In het najaar van dit jaar vertrekken wij voor een paar maanden naar het noorden van Afrika om eens te kijken of overlanden nu echt zo leuk is.
De discussie thuis is nu of er wel of geen lier voorop de 90 moet komen. Persoonlijk denk ik 'hoe minder gewicht, hoe beter', maar zo'n lier heeft ook wel wat. De vraag is natuurlijk: is een lier noodzakelijk voor een overland trip of niet?
Iemand met ervaring hier die ons voor een eindeloze discussie kan behoeden?
Thanks
Winch of geen winch....
Winch of geen winch....
Laatst gewijzigd door Fred W op 17 Jan 2013, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu humour, no life. No risk, no Champagne!
2004 Defender 90 "KIP"
2004 Defender 90 "KIP"
- RobStewart
Re: Winch of geen winch....
Personally I have always used a hand winch such as the Tirfor or Brano variant, the advantage is that it can be used at the front, rear or side, requires only people power so a dead battery or submersed electrics etc is no problem and you can also use it to pull friends out too. It costs less than an electric winch and requires no fitting or winch bumper.
You can also use it for this
Rob
You can also use it for this
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Een lier is lomp gewicht op de neus en alleen nodig als je problemen graag opzoekt. Aangezien Afrika ook gewoon verhard te rijden is heb je geen lier nodig. Het hangt van jezelf af welke tracks je wel wilt rijden en of vastrijden daar een risico is. Maar ik zou gewoon een handlier meenemen voor het geval dat. Want je zult zien dat al;s je dan al vast rijdt er geen ankerpunt in de buurt is om je lier aan te borgen....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Edward schreef:Een lier is lomp gewicht op de neus en alleen nodig als je problemen graag opzoekt. Aangezien Afrika ook gewoon verhard te rijden is heb je geen lier nodig. Het hangt van jezelf af welke tracks je wel wilt rijden en of vastrijden daar een risico is. Maar ik zou gewoon een handlier meenemen voor het geval dat. Want je zult zien dat al;s je dan al vast rijdt er geen ankerpunt in de buurt is om je lier aan te borgen....
Als er geen ankerpunt is om je lier aan te borgen, hoe ga je dan je handlier gebruiken?
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
-
rkuijpers1611
Beste Fred,
Op mijn reisjes door Marokko heb ik het meest gehad aan mij HiJack. Met een HiJack en een paar goede kettingen en een sleeplint (zonder rek) valt ook heel goed te lieren (aan voor en achterzijde).
Op de site van HiJack staat een instructie filmpje en volgens mij is er een speciaal liersetje te koop voor de Hijack (niet te duur).
Wel zou ik als voorbereiding op de reis hier nog even in alle rust oefenen.
Veel plezier, Ron.
Op mijn reisjes door Marokko heb ik het meest gehad aan mij HiJack. Met een HiJack en een paar goede kettingen en een sleeplint (zonder rek) valt ook heel goed te lieren (aan voor en achterzijde).
Op de site van HiJack staat een instructie filmpje en volgens mij is er een speciaal liersetje te koop voor de Hijack (niet te duur).
Veel plezier, Ron.
rkuijpers1611 schreef:Beste Fred,
Veel plezier, Ron.
Ik weet dat dit gaat, maar is niet behoorlijk zwaar als je laro echt vast zit?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
marcenvon schreef:Edward schreef:Een lier is lomp gewicht op de neus en alleen nodig als je problemen graag opzoekt. Aangezien Afrika ook gewoon verhard te rijden is heb je geen lier nodig. Het hangt van jezelf af welke tracks je wel wilt rijden en of vastrijden daar een risico is. Maar ik zou gewoon een handlier meenemen voor het geval dat. Want je zult zien dat al;s je dan al vast rijdt er geen ankerpunt in de buurt is om je lier aan te borgen....
Als er geen ankerpunt is om je lier aan te borgen, hoe ga je dan je handlier gebruiken?![]()
Marc
Niet, maar in zo'n geval heb je ook niets aan een vaste lier op je wagen. Het is dus een heel erg beperkt hulpmiddel. Tenzij je ook een grondanker meesleept. Maar nogmaals dan ben je de problemen aan het opzoeken.
Meeste overlanders hebben genoeg problemen om hun gewicht acceptabel te houden. Dan is een lier, bumper, accu, etc een heel snel geschrapt. Zelf heb ik hem op reis alleen nodig als ik ergens kom en iets ga proberen juist omdat ik de lieren toch bij heb. Heb je ze niet ben je voorzichtiger en gaat het ook. Een goede set zandladders en een schop weegt een fractie van een vaste lier.
Edward van Vugt
Bedankt voor de antwoorden. We zijn er uit, het wordt zonder lier. De factor gewicht is belangrijker en eventueel omrijden is voor ons ook geen probleem, tijd zat! Schopje, zandladders en we zien wel.
Nu humour, no life. No risk, no Champagne!
2004 Defender 90 "KIP"
2004 Defender 90 "KIP"
Ik heb zelf in de Range Rover standaard een goedkope en simpele (5000 Kg) handlier liggen. Ik heb hem tot nu toe nog niet vaak nodig gehad. Stiekem ga ik toch nog wel eens het zand in thuis in de omgeving. Dan is het toch een fijn gevoel om een schopje, rijplaten en een handlier + lint bij te hebben. De handlier is misschien zwaar(in gebruik) en niet altijd makkelijk. Maar wel handig hulpmiddels als je vast staat zonder dat er iemand in de buurt is.
Al is het in sommige gevallen maar om je net even die meter op de rijplaten te trekken.
Al is het in sommige gevallen maar om je net even die meter op de rijplaten te trekken.
Groeten,
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
Dennis
Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.
-
rkuijpers1611
Effe een antwoord voor Piet g;
Nee, met een HiJack is niet zwaar. In ieder geval lichter dan met een tirfor/handlier omdat de stang van de HiJack in de meeste gevallen langer is dan de stang van een tirfor.
Mvg Ron
Nee, met een HiJack is niet zwaar. In ieder geval lichter dan met een tirfor/handlier omdat de stang van de HiJack in de meeste gevallen langer is dan de stang van een tirfor.
Mvg Ron