Een beetje mede ingegeven door het feit dat ik onlangs naar Afrika ben geweest, en op 1 van de buitenlocaties een 2 tal overlanders tegen kwam die de spreekwoordelijke lange africadoorkruising maakte met hun defenders begint het toch een beetje te kriebelen, ondanks die bakken anti muggespray die we bij ons hadden.
Maw: wat zouden de opties zijn qwa daktent op m'n 110 anders dan de bekende echte daktenten?
De kosten van dat soort tenten vindt ik op dit moment te gortig, en wellicht vindt ik het na 2/3 keer gedaan te hebben toch niet datgene wat ik er van dacht, het kamperen dus.
Ik heb echt totaal geen bal verstand van tenten, de enige die ik ken uit een ver verleden is de welbekende puptent in combinatie met m'n dienstplicht.
Aan die fase zitten gemengde gevoelens, derhalve niet echt een geschikt referentiepunt..
Waar zit ik aan te denken:
Op m'n 2 dakdragers monteer ik een dikke multibetonplexplaat als basis, zo'n plaat is 122/125 bij 244/250.
Het lijkt me afdoende qwa maatvoering voor een 1 persoonstent die daar op moet komen.
Maar dan?
Welke tent zou geschikt zijn met in het achterhoofd de kosten een beetje leuk houden?
Veel eisen heb ik niet, maar waterdichtheid is wel handig, evenals het redelijk makkelijk opbouwen van zo'n ding.
Ik zoek een goede balans tussen kosten en kwaliteit, met het gegeven dat ik me vooralsnog niet 3/4 X per jaar de hort op ga met dat ding.
Okee, en een beetje suf, het moet ook nog een beetje smoelen, dus gaarne geen voormalige DDR bassie en adriaan achtige uitvoeringen...
http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr
Mij een beetje op weg helpen qwa merken en modellen; zeer graag!
nb: slapen achterin de 110HT kan uiteraard ook, maar om meerdere redenen heeft dat niet m'n voorkeur.
Alternatieve daktent mogelijkheden.
Alternatieve daktent mogelijkheden.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Roger B.
Re: Alternatieve daktent mogelijkheden.
en waarom moet het zonodig OP de 110 dan?
er zijn legio tenten te koop die makkelijk op te zetten en af te breken zijn, weinig ruimte in nemen die je gewoon NAAST je auto op de grond kunt neerpoten...
geen gewicht op je dak, geen extra hoogte, als je meerdere dagen ergens blijft maar wel met de auto weg wil hoef je de boel niet iedere keer weer op de breken....
er zijn legio tenten te koop die makkelijk op te zetten en af te breken zijn, weinig ruimte in nemen die je gewoon NAAST je auto op de grond kunt neerpoten...
geen gewicht op je dak, geen extra hoogte, als je meerdere dagen ergens blijft maar wel met de auto weg wil hoef je de boel niet iedere keer weer op de breken....
gone
-
Landmarcs
Roger B. schreef:en waarom moet het zonodig OP de 110 dan?
Precies.
Onderweg slaap ik (en/of slapen wij) IN de auto - eventueel met een extra luifel - voor een bestemming waar het verblijf langer is is er altijd een tentje (of tent), zoals RogerB zegt: een tent is bij een langer verblijf snel een stuk comfortabeler.
Alternatief, mocht je toch van het klauter-festijn houden: Maak een vloertje op je imperiaal, koop een goedkoop Perry oid boogstok-tentje, eentje van het tunnel-model en maak op je vloertje op voor dit tentje handige plekken een paar aanhaak-haakjes (koop eventueel bij de tent een paar tent-elastieken zodat het aanhaken makkelijker gaat). Als je een tunneltentje koopt met bescheiden luifeltje (dat hebben ze bijna allemaal) en als je dan een luifeltje boven de achterdeur laat uitsteken (met twee uitklap-latjes) dan kan je zelfs droog via de ladder omhoog.
Ik heb jammergenoeg geen kiekje paraat maar een dergelijke alternatieve daktent paste zelfs op een AK-diane, en is daarop met succes gebruikt (niet in Afrika, maar wel in W-Europa t/m Schotland.
O ja, niet vergeten je alternatieve daktent af te breken voordat je weer gaat rijden: Ook al zegt de tenten-fabrikant dat zijn tent orkaankracht doorstaat en ook al lijkt de tent gestroomlijnd, in iets langer een 60-80 km/u storm houden maar weinig tenten het uit.
Groeten MarcS
Waarom OP de auto?
Euhh, ja, gewoon omdat ik dat wel leuk vindt denk ik.
Lees, op hoogte slapen.
Ik geef toe, marginale reden, maar toch.
Dat op en af breken indien je een site tijdelijk wilt verlaten is voor mij niet een reden om het te laten.
Maar okee, een grondversie; afgezien van maatvoering, waar moet ik op letten qwa fatsoenlijke kwaliteit?
Bijvoorbeeld, waar moet een goede todo tent van gemaakt zijn qwa materiaal?
Euhh, ja, gewoon omdat ik dat wel leuk vindt denk ik.
Lees, op hoogte slapen.
Ik geef toe, marginale reden, maar toch.
Dat op en af breken indien je een site tijdelijk wilt verlaten is voor mij niet een reden om het te laten.
Maar okee, een grondversie; afgezien van maatvoering, waar moet ik op letten qwa fatsoenlijke kwaliteit?
110 HT 200 Tdi 1989.
Ik heb een daktent, oud maar prima functionerend.. Heb 'm alleen over m'n hele dak als ze uitklapt
Vind dat vrij hangen beetje eng
En dat zou je dus inderdaad ook met een gooitentje of hoe heten die dingen kunnen doen

Vind dat vrij hangen beetje eng
En dat zou je dus inderdaad ook met een gooitentje of hoe heten die dingen kunnen doen
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Landmarcs
tim schreef:Maar okee, een grondversie; afgezien van maatvoering, waar moet ik op letten qwa fatsoenlijke kwaliteit?
Nette afwerking van de naden is iets wat je zo kan zien. Soepel tentdoek ook. Verder kan je weinig zo zien.
Wil je een makkelijk en snel onderweg tentje dan is een boogstok nylontentje 1º keus.
Niet teveel stokken, en heel veel liever aluminium boogstokken als fiberglas.
Wil je comfortabel langer op één plek dan zijn er grotere boogstok-tenten en tenten met traditionele stokken, beide hebben zo hun voor- en nadeel.
Voor een prettiger binnenklimaat is dan katoen of katoen-polyester een betere (maar ook zwaardere en volumineuzer) keus.
En qua prijsklasse: Je kan al in een tentje van een paar tientjes kamperen* ... op de fiets neem ik een Hilleberg van meerdere honderden €uro's mee: het lage gewicht, de kwaliteit etc. en de totale afhankelijkheid van de tent zijn dan overwegingen (zo gaan bijv. de boogstokken gewoon moeiteloos in de stok-sleuven, iets waar je blij van wordt als je in de regen staat te klooien - vooral als je ook weet wat een hopeloos geklooi het kan zijn als dit soort details niet lekker gaan).
- * Je hebt al tentjes voor zo weinig dat je ze beter op de camping kan laten staan
Groeten MarcS
Kan er überhaupt iemand een goede reden verzinnen om een daktent te willen? De enige die ik kan verzinnen is dat het 'avontuurlijk' uitziet.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Staat in twee min. , staat droog, vlak , overal waar je je auto parkeert en je kunt het blindelings
Genoeg redenen??
Genoeg redenen??
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
ppw schreef:Staat in twee min. , staat droog, vlak , overal waar je je auto parkeert en je kunt het blindelings![]()
Genoeg redenen??
Nee, want dat geld ook voor een gewoon tentje.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:ppw schreef:Staat in twee min. , staat droog, vlak , overal waar je je auto parkeert en je kunt het blindelings![]()
Genoeg redenen??
Nee, want dat geld ook voor een gewoon tentje.
Precies, ik deed er soms net zo lang over de auto netjes recht te zetten als de tijd die mijn meeliftende schoon-broer nodig had om zijn € 39 tentje op te zetten. Alleen bij het afbreken had ik een betrekkelijk voordeeltje ... dwz. dan moest ik even op hem wachten (had ik niet gewacht dan had hij nog steeds ergens in Midden-Frankrijk gestaan).
En ... dan slaap ik nog IN de auto dus heb ik verder weinig gedoe, dwz op de terugreis soms even een doos met schoenen verzetten - op de schoenen-doos plek zaten inmiddels dozen met betere wijn.
Groeten MarcS