Ervaring OpenStreetMap en Tracks4Africa op Garmin

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
GertJantH

Ervaring OpenStreetMap en Tracks4Africa op Garmin

Berichtdoor GertJantH » 14 Aug 2015, 16:13

Afgelopen maand zijn we met onze Milady Landy naar Marokko gereisd.
Voor m'n verjaardag had ik een Garmin Nuvi 2597 gekregen en daarbij de Tracks4Africa kaart.
Vóór de vakantie had ik al de http://garmin.openstreetmap.nl/ gevonden en daarvan Zuid Europa en Marokko gedownload, de normale Europa-kaart die met de Garmin wordt meegeleverd voldoet prima.
In Marokko heb ik afwisselend met de Tracks4Africa en de OSM kaart genavigeerd en ik moet eerlijk bekennen dat me de laatste het beste is bevallen. De details zijn beter, meer wegen en meer omgeving op de kaart en de routeaanwijzingen zijn daardoor veel nauwkeuriger. Via de OSM-kaart kreeg ik ook allerlei aanwijzingen beschikbaar zoals campings, geldautomaten en tankstations die overigens ook op de T4A kaart beschikbaar zijn.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met deze kaarten (of andere navigatie).
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

fenix2

Re: Ervaring OpenStreetMap en Tracks4Africa op Garmin

Berichtdoor fenix2 » 14 Aug 2015, 17:29

Hi,

Op tablet en laptop gebruik ik navit (http://www.navit-project.org/) met OSM kaartmateriaal. Prima voor on-road navigatie. Het standaard scherm dat je krijgt bij installatie is op zich redelijk, maar voor de wat nerderig ingestelde gps navigator is in het instellingen bestand een compleet eigen scherm indeling in elkaar te schroeven met oa stopwatch, tripmeter, kompas koers, snelheid, maximaal toegestane snelheid en nog wat van die zaken.
In hoeverre dat ook voldoet bij offroad navigatie moet ik ooit nog eens uitvinden ;)

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Aug 2015, 18:13

Interessant, en dus een aansporing voor mij om toch eens OSM in de Garmin te stoppen (ik gebruik 'm voornamelijk als een "klein duimpje" buiten de LandRover).

Groeten McS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Aug 2015, 10:54

GertJantH schreef:Afgelopen maand zijn we met onze Milady Landy naar Marokko gereisd.
Voor m'n verjaardag had ik een Garmin Nuvi 2597 gekregen en daarbij de Tracks4Africa kaart.
Vóór de vakantie had ik al de http://garmin.openstreetmap.nl/ gevonden en daarvan Zuid Europa en Marokko gedownload, de normale Europa-kaart die met de Garmin wordt meegeleverd voldoet prima.
In Marokko heb ik afwisselend met de Tracks4Africa en de OSM kaart genavigeerd en ik moet eerlijk bekennen dat me de laatste het beste is bevallen. De details zijn beter, meer wegen en meer omgeving op de kaart en de routeaanwijzingen zijn daardoor veel nauwkeuriger. Via de OSM-kaart kreeg ik ook allerlei aanwijzingen beschikbaar zoals campings, geldautomaten en tankstations die overigens ook op de T4A kaart beschikbaar zijn.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met deze kaarten (of andere navigatie).

Ik ben nog op zoek naar een geschikte unit om mee te navigeren, en deze wil ik vast op het dashbord hebben i.v.m. een constante stroomvoorziening. Nu ik jouw zo hoor over de Nuvi 2597, is deze kennelijk ook geschikte om mee te navigeren in Marokko? Laad je dan een extra kaart in op een geheugenkaart? Hoe werkt het dan verder? Zelf had ik als idee om een GPS Map 527 te kopen, en hier een kaart in de laden. Ik ben echt een leek op dit gebied, dus alle info is welkom,

Groet, Chris

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 15 Aug 2015, 12:17

Je kunt OSM mappen zelf samenstellen op internet. Afhankelijk van de drukte krijg je binnen een paar minuten of een paar dagen een linkje in je mailbox waarmee je ze kunt downloaden.
Deze zet je op een geheugenkaartje en de map kun je in het toestel selecteren.
Let bij de aanschaf van de Garmin op dat je een versie koopt waarbij de stroomvoorziening in de steun en niet in het toestel zelf aangesloten dient te worden.
Dat is het mooiste en maakt het allemaal wat praktischer voor jezelf.

OSM mappen zijn imho erg handig.
Heb je een smartphone of iPad kan een app als Gaia ook mooi zijn.

GertJantH

Berichtdoor GertJantH » 21 Aug 2015, 15:40

Waterrover schreef:
GertJantH schreef:Afgelopen maand zijn we met onze Milady Landy naar Marokko gereisd.
Voor m'n verjaardag had ik een Garmin Nuvi 2597 gekregen ...

Ik ben nog op zoek naar een geschikte unit om mee te navigeren, en deze wil ik vast op het dashbord hebben i.v.m. een constante stroomvoorziening. Nu ik jouw zo hoor over de Nuvi 2597, is deze kennelijk ook geschikte om mee te navigeren in Marokko? Laad je dan een extra kaart in op een geheugenkaart? Hoe werkt het dan verder? Zelf had ik als idee om een GPS Map 527 te kopen, en hier een kaart in de laden. Ik ben echt een leek op dit gebied, dus alle info is welkom,

Groet, Chris

Hoi Chris,
Mijn ervaring met Garmin was ook nul komma nul toen ik deze kreeg.
Ik heb een beetje gegoogled en kwam erop dat je met de Garmin BaseCamp routes kunt maken en zo, ook kan je daarmee je aangeschafte of gedownloade kaarten (zie de reply van tookaphotoof) op de Garmin, of het geheugenkaartje daarvan zetten. Werkt makkelijk.
Dat geheugenkaartje heb je echt wel nodig, want het standaard geheugen van deze Nuvi is beperkt en net voldoende voor de standaard Europakaart en de stemmen en andere taalbestanden.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Willem_G

Berichtdoor Willem_G » 21 Aug 2015, 21:56

Ik zit vast ook wat aan de nerdy kant. Een vaste tomtom 825 met live services, zoals er zoveel navigators zijn. Met wel een vaste stroomvoorziening achter de dash. Daarnaast altijd een Garmin 64s mee ook op de dash in een standaard met losse voeding. Die garmin heeft alle voordelen die Gert Jan beschrijft met kaarten uploaden en het OpenStreetMap. De meest handige tool daarin vind ik de combi die je kunt maken met Google earth: je scant een willekeurige kaart in (digitaal is nog mooier natuurlijk), maakt niet uit wat, en maakt een beeldoverlay in Earth. Als je het dan weer als een kmz-file naar de Garmin upload heb je een eigen kaart gemaakt. Daarmee vallen echt aardige customized dingen te doen in de voorbereiding voor een trip. Is genoeg over te vinden op de fora. Ik heb zo wel eens de folder van Het Hadrians Wall path ingescand voor een wandelingetje.....

Groet, Willem.
Laatst gewijzigd door Willem_G op 03 Sep 2015, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 23 Aug 2015, 16:31

Bedankt voor je info Gert-Jan en Willem,

Onlangs ben ik is gaan kijken in een Waypoint zaak. Dit is een onderdeel van GPS.nl, en er was een vestiging in Leek (er zijn er maar 6 in NL). Dat is voor mij ongeveer 45 min. rijden. Daar maar eens om info verzocht. Het viel mij op dat er ook apparaten bestaan, die zowel de gesproken navigatie op de weg mogelijk maken, alsmede kunnen navigeren als een GPSmap 62. Er zijn wel behoorlijke prijsverschillen.
Mij werd het volgende aangeraden:

1. http://www.gps.nl/wandelnavigatie/garmi ... _650t.html
2. http://www.gps.nl/motornavigatie/garmin_zumo_590lm.html
3. http://www.gps.nl/wandelnavigatie/garmi ... _64st.html

Ik ben zonder toestel de deur uit gegaan, echter wel met een boekje "GPS wijzer".

Op alle genoemde toestellen kan gewerkt worden met Basecamp en OSM van Garmin. Ik vind het overigens belangrijk dat ik niet alleen gebruik moet maken van batterijen, doch dat de unit met 12 volt kan worden opgeladen. Ik ben onderhand een stuk wijzer geworden, en mijn voorkeur gaat uit naar de eerste, de Montana 650t, die met een speciale houder (waar een luidspreker in zit) die gebruikt kan worden voor wegnavigatie, maar ook die zijn mannetje staat in het terrein. De GPSmap 64st heeft helaas een klein scherm en dat is jammer,(draag leesbril) kan wel erg veel. Wellicht iemand ervaring met een Montana 650t?

Groet, Chris

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Aug 2015, 17:42

Waterrover schreef:Wellicht iemand ervaring met een Montana 650t?

Nog niet veel ervaring met een Montana 600, maar het ding is op de camera na hetzelfde als een 650 en wat goedkoper. Een goede fotocamera had ik al wel. Inderdaad veel mogelijkheden, qua kaarten (ook waterkaarten), alleen wel prijzig wanneer je geen osm-kaarten gebruikt. En fors aan de maat en dan bedoel ik niet (alleen) het scherm. Groter dan bijvoorbeeld mijn Tomtom Go 920 (waarvan het scherm wel iets hoger is). Bij de Tomtom heb ik overigens het geluid uit staan, 'al' die gesproken aanwijzingen vind ik ronduit vervelend. Ik kijk af en toe wel een keer "hoe of wat" en soms trek ik me daar toch niks van aan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jurgenvdv

Berichtdoor jurgenvdv » 02 Sep 2015, 12:53

Hallo!

In noordelijk Afrika is T4A niet erg gedetailleerd. T4A is meer gericht op zuidelijk Afrika. De enige kaart die ik gebruik in ZuidAfrika, Namibie, Botswana, Zimbabwe. De kaart van T4A ziet er hetzelfde uit op de laptop, Garmin GPS en de onverslijtbare papierkaart en is daar erg gedetailleerd. De T4A kaart wordt voor een groot gedeelte gemaakt door data van tracks die reizigers. Er is blijkbaar minder data uit het noordelijk Afrika beschikbaar dus daar is de kaart niet zo goed...

gr Jurgen

Terug naar “Reizen”