tegen te gaan.

De problemen 1, 2 en 3 zijn:
1º Er zijn teveel mensen (en dat groeit vooralsnog nog schier ongelimiteerd door)
2º Al die mensen willen steeds meer, en er kan ook steeds meer
3º Er zit geen ventiel op de aardbol: we kunnen de bol niet groter blazen

ad 1: Als je alleen al naar de relatief bescheiden bevolkingsgroei van Nederland kijkt: een factor 3 in de afgelopen 100 jaar
ad 2: Kijk bijv. naar wat een vliegticket kost. Zo'n 40-50 jaar geleden was een vliegreis iets bijzonders, nu hoor je dat iemand naar de opera in NewYork gaat, of een weekje strand in Cuba doet
ad 3:   Ruimte/natuurlijke hulpbronnen op deze aardbol is heel snel een onoverkomelijk probleem. Verdeel je Nederland eerlijk dan hebben we per gezin ± een halve hectare, dus een voetbalveld om alles te doen, van vuilnisbelt en vliegveld tot en met autoweg en green-lane/cross-terrein.

Maar goed, terug naar Noorwegen, daar hebben ze het "mooi" bekeken: interessante natuurlijke hulpbronnen, een relatief groot land en bescheiden bevolking ... alleen wel een heel groot knelpunt mocht de golfstroom verminderen en/of anders ombuigen.

Groeten MarcS

landy127

Berichtdoor landy127 » 20 Aug 2016, 15:52

je kunt nu al je def. of toyo om laten bouwen naar electrisch bij Frank/Toine Daams. (FD4x4)
alleen was de actieradius voor mij nog aan de matige kant (100-140km), en tevens het prijskaartje.....
Denk dat de actieradius wel snel verbetert, maar de prijs zal voorlopig 'n heikel punt blijven.
Louis

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Aug 2016, 19:05

landy127 schreef:je kunt nu al je def. of toyo om laten bouwen naar electrisch bij Frank/Toine Daams. (FD4x4)
alleen was de actieradius voor mij nog aan de matige kant (100-140km), en tevens het prijskaartje.....
Denk dat de actieradius wel snel verbetert, maar de prijs zal voorlopig 'n heikel punt blijven.
Louis

De motor vervangen voor een elektrisch exemplaar en de bak, tussenbak en diffs behouden met alle verliezen noem ik geen ombouwen. Dat is leuk voor in een mijn maar kansloos voor op straat. Het ding weegt zo al genoeg......

Maar als iemand een Defender bouwt en verkoopt met naaf of asmotoren dan ben ik één van de eerste om er een te bestellen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2016, 21:35

Edward schreef:
landy127 schreef:je kunt nu al je def. of toyo om laten bouwen naar electrisch bij Frank/Toine Daams. (FD4x4)
Louis

De motor vervangen voor een elektrisch exemplaar en de bak, tussenbak en diffs behouden met alle verliezen noem ik geen ombouwen. Dat is leuk voor in een mijn maar kansloos voor op straat. Het ding weegt zo al genoeg......

Maar als iemand een Defender bouwt en verkoopt met naaf of asmotoren dan ben ik één van de eerste om er een te bestellen.

Mijn idee .... alleen is het nog steeds lastig om naafmotoren te maken die een geschikte koppel-range hebben.
Misschien komt er ooit wat van de grond met een 2-speed naafreductie-motor.
De "zware" assen kan je dan vervangen door zware naven op iets lichtere assen, en dan verder alle loze gewicht aan motorblok-versnellingsbak-tussenbak-aandrijfassen-differentieels inwisselen tegen nuttige accu's en/of een of ander agregaat danwel brandstof-cel.

Groeten MarcS

landy127

Berichtdoor landy127 » 21 Aug 2016, 09:39

Volgens de site van FD4x4, wordt de electro-motor op de tussenbak aangesloten.
Versnellingsbak gaat er dus ook uit, naast dieselmotor, tank, uitlaat.
Maar een oplossing met naaf/asmotoren is natuurlijk een betere.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Aug 2016, 09:55

Een 100% electro auto met een actieradius van minder dan 600 km is geen optie voor mij, en zelfs dan heb ik nog dagen dat ik niet meer tot thuis kom :roll:
gone

Terug naar “Reizen”