Winterkamperen Zweden Noorwegen

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: Winterkamperen Zweden Noorwegen

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2016, 11:25

Ziehier een toegift uit Zweden (mijn broertje gaf nog wat Zweedse info):

Nog even over spijkerbanden en dubbdäck. Misschien was die landrover kollega op het verkeerde spijkerspoor gezet door "false friends" en niet zo goed Engels spreken van hemzelf of de Zweden waar ie mee sprak.

Er bestaat namelijk ook nog iets dat hier wel spikdäck of isdäck wordt genoemd, dat zijn banden met langere spijkers/spikes die dus niet zijn toegestaan op de openbare weg maar wel bij motorsport wedstrijden op het ijs of rally op winterwegen worden gebruikt zoals bij motoren als bij auto's. Als ie dus aan een Zweed heeft gevraagd hebben jullie geen "spike tyres" zou een Zweed daaraan kunnen hebben gedacht en hebben geantwoord nee daar mag je niet mee op de weg.

Voor veel Zweden is vinterdäck (winterbanden) nog gewoon synoniem aan dubbdäck (spijkerbanden, winterbanden zonder spijker heten hier dubbfria vinterdäck of friktionsdäck dus dubbloze winterbanden of frictiebanden. Dat laatste is natuurlijk ook een rare term maar hierbij wordt bedoeld dat ze ondanks onbreken van spijkers toch frictie/grip hebben op hard aangereden sneeuw en ijs (dankzij andere autos met slijkerbanden die het ijs ruw maken).

"Dubb" is een een voorwerp dat puntig is oa het dode punt van een draaibank heet dub, het woord doet trouwens denken aan het Zweedse woord voor kopspijkers "nubb", "Spik" is natuurlijk gewoon spijker, als je erg precies bent en moet je tegen de meeste spijkers eigenlijk trådspik zeggen, en draadnagel in het Nederlands.

Zelf was ik al eens in het winterse Zweden, wel iets later in het jaar, dan zijn de dagen weer wat langer. (Rond 21 maart is de daglengte daar net als hier, hartje winter heb je erg korte dagen.) Toen lag er in het binnenland overigens nog genoeg sneeuw, en bij Stockholm goed ijs ... je kon op de Oostzee schaaten bij +10 (in de zon, in de schaduw is het snel heel koud) -- o ja nog weer een topic-staartje: "dubben" zijn ook de ijspriemen die je om je nek "hoort" te hebben om ze bij de hand te hebben als je uit een wak moet kruipen. Verkijk je overigens niet op de daglengte: de dag is niet alleen korter, de zon staat ook een stuk lager dus schaduwen zijn heel veel langer en dus ook langer koud.

Ik sliep in de 110 en daar was ik blij mee: Een tentje op de grond of op het dak waren toch wel erg koud geweest (maar ik had dan ook geen standkachel of andere verwarming anders dan de Td5 kachel), en ... ik had ook geen min 20. Ik denk overigens ook dat een daktent snel erg koud wordt: je hebt hetzij de wind danwel de uitstraling die alle warmte wegtrekt, en daartegenover maar een heel betrekkelijk voordeel van het net iets eerder zonnewarmte vangen (als er al zonnewarmte is), in mijn ogen is een daktent meer iets voor de (sub)tropen.

Groeten MarcS

conny

Berichtdoor conny » 24 Feb 2016, 11:20

Dat ben ik niet met je eens, Marc. Een daktent wordt alleen afgekoeld door de wind en als het ding van goed materiaal gemaakt is, is dat bijna te verwaarlozen. 2 warme lichamen warmen een daktent verrassend snel op en het temperatuurs-verschil is goed te merken als je het 's ochtends wat te warm hebt en de rits op een kiertje wilt zetten! Koud! Gauw rits weer dicht. :D

Trouwens schandalig zoals de TS die Td5 afbeult. Daar zijn die dingen helemaal niet voor gebouwd; die van mij begint al duidelijk te protesteren bij 0 graden.
Arm beestje :lol: :lol:

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 24 Feb 2016, 19:43

Prachtige beelden.
Bedankt om die met ons te delen.

twdi

Berichtdoor twdi » 20 Mar 2016, 21:23

Wow.. Super en dank voor je verslag

Terug naar “Reizen”