Tips Schotland?

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Peter&Jessica

Re: Tips Schotland?

Berichtdoor Peter&Jessica » 13 Mei 2014, 10:09

In Schotland valt idd niet veel te greenlanen. Vrijwel alle onverharde wegen zijn van SBB of op partculiere landgoederen. Maar whitelanen kan wel spectaculair zijn. In Northumberland & County Durham zijn wel mogelijkheden. Topografische kaart goed bestuderen, op Trailwise kijken - als je lid bent van GLASS zie je daar veel meer.
Maar als je de kaart goed bekijkt kun je wel hele mooie routes bedenken door Schotland, gewoon over asfalt. De DLRR heeft zoiets een paar jaar geleden gedaan geloof ik - met een dag greenlanen als gast van een plaatselijk club.
& wat wildkamperen betreft wordt het wel steeds moeilijker langs de grotere wegen en ook in zgn natuurgebieden trouwens.
Maar je wilt misschien ook niet altijd wild (ja op je bord), maar gewoon ergens onderdak af & toe vanwege:
Afbeelding
Maar het is een mooi land, vele voetstappen liggen!
MVG,
---Peter.

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 05 Jun 2014, 13:13

Het is jaren geleden dus de kaart er maar even bijgepakt. In Schotland zijn best leuke bezienswaardigheden, en natuurlijk de prima whisky, daar heb ik nog niemand over gehoord. Een aanrader is o.a. Gretna Green, van Oban naar Fort William (in de buurt een stoomtreinkerkhof), omhoog via de Kyle of Lochalsh via de fjorden naar Ullapool, naar boven en dan naar Durness. Vergeet ook niet af te zakken naar Loch Ness (het monster is er nog). De grote steden zou ik mijden, smerig en veel criminaliteit. Als je verder rijdt naar Thurso kan je hier met de boot naar de Faeröer eilanden. Ruig maar mooi, en verder ook naar IJsland. Over het algemeen kom je niet veel mensen tegen, en zorg hier altijd voor een volle tank. Koop een wegenkaart van de RAC in Engeland (Great Britain Road Atlas). Hier staat echt alles op. Have Fun

Groet, Chris

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jun 2014, 19:17

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:ik denk dat je alleen of met twee auto's niet snel problemen krijgt als je aan het eind van de dag, ver weg van de beschaafde wereld ergens in the middle of nowhere 1 nacht overnacht en de volgende ochtend vrij vroeg weer netjes opruimt en op pad gaat.

als je meerdere dagen op één plek gaat staan is de kans groter dat je "ontdekt" wordt

Dit lijkt verdacht veel op "uitlokking", maar jij schrijft wat ik dacht (en ook doe ... alleen nog niet in Schotland ... omdat ik er nog niet geweest ben).

Groeten MarcS

Momenteel ben ik in Schotland en wat meer achteraf wordt zo hier en daar wel "wild" gekampeerd, mits er een parkeerplekje gevonden is voor de auto (een "passing place" is geen parkeerplaats). Vandaag de Applecross pass gereden en nu heb ik een internet mogelijkheid in een recent geopend restaurantje (in een voormalige school, in een klein plaatsje aan de kust) Diabaig. Gerund door een Nederlander (Aart) met zijn schotse vrouw. In Diabaig zijn ooit filmopnames gemaakt over het monster van Loch Ness.

DSCF7926.jpg

Groet,

Erik.

P.S. Aart's Sticky Toffee Pudding is echt Amazing.

En voor diegenen die geen Land Rover Defender op de foto zien, dat klopt, ik ben met een VW T3. Nog maar één keer spijt gehad dat ik NIET met de Land Rover was en dat was in een haarspeldbocht toen een achterwiel begon te spinnen.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 28 Jun 2014, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Jun 2014, 19:55

ben me een beetje aan het inlezen over wildkamperen op het eiland en kwam ergens tegen dat je in schotland dus wel mag wildcamperen bij wet, mits je je aan wat regeltjes houdt......

http://www.go4awalk.com/ask/wildcampinginscotland.php
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Jun 2014, 21:24

Landmarcs schreef:Dan parkeer je toch je auto op een adequate plek en je loopt met je tent en rugzak 3 meter verder ... dan heb je nog steeds nauwelijks/te weinig plek voor de scheerlijnen (don't ask how I know this).
Te weinig plek voor scheerlijnen??
DSCF7969.jpg
Shieldaig; midden in het dorp op de groenstrook tussen de (hoofd)weg en zee.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Reizen”