Roger B. schreef:Waterrover schreef: Wat is er gebeurd met de waterstofauto,
technisch nog niet veilig haalbaar tegen economisch interessante kosten.
rijden op koolzaad diesel en afgewerkte slaolie?
beide gewoon verbrandingsmotoren en niet of nauwelijks schoner dan een moderne diesel
De "waterstof-auto" kan interessant worden met een waterstof => elektriciteit en dus elektromotoren route. Waterstof in een verbrandingsmotor stoppen geeft veel rendements-verliezen en weinig winst.
Koolzaad en andere plantaardige oliën zijn qua rendement erg beroerd. Je moet veel diesel (of eigen teelt olie), en verder ruimte en zonlicht steken in een bescheiden opbrengst. Afgewerkte frituur-olie is ook slechts een druppel op een gloeiende plaat -- dat gaat alleen goed als we heel veel gaan fietsen om de vervetting tgv al die vette happen tegen te gaan.
De problemen 1, 2 en 3 zijn:
1º Er zijn teveel mensen (en dat groeit vooralsnog nog schier ongelimiteerd door)
2º Al die mensen willen steeds meer, en er kan ook steeds meer
3º Er zit geen ventiel op de aardbol: we kunnen de bol niet groter blazen
ad 1: Als je alleen al naar de relatief bescheiden bevolkingsgroei van Nederland kijkt: een factor 3 in de afgelopen 100 jaar
ad 2: Kijk bijv. naar wat een vliegticket kost. Zo'n 40-50 jaar geleden was een vliegreis iets bijzonders, nu hoor je dat iemand naar de opera in NewYork gaat, of een weekje strand in Cuba doet
ad 3: Ruimte/natuurlijke hulpbronnen op deze aardbol is heel snel een onoverkomelijk probleem. Verdeel je Nederland eerlijk dan hebben we per gezin ± een halve hectare, dus een voetbalveld om alles te doen, van vuilnisbelt en vliegveld tot en met autoweg en green-lane/cross-terrein.Maar goed, terug naar Noorwegen, daar hebben ze het "mooi" bekeken: interessante natuurlijke hulpbronnen, een relatief groot land en bescheiden bevolking ... alleen wel een heel groot knelpunt mocht de golfstroom verminderen en/of anders ombuigen.
Groeten MarcS