Verschepen naar Zuid Afrika in jan/febr 2015,

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Mwalimu

Re: Verschepen naar Zuid Afrika in jan/febr 2015,

Berichtdoor Mwalimu » 03 Mar 2016, 12:46

Wij willen ook onze auto verschepen naar Walvis Baai.
Maar hoe zit het met de zogenaamde "handling" kosten in Namibie zelf? Schijnt behoorlijk in de papieren te kunnen lopen. Of kennen jullie een goede agent ter plaatse?

gr

Willem

oudijzer

Berichtdoor oudijzer » 18 Mar 2016, 21:46

Hi ik jan mijn ervaring met jullie delen ik inmiddels 6 vrachtwagens naar zuid afrika verscheept 5 naar brazil en mijn 130 naar australie elk land zijn eigen moeilijkheden naar wat betreft za beste ervaring was port elizabeth 1 dag auto vrij van douane op ata carnet voor enkel je auto word het een carnet du passage via adac. Hou de waarde van de auto laag scheelt in de borg stelling die je hier voor moet betalen

jurgenvdv

Berichtdoor jurgenvdv » 03 Sep 2016, 13:26

Waarschuwing voor iedereen die een auto wil verschepen en stallen in Namibie:

Voor de douane is ZAfrika, Namibie en Botswana 1 douanegebied, de SouthAfricanCustomUnion.(SACU) Daar je carnet slechts een jaar geldig is, moet je officieel 1x per jaar uit de SACU (dus naar Zim, Zam of Angola) en binnenkomen met een nieuw carnet wat dan weer een jaar geldig is. Tot enkele maanden geleden werd het echter door de vingers gezien dat je carnet omgezet kon worden naar een nieuw (follow-up) carnet bij de customs in Windhoek. Hierdoor moest je niet steeds elk jaar de SACU uit. Zam is meer dan 1000 km rijden. Dat feest is nu afgelopen. Het lijkt zelfs zo te zijn dat je maar 1x opnieuw de SACU kunt binnenrijden, dus dat de auto in totaal slechts 2 jaar in de SACU kan blijven. Dit laatste is nog niet geheel duidelijk en de handhaving is er ook nog niet op ingericht.

Verder kon je tot voorheen je auto stallen en naar huis vliegen. Dit lijkt nu ook beperkt te gaan worden tot maximaal 30 dagen je auto achterlaten. Dat was eigenlijk altijd al zo blijkt nu maar dat werd niet gecontroleerd.
Hoe men daar nu op gaat controleren weet ik niet. Ik weet dat in sommige andere landen (zeker in Marocco) je auto in je paspoort wordt vermeld zodat je niet het land uitkan voor onbeperkte tijd met achterlating van je auto.

Voor het geval je ervan uitgaat dat de ADAC (Duitse verstrekker van Carnet) op de hoogte is van alles, dit is niet zo...dus daar hoef je voorlopig niet aan te kloppen voor recente info. Ook de info op hun website is niet geheel correct.

Aangezien er in Namibie meer dan 500 europese autos gestald staan zal dit heel wat voeten in aarde hebben.
De Namibische customs kan er weinig aan doen, de regelgeving wordt gemaakt in ZAfrika.

Vooralsnog is mijn plan om dit jaar nog mijn auto terug te verschepen voordat het carnet afloopt. Zoals het er nu voorstaat wordt het er niet leuker op helaas. Gelukkig een hoop prachtige reizen kunnen maken afgelopen jaren.

Mocht iemand meer info hebben of van mening zijn dat ik dingen niet correct begrijp hierover graag reactie.

groeten,
Jurgen van de Vijver

Terug naar “Reizen”