Dag Tom17,
Ik ben vorig jaar twee weken naar (de rand van) het Nationale Park AiguesTortes geweest.
Aigues Tortes ligt bij Andorra rechts af, nog net in Cataluña. In het Nationale Park is natuurlijk veel verboden (en daar is het ook relatief druk), maar in de directe omgeving, de rand/bufferzone van het Park mag er heel veel, en ook net iets verder, in de (randzones van) andere Parken aldaar is veel te doen als je tevreden bent met "greenlanen" (wat hier meerstal niet zozeer groen als wel stenig en stoffig is.
Ik was d'r met een groep die niet de 4x4 als eerste belangstelling heeft, maar soms was het toch best handig om daar waar zelfs een zeer volhardende normale auto niet verder kwam iedereen in te laden en door te rijden naar serieuzere hoogten ('t is op benauwd warme dagen ook lekker koel boven).
En verder, als je eens "wat anders" wil: Er rijden tientallen Defender-taxi's rond die je het Park in brengen over de wegen die voor de normale toerist verboden zijn, en heb je speciale wensen dan is dat ook te doen (en niet erg duur). Niet dat je dit echt nodig hebt, want zoals gezegd er is genoeg dat gewoon open is voor eigen inbreng, maar als je eens een lange wandeling hoog wilt maken en die wandeling ook weer niet vervelend lang wilt maken ...
Vanwege het groepsgebeuren was ik twee weken op één camping, en ik moet zeggen: het viel me bepaald niet tegen. Camping Vorapark, net voorbij Espot, dit betreft de camping die het dichts bij het Park, het hoogst dus, maar nog steeds op loopafstand van het dorpje Espot, ligt.
Kijk hier: N 42º34'59" E 001º04'41" maar eens (het pijltje staat wat verder naar "achter" op de camping, niet het lommerrijkste maar wel het rustiger deel, handig is dat je in 10 minuten naar het dorp loopt). Als je wat avontuurlijker bent - zonder groep zou ik dat verkiezen - sla je je kamp ergens boven op, en ga je na een paar dagen weer verder, maar goed, ik ben nu eenmaal wat minder op luxe en meer op rust en vrijheid ingesteld.
Het mooie is dat je voor weinig erg mooie Catalaanse "stafkaarten" 1:25.000 en/of 1:50.000 kan kopen (heerlijk grote kaartbladen en met een handige onderlinge overlap). Niet altijd is een weg op de kaart opengesteld, vaak wel, en de kleinere wegen zijn vaak alleen 4x4 wegen. Zelfs de "wegen" die Google Maps geeft zijn soms 4x4 wegen. En als je wilt kan je binnendoor vanuit Andorra
Spanje binnenrijden, in Andorra asfalt, in
Spanje een "veldweg.
Groeten MarcS