Dag allemaal,
In dit topic zal ik de voorbereidingen voor een trip die ik zal gaan maken bijhouden en als mogelijk ook tijdens de trip zelf updates sturen. De auto waar het om gaat is een Land Rover Series III 109 (1980) met 2.5 liter non-turbo motor die er later is in gelegd door de vorige eigenaar.
Op 4 mei stap ik met mijn teamgenoten in het vliegtuig naar Colombia om daar deel te gaan nemen aan Drive2Develop. We zullen vanaf Colombia langs de westkust naar het zuiden rijden en doorsteken naar Brazilie. De auto zal op een boot verscheept worden naar Colombia.
Grofweg is de route zoals hier te zien: http://goo.gl/maps/SVzVa
Eenmaal in Brazilie aangekomen zullen we een wedstrijd van het Nederlands elftal gaan bekijken en vervolgens nog een stuk rondrijden in het land. Totaal aantal kilometers zou op zo'n 15.000 moeten uitkomen.
Natuurlijk zitten we nu al met een flink aantal uitdagingen:
De auto heeft blijkbaar een lekke koppakking en waterpomp pakking.
Het is een 24volt versie, maar de beunhaas van de vorige eigenaar heeft er (bij vervanging van de motor) een 12V dynamo ingelegd, wat natuurlijk nooit gaat werken..... Deze moeten we dus ook vervangen worden.
Er moet een imperiaal op komen, verstralers er op, kasten ingebouwd voor de spullen en alle materialen en reserve onderdelen voor de reis worden ingezameld. Het oude beestje zal nog een flinke beurt krijgen natuurlijk voor vertrek, maar we zitten wel met beperkte middelen en tijd en kunnen dus ook niet de hele wagen uit elkaar halen.
Tijdens het klussen zal ik foto's proberen te maken om te laten zien hoe wij bepaalde operaties aangepakt hebben. We zijn allen geen professionele klussers, maar wel technische studenten met aardig wat praktijk ervaring. Misschien is hetgeen we doen dus wel niet de beste manier, maar uiteindelijk zal het wel lukken. Mochten we ergens niet uitkomen dan hebben we gelukkig nog een bevriende monteur die bereid is on hier en daar wat te begeleiden
Bijgevoegd nog een foto van de wagen.
Groetjes,
Ab
Drive2Develop - Zuid-Amerika
-
drive2develop
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Mooi plan!
Het lijkt me wel goed nog e.e.a. te leren over de auto, zodat je tijdens de reis zelf nog wat kan repareren.
Ik heb nog wel een militaire 24V dynamo voor SIII liggen (zo'n grote) incl. raadselachtig "kastje", kan je gratis afhalen in de regio Rijnmond.
(heb zelf "de ballen" verstand van 24V/militair, dus niets vragen
)
Gerard
Het lijkt me wel goed nog e.e.a. te leren over de auto, zodat je tijdens de reis zelf nog wat kan repareren.
Ik heb nog wel een militaire 24V dynamo voor SIII liggen (zo'n grote) incl. raadselachtig "kastje", kan je gratis afhalen in de regio Rijnmond.
(heb zelf "de ballen" verstand van 24V/militair, dus niets vragen
Gerard
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Heel veel succes bij de mooie trip, hoop dat het niet al te warm word hij is namelijk nogal zwart 
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Ik sluit me aan bij Johnny, lijkt me een geweldig avontuur, zo'n onderneming. 
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
- Nicogroennl
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 12 Okt 2013, 00:06
- Locatie: Munnekeburen
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Dapper! Als je info wilt over de situatie in Bolivia vraag dan eens aan Paul van Hooff, hij heeft de trip gedaan op een oude Moto Guzzi en woont nu in Sucre Bolivia. Kijk maar op zijn blog site http://www.guzzigalore.nl
Mocht je hem treffen in zijn stamkroeg Gnadeloos in Sucre doe hem dan de hartelijke groeten van me
En alsjeblieft veel reisverslagen met foto's
van de trip.
(Beetje jaloers)
Mocht je hem treffen in zijn stamkroeg Gnadeloos in Sucre doe hem dan de hartelijke groeten van me
En alsjeblieft veel reisverslagen met foto's
(Beetje jaloers)
Series III 88" 1971 2,25 benzine 4 x 2
1*
1*
-
drive2develop
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Bedankt allemaal voor de steunende berichten! We hebber er superveel zin in en inderdaad is het handig als we de auto goed leren kennen voor vertrek. Gerard, ik stuur je zometeen een PM wat betreft de dynamo. Alvast bedankt!
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Mocht je besluiten nog verder naar het N.O van Brazilie te gaan, dan ben je van harte welkom in Fortaleza 
Groetjes uit die regio
Luke
Groetjes uit die regio
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
-
drive2develop
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Na een tijd radiostilte hier weer een bericht:
De series III leek een defecte waterpomp en dynamo te hebben waardoor we hem uiteindelijk nooit fatsoenlijk hebben kunnen laten lopen. Na enkele gesprekken met experts hebben we moeten constateren dat de koppakking zeer waarschijnlijk lek is. Doordat we dus ook met twee andere defecte onderdelen zaten heeft het dus allemaal even moeten duren voordat we het probleem hadden gevonden. Daarnaast blijkt deze series III niet geschikt te zijn voor de grote hoogtes (4000+ meter) die we gaan trotseren en kunnen we beter een wagen met turbo hebben. Om dezelfde reden hebben we gisteren ook een mooie defender (1985) kunnen kopen waar een 200 TDI in ligt uit een disco. Flinke upgrade wat betreft verbruik en nieuwheid dus en voor onze trip waarschijnlijk een erg goede keuze. De Series willen we nog wel fatsoenlijk lopend krijgen voordat we hem weer te koop aanbieden (aangezien we dus vervanging hebben). Om die reden hieronder een beschrijving van de operatie aan de Series:
Dit is dus voor een 2.5 N/A motor uit een defender die ooit in de Series is gelegd. Voor de duidelijkheid: wij zijn geen specialisten maar een stel technische studenten met wat praktijkervaring, een haynes manual en een bevriende monteur op de speeddial. Als we dus dingen verkeerd uitleggen staat het iedereen vrij dat hieronder te corrigeren, zodat mensen die dit lezen het in de toekomst beter doen.
Accu afsluiten
Wat verwijderen we als eerst:
Thermostaat (1)
Olie-aanvul dop (2)
Inlaat spruitstuk (met moeren 3a-3d)
Gas geef assembly (4)
Olie-toevoer leiding (als je voor de motor staat links achteraan op het blok, 5)
Inlaat sproeiers (6, 2 moeren per stuk) en eventueel de slangetjes er tussen.
Gloeibougies (7) en de electriciteits draden.
Diesel-inlaat buizen (8)
Kleppendeksel verwijderen (geen foto's van).
Onder het kleppendeksel de bouten verwijderen aangegeven met nrs 9 en 10. Vervolgens 11 losdraaien (pushrods volgens mij) en de nokkenas er af tillen.
Met een flinke dop, wringijzer en eventueel een buis er over de grote bouten/moeren kruislings over het blok (rechts achter, dan links voor, links achter, rechts voor, en verder naar binnen werken) loshalen die het bovenblok vasthouden op het onderblok. Nu kan het bovenblok verwijderd worden en is de koppakking zichtbaar. Deze hebben we er nu met een verfkrabber voorzichtig afgekrabd nadat een expert heeft herkend welke cylinder de problemen waarschijnlijk heeft gegeven.
Morgen gaan we het bovenblok laten checken bij een reviseur om te bekijken of het blok krom is of niet. Zo ja dan eventueel laten vlakken. Zo niet dan nieuwe pakking plaatsen, alles terugzetten en kleppen stellen.
Later volgt nog meer beschrijving van de rest van de operatie!
Groeten,
Ab
De series III leek een defecte waterpomp en dynamo te hebben waardoor we hem uiteindelijk nooit fatsoenlijk hebben kunnen laten lopen. Na enkele gesprekken met experts hebben we moeten constateren dat de koppakking zeer waarschijnlijk lek is. Doordat we dus ook met twee andere defecte onderdelen zaten heeft het dus allemaal even moeten duren voordat we het probleem hadden gevonden. Daarnaast blijkt deze series III niet geschikt te zijn voor de grote hoogtes (4000+ meter) die we gaan trotseren en kunnen we beter een wagen met turbo hebben. Om dezelfde reden hebben we gisteren ook een mooie defender (1985) kunnen kopen waar een 200 TDI in ligt uit een disco. Flinke upgrade wat betreft verbruik en nieuwheid dus en voor onze trip waarschijnlijk een erg goede keuze. De Series willen we nog wel fatsoenlijk lopend krijgen voordat we hem weer te koop aanbieden (aangezien we dus vervanging hebben). Om die reden hieronder een beschrijving van de operatie aan de Series:
Dit is dus voor een 2.5 N/A motor uit een defender die ooit in de Series is gelegd. Voor de duidelijkheid: wij zijn geen specialisten maar een stel technische studenten met wat praktijkervaring, een haynes manual en een bevriende monteur op de speeddial. Als we dus dingen verkeerd uitleggen staat het iedereen vrij dat hieronder te corrigeren, zodat mensen die dit lezen het in de toekomst beter doen.
Accu afsluiten
Wat verwijderen we als eerst:
Thermostaat (1)
Olie-aanvul dop (2)
Inlaat spruitstuk (met moeren 3a-3d)
Gas geef assembly (4)
Olie-toevoer leiding (als je voor de motor staat links achteraan op het blok, 5)
Inlaat sproeiers (6, 2 moeren per stuk) en eventueel de slangetjes er tussen.
Gloeibougies (7) en de electriciteits draden.
Diesel-inlaat buizen (8)
Kleppendeksel verwijderen (geen foto's van).
Onder het kleppendeksel de bouten verwijderen aangegeven met nrs 9 en 10. Vervolgens 11 losdraaien (pushrods volgens mij) en de nokkenas er af tillen.
Met een flinke dop, wringijzer en eventueel een buis er over de grote bouten/moeren kruislings over het blok (rechts achter, dan links voor, links achter, rechts voor, en verder naar binnen werken) loshalen die het bovenblok vasthouden op het onderblok. Nu kan het bovenblok verwijderd worden en is de koppakking zichtbaar. Deze hebben we er nu met een verfkrabber voorzichtig afgekrabd nadat een expert heeft herkend welke cylinder de problemen waarschijnlijk heeft gegeven.
Morgen gaan we het bovenblok laten checken bij een reviseur om te bekijken of het blok krom is of niet. Zo ja dan eventueel laten vlakken. Zo niet dan nieuwe pakking plaatsen, alles terugzetten en kleppen stellen.
Later volgt nog meer beschrijving van de rest van de operatie!
Groeten,
Ab
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
misschien heb ik een topic gemist (had deze zowiezo niet eerder gezien
)
jammer dat de series momenteel niet loopt.
wij hebben zelf een 24V ex-defensie series. zelfs met een 2.5NA blok er in. dat hebben we zelf gedaan zonder omwegen te nemen. dus ook alle motor electra is 24V. gloeispiralen en cut off valve. ook een nieuwe dynamo gestoken destijds (24V).
maar het kan een behoorlijke uitdaging zijn.. ook met je sensoren. die zijn bij ons nog origineel. dus mocht je tegen dingen aan lopen met de 109 (zeker met de boordspanning) kun je het altijd vragen.
in welke regio zitten jullie trouwens?
jammer dat de series momenteel niet loopt.
wij hebben zelf een 24V ex-defensie series. zelfs met een 2.5NA blok er in. dat hebben we zelf gedaan zonder omwegen te nemen. dus ook alle motor electra is 24V. gloeispiralen en cut off valve. ook een nieuwe dynamo gestoken destijds (24V).
maar het kan een behoorlijke uitdaging zijn.. ook met je sensoren. die zijn bij ons nog origineel. dus mocht je tegen dingen aan lopen met de 109 (zeker met de boordspanning) kun je het altijd vragen.
in welke regio zitten jullie trouwens?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
drive2develop
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 11 Jan 2014, 13:35
Re: Drive2Develop - Zuid-Amerika
Na enige tijd radiostilte wegens het hard voorbereiden van de reis hier weer een update. We hebben uiteindelijk besloten om een defender te kopen om de reis mee te maken, aangezien de Series toch wat teveel ellende had en de defender een stuk zuiniger is en meer power heeft. Dit betekent niet dat we de series hebben opgegeven (kop is inmiddels gevlakt en we hebben de koppakking vervangen), maar hij is wel even op hold gezet.
In de volgende voor- en na-foto's kunnen jullie zien waar we nu mee op pad gaan (al is er weer e.e.a. veranderd). Berg reservebanden, jerrycans voor onderweg, geïmproviseerde daktent (plank met Quechua tent) en een berg spullen voor verschillende goeie doelen.
Overmorgen gaat de wagen de boot op en moet het allemaal dus af zijn, dus dat wordt nog even nachtwerk. Hier zijn wat meer foto's te zien en is onze reis te volgen: facebook.com/drive2develop
In de volgende voor- en na-foto's kunnen jullie zien waar we nu mee op pad gaan (al is er weer e.e.a. veranderd). Berg reservebanden, jerrycans voor onderweg, geïmproviseerde daktent (plank met Quechua tent) en een berg spullen voor verschillende goeie doelen.
Overmorgen gaat de wagen de boot op en moet het allemaal dus af zijn, dus dat wordt nog even nachtwerk. Hier zijn wat meer foto's te zien en is onze reis te volgen: facebook.com/drive2develop
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten