Denemarken zomer 2014

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
TMW

Denemarken zomer 2014

Berichtdoor TMW » 06 Okt 2013, 18:26

Ok, het is nog ver weg, maar de planning is om volgend jaar zomer eens naar het noorden ipv zuiden te rijden.
We zitten de denken aan Denemarken.
Samenstelling gezin; 2vw, 3kinderen (14, 8, 3).
We kamperen met tenttrailer.

Iemand ervaringen en/of ideeen?
Nog denken waar we rekening mee moeten houden?
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Landmarcs

Re: Denemarken zomer 2014

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2013, 20:19

Goedenavond TMW,

Ik weet niet wat je in het zuiden gewend bent, en ook niet wat je in het noorden zoekt, maar ... ik vind Denemarken aan de brave, saaie kant.
Ik zou dus minstens kijken of je niet ook (of als "terugval-optie") een oversteekje wil maken naar Zweden.
Als je naar Sjaelland gaat dan is hetzij de brug-tunnel danwel Helsingør-Helsingborg zo gedaan. Als je dan in Zweden aankomt vraag je je misschien af waar je het voor gedaan hebt ... Skåne (ZW-Zweden) is een hoekje verdwaald Denemarken dat aan het Zweedse vasteland vast zit. Ben je een uurtje verder dan heb je de rest van Zweden voor je, en het mooie is ... je hoeft niet persé verweg. Afgelopen jaar kampeerde ik onderweg aan een groot meer in Blekinge (het "Lan" dat aan de ZO-hoek ligt) en daar had ik makkelijk een week of langer kunnen doorbrengen.

MCS_7156_2.jpg
Overnachtingsplek Blekinge

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 06 Okt 2013, 22:32

Hallo TMW

Van Denemarken heb ik tot nu slechts een eerste indruk tijdens reizen verder naar het noorden (weliswaar buiten de schoolvakantie periodes)
De mensen die ik er tegenkwam waren vriendelijk en landschappelijk vond ik de stukken die ik zag voornamelijk een opgevoerd waddeneiland. Niet lelijk bedoeld hoor, want er zijn beslist stukken landschap en musea/culturele uitstapjes die mij een aparte reis waard zijn.

Als je in de buurt van Aalborg bent en er een dag of 3 a 4 voor over hebt, kun je bv ook een tourtje maken per boot oversteken naar Göteborg, dan via de oude E-6 route richting Oslo (zoek dan ook de oude grensovergang naar noorwegen, dus van de snelweg af) en in Noorwegen dan langs de kust naar Larvik en daar de boot weer terug naar Denemarken.

Kom je meer in de buurt bij Kopenhagen, is er langs de kust naar het zuiden een levendige strandcultuur die een beetje het midden houd tussen wadden/noordzee/mediterrane kust. Ook is dan een uitstapje naar Malmö een overweging. Mooie binnenstad en met een dagtrip vanuit Kopenhagen goed te doen.

In Denemarken (bij Aalborg en net buiten Kopenhagen) heb ik in verschillende jeugdherbergen overnacht die ook een camping hadden.

Happy planning :)
Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2013, 23:20

fenix2 schreef:Van Denemarken heb ik tot nu slechts een eerste indruk ....... voornamelijk een opgevoerd waddeneiland.

Heel netjes gezegd. Mijn wederhelft die niet altijd uitblinkt in diplomatie noemt het een "Lego-land" (en/of een Casco-landschap).
De akkers tot aan de wegrand, de hagen en bomenrijen strak in het gelid en allemaal precies eender, zo uit het Lego-doosje ... het is wat gechargeerd maar het geeft ook een indruk weer (en het Casco-landschap ... dat stamt uit de tijd dat men hier in NL een voorbeeld wilde nemen aan Denemarken: de boeren vrij spel en een kaal geraamte voor de natuur ... dit sloeg niet aan alhier en nu hebben we "ecologische infrastructuur").

In Denemarken lopen er nog minder koeien buiten als hier, en als je zoals ik dat graag doe, "wild" wilt kamperen dan ben je snel een camping-tarief aan diesel kwijt om iets redelijks te vinden (je vindt uiteindelijk wel wat, soms zelfs heel mooi, maar het is "verboden" en soms penibel: steeds donkerder en nog steeds niks, en inmiddels een derde maal door hetzelfde gehucht).
Soms is het zelfs al lastig om ergens langs een zijweg van een zijweg even rustig de benen te strekken, een lunch te nuttigen of je sanitair terug te trekken.

Het klopt dat er wel mooie uithoeken zijn, met name de bovenrand van Jutland (dat is meer een woest waddeneiland), en als je de Denen iets beter kent dan zijn het vriendelijke mensen, en de oude steden zijn beslist het aanzien waard, dus je kan je er best vermaken.

Groeetn MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 06 Okt 2013, 23:54

ben jaaaren terug eens in Denemarken op vakantie geweest, in de Jammerbucht, van daarruit richting het zuidwesten is wel een mooi stukje met veel meertjes en vennetjes. Wij waren met een gewone auto en hadden een huisje vlak bij het strand aan de jammerbucht, maar zijn dagelijks van daar uit het land in getrokken (uiteraard ook een dagje Legoland)

Wat ik me van de reis door Denemarken naar het noorden herinner is dat het een vrij saai landschap was waar we over "snelwegen" doorheen reden.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2013, 00:16

Precies, Jammerbugt is dat woeste stuke boven(in) Jutland.

Overigens ... wij mochten niet "Het Jutland van Europa" worden van Nelie (Smit) Kroes en daarom hebben we nu een vrijwel ongebruikte HogeSnelheidsLijn onder het Groene Hart en een "fiere" Fyra. Curieus genoeg hebben de Denen ook treinen van Ansaldo-Breda, nog meer als wij Fyra's, en ook in Denemarken rijden ze niet of nauwelijks.

Groeten MarcS

TMW

Berichtdoor TMW » 07 Okt 2013, 15:56

Ok, iig goed om te weten dat het niet zo heel spannend is.

het idee was om eens af te wijken van de standaard twee/drie weken Zuid Frankrijk (wordt een beetje simpel van de Route du Soleil).
Liefts in één dag (of nacht) te berijden, voor mij is dat ongeveer 1000km of minder.
Denemarken leek me dan een leuke optie, maar wellicht dat we dan toch door moeten rijden naar Zweden.
Mocht iemand nog suggesties of ideeen hebben, hoor ik het graag.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Okt 2013, 16:23

TMW schreef:Ok, iig goed om te weten dat het niet zo heel spannend is.

het idee was om eens af te wijken van de standaard twee/drie weken Zuid Frankrijk (wordt een beetje simpel van de Route du Soleil).
Liefst in één dag (of nacht) te berijden, voor mij is dat ongeveer 1000km of minder.
Denemarken leek me dan een leuke optie, maar wellicht dat we dan toch door moeten rijden naar Zweden.
Mocht iemand nog suggesties of ideeën hebben, hoor ik het graag.

Als je een beetje tijdig van huis gaat (en een beetje geluk hebt met de files) dan ben je binnen een dag voorbij Malmö of Helsingborg.

Midden-Nederland <> Malmö is ± 800 km en Helsingborg ± 850 km (en dus 8 a 9 uur rijden), daarbij komt dan de veerpont + wat wachtijd bij Puttgarden-Rødbyhavn de pont bij Helsingør-Helsingborg vaart bijna af en aan dus is bijna net zo snel als de brug bij Malmö.

Je kan dus bij gebrek aan ideeën etc. Denemarken ook "overslaan".

Groeten MarcS

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 07 Okt 2013, 21:01

Mooi alternatief binnen de 1000km is Tsjechië. Prachtige omgeving en zeer betaalbaar.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Johnny

Berichtdoor Johnny » 08 Okt 2013, 13:11

Je kunt naar Denemarken rijden en daar op de boot stappen. Naar zweden, noorwegen heb je ook nacht boten of je pakt de boot naar IJsland. Ben je ook naar het noorden. Norden van Denemakren is overigens ook nog ver weg. Was 800km, voor ons uit Noord NL
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Reizen”