Je hebt een Defender 90, net als ik. Dan is slapen in de auto sowieso geen optie. Te kort en je hebt de ruimte daar nodig voor spullen.
Vorig jaar ben ik naar Kazachstan tot aan de Chinese grens en weer terug gereden met een 90 met een Hannibal daktent. Op de auto lag een 150x150 roofrack op twee Mantec dragers en een derde Mantec-drager achteraan. De tent steunde half op het rack en op de laatste drager.
We kozen voor een uitklapbare tent omdat je dan zoals al genoemd ruimte op je dak overhoud, en omdat het bed veel langer is: 2.40 mtr, ipv meestal 2 of hooguit 2.10 mtr met een klapdakconstructie. Ik reisde samen met mijn zoon van 2 mtr, dus een beetje ruimte binnen voor onszelf plus wat kleding oid was wel handig.
Het uitklappen van de tent was in twee minuten klaar, het opklappen duurt wat langer (vijf minuten). We lieten de slaapzakken er in liggen (en de matras uiteraard). Dat ging prima. We hebben dat vijf weken lang elke dag gedaan maar het was eigenlijk geen probleem.
En, voordeel t.o.v. los tentje op de grond opzetten is dat je na zo horizontaal mogelijk parkeren (lukte eigenlijk altijd wel zonder veel moeite) ook gewoon klaar bent.
Bijgaand nog wat foto's van de setup.
Op het dak zat naast de tent ook de Hi-lift jack, twee (meestal lege) dieseljerrycans, twee wolfboxen, een rioleringsbuis met twee campingstoeltjes er in, een kantotonnetje (de wasmachine) en onder het roofrack een houten box met daarin een tafeltje.
Groet,
Ernst