Vakantie 2014 - Alpes Maritimes

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Chrsitiaan

Vakantie 2014 - Alpes Maritimes

Berichtdoor Chrsitiaan » 10 Aug 2014, 21:39

Dit jaar weer een klassieke gezins-kampeer-vakantie gedaan in Frankrijk.
Tijdens de eerste etappe van onze vakantie in de Jura praktisch geen offroad gereden, op een lang stuk weg langs het "Lac de Vouglans" na.
Dat werd echter ruimschoots goed gemaakt tijdens de 2de etappe in de Alpes Maritimes.

Een eerste rit ging vanuit Casterino naar de Col de Tende en weer terug. Momenteel mag je de col niet op via de franse kant vlak voor de tunnel. Boven zagen we dan ook dat de weg verperd is door enkele grote rotsblokken. Geen idee of ze daar bewust gelegd werden of van hogerop naar beneden zijn gevallen?
Wat deze rit nog meer bijzonder maakte was dat we een speciale gast mee hadden. Iemand die er blijkbaar al lang van droomde om daar eens naar boven te gaan.
Die man en z'n sympathieke vrouw wisten dat wij kampeerden in Sospel terwijl zij nog enkele dagen op hotel zaten in Breil-sur-Roya. Wij wisten daar ook wel van maar ze wisten ons toch nog te verrassen door plots op te dagen terwijl wij onze tent nog aan't opzetten waren.
Dus wij afgesproken om 2 dagen later de Col de Tende te doen ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fort Central
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onze camping lag op de weg van Sospel naar Col de Turini, een route die blijkbaar ook gereden wordt tijdens de Rallye van Monte Carlo.
Ik had verschillende roadbooks bij van die regio, maar het was niet de bedoeling om die volledig te rijden, het is nog altijd een gezinsvakantie weet je wel ... Toch maar eens gekeken of die Col de Turini daar ergens tussen zat. Dat was wel degelijk het geval. Bij nader inzien liep er een lange onverharde route van op die col naar Breil-sur-Roya, waar we toch ook nog eens moesten passeren om naar Saorge te gaan ... een prachtige route met gigantische vergezichten.

Op weg naar de Col de Turini, foto genomen van op het bruggetje naar de kapel "Notre Dame de Nemour" :
Afbeelding

Afbeelding

Camp d'Argent - L'Authion - monument du char
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zicht op Breil-sur-Roya:
Afbeelding

Uiteraard ook nog vele andere leuke dingen gedaan zoals zwemmen in de zee, rondslenteren tussen de yachten, Lambo's en Ferrari's in Monaco, stevige wandelingen zoals die naar de Vallée de Merveilles en de neolitische rotsgravures (op die wandeling werden trouwens de foto's van de marmot en de gems gemaakt), geocaches, .... maar met die foto's wil ik jullie niet lastig vallen :D

Wees gegroet,

Christiaan
Laatst gewijzigd door Chrsitiaan op 11 Aug 2014, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Re: Vakantie 2014 - Alpes Maritimes

Berichtdoor Roger B. » 10 Aug 2014, 22:13

Mooie sfeerbeelden en leuk verslag weer Christiaan.

zie nu pas voor het eerst bewust dat je 110 enkele stevige littekens heeft van voorgaande avonturen ;-)
gone

aad

Berichtdoor aad » 11 Aug 2014, 12:35

Bedankt Christiaan, voor het leuke verslag en de mooie foto's.
Altijd weer leuk om je verslagen en foto's te lezen/bekijken.
Met vriendelijke groet, Aad & Marieke C.
“The World is a book, and those who do not travel read only a page.” St. Augustine
Defender 90 TD5 2004.

Cermellec

Berichtdoor Cermellec » 12 Aug 2014, 11:40

Ziet er erg mooi uit! Misschien een stomme vraag maar heb je nog een paar GPS coordinaten van je trip?
Discovery II (1999).

Sit back, relax and enjoy the view!

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 12 Aug 2014, 12:35

Hi Christiaan,

Dank voor de foto's en plaats/pasnaam ;-)
Op openstreetmap even gekeken en er is vlak bij de pasweg (aan italiaanse kant) ook de romijnse pasweg aangegeven. hebben jullie daarvan nog iets gezien? (ben persoonlijk redelijk gecharmeerd van romijnse alpen passages. Niet dat ik er al veel van weet, maar de gedachte dat die routes al een slordige ruim duizend jaar in gebruik zijn...)

groetjes, Fenna
Afbeelding

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 12 Aug 2014, 13:10

Ik zal vanvond wel eens kijken of de tracks nog heb, maar erg moeilijk is het niet hoor.
De routes staan zelfs op een Michelin kaart of google maps.
Laatst gewijzigd door Chrsitiaan op 24 Aug 2014, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 12 Aug 2014, 13:52

@ Fenna,

Je maakte nieuwsgierig en heb die "strada Romana Limone - Colle di Tenda" terug gevonden op open street map.
Op zich inderdaad een zeer boeiend gegeven, al denk ik dat dat in de praktijk tegenvalt.
Hebben wij dus niet gezien.

Wij zijn vertrokken vanuit Casterino. Op de top wilden terug naar beneden via het slingerpad dat vlak voor de tunnel uit komt langs de franse kant, maar die weg is dus geblokkeerd. Uiteindelijk zijn wij langs dezelfde weg terug gereden.

Achteraf bekeken (op kaarten en roadbooks) denk ik dat daar nog veel meer mogelijkheden zijn.
Wij zijn in Casterino gewoon rechtdoor gereden toen we daar via de D91 toe kwamen.
Daags nadien hebben wij een stevige wandeling (700 meter klimmen) gemaakt van uit Casterino naar de Vallée des Merveilles (bekend owv de neolithische rotsgravures). Heb er toen aan getwijfeld om dat met de auto te doen. Nadien zag ik in de roadbooks dat men via dit pad (richting refuge de Fontanalba) ook verder kan rijden naar de Col de Tende. Moest ik het nog eens over doen, dan zou ik via die weg rijden. Dat zou dan meteen het lastigste stuk zijn van de ganse route!
Laatst gewijzigd door Chrsitiaan op 24 Aug 2014, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 12 Aug 2014, 19:18

fenix2 schreef: (ben persoonlijk redelijk gecharmeerd van romijnse alpen passages. Niet dat ik er al veel van weet, maar de gedachte dat die routes al een slordige ruim duizend jaar in gebruik zijn...)

Ik heb ook wel eens zo'n "strada Romana" gereden - in Wales weliswaar, maar die Romeinen kwamen overal - inderdaad een leuke gedachte... Minstens zo leuk voor ons is dat er sinds die tijd ook bar weinig aan het wegonderhoud gedaan is. :lol:

"The Bombhole", Strata Florida, Wales, Okt. 2013.

P.S. 1 - Die Maritieme Alpenroutes staan ook nog op mijn lijstje.
P.S. 2 - Bedankt voor je verslag en foto's Christiaan, zoals altijd leuk om te zien en lezen!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Terug naar “Reizen”