Alternatieve daktent mogelijkheden.

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: Alternatieve daktent mogelijkheden.

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2015, 16:54

Roger B. schreef:Bustent achter de auto en in de auto pitten :lol: ;)

D'r is toevallig net een leuk probeer bustentje als "Rovertje" beschikbaar.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 11 Aug 2015, 18:11

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:Bustent achter de auto en in de auto pitten :lol: ;)

D'r is toevallig net een leuk probeer bustentje als "Rovertje" beschikbaar.

Groeten MarcS

Daarom, Roger was er als eerste bij. :D
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

tim

Berichtdoor tim » 11 Aug 2015, 19:30

Dank voor jullie verschillende reactie's!
Ik ben even een beetje laks geweest, daar ik vanaf zaterdag een dikke griep met bijbehorende randzaken heb mogen krijgen, vandaar nou niet echt actief mee gedaan in m'n gestelde vraag.
Dat hele kleine beetje werk wat ik er in heb gestopt, is dat (technies) katoen(na het eerst indien van toepassing de behandeling hebben gegeven)het beste materiaal is qwa waterdichtheid en binnenklimaat.

Ook nog naar de zgn De Waard tenten zitten kijken, naar het schijnt toch wel minimaal een top 3 sotospeek tent, maar een slag groter, dus per difinitie een grondtent.
Wat dus niet persee uitgesloten is.

bustent- rovertje; sorry, wat mis ik?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2015, 20:09

tim schreef:....
Ook nog naar de zgn De Waard tenten zitten kijken, naar het schijnt toch wel minimaal een top 3 sotospeek tent, ....

Beterschap !!

Een De Waard tent is mijns inziens overgewaardeerd, behalve als je het hele zomerseizoen op één plek aan onze kust wilt kamperen.
Heel degelijk, maar ook lomp groot en zwaar als ie nog niet staat. Voor wat langer op één plek en/of mindere weersomstandigheden, en als gewicht en volume niet echt een issue zijn heb ik een Slee Windroos, een middengewicht katoenen tent -- ik zocht 'm ooit uit voor mijn schoonmoeder en die kampeerde er mee tot kort voor haar 80ste. Let wel, meneer Slee maakte deze tent eerst (ook) in lichtgewicht katoen maar dat is te licht voor de grootte, dwz het slijt te snel.

Bedenk wel dat een grotere tent met veel stokken en haringen ook veel werk is. En bedenk dat er tegenwoordig heel adequate grotere tunneltenten zijn.
Grote boogstokken zijn betrouwbaar gebleken en een boogstok geeft veel binnenruimte onder dezelfde hoeveelheid tentdoek, een tunnel-tent is bovendien erg makkelijk qua afspannen, en dus "zuinig" qua haringen. O ja, tegen mijn gewoonte bracht ik twee weken op een camping door en ook daar viel op hoeveel gemak de verschillende tunnelmodellen boden, sommige zijn sneller opgezet als mijn oude kleine, veel haringen, twee-stoks Slee-tentje.
Let wel dat de tunnel-tent genoeg luifel heeft, of neem er een losse luifel bij, sommige tunneltenten zijn heel mooi totdat je er in de regen in of uit wilt, dan regent het naar binnen -- dit zijn dus uitsluitend-mooi-weer tenten en met uitsluitend mooi weer is zelfs een los afdakje al genoeg als comfortabele tent.
En let dus ook op dat een goedkope tunneltent uitgevoerd in niet ademende kunststof bij ongeveer ieder weertype heel snel een binnenklimaat van een grote vuilniszak krijgt, da's dus niet lekker kamperen, je komt dus sowieso bij de iets duurdere tenten uit.

Groeten MarcS (die dus naast kleine ook grote tenten kent)

PS Ik zag deze zomer oa een heel nette Eureka tunneltent in katoen of polyester/katoen, kijk eens hier: http://nl.eurekaeurope.com/c/tents_fami ... -cotton-rs (ik heb geen aandelen), een van de mede kampeerders had een uitloopmodelletje uit Duitsland besteld en ruim korting op de NL-lijstprijs behaald.

Johnny

Berichtdoor Johnny » 11 Aug 2015, 20:51

.
Bijlagen
image.jpg
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Peu

Berichtdoor Peu » 11 Aug 2015, 21:42

Landmarcs schreef:
Peu schreef:Na jaren met de motor te hebben gekloot met te kleine (natte) tentjes nu een heuse Autohome Columbus! Duur, dat wel. Maar is zelfs met regen appeltje-eitje open en dicht te klappen. 1 minuut! Geen gekloot met leeg lopende matjes die je ook elke dag weer moet oppompen en leegdrukken. Geen goor grondzeil meer. Geen kou en nattigheid meer en standaard led verlichting in de kamer. 2 Urinags mee naar boven en je kunt het heeeel lang volhouden boven :mrgreen:
Het is als het gaat om elcheapo daktent wel offtopic, ik weet het maar zelf ben ik erachter dat goedkoop vaak duurkoop is. Een daktent huren en dan de huurprijs terug krijgen schiet niet op,...heb je een dure 2e hands is mijn mening....

Wij hebben ons lang voorbereid voordat we tot deze aankoop kwamen...

Tja, ik lees daar tussen de regels dat je jaren lang gekloot hebt met klote-tentjes, dingen als gore grondzeilen ken ik niet en dat terwijl ik al meer dan een half mensenleven kampeer, en dat niet alleen, ik kampeer ook nog steeds met de "oer-motor" nl de fiets. O ja, als het dan geen klote tentjes geweest zijn dan heb je je laten afschepen met klote kampeerplekjes ....
WIJ KAMPEREN OOK MET SLECHT WEER....DAN HEB JE DUS BLUBBER
Als je met de LandRover gaat hoef je geen matrasjes leeg te drukken/op te pompen (gewoon plat of dubbelgevouwen mee inpakken). PAST SOWIESO NIET IN DE AUTO
En als je met de LandRover gaat kan je ook nog eens een iets ruimere tent kiezen (of zoals ik onderweg graag doe: in de auto slapen). IN DE AUTO SLAPEN GAAT NIET EN AL HELEMAAL NIET MET 2 PERSONEN ÉN BAGAGE...

Blijft staan dat een echt mooi en netjes afgewerkt kwaliteitstentje gauw buiten de elCheapo categorie valt (en zelfs op de meest luxe tentjes kan je nog weer op- of aanmerkingen hebben - zelf meneer Hilleberg is soms onhandig), echter tegenwoordig kan je ook een redelijk betrouwbaar tentje vinden voor weinig (dwz in de prijsklasse van 1 a 2 hotel-overnachtingen).HILLEBERG ZIE IK ALTIJD ALS EEN VAATSDOEK STAAN NA EEN REGENBUITJE. HEB ZELF EEN FJALLRAVEN AKKA3, DIE STAAT ALS EEN TROMMEL EN BLIJFT OOK STRAK. ECHTER MET 2 PERSONEN ALS JE OP TWEE MOTOREN BENT TE KLEIN OM TIJDENS REGEN ALLES BINNEN TE BERGEN. WEL EN SUPER TOP TENT VOOR HALF HET GELD VAN EEN HILLE. OOK ALS 1GEHEEL OP EN AF TE PRIKKEN!!

IK BEN JONG GENOEG OM EEN LADDERTJE OP TE GAAN EN HEERLIJK LUXE TE SLAPEN,...HAHAHAHAHHAHA

Groeten MarcS
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2015, 22:25

Landmarcs+PEU schreef:
Peu schreef:Na jaren met de motor te hebben gekloot met te kleine (natte) tentjes nu een heuse Autohome Columbus! Duur, dat wel. Maar is zelfs met regen appeltje-eitje open en dicht te klappen. 1 minuut! Geen gekloot met leeg lopende matjes die je ook elke dag weer moet oppompen en leegdrukken. Geen goor grondzeil meer. Geen kou en nattigheid meer en standaard led verlichting in de kamer. 2 Urinags mee naar boven en je kunt het heeeel lang volhouden boven :mrgreen:
Het is als het gaat om elcheapo daktent wel offtopic, ik weet het maar zelf ben ik erachter dat goedkoop vaak duurkoop is. Een daktent huren en dan de huurprijs terug krijgen schiet niet op,...heb je een dure 2e hands is mijn mening....

Wij hebben ons lang voorbereid voordat we tot deze aankoop kwamen...

Tja, ik lees daar tussen de regels dat je jaren lang gekloot hebt met klote-tentjes, dingen als gore grondzeilen ken ik niet en dat terwijl ik al meer dan een half mensenleven kampeer, en dat niet alleen, ik kampeer ook nog steeds met de "oer-motor" nl de fiets. O ja, als het dan geen klote tentjes geweest zijn dan heb je je laten afschepen met klote kampeerplekjes ....
WIJ KAMPEREN OOK MET SLECHT WEER....DAN HEB JE DUS BLUBBER

Tja, was het maar zo dat het boven mijn fiets altijd (gematigd) mooi weer is. Soms is het tegen de 40º, soms ook slechts 12º en regent het de hele dag.
Een fietser komt best ver, maar even doortrappen om een koude- of een warmte-front achter je te laten valt meestal buiten de rijkwijdte.
Als je met de LandRover gaat hoef je geen matrasjes leeg te drukken/op te pompen (gewoon plat of dubbelgevouwen mee inpakken). PAST SOWIESO NIET IN DE AUTO

Dan ben ik kennelijk minstens Hans Kazan of een andere illusionist.
En als je met de LandRover gaat kan je ook nog eens een iets ruimere tent kiezen (of zoals ik onderweg graag doe: in de auto slapen). IN DE AUTO SLAPEN GAAT NIET EN AL HELEMAAL NIET MET 2 PERSONEN ÉN BAGAGE...

Met twee personen + bagage gaat het "gewoon", nu ja met wat handigheid en goede wil, en we heten geen Houdini. Wel is het handig als je een luifel (of een bustent) hebt zodat je niet direct een parapluie hoeft op te zetten als het regent.
Blijft staan dat een echt mooi en netjes afgewerkt kwaliteitstentje gauw buiten de elCheapo categorie valt (en zelfs op de meest luxe tentjes kan je nog weer op- of aanmerkingen hebben - zelf meneer Hilleberg is soms onhandig), echter tegenwoordig kan je ook een redelijk betrouwbaar tentje vinden voor weinig (dwz in de prijsklasse van 1 a 2 hotel-overnachtingen).HILLEBERG ZIE IK ALTIJD ALS EEN VAATSDOEK STAAN NA EEN REGENBUITJE. HEB ZELF EEN FJALLRAVEN AKKA3, DIE STAAT ALS EEN TROMMEL EN BLIJFT OOK STRAK. ECHTER MET 2 PERSONEN ALS JE OP TWEE MOTOREN BENT TE KLEIN OM TIJDENS REGEN ALLES BINNEN TE BERGEN. WEL EN SUPER TOP TENT VOOR HALF HET GELD VAN EEN HILLE. OOK ALS 1GEHEEL OP EN AF TE PRIKKEN!!

Tja, ik zie ook wel slecht opgezette tenten. En ... de Hillebergjes met drie of meer gelijke boogjes staan vaak als een vaatdoek. De Hilleberg Kaitum (en wellicht ook andere) heeft drie boogjes waarbij de middelste iets groter/hoger is en dat maakt de Kaitum heel strak af te spannen (en ook nog eens beter windvast).
IK BEN JONG GENOEG OM EEN LADDERTJE OP TE GAAN EN HEERLIJK LUXE TE SLAPEN,...HAHAHAHAHHAHA

Tja je moet doen wat je niet laten kan, slapen en laddertjes ... dat is voor mij geen combi.
Ik bedenk hier ter plekke een leuk motto: Daktent ? Ik ben (die) ladder zat !

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 15 Aug 2015, 13:36

Nog een optie Floris?
Bijlagen
IMG_1197.jpg
110-Td5 X-tech 2006

tim

Berichtdoor tim » 15 Aug 2015, 14:46

Hee Ron, je bedoeld ruilen, jouw 130 tegen mijn 110, met gesloten beurzen?
Ja hoor! :lol:
Ja hoohoo, wel inclusief mooie witte wolfjes met 255 mudjes sinds gisteren.
Geef toe, verleidelijk toch?
Mede naar aanleiding van de bijdrage's ben ik toch een beetje afgestapt van een datent(alternatief) versie.
Ondanks dat het slapen op hoogte mij leuk en mooi lijkt, schept het toch ook weer beperkingen, tenzij je een soort van een hilton tent met bijbehorend prijskaartje verkiest.
Afijn, kijk nu een beetje rond naar een leuk normaal grondtentje, wat daar de mogelijkheden in zijn.
Begin september tref ik een goede kennis, zijn vader heeft als oprichter en voormalige eigenaar van Beversport werkelijk alle (met name onherbergzame)uithoeken van de wereld gezien.
En uiteraard zijn die ervaringen overgenomen door zijn zonen.
Thijs zal me dus nog wel wat kleine tips en tricks geven waar op te letten, ookal is het geen rocketwetenschap.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Aug 2015, 15:03

Maar sowieso Floris, je bent net terug uit Afrika (nog een wonder dat ze je weer losgelaten hebben) dus de volgende vakantie is pak em beet 2025?? :roll: :roll:

Dan heb je toch tijd zat om een mooie Jurt te vlechten?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Reizen”