20 minuutjes meerijden door Litouwen.
- Han de Ridder
20 minuutjes meerijden door Litouwen.
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.
-
Waterrover
- Beheerder
Re: 20 minuutjes meerijden door Litouwen.
Leuk om Litouwen zo te beleven. Vanwaar ben je gestart en wat was je route naar het eindpunt? Een officiële weg, zo dwars door de bossen getuige de tom tom die je aan had?
Chris
Chris
-
Landmarcs
Waterrover schreef:... Een officiële weg, zo dwars door de bossen getuige de tom tom die je aan had?
Wat er allemaal in de TomTom zit, of ermee kan, weet ik niet -- ik heb een MarcMarc en verder papieren kaarten.
Vorig jaar echter reed mijn schoonbroer mee naar de Pyreneeën en hij nam zijn TomTom mee.
De TomTom weet veel maar ... toen we probeerden wat ie van een binnendoor route vond vond ie dat geen goed idee.
Keer om, rij door om verderop om te keren etc. etc. .... totdat ik aan het eind van het asfalt nog steeds niet omkeerde .... na ± een halve kilometer kwam er een herberekening en bleek de bestemming ineens heel veel dichterbij en hoefden we ook niet meer om te keren. De weg die de TomTom eerst langdurig niet "kende" bleek weldegelijk in het systeem verborgen te zitten.
Nu weet ik dus verder niks van de TomTom - misschien zit er wel (meer of minder verborgen) een 4x4 optie in, of op z'n minst iets waarmee je kan zeggen dat je ook de slechtste (of trage) wegen wilt rijden, misschien zitten er ook wegen in die alleen tevoorschijn komen als je er klaarblijkelijk op rijdt ? ? Maar goed, het was dus verrassend dat ie eerst gewoon ontkende dat er een weg was en daarna alsnog een "weg" in zijn systeem kon vinden op het moment dat het duidelijk is dat je op die weg rijdt.
O ja, ik heb natuurlijk niet van moment tot moment op dat TomTom schermpje zitten kijken, ik had ook een bergweg te volgen, omhoog langzaamaan smaller wordend asfalt, naar beneden onverhard.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Zo'n TomTom berekend een bepaalde route afhankelijk van bepaalde ingestelde voorkeuren (o.a. snelste route of kortste route) en indien er op de route een onverhard gedeelte voorkomt dan vraagt ie of je dat wilt (ja of nee).
Wanneer je van de berekende route afwijkt dan probeert de TomTom je terug te sturen naar de oorspronkelijke route (en ik weet uit ervaring dat ie dit lang vol houdt
). Maar na verloop van tijd geeft ie dat op en wordt een nieuwe route berekend (vanaf de plek waar je dan bent).
Soms krijg je een melding dat ie een kortere/snellere route heeft gevonden en of je die wilt volgen. En dan kan het maar zo zijn dat je ineens een klein wegje wordt in gestuurd (wat de CarolienCarolien niet zo 1.2.3. zou hebben gekozen), maar wat dan toch wel een leuke route blijkt te zijn.
Groet,
Erik.
p.s. Zo heb ik in Frankrijk eens een wegje gereden (op de TomTom), dat zo ongeveer veranderde in een rivierbedding met grote keien
. Dat het wel een wegje was bleek aan het eind, waar een slagboom de doorgang naar een asfaltwegje blokkeerde. Nu was ik helaas niet met mijn Land Rover (dan had ik mogelijk wel kunnen draaien en terugrijden) maar met mijn VW bus. Gelukkig had ik gereedschap bij me waarmee ik de slagboom kon openen (en weer sluiten).
Wanneer je van de berekende route afwijkt dan probeert de TomTom je terug te sturen naar de oorspronkelijke route (en ik weet uit ervaring dat ie dit lang vol houdt
Soms krijg je een melding dat ie een kortere/snellere route heeft gevonden en of je die wilt volgen. En dan kan het maar zo zijn dat je ineens een klein wegje wordt in gestuurd (wat de CarolienCarolien niet zo 1.2.3. zou hebben gekozen), maar wat dan toch wel een leuke route blijkt te zijn.
Groet,
Erik.
p.s. Zo heb ik in Frankrijk eens een wegje gereden (op de TomTom), dat zo ongeveer veranderde in een rivierbedding met grote keien
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Han de Ridder
@ Chris: We zijn de grens overgestoken op een bosweg die loopt van van Berżniki. Polen naar Kapčiamiestis, Litouwen. Daarna ruwweg naar Kaunas, dan naar Zarasai, uitstapje naar Daugavpils in Letland (mooi fort), toen naar Karkle aan de kust vlakbij Klaipeda. Uitstapje naar het schiereiland Nerida, maar dat kun je wel overslaan, dat is één groot toeristenreservaat.
Vandaar afgezakt en langs de grens met de Russische enclave Kaliningrad naar Vištytis en weer de grens met Polen over, ook weer via een heel kleine grensovergang.
Het Oosten van Litouwen vonden wij het aantrekkelijkst, met veel bos. En alle tracks en bospaden zijn geheel legaal te berijden; het zijn gewoon de normale wegen daar, de doorgaande wegen zijn gewoon geasfalteerd, alhoewel sommige echt abominabel knokkelig zijn. TomTom weet er aardig de weg, maar we gebruiken ook de papieren kaart en we nemen een maandabonnement op Mapster om stafkaarten van de omgeving waar je bent te kunnen gebruiken op de tablet, die dan weer aangestuurd wordt door een Bad Elf GPS-ontvanger. En dat werkt buitengewoon, vooral ook bij wandelingen door de bossen.
Kortom: erg leuk en weer eens wat anders dan greenlanen in Engeland. Daar voel je je toch altijd een beetje een boef, als je een wandelaar of een ruiter tegenkomt die je lelijk aankijkt.
Han de Ridder.
Vandaar afgezakt en langs de grens met de Russische enclave Kaliningrad naar Vištytis en weer de grens met Polen over, ook weer via een heel kleine grensovergang.
Het Oosten van Litouwen vonden wij het aantrekkelijkst, met veel bos. En alle tracks en bospaden zijn geheel legaal te berijden; het zijn gewoon de normale wegen daar, de doorgaande wegen zijn gewoon geasfalteerd, alhoewel sommige echt abominabel knokkelig zijn. TomTom weet er aardig de weg, maar we gebruiken ook de papieren kaart en we nemen een maandabonnement op Mapster om stafkaarten van de omgeving waar je bent te kunnen gebruiken op de tablet, die dan weer aangestuurd wordt door een Bad Elf GPS-ontvanger. En dat werkt buitengewoon, vooral ook bij wandelingen door de bossen.
Kortom: erg leuk en weer eens wat anders dan greenlanen in Engeland. Daar voel je je toch altijd een beetje een boef, als je een wandelaar of een ruiter tegenkomt die je lelijk aankijkt.
Han de Ridder.
Waar een wil is, is een weg. En als die er ook niet is, heb je altijd nog je Land Rover.