Wie weet waar ik studs of spijkers in mijn banden kan laten zetten voor een trip naar de noordkaap in feb 2014
mvrgr R.Donderwinkel
noordkaap in de winter
- gLobetrotter
Re: noordkaap in de winter
bij elke bandenboer in Noorwegen ! 
hallo
interresant leesvoer
De beste zet zou zijn (in mijn beleving) om ergens onderweg in Zweden of Noorwegen (afhankelijk van de route) een bandenwissel te doen. Er zitten wat haken en ogen aan het bespijkeren en ontspijkeren van banden die al in gebruik zijn en er zijn ook woonkernen waar spijkerbanden niet zo erg welkom zijn ivm oa schade aan het wegdek.
Zelf heb ik afgelopen januari met een peugeot 306 op degelijke reguliere winterbanden (van mijn nederlandse bandenboer hier bijna om de hoek) door Zweden en Noorwegen (Malmö (-7 C), Oslo (-15 C), Lillehammer (-27 C), Larvik (-10)) gereden met sneeuwkettingen standby in de kofferbak. De sneeuwkettingen zijn de kofferbak niet uitgekomen en nergens had ik het idee dat ik tekort grip had om met het Noorse verkeer mee te komen. Komende januari rij ik met dezelfde combinatie wederom die kant op voor een 3 weekse reis
groetjes, Fenna
interresant leesvoer
De beste zet zou zijn (in mijn beleving) om ergens onderweg in Zweden of Noorwegen (afhankelijk van de route) een bandenwissel te doen. Er zitten wat haken en ogen aan het bespijkeren en ontspijkeren van banden die al in gebruik zijn en er zijn ook woonkernen waar spijkerbanden niet zo erg welkom zijn ivm oa schade aan het wegdek.
Zelf heb ik afgelopen januari met een peugeot 306 op degelijke reguliere winterbanden (van mijn nederlandse bandenboer hier bijna om de hoek) door Zweden en Noorwegen (Malmö (-7 C), Oslo (-15 C), Lillehammer (-27 C), Larvik (-10)) gereden met sneeuwkettingen standby in de kofferbak. De sneeuwkettingen zijn de kofferbak niet uitgekomen en nergens had ik het idee dat ik tekort grip had om met het Noorse verkeer mee te komen. Komende januari rij ik met dezelfde combinatie wederom die kant op voor een 3 weekse reis
groetjes, Fenna

Wat van de wegomstandigheden die we tegenkwamen:
Typisch voor de gemiddelde doorgaande weg noordelijk van Oslo:
Op achterafjes (Lillehammer):
En weer wat zuidelijker van Oslo (onderweg naar Larvik):
Typisch voor de gemiddelde doorgaande weg noordelijk van Oslo:
Op achterafjes (Lillehammer):
En weer wat zuidelijker van Oslo (onderweg naar Larvik):

-
Landmarcs
fenix2 schreef:hallo![]()
interresant leesvoer
groetjes, Fenna
Tja, toch heeft vlgs mij iedere Zweed die een beetje achteraf woont gespijkerde banden in de schuur liggen (althans nu in de zomer)*.
Vaak gaat het ook zonder - juist omdat al die spijkerbanden-rijders het verijsde oppervlak weer aanruwen - maar als je pech hebt en de temperaturen zitten rond of net onder nul dan kan sneeuw aangereden worden en geheel verijzen. (D'r zijn fameuze filmpjes van gelede bussen in Stockholm: dwz de serie die de aandrijving op de achterste as hebben, dus in het los scharnierende deel.)
* Ik was vorige week nog bij een oud collega die op 35 km van z'n werk woont midden in een dorp van wel 5 huizen. De afgelopen jaren al een paar keer een near-hit met een eland (en eentje die een zetje mee kreeg). Mij lijkt dat je er alles aan wilt doen genoeg grip te hebben als je dagelijks kans hebt op een ontmoeting met zo'n koe op paarden-poten. Ze hebben in Zweden dan ook uitgerekend dat de winst aan minder ongevallen/arbeidsongeschiktheid etc. ruimschoots opweegt tegen de meerkosten door snellere wegslijtage.
Groeten MarcS