Kerstrit Joinville 2013

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: Kerstrit Joinville 2013

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2014, 23:28

Nicogroennl schreef:Mooi tableau, was het een jachttrip of een roadbook ;) ?

Een knalfuif :?:

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 23 Jan 2014, 12:22

Als die plaatjes met de dode dieren shockerend zijn, wil ik we wel weg doen hoor.
Ik krijg er honger van telkens ik ze zie :mrgreen:
Dat hoort gewoon bij die regio in die periode.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Jan 2014, 15:00

Chrsitiaan schreef:Als die plaatjes met de dode dieren shockerend zijn, wil ik we wel weg doen hoor.
Ik krijg er honger van telkens ik ze zie :mrgreen:
Dat hoort gewoon bij die regio in die periode.

Ik kan er wel tegen, het is nu eenmaal 's lands eer: Eerst bijvoeren en daarna zeggen dat het er teveel zijn (dat zijn het er dan ook).
Ik herinner me een jagerman die het jammer vond dat hij niet meer mocht bijvoeren vanwege weer andere wilde natuur (Auerhoenders), hij betreurde dit niet bijvoeren dus, het was lang niet zo leuk jagen ... Hierop zei ik: Maar meneer R. u bent toch jager, en geen boer ! Alleen boeren voeren hun vee.

't Mag misschien een tikje hypocriet zijn maar ik wordt er niet hongerig van. Maar goed ik houd niet zo van veel vlees, en heb liefst een "onherkenbaar" en goed gaar stukje op mijn bord (maar wel graag van goede kwaliteit). Bij vis ben ik veel ruimdenkender zolang de vis maar goed vers is.

Deze "lands-eer" begint overigens al in dat andere België. Ik ken daar een aardige boer die helemaal niet blij is met de jacht gebruiken (waar het bijvoeren een belangrijke rol in speelt): zijn land wordt gratis geploegd, net als hij een ander deel heeft ingezaaid :( ... ik wordt daar dan ook weer niet blij van want een net ingezaaid hooiland is niet de mooiste natuur-camping.

Groeten MarcS

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 23 Jan 2014, 16:03

Chrsitiaan schreef:Ik weet het, 't is al lang niet meer origineel, maar nog steeds plezaaaaant!
Dit jaar voor de 4de keer tussen kerst en nieuw naar Joinville getrokken om er enkele roadbooks te rijden.

Leuk foto's! Wat cool dat dergelijke routes betrekkelijk dichtbij te vinden zijn. Het lijkt me ontzettend leuk eens aan zoiets mee te doen.

Als ik in het buitenland rondrijd (vakantie), ben ik altijd een tikje schijterig met "zo maar ergens een pad in rijden". Ten eerste wil ik de lokale bevolking niet voor het hoofd stoten en het is lastig, vind ik, om de wetgeving van het betreffende land/lokatie te doorgronden.

Aangenomen dat routes van zo'n roadbook legaal te berijden zijn, maken die het een stuk makkelijker :-)

Zijn er "officiele" instanties die deze roadbooks beheren?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jan 2014, 18:27

Oa christiaan :lol:
gone

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 24 Jan 2014, 17:35

janwijbrand schreef:Zijn er "officiele" instanties die deze roadbooks beheren?

Neen, tenzij jij een uitgeverij als "officiële instantie" beschouwd.
Alle roadbooks komen uit franse offroad magazines als daar zijn:

Action 4x4: maandelijks
Univers Land: 3-maandelijks
Univers Toy: 3-maandelijks
Mondial 4x4 : publiceert geen RBs meer maar de oudere boekjes met RBs kunnen nog nabesteld worden.
Passion 4x4: bestaat niet meer
4x4 Story special Jeep: 2-maandelijks
TLC Magazine (Toyota): 2-maandelijks

Action 4x4, Univers Land en Univers Toy zijn van dezelfde uitgever, wat maakt dat er soms een vervolg van een roadbook in één van de 3 andere boekjes wordt gepubliceerd. Meestal wordt er trouwens melding gemaakt van “balades annexes”. Zo bestaan er routes van meerdere honderden kilometers.

janwijbrand

Berichtdoor janwijbrand » 24 Jan 2014, 19:09

Chrsitiaan schreef:
janwijbrand schreef:Zijn er "officiele" instanties die deze roadbooks beheren?

Neen, tenzij jij een uitgeverij als "officiële instantie" beschouwd.

Nou ja, "officieel"... Ik zou in elk hopen (verwachten?) dat een dergelijke uitgeverij enige aandacht besteed heeft aan de (lokale) regelgeving bij het samenstellen danwel publiceren van de roadbooks :-)

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 24 Jan 2014, 20:11

De routes worden samengesteld door lokale clubs. Een medewerker (dikswijls JP Steiner, Ph Grielen) giet ze in een roadbook (geen klassieke bolleke-pijl).
Heel soms kom je verbodborden tegen waarover in de rb wordt vermeld dat ze niet legaal zijn.
Ter plaatse kan de situatie soms veranderd zijn. Ook in Frankrijk komen er helaas veel verbodsborden bij.

Ik ga er van uit dat je overal mag rijden in Frankrijk wanneer er niets (borden, barelen ed) op het tegendeel wijst.

Onlangs is de wetgevings trouwens veranderd in ons voordeel.
Ik plaats hieronder een stukje dat ik destijd hierover op het XROVER-forum postte:

christiaan (XROVER) schreef:
Goed nieuws uit Frankrijk!
De "Circulaire Olin" uit 2005 bepaalde dat je enkel nog mocht rijden op "chemins carrossables", eigenlijk dus enkel nog wegen die enkel met een normale auto berijdbaar zijn. Vele wegen en zeker de voor ons interessantste waren dus op die manier voor ons verboden! Dit laatste werd ons trouwens eens duidelijk gemaakt door een vriendelijke boswachter in Joinville tijdens onze paasrit van 2011.

De term "carrossable" was blijkbaar een probleem en kon naar willekeur van de ONF-agenten worden gebruikt om gemotoriseerde recreanten te verbaliseren.

Deze term wordt nu geschrapt.

Samengevat komt het hier op neer:

"Hors piste" blijft ten strengste verboden!

Het gebruik van landelijke wegen hangt niet meer af van de staat van die wegen.

Privé-eigenaars beslissen zelf en zij alleen of de wegen op hun grondgebied worden opengesteld voor publiek gemotoriseerd verkeer. Er wordt aangeraden om dit op het terrein duidelijk te maken met barelen ed om dubbelzinngheid te vermijden.

Bevoegde agenten moeten prioriteit geven aan inbreuken op de vorige punten (hors-piste en duidelijk aangegeven privé wegen).

Bron:

http://www.codever.fr/index.php/toutes- ... -est-passe

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2014, 20:16

Gelukkig weet nog niet iedereen dat Frankrijk goed beschouwd een zeer gastvrij land is.

Groeten MarcS

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 24 Jan 2014, 21:09

Niet mee eens Marc, te veel Nederlanders weten dat volgens mij :mrgreen:

Terug naar “Reizen”