Navigatie op tablet

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
SanderTD4

Re: Navigatie op tablet

Berichtdoor SanderTD4 » 30 Jun 2014, 22:07

Heeft er iemand ervaring met OSMand ?
Maakt ook gebruik van open streek map kaarten
SanderTD4

http://www.otototaal.com

109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi

allard

Berichtdoor allard » 15 Jul 2014, 10:30

Ik heb OSMand geprobeerd voor navi op de gebaande wegen, en was niet onder de indruk. Ik gebruik in het buitenland MapFactor Navigator (android), dit is ook gratis en gebruikt naar keuze de gratis Open Street Maps kaarten. Ik heb het enkel op asfalt gebruikt, en vind het heel behoorlijk werken. Hoe het buiten de gebaande wegen is, weet ik niet, maar je zou er eens naar kunnen kijken.
130 HCPU TD5 MY2000

R1200C

Berichtdoor R1200C » 16 Jul 2014, 10:41

Voor dagelijks gebruik zijn wij overgestapt op Waze. Gratis en met een erg actieve community. Wat mij vooral bevalt zijn de file ontwijk acties en de mogelijkheid om gevaar/flitsers en files aan te geven.
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Dommel

Berichtdoor Dommel » 18 Jul 2014, 19:31

Wat is daar beter aan dan de standaard Kaarten app? Sygic is nu in de aanbieding, drie tientjes voor heel Europa.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

R1200C

Berichtdoor R1200C » 20 Jul 2014, 15:24

Persoonlijk vind ik de google maps app die op je android telefoon zit erg beperkt en nogal slecht bij het invoeren van je bestemming. Veel vaker dan met Waze krijg je daar de melding dat hij geen verbinding met de server kan maken en dan kun je er dus eigenlijk niets mee.

Daarnaast heeft Waze de mogelijkheid om iemand anders (het thuisfront of de mensen waar je op bezoek gaat) te laten weten hoe laat je aan komt. Verandert je ETA dan wordt dat ook door gegeven. Verder onthoudt Waze frequent gereden ritten, zo rijd ik elke week naar gitaarles en komt Waze nu al als ik in de auto stap met de vraag "Ga je naar Ron?". Niet dat ik de weg er naar toe niet weet maar ik krijg dan wel info over mobiele flitsers en vertragingen.

Zo wilde Waze een tijd geleden dat ik van de snelweg af ging een paar kilometer voor mijn afslag. Besloten om eens te doen wat ze zei en toen ik de afrit net af was hoorde ik dat de weg dicht was ivm een ongeluk tussen de afrit die ik had genomen en de afrit daarna. Dat heeft me dus een flinke vertraging bespaard.

Ten opzicht van Sygic mist Waze de waarschuwingen bij het overschrijden van de maximum snelheid. Dat vind ik persoonlijk wel een gemis omdat de max. snelheden hier (en ook in het buitenland) soms per km verschillen.

Misschien handig om een lijstje van de plussen en minnen te maken:

Waze:

+ berekent snel je route
+ past route aan aan vertragingen op de weg
+ mogelijkheid om je ETA door te geven aan anderen (die wordt aangepast als je vertragingen hebt of een andere weg volgt)
+ zodra je je ETA hebt doorgegeven kan de ander zien waar je je bevindt
+ als je met meerdere mensen naar dezelfde plaats rijdt kun je van elkaar zien waar je bent en wanneer de rest aan komt
+ meldingen van gevaarlijke situaties (stilstaande voertuigen, ongelukken, wegafsluitingen)
+ meldingen van flisters, mobiel en statisch
+ je kunt zelf wegen toevoegen of verwijderen mocht de kaartinfo verouderd zijn dus actueler kan haast niet
+ brandstofprijzen worden door mede gebruikers actueel gehouden en je kunt vrij makkelijk de goedkoopste pomp vinden
+ community based dus voor en door gebruikers
+ gratis

- geen max. snelheid waarschuwingen
- niet offline te gebruiken

+/- punten systeem: tijdens het rijden kun je punten verdienen door kilometers te maken maar ook door "snoepjes" te pakken, leuk maar niet echt noodzakelijk
+/- invoeren van gevaarlijke situaties en flitsers kan tijdens het rijden en dat leidt natuurlijk af van het rijden...

Sygic:

+ offline te gebruiken (zorg wel dat je een flinke opslag op je telefoon hebt)
+ vrij actuele kaarten
+ max. snelheid waarschuwing
+ makkelijk in gebruik

- niet gratis
- soms erg traag bij het berekenen van routes
- route is route, aanpassen aan de situatie op de weg kan alleen als je zelf initiatief neemt
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

jos 109 110

Berichtdoor jos 109 110 » 06 Aug 2014, 18:41

Ik heb backcoutry gebruikt, maar nu gebruik ik Osmand. Werkt perfect en mooie kaarten met hoogtelijnen.

Cermellec

Berichtdoor Cermellec » 12 Aug 2014, 11:37

Erwin ter Riet schreef:Wie heeft er enige ervaring met navigatie op een tablet, geen iPad maar gewoon android ??

Andere vraag: wie heeft er ervaing met de iPad, welke apps gebruiken jullie om routes op te slaan? Ik wil (moet van mezelf) binnenkort een nieuwe iPad kopen, welke is dan nu het beste hiervoor?
Laatst gewijzigd door Cermellec op 16 Aug 2014, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Discovery II (1999).

Sit back, relax and enjoy the view!

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 16 Aug 2014, 13:29

Ik heb wat ervaring op gedaan met 2 geweldige iPad apps:

Topo GPS:
* Alle actuele Nederlandse stafkaarten. Ideaal voor wandelaars en fietsers, maar ook voor het zoeken van mooie paadjes voor de Land Rover.
* Waypoints en routes plannen
* GPS tracken
* Offline maps (je kan precies aangeven welk gedeelte van de kaart opgeslagen moet worden)
* Uitbreidbaar met in-app aankopen met stafkaarten van Belgie, Frankrijk, Denemarken en Nieuw-Zeeland en met OpenStreet Maps
* Slechts €3,59
* http://www.topo-gps.nl/

Minpuntjes:
* Minder geschikt als navigatie, zonder OpenStreet Maps
* Internetverbinding nodig om plaatsen te zoeken met de zoekfunctionaliteit
* Open street map is erg groot (ik vermoed bitmap based i.p.v. vector based)
* Kaart downloaden gaat soms wat langzaam (en gaat niet door als je van app wisselt)

Helaas had Topo GPS geen ondersteuning voor de UK en vanwege mijn vakantie naar Schotland heb ik ook Outdoors Great Britain (GB & Parks) op de iPad gezet.

Outdoors Great Britain:
* 1:25.000 en 1:50.000 stafkaarten van heel de UK.
* Standaard een wegenkaart en de kaarten van enkele National Parks meegeleverd, de rest beschikbaar als in-app aankoop.
* Voor ~€12 heb je de noordelijke helft van Schotland (inclusief eilanden) op 1:50.000. Ideaal om mooie weggetjes uit te zoeken.
* Interface en functionaliteit is vergelijkbaar met Topo GPS.
* http://www.outdoorsgps.com/

Met beide apps al erg veel plezier gehad en de iPad (in een waterafstotende case) is een ideale vervanging voor echte kaarten (totdat je een meerdaagse tocht gaat lopen :roll: )

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 17 Aug 2014, 10:22

Wij gebruiken gewoon TomTom op de Ipad met de kaart van heel Europa.
Ik moet zeggen dat deze nog erg gedetailleerd is. Ook deze zomer weer gebruikt in Frankrijk om leuke paden te rijden (regio Gorges du Verdon en Vogezen) en sommige paden waren alleen goed te doen in lowgear (wel met een Sankey achter de Def).

Verder gebruiken we Rallytracks voor de Bolletje-pijltje routes en dat bevalt ook prima.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Terug naar “Reizen”