Greenlane Noord Duitsland

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Frits

Greenlane Noord Duitsland

Berichtdoor Frits » 15 Sep 2013, 14:11

Weet iemand antwoord op de volgende vragen:
A: mag je in Duitsland Greenlanen?
B: zo ja, heeft iemand ervaring in Noord Duitslang aan de Groningse kant? Is het mooi daar of moet je even doorrijden oostelijker? enz enz.

Hoor graag jullie ervaringen. En misschien routes of suggesties voor een gebied!?

Alvast dank!
Frits

Roger B.

Re: Greenlane Noord Duitsland

Berichtdoor Roger B. » 15 Sep 2013, 15:14

net over de grens bij Groningen is Duitsland eigenlijk maar een soort van kaal vlak saai gebied. de mooiere grensstreek met NL moet je zuidelijker zoeken vanaf pakweg enschede .

Ik heb het hier ooit nagevraagd bij de politie, en daar werd gezegd (kreeg niks op schrift) dat wegen zonder verbodbord of slagboom of iets dergelijks in principe bereden mogen worden, ook onverhard.

Maar bij navraag op een duits forum kreeg ik een heel ander verhaal, namelijk dat het wel of niet toegestaan zijn om ergens te rijden bepaald werd door de landeigenaar, dat kan privépersoon, bedrijf, stichting, overheid enz zijn. Zonder diens toestemming mag je er niet rijden.... dat betekend in de praktijk dus veel rechergewerk voor een stukje greenlanen en veel niet ontvangen toestemmingen
gone

Frits

Berichtdoor Frits » 15 Sep 2013, 15:37

Ok dus heel tegenstrijdige berichten. Betekent dus oppassen.
Dank je wel! Ik zal ook nog eens navraag doen en gewoon eens die kant op. Mijn ervaringen zal ik hier delen tegen die tijd.

Heb jij wellicht een naam van dat forum?
F.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Sep 2013, 15:57

gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Sep 2013, 16:11

Roger B. schreef:Ik heb het hier ooit nagevraagd bij de politie, en daar werd gezegd (kreeg niks op schrift) dat wegen zonder verbodbord of slagboom of iets dergelijks in principe bereden mogen worden, ook onverhard.

Maar bij navraag op een duits forum kreeg ik een heel ander verhaal, namelijk dat het wel of niet toegestaan zijn om ergens te rijden bepaald werd door de landeigenaar, dat kan privépersoon, bedrijf, stichting, overheid enz zijn. Zonder diens toestemming mag je er niet rijden.... dat betekend in de praktijk dus veel recherchewerk voor een stukje greenlanen en veel niet ontvangen toestemmingen

Tja, ik weet niet wat de Duitse regels precies zeggen, maar hier in Nederland geldt dat zolang een weg of pad niet expliciet is afgesloten dit open is. Een bordje "privé terrein" oid geeft alleen de eigendomsverhoudingen aan maar ontzegt je de toegang nog niet, privé terrein kan ook onderdeel zijn van de openbare ruimte. Dit natuurlijk allemaal met de nodige nuances, het directe "erf" rond een huis is natuurlijk meer "privé" dan een willekeurige weg. Verder is er ook nog zoiets als het "gebruik" (dus wat gebruikelijk is - en dat kan zelfs van regio tot regio anders uitpakken) en ook het toegangsrecht dat ontstaan kan zijn doordat een bepaalde verbinding gedurende 20-30 jaar open is geweest. O ja, een grond-eigenaar kan je wel weer van zijn land wegsturen ook al staat er geen bordje (dit mag ie overigens ook weer niet als er sprake van een verworven recht is) ... en je kan een grond-eigenaar natuurlijk geweldig pesten door te vragen of hij kan aantonen dat hij de eigenaar is (of dat pesten slim is is een andere vraag).

In België (ik meen in het bijzonder Walonië) is de toegang tot bospaden expliciet verboden (en is ook omschreven over hoeveel lengte een pad "door"het bos moet lopen om een bospad te zijn), maar voor de rest van het nabije continent geldt dacht ik gewoon een gelijksoortige regelgeving als die in Nederland. In Engeland en Wales is alles heel anders, daar is van ieder streepje op de kaart wel bekend wat de status is en of er een of ander toegangsrecht voor bestaat ... dat lijkt mooi, maar netto mag er eigenlijk minder als aan deze kant van het kanaal (en bovendien werken landeigenaren niet altijd netjes mee, ik heb wel gezien dat paden met een "right of way" actief ontoegankelijk gemaakt waren en je als je dan wel dat pad probeerde te volgen - netjes te voet - dit leidde tot vragen als "are you lost" en je deze vraag moest verstaan als "get lost").

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Sep 2013, 16:51

prachtig verhaal weer, maar wat heb je nu daadwerkelijk gezegd waar Frits in Noord Duitsland straks iets aan heeft? :lol: :lol:

Frits, je moet het ook nog per bundesland bekijken, want de exacte invulling van deze regelgevingen schijnt ook nogeens per bundesland te verschillen :roll:
gone

Frits

Berichtdoor Frits » 20 Sep 2013, 12:52

Tja, de regelgeving maakt dat je alle kanten op kunt dus.
Is niet anders. Ik ga er gewoon heen en ga zien wat er gebeurt. Zal hier en daar eens vragen.
Ik laat het weten!
Thnx allemaal voor het meedenken!

Frits

Berichtdoor Frits » 06 Okt 2013, 16:13

Wel,
Ben in Noord Duitsland geweest in de buurt van Oldenburg. Prachtige omgeving. Je waant je als het ware op de veluwe. Heeeeel veel zandpaden gezien, maar kon niemand vinden om te vragen of je hier mag rijden. Wel gefietst, ook top!

In Kirchatten een camping waar we voor 20,- in een Ferienwohnung hebben overnacht. Verwamd, toilet keuken met gerei. Harstikke luxe. En twee keer zo groot als ene trekkershut in Nederland en bijna 3x zo goedkoop!! Buiten het seizoen he!

Kortom een aanrader om naar toe te gaan. ca 2,5 uur rijden vanaf Groningen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Okt 2013, 17:56

Frits schreef:Wel,
Ben in Noord Duitsland geweest in de buurt van Oldenburg. Prachtige omgeving. Je waant je als het ware op de veluwe. Heeeeel veel zandpaden gezien, maar kon niemand vinden om te vragen of je hier mag rijden. Wel gefietst, ook top!

Als je niemand hebt gezien dan was er ook niemand om je tegen te houden !?!?!?

Groeten MarcS

PS Richting Oldenburg is natuurlijk meer Drenthe als Veluwe qua "rolmodel".

Terug naar “Reizen”