Fiets mee op vakantie

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
pepijn

Fiets mee op vakantie

Berichtdoor pepijn » 02 Jul 2013, 19:59

Hoi alle,

Ben een beetje aan het kijken hoe ik 3 of liever 4 fietsen mee moet nemen in/aan/op mijn Defender 110.
Dat leek me makkelijker dan gedacht ik heb mijn reserve wiel met een Mantec wieldrager op de achterdeur maar volgens mij is 3 fietsen iets teveel.
Ik heb wel twee thule dakdragers maar geen fiets dragers en ik denk dat het geheel misschien onhandig hoog wordt.
Misschien een aanhangwagentje waar je in Duitsland honderd mee mag rijden.

Iemand een idee of te leen/huur???

Groetjes pepijn :D

Edward

Re: Fiets mee op vakantie

Berichtdoor Edward » 02 Jul 2013, 21:35

Hangt af van wat voor fietsen uiteraard, die elektrieke hokken wegen serieus veel. :lol: :lol:

Maar 4 atb's op een Mantec gaat best qua gewicht. Ik heb een drager nagemaakt zoals de originele accessoire fietsendrager alleen dan voor 4 atb's. Die doet het nu al bijna 10 jaar op dezelfde 110 op een Mantec en alles is nog steeds heel. :D

Een drager op het dak is serieus ruk met een 110, veel te hoog. Karretje voor alleen de fietsen is ook nogal wat. Maar kan natuurlijk wel. Maat van me heeft dat en wel deze: http://www.multi-trailer.eu/nl/rebel/rebel-compact/
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pepijn

Berichtdoor pepijn » 03 Jul 2013, 19:36

Hoi Edward,
Bedankt voor je reactie het zijn inderdaad 3 mtb's gemiddeld 12 kg per stuk.
Een aanhanger heb ik ook aan gedacht maar die ga ik zeker niet kopen wat moet je er na je vakantie mee.
Mijn Landy is natuurlijk geen race auto maar 80km door heel Duitsland zie ik niet echt zitten.
Of iemand moet een Tempo 100 keuring op zijn aanhanger hebben.
Je kan je natuurlijk ook afvragen waarom ga je niet op de fiets naar Texel of met de auto ergens ver :D
Ik heb een wieldrager gezien voor drie fietsen van Mottez - Fietsendrager 4x4 achterwiel.
Kost niet teveel en je mag er gewoon 110 mee rijden in Duitsland.
Of denkt iemand iets heel anders?
Groet Pepijn

SanderTD4

Berichtdoor SanderTD4 » 03 Jul 2013, 19:44

Let wel op bij tempo 100 dat het trekkend voertuig moet zijn uitgerust met ABS

Sander
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

pepijn

Berichtdoor pepijn » 03 Jul 2013, 20:44

Yep dat is tenminste iets dat ik wel heb :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jul 2013, 21:08

Pepijn,

Ik heb wel eens een plaatje gezien van een imperiaal-systeem waarbij je het imperiaal aan de zijkant van de auto laadt en daarna het dak op schuift.
Het werd speciaal voor fietsen aanbevolen omdat je hiermee de fietsen op oog hoogte kan vastzetten in een op dat moment nog normale houding van die fietsen en de fietsen vervolgens liggend op het dak komen. Met een fiets het dak op klimmen lijkt mij geen pretje, net als het omhoog steken of takelen geen feest is (alleen als je je auto naast een 2 m hoog laadperron kan zetten is een normaal imperiaal voor fietsen handig).

Maar goed, drie fietsen aan een reservewiel-drager zou moeten kunnen. Ik heb er zelf ook al uitvoerig naar gekeken (maar nog niet uitgevoerd).
Om de fietsen niet te laten botsen met de carrosserie kan je dan wel beter een reservewiel-drager kiezen met de scharnierpunten verder naar buiten, bijv. deze: http://www.extreme4x4ltd.co.uk/acatalog ... RIERS.html. Bij de Mantec zitten de draaipunten vlgs mij te dicht bij de scharnieren en kijk maar eens bij een standaard-LandRover-oplossing: daar botst het reservewiel al net wel of net niet - een fiets die dicht op het reservewiel zit maakt dan dus ruzie als je de deur open doet. Zitten daarentegen de scharnierpunten vrijwel op de hoek dan heb je de gehele reserve-wiel-dikte winst.

Groeten MarcS

GJ Disco 300 Tdi

Berichtdoor GJ Disco 300 Tdi » 09 Jul 2013, 21:30

Landmarcs schreef:Pepijn,

I

Om de fietsen niet te laten botsen met de carrosserie kan je dan wel beter een reservewiel-drager kiezen met de scharnierpunten verder naar buiten, bijv. deze: http://www.extreme4x4ltd.co.uk/acatalog ... RIERS.html. Bij de Mantec zitten de draaipunten vlgs mij te dicht bij de scharnieren en kijk maar eens bij een standaard-LandRover-oplossing: daar botst het reservewiel al net wel of net niet - een fiets die dicht op het reservewiel zit maakt dan dus ruzie als je de deur open doet. Zitten daarentegen de scharnierpunten vrijwel op de hoek dan heb je de gehele reserve-wiel-dikte winst.

Groeten MarcS

beetje jammer dat ze wel aangeven een product voor Disco's te hebben ( de '155" ) maar geen afbeelding er van..
op zich wel een oplossing voor mijn bakkie..
Disco 1994 300TDI

JVos

Berichtdoor JVos » 10 Jul 2013, 09:57

Bij mij draaide mijn fietsendrager ook tegen de hoek van de auto. Daarom deze reservewieldrager gemonteerd.
http://www.extreme4x4.co.uk/acatalog/LR ... arrier.pdf

Doordat bij het openen van de deur het reservewiel verder buiten de auto draait kan de deur nu ook met fietsen er aan helemaal open. Bijkomen voordeel is ook dat je reservewiel net iets verder naar rechts op je achterdeur komt, waardoor je deurhandle niet meer achter de reservewiel verdwijnt. Heb wel een fietsendrager voor twee fietsen, maar ik zou er zonder problemen vertrouwen in hebben om ook drie fietsen aan het reservewiel te hangen.

Groeten,

Jasper

Terug naar “Reizen”