klaar voor een rondje Afrika

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Thimba

Monty Python in Afrika en een hot dog

Berichtdoor Thimba » 20 Feb 2014, 20:27

Er zijn zoveel checkpoints, ik vergeet hoeveel. De meeste zijn vriendelijk. Na de gebruikelijke beleefdheden geef ik ze een zelf uitgeprint info sheet (fiche) met al mijn persoonlijke gegevens en die van de auto, en dan wensen we elkaar een Bon Journee. Een paar vragen om een petit cadeau. Ik moet dan altijd een beetje lachen. Misschien mis ik iets, maar daar sta je dan, als volwassen beambte in een iets te ruim bemeten uniform, misschien wel vader van vier of vijf kinderen, en dan vraag je om een klein kadootje!

Afbeelding

Meer op [url]www.geehurkmans.com/T%himba[/url]

Thimba

The Gambia

Berichtdoor Thimba » 26 Feb 2014, 22:30

Tendaba Camp

Op de zuid-oever van de Gambia rivier, een kleine 45 km vanaf Farafenni, ligt Tendaba Camp. Dat was in de jaren '70 een jagerskamp, maar nu komen er groepjes toeristen vanaf de kust om er een of twee dagen door te brengen. De Lonely Planet adviseert een van VIP kamers te nemen, vanwege het uitzicht op de rivier de Ganbia. Maar ik heb natuurlijk mijn eigen mobiele VIP kamer, en parkeer mijn Defender bijna in de rivier. Oh, wat houd ik van dit soort dagen!

Afbeelding

Meer op: http://www.geehurkmans.com/Thimba

Thimba

Naar Ginea-Bissau

Berichtdoor Thimba » 28 Feb 2014, 22:26

Er is een checkpoint dat me zorgen baart: het "rode team", gedrogeerd, en je weet niet hoe ze reageren. Ze zijn met zijn 5-en, en ze zijn doelbewust op zoek naar mogelijke fouten om geld op te halen. Heb ik een brandblusser (ja, heb ik). Werken mijn lichten( ja). Wat zit er in die box; mijn toiletspullen. "Geef me de shampoo", zegt een van hen. Ik wijs naar mijn "crew cut" (niet erg overtuigend, maar het werkt). Een gevaren driehoek. Oei, die heb ik wel, maar bovenop de roofrack in de alu box. Geen probeem Ik klim op het roofrack, open de alu box en laat hem de gevarendriehoek zien. "You need two!", snauwt hij me toe. "O.k.", zeg ik, en stop de driehoek terug in de box, haal 'm opnieuw tevoorschijn, en roep: "And here's the second one!". Ze steken hun duimen omhoog. Alles lijkt te kloppen, vinden ze, we schudden handen en ik rij door, blij deze checkpoint achter me te hebben!

Afbeelding

Thimba

Nooit je geduld verliezen met een politieman!

Berichtdoor Thimba » 24 Mar 2014, 20:42

Afbeelding

“Your driver’s license has expired!”
Driving into Monrovia the next day to pick up my Ghana visa, I am stopped by a traffic policeman who wants to check my driver’s license. No problem.
“Expired!”, he says.
”Impossible”, I answer. Wrong answer. At least that’s how it must have sounded to him. Perhaps it is my tone when I explain the difference between date of issue and expiry date. After having checked my fire extinguisher and triangle he wants to see the documents for the car. It is then that I’m starting to lose my temper (never, ever lose your temper with a policeman: you’ll only make things worse!). He has never seen a Carnet before and doesn’t accept it. I show him it was stamped and signed when I entered Liberia on the 16th of March.
“How many days!”, he barks.
“For as long I want, it’s valid for a year!”, I try.

Coen83

Re: klaar voor een rondje Afrika

Berichtdoor Coen83 » 25 Mar 2014, 19:16

Prachtig verhaal weer. Je hebt talent boeiende verhalen te schrijven, ook in het Engels. Niet iedereen heeft die kwaliteit.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Thimba

Berichtdoor Thimba » 31 Mar 2014, 21:42

Coen83 schreef:Prachtig verhaal weer. Je hebt talent boeiende verhalen te schrijven, ook in het Engels. Niet iedereen heeft die kwaliteit.

Hi Coen,
Dank je voor het compliment, waardeer ik zeer!

Hartelijke groet vanuit Accra, Ghana,

Gee

Thimba

Berichtdoor Thimba » 06 Apr 2014, 22:19

Afbeelding
Vissers maken hun boot klaar

De veterinair inspecteur
Na een paar dagen doorgebracht te hebben in Grand Bassam, bij Abidjan, Ivoorkust, ga ik verder naar Ghana. De weg vanaf Grand Bassam is goed en vergeven van de chauffeurs met zelfmoordneigingen. Ik doe het rustig aan, en blijf veilig achter een grote truck hangen.
De formaliteiten aan de Ivoorkust kant van de grens beginnen lekker soepel. De grenspost krioelt van de mensen, bussen hebben net ladingen met passagiers gelost die Ghana in willen. Overal zitten mensen op hun bagage, er wordt veel geschreeuwd, en er is het begin van een stevige ruzie bij een groepje mannen (waarom zijn het altijd mannen?).
Een politieman neemt me bijna letterlijk bij de hand en voert me langs de verschillende bureaus. Wat een service, want je weet niet waar je beginnen moet in deze chaos. De immigratieman zit achter een klein bureautje buiten, met enkel een stempeltje. De kolonel van de douane (dat staat tenminste op zijn imposante uniform) houdt kantoor op de tweede verdieping in een airconditioned kamer. Mijn agent klopt beheerst op de deur en salueert omstandig als hij binnen mag komen. Allemaal erg efficiënt en aangenaam!
Maar dan ontwaren ze Thimba in de auto!

Meer op [url]www.geehurkmans.com/Thimba[/url]

Thimba

Is dit Nigeria?

Berichtdoor Thimba » 13 Apr 2014, 18:02

Afbeelding
Siësta. Grand Popo, Benin

“Is dit Nigeria?”
Van Big Milly's in Accra is het maar 3 tot 4 uur rijden naar Lomé in Togo. Goede wegen, het is zaterdag dus zal het wel niet zo druk zijn, en de Ghana-Togo grens is een makkie!. En met die stemming doe ik Thimba 's morgens voor in de auto, laat haar raam wat zakken, open de ventilatie flaps, zet haar fan aan, en ga op pad. Zodra we rijden gaat ze liggen en kijkt me aan alsof ze wil zeggen: "Peace of cake!" Om Accra uit te komen duurt minstens een uur. Waanzinnig druk. Verderop, bij Tema, staat het helemaal stil. Ik doe er 3 uur over om 35 km. af te leggen. Geen goede start van de dag! Bij Segakofe, net voor de grens, een checkpoint. Nou is het niet mijn bedoeling om alle checkpoints te beschrijven - dat zou aardig saai worden - maar er zijn er die er uitspringen als het gaat de schaamteloze manier om je af te persen.

Thimba

Van Benin naar Nigeria

Berichtdoor Thimba » 23 Apr 2014, 21:18

Afbeelding
Baby chimp.Afi Mountain Reserve, Nigeria

In 2006 rapporteerde de BBC dat Nigeriaanse politici voor 380 miljard dollar hadden achterover gedrukt of misbruikt. Dat is meer dan heel Afrika in 40 jaar aan hulp heeft ontvangen!
Ik begin met zeer gemengde gevoelens aan de rit van Abomey in Benin naar de grens met Nigeria. Te veel negatieve verhalen van reizigers, teveel checkpoints, teveel gedoe en teveel afpersing. Ik heb diesel ingeslagen (in Nigeria soms moeilijk verkrijgbaar!?) en dollars.

Thimba

Geroosterde rat en diepe waterkuilen

Berichtdoor Thimba » 07 Mei 2014, 18:53

Afbeelding
Vastgelopen truck die de weg blokkeert, Congo

Heftig off-roaden in Congo!
Na de grensovergang Gabon-Congo bij Ndendé wachten nieuwe off-road uitdagingen. Modder en mandiepe waterputten in de weg, tot de rand gevuld met water na de regen van de laatste dagen. Je kunt onmogelijk inschatten hoe diep die waterputten zijn, en in sommige duikt de Land Rover met zijn neus zo diep naar voren dat het modderwater over de moterkap stroomt, tegen de voorruit. Ik ben steeds weer verrast wat de auto aan kan in deze situaties (en met zo'n ervaren chauffeur, uiteraard, ahum…)
En dan maak een beginnersfout. Ik blijf te lang in een paar diepe geulen rijden, ze worden dieper en dieper. Ik weet dat ik moet stoppen, achteruit rijden, en over de schouders moet rijden, maar ik denk: dat gaat net en geef nog wat extra gas om momentum te behouden. Het achterdiff boort zich met veel gekraak in de harde, korstige aarde. Alle 4 wielen zijn vrij, en ik probeer voorzichtig om de auto uit de geulen te manouvreren. Geen kans. Volledig vast. Er is maar een oplossing: Hi-Lift and schop.
Als ik de auto met de Hi-Lift omhoog krik, neemt een voorbijgaande jongeman op een brommer de schop. gaat onder de auto aan het werk, en haalt de aarde onder het diff vandaan. Na een half graven laat ik de auto zakken en slaag er in om achteruit vrij te komen!

Terug naar “Reizen”