Dacht dat een tent als de Hilleberg Soulo een constructie heeft waarbij je de binnen en buitentent desgewenst samen kunt in- en uitpakken.
Met de auto is het dan een kwestie van de stokken lostrekken en het geheel inclusief slaapzak en matras dubbelgevouwen achterin de auto flikkeren. Minuutje werk.
Heb pas hetzelfde gedaan met een tweepersoons tent.
Wil je een daktent, koop je die gewoon tweedehands. Bevalt het niet, verkoop je deze zonder of met minimaal verlies door.
Alternatieve daktent mogelijkheden.
-
tookaphotoof
-
Landmarcs
Re: Alternatieve daktent mogelijkheden.
tookaphotoof schreef:Dacht dat een tent als de Hilleberg Soulo een constructie heeft waarbij je de binnen en buitentent desgewenst samen kunt in- en uitpakken.
Met de auto is het dan een kwestie van de stokken lostrekken en het geheel inclusief slaapzak en matras dubbelgevouwen achterin de auto flikkeren. Minuutje werk.
Heb pas hetzelfde gedaan met een tweepersoons tent.
Wil je een daktent, koop je die gewoon tweedehands. Bevalt het niet, verkoop je deze zonder of met minimaal verlies door.
Klopt, wat betreft de Hilleberg, ik heb een Hilleberg Kaitum 2 (voor wat het waard is: jaren geleden al eens in een Duits 4x4 tijdschrift uitgeroepen tot de beste kleine tent -- mijn eigen oordeel vertrouw ik meer).
Met binnentent opzetten is bij mij nu de normale gang van zaken ... bij mijn vorige tunnel haalde ik de binnentent los, dat heeft soms ook zo z'n voordeel - grote voordelen zijn dat de tent makkelijker/beter droogt en bovenal, dat je beter ongemakken als keien en stoppels omzeilt.
Echter, met slaapzak en matrasjes tegelijk inpakken lijkt mij niet het handigste: vaak is de buitentent toch niet geheel condens-vrij dus alles tegelijk inpakken maakt ook alles tegelijk klam (en drogen doet het eenmaal ingepakt niet meer), en bovendien is zo'n tent met inhoud een aardig volumineus en glibberig en kwetsbaar pakket (en als je de tent opzet ligt alles binnen toch op een hoop / overhoop).
Matrasjes (semi)opgeblazen in de auto leggen is wel handiger als steeds weer oprollen (aangenomen dat je plek zat hebt) en daarna weer uitrollen en op druk brengen (ook self-inflatables moet je vaak nablazen).
Qua snel is natuurlijk zo'n zelf-uitvouwende "wegwerptent" het snelst opgezet (hoe makkelijk je ze weer klein maakt weet ik niet).
Nadeel van de "wegwerktenten" is vlgs mij (en vlgs de recenties) dat ze slecht tegen slecht weer (met name wind) kunnen.
Beste test van een tent is overigens het opzetten (en afbreken) van een tent in wind®en ... gaat dat goed en ben je daarna niet zelf zeiknat dan is de tent voor deze test geslaagd. Een tunneltentje met twee of drie stokken heeft dan in ieder geval een paar grote voordelen: je kan de stokken gewoon onder de bescherming van een regencape-je een voor een inschuiven, de tent is dan nog steeds een plat pakket van twee of drie bogen. Daarna prik je de voorkant vast en daarna span je de tent en prik je de achterkant vast en je hebt ineens een ± droog onderdak. Onder de bescherming van een cape-je de slaap-spullen overbrengen is ook handig.
En qua daktent: Het tweede-hands-advies is zo gek nog niet (en het feit dat er eigenlijk steeds aanbod is spreekt mi voor zich).
Alternatief is een daktent huren ... dan weet je wat je "verlies" is, wellicht kan je een tent met recht op koop (en verrekening van de huur) huren, de kans op een teleurstelling wordt dan weer iets kleiner.
(Ik zou echter gewoon eens een boogtentje op het dak zetten en kijken hou leuk het is om 's nachts het laddertje op en af te moeten (en ook kijken hoe het is om 2 meter hoogte de tent nat op te breken.
Groeten MarcS
Na jaren met de motor te hebben gekloot met te kleine (natte) tentjes nu een heuse Autohome Columbus! Duur, dat wel. Maar is zelfs met regen appeltje-eitje open en dicht te klappen. 1 minuut! Geen gekloot met leeg lopende matjes die je ook elke dag weer moet oppompen en leegdrukken. Geen goor grondzeil meer. Geen kou en nattigheid meer en standaard led verlichting in de kamer. 2 Urinags mee naar boven en je kunt het heeeel lang volhouden boven
Het is als het gaat om elcheapo daktent wel offtopic, ik weet het maar zelf ben ik erachter dat goedkoop vaak duurkoop is. Een daktent huren en dan de huurprijs terug krijgen schiet niet op,...heb je een dure 2e hands is mijn mening....
Wij hebben ons lang voorbereid voordat we tot deze aankoop kwamen...
Het is als het gaat om elcheapo daktent wel offtopic, ik weet het maar zelf ben ik erachter dat goedkoop vaak duurkoop is. Een daktent huren en dan de huurprijs terug krijgen schiet niet op,...heb je een dure 2e hands is mijn mening....
Failing to prepare is preparing to fail!
-
Landmarcs
Peu schreef:Na jaren met de motor te hebben gekloot met te kleine (natte) tentjes nu een heuse Autohome Columbus! Duur, dat wel. Maar is zelfs met regen appeltje-eitje open en dicht te klappen. 1 minuut! Geen gekloot met leeg lopende matjes die je ook elke dag weer moet oppompen en leegdrukken. Geen goor grondzeil meer. Geen kou en nattigheid meer en standaard led verlichting in de kamer. 2 Urinags mee naar boven en je kunt het heeeel lang volhouden boven![]()
Tja, ik lees daar tussen de regels dat je jaren lang gekloot hebt met klote-tentjes, dingen als gore grondzeilen ken ik niet en dat terwijl ik al meer dan een half mensenleven kampeer, en dat niet alleen, ik kampeer ook nog steeds met de "oer-motor" nl de fiets. O ja, als het dan geen klote tentjes geweest zijn dan heb je je laten afschepen met klote kampeerplekjes ....
Als je met de LandRover gaat hoef je geen matrasjes leeg te drukken/op te pompen (gewoon plat of dubbelgevouwen mee inpakken).
En als je met de LandRover gaat kan je ook nog eens een iets ruimere tent kiezen (of zoals ik onderweg graag doe: in de auto slapen).
Blijft staan dat een echt mooi en netjes afgewerkt kwaliteitstentje gauw buiten de elCheapo categorie valt (en zelfs op de meest luxe tentjes kan je nog weer op- of aanmerkingen hebben - zelf meneer Hilleberg is soms onhandig), echter tegenwoordig kan je ook een redelijk betrouwbaar tentje vinden voor weinig (dwz in de prijsklasse van 1 a 2 hotel-overnachtingen).
Groeten MarcS
@Peu, helemaal mee eens!
Jaren met een Oz gekampeerd, de zgn. 30 sec tent - maar voordat alles staat ben je zo een haf uurtje verder. En mijn rug werd ook niet vrolijk van steeds 20 kg op het dak gooien. Nu ook een Columbus, maar dan op een aanhanger.
Nee, doe dit maar eens na, in 5 sec je bedje klaar!
https://www.icloud.com/sharedalbum/#B0BGDdyTvGXPjza
Jaren met een Oz gekampeerd, de zgn. 30 sec tent - maar voordat alles staat ben je zo een haf uurtje verder. En mijn rug werd ook niet vrolijk van steeds 20 kg op het dak gooien. Nu ook een Columbus, maar dan op een aanhanger.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:@Peu, helemaal mee eens!
Versta mij niet verkeerd, maar ik noem deze aanhanger een multi-functie-mini-vouwwagen.
Wil je echt snel klaar, slaap dan IN de auto. Als het regent kan ik desnoods helemaal binnendoor.
De truuk is wel genoeg thuis te laten ... dan houd je genoeg "lebensraum".
Overigens wil ik die 5 seconden wel eens klokken: Aanhanger op de juiste plek neerzetten, afkoppelen, rechtzetten ... en dan die 5 seconden ?
Bij het in de auto slapen is de enige tijd die je echt kwijt bent de tijd die het kost om de auto ± recht te zetten.
Vaak kost het veel meer tijd om een (wild) plekje naar mijn zin te vinden (daarom ben ik wat betreft sommige plekjes nogal honkvast).
Groeten MarcS
Ja Marc, zo onderhand kennen we jouw voorkeur voor het slapen in de auto of zeer kleine tentjes, en voor fietsen en treinen wel.
Gelukkig verschillen de smaken, en soms wil ik gewoon lekker veel meenemen, tot aan de koelkast en houtkachel incl. hout toe. Het kan allemaal anders, ik weet dat je de fles goede witte wijn met een zakje diepvrieserwten kan koelen - maar leve de vele mogelijkheden en de vrijheid dat ieder het anders en op zijn manier kan doen.

Gelukkig verschillen de smaken, en soms wil ik gewoon lekker veel meenemen, tot aan de koelkast en houtkachel incl. hout toe. Het kan allemaal anders, ik weet dat je de fles goede witte wijn met een zakje diepvrieserwten kan koelen - maar leve de vele mogelijkheden en de vrijheid dat ieder het anders en op zijn manier kan doen.
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:.... ik weet dat je de fles goede witte wijn met een zakje diepvrieserwten kan koelen - maar leve de vele mogelijkheden en de vrijheid dat ieder het anders en op zijn manier kan doen.![]()
Precies, bier en wijn worden zo heerlijk (bij gebrek aan beter), en als het dan ook nog goede wijn is is dat mooi meegenomen.
(Net vorige week nog een paar doosjes Quincy/s/Cher meegenomen, kan ik aanbevelen, het is de "onbekende" tegenhanger van Sancerre, en mijns inziens beter als de meeste Menetou Salon.)
Ook lang leve de vele mogelijkheden. Stel je voor dat we allemaal zoals VeeTee of MarcS waren, dan werd het hier of daar erg druk en ook erg saai.
Maar goed, ppw vroeg naar alternatieve daktent-mogelijkheden, mij lijkt dat hij alle invalshoeken inmiddels gepresenteerd heeft gekregen.
En wellicht als "troost": Mijn eerste kampeervakantie ging naar de Zwitserse Jura met een Renault 4CV, een vouwwagen en een eigen tentje voor mij, en tentje dat aan de overkant van een "rivier" stond - dwz een miniscuul stroompje waar ik als 4 jarige overheen kon stappen. Wellicht is daar de kiem gelegd voor mijn voorkeur voor het wilde tent-kamperen, en wellicht ook voor mijn francophone voorkeuren ... ik schijn toen een heel gesprek gehad te hebben met de man met de zeis die een aangrenzend korenveldje kwam maaien ... ik heb toen ook mijn eerste bedenkingen mbt paarden opgedaan: men zette mij op het paard voor de hooiwagen en ik vond dat toen al geen goed idee.
Groeten MarcS
-
Lucas van Lierop
Ik kom hier eigenlijk nooit maar wil nu toch wel even inhaken. Ik heb ook jaren een daktent gehad en ik vond het en handig en ook heeel erg leuk en droog en vlak (lees niet waterpas maar vlak). Voor degenen die zich afvragen: "Waarom heb je 'm dan weggedaan?" Wel hebben een kind van 6 maanden en dat werkte niet zo handig. Later zou ik graag weer 'hoog' slapen dus ik ben heel benieuwd waar tim op uit komt.
@Tim: ik was zelf al eens wat ideeen gaan 'pinnen', mocht je het leuk vinden kijk dan eens op: https://www.pinterest.com/lucasvanlierop/future-roof-tent/
@Tim: ik was zelf al eens wat ideeen gaan 'pinnen', mocht je het leuk vinden kijk dan eens op: https://www.pinterest.com/lucasvanlierop/future-roof-tent/
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org