Chrsitiaan schreef:gLobetrotter schreef:Om ongezien 'ergens' wild te camperen is quasi onmogelijk; Als toevallige toerist, vind je snel wel een plaatsje, doch de locals weten die des te beter zijn; Ook al heb je het niet zelf opgemerkt, de locals weten maar al te goed van uw aanwezigheid EN tijdens de rit er naar toe

Bwa dat valt toch wel mee denk ik.
Wij kiezen eigenlijk weinig opvallende plaatsen, dus geen "toeristisch toppers" langs meren of rivieren.
Bijna altijd op een vlakke plaats ergens middenin een uitgestrekt bos. Dat laatste vind je doorgaans wel in regios zoals de franse Ardennen, Haute Marne en ook in de Morvan. In Normandië viel dat juist zo tegen.
gLobetrotter,
Ik moet Chrsitiaan bijvallen. Misschien ben ik geen "toevallige toerist" maar een echte "invisible man".
Anyway, het kost vaak niet zoveel moeite om onopgemerkt te blijven. Een kampvuur en meerdere kampeerders maken je wel opvallender, maar afgezien daarvan is het best mogelijk "onder de radar" te blijven.
Doe je het goed en zorg je dat je je kampeerplek schoner achterlaat als je hem aantrof dan is er weinig probleem met een "bivak" (overigens een "echt" Frans woord met oorspronkelijk Nederlandse wortels).
Ik zal niet alle truukjes verklappen maar soms ligt het onopvallend blijven nog meer voor de hand als het zoeken van een vlak plekje in het bos ... zoek een hooiland of weide (in het vroege voorjaar nooit een probleem, in het groeiseizoen wel even opletten op de oogst - dus liefst pas gemaaid) en installeer je achter de heg. Als uit je gedrag etc duidelijk is dat je aandacht hebt voor het land zal je in het "slechtste" geval de volgende ochtend een boer treffen die vraagt of je goed geslapen hebt.
Groeten MarcS
PS Wie echt "wettelijk" gedekt wil zijn die gaat naar Zweden. Het "almansrecht" staat 48 uur verblijven toe zolang je geen oogst vernietigd en/of uit het zicht blijft van een woning (iets wat je eigenlijk moet lezen als: zolang je ruim buiten de huiskavel blijft). Het "almansrecht" kent slechts enkele inperkingen, maar in het overgrote deel van Zweden is een camping dus een overbodigheid. Gemotoriseerd Off-Road is in Zweden wel weer verboden.