Columbus vult het hele dak, tent alleen het achterste deel (blijft dus plek voor andere dingen). Bij daktent heb je eventueel een aanritsgedeelte om er onder te hangen.
Je creëert dan 1 leefruimte met achterbak van de auto en daktent. Voor columbus is er een tent om naast de auto te plaatsen.
Dichtklappen zal inderdaad langer duren bij een daktent, het is mij ook nog nooit gelukt om de dekbedden er in te laten liggen.
En gewicht, ze wegen allebei ergens tussen de 50 en 60 kg.
Groet Ron
Ps: Die van ons ligt op de aanhanger, met dichtklappen kan je er makkelijk om heen lopen om het doek naar binnen te vouwen.
Advies bij aanschaf van Roofrack & Daktent voor op 90.
Re: Advies bij aanschaf van Roofrack & Daktent voor op 90.
110-Td5 X-tech 2006
Ron63 schreef:Dichtklappen zal inderdaad langer duren bij een daktent, het is mij ook nog nooit gelukt om de dekbedden er in te laten liggen.
Bedoel je het dichtklappen van de Columbus? Dat is bij mij in 20 sec gebeurd (het "opzetten" in 3 sec). Ik laat gewoon de dekbedden er in liggen, en ook de ladder. Alleen de kussens niet, die zijn redelijk volumineus. Ook ligt er nog een soort ondermatrasje in (aquamat), dus het geheel is wat dikker dan standaard maar dat is geen probleem.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Nils schreef:Ik was niet van plan echt offroas te gaan, meer greenlanen.
....
Wat is het grote verschil en voor en nadelen tussen de normale daktent zoals bv howling moon en de daktent van bv colombus in een kunststof kist?
En ... wat is de grote aantrekkingskracht van een daktent ?
Als het invouwen/inklappen toch nog gedoe is dan is er eigenlijk alleen nog het gevaar van een langslopende leeuw, neushoorn of nijlpaard die voor een daktent pleiten (o ja, overstromingen komen ook nog op het lijstje van pluspunten).
Een beetje handige onderweg tent is in een paar minuten neergezet, en in een paar minuten meer ook weer afgebroken.
Het gedoe is in het algemeen alle omgevende rimram, maar die heb je toch, ook bij een daktent of een "harmonica-skibox".
Het enige wat een duidelijke winst geeft is slapen in de auto, en dan alleen als je verder niet teveel eisen stelt (in een 110 slapen is een verbetering ten opzichte van slapen in een bushokje -- in een 90 moet je wel erg veel inleveren op een normaal eisen-pakket).
Een gewone tent heeft naast het zwaartepunt (als zwaarwegend winstpunt) ook nog het voordeel dat je die gewone onderweg-tent desgewenst gewoon kan laten staan (als je bijv verse croissantjes wilt halen). Ook als je niet meer wilt als eenvoudig greenlanen is zwaartepunt, en ook de hoogte van de auto iets om stevig rekening mee te houden. Verder is in het "alledaagse" onderweg-gebruik het zwaartepunt ook van belang, een LandRover is toch al weinig "eland-proef-Proof", met een extra pak op het dak wordt dat alleen maar beroerder. Niet voor niks zijn er heel wat mensen die de daktent uiteindelijk (of direct) op een karretje hebben geplaatst, zij hebben dus eigenlijk gekozen voor het vouw-wagen-concept.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:dan is er eigenlijk alleen nog het gevaar van een langslopende leeuw, neushoorn of nijlpaard die voor een daktent pleiten
Die Neushoorn of Nijlpaard geloof ik nog wel maar die leeuw is echt wel sneller boven dan jij, net als zowat alle andere dieren. Dat vind ik echt het meest stompzinnige en belachelijke argument dat je vaak hoort om voor een daktent te kiezen......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
@ Veetee
volgens mij schreef ik "bij een daktent", en niet Samsonite
Groet Ron
volgens mij schreef ik "bij een daktent", en niet Samsonite
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Ron63 schreef:@ Veetee
volgens mij schreef ik "bij een daktent", en niet Samsonite![]()
Groet Ron
Ah, excuus, ik las iets wat er niet stond ("langer duren dan bij een daktent")...
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
Edward schreef:Landmarcs schreef:dan is er eigenlijk alleen nog het gevaar van een langslopende leeuw, neushoorn of nijlpaard die voor een daktent pleiten
Die Neushoorn of Nijlpaard geloof ik nog wel maar die leeuw is echt wel sneller boven dan jij, net als zowat alle andere dieren. Dat vind ik echt het meest stompzinnige en belachelijke argument dat je vaak hoort om voor een daktent te kiezen......![]()
Dan blijft er ongeveer geen enkel argument vóór een daktent over (maakt mij niet uit, ik slaap hetzij in de auto dan wel in een echte tent).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:
Dan blijft er ongeveer geen enkel argument vóór een daktent over (maakt mij niet uit, ik slaap hetzij in de auto dan wel in een echte tent).
Groeten MarcS
Een argument kan zijn dat de ruimte in de wagen gebruikt wordt voor kasten, voorraden, etc. Dan is het handig om een losse tent te hebben. Voordeel van een daktent tov een gewone tent vind ik de altijd vlakke vloer en meer slaapcomfort door een betere matras.
Maar 99 vd 100 keer gaat het volgens mij om de "looks" en het "avonturen gevoel".
Ik vind het helemaal niks! Op de auto vind ik het een klote gewicht dat veel te hoog zit en het in en uit klimmen vind ik echt nergens op slaan, op een kar vind ik nog grotere waanzin want als ik dan toch een trailer meezeul dan kan ik wel prakticher en nog comfortabeler oplossingen verzinnen.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Maar 99 vd 100 keer gaat het volgens mij om de "looks" en het "avonturen gevoel".![]()
Dat vermoed ik ook, zeker als ik kijk naar bij ons om de hoek (nu ja, 3 hoeken) een Disco-liefhebber die bij wijze van bijverdienste nog eens twee Disco's voor de verhuur heeft. Daktent erop (eentje met zelfs twee daktenten, en een heel "leuke" keuken/picknik-inrichting achterin, daar waar je liever je bagage gewicht concentreert (en dus ook een losse tent legt), en ook verder opgeleukt met lookie-looks. Naar ik begrijp heeft ie genoeg klanten om een en ander winstgevend te exploiteren. Hij verkoopt dus in ieder geval een leuk avonturen-gevoel, en ook een boel "looks"
Misschien wel een interessante oplossing: huur twee weken zo'n Disco met daktent en tel daarna je knopen. (Wellicht verhuurt ie ook wel een losse daktent, en/of kan je die elders huren.)
Groeten MarcS
-
Roger B.
Edward schreef:
Maar 99 vd 100 keer gaat het volgens mij om de "looks" en het "avonturen gevoel".![]()
Tuurlijk....waarom zou je anders zo'n ding ook nogeens driekwart van het jaar op langer op je dak overal mee naar toe zeulen
gone