Winch of geen winch....

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
piet_g

Re: Winch of geen winch....

Berichtdoor piet_g » 20 Jan 2013, 11:31

Chrsitiaan schreef:
Roger B. schreef:alle lieren en takels vermelden de kracht die geleverd kan worden, dus die handtakel kan ook die 5000kg tillen

Ola Roger, wat voel ik me nu toch een idioot dat ik altijd zo'n tirfor van 12 kg, een kabel van 11.5mm en een telescopische hendel van 1.2m meesleur die amper 1.6 ton kan HIJSEN terwijl je met zo'n simpel cliquet systeem met een hendeltje van 30 cm 5ton hijst! :shock: :mrgreen:

ehm even buiten de gewichten enzo. Als je even naar de kabels kijkt dan is die van een tirfor dikker dan die van die andere hand lier afgebeeld. Maar persoonlijk zou ik wel voor een tirfor gaan om een simpele reden.. je staat zelf naast die kabel die je op spanning zet.. dus het laatste wat je wilt is de limieten opzoeken. Bij een elektrische lier kun je gewoon uit de buurt van de kabel gaan staan als je het niet vertrouwd. Buiten het feit dat die tirfor 1,6 ton mag tillen en 2.4 ton rollend mag trekken.. zit daar wel een kabel bij met een breeksterkte van 8 ton bij..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2013, 12:11

ik zeg alleen dat voor een takelwerktuig volgens mij iets van voorschrift is dat het moet kunnen hijsen wat de fabrikant als hijslast opgeeft, en daar moet ook nog een minimale marge op zitten..

ik weet niet waar die 5000 kg bij dat ene ding daadwerkelijk op slaat, heb dat dingetje niet gezien, misschien staat er wel op dat ie 1000 kan hijsen en is er ergens een vage vergelijking dat ie 5000 bergaf kan trekken. :roll:

die tirfor van 1,6 ton heeft er waarschijnlijk zondermeer een hogere marge op zitten dan zo'n gammadingetje.
gone

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 20 Jan 2013, 14:45

@ Roger: Je redening dat er op een HIJSwerktuig de correcte maximum belasting dient te staan, volg ik wel hoor. Je mag zo'n cliquet-spul (ken de juiste nederlandse naam niet) alleen niet als een hijswerktuig beschouwen. Die dingen zijn gemaakt om een rollend voorwerp te verplaatsen.
Zelfde trouwens voor de elektro-winchen vooraan op een 4x4. Met een 12000lbs winch zal je nooit 5000 kg veilig kunnen hijsen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2013, 16:16

dat maakt zo'n gewichtsaanduiding dan weer knap waardeloos... als een 9000lbs lier dan voor 9000 lbs rollend gewicht is.... dan komt de vraag, 9000 lbs onder welke omstandigheid dan? want op asfalt trekt ie ook wel 9000kg vooruit..... en mits diep genoeg in de klei gezakt krijgt ie geen beweging in 1500kg terreinwagen..... (ja oke, die ROLT dan ook niet natuurlijk)

is dus net zo subjectief als de watt aanduiding op luidsprekers.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2013, 16:52

Roger B. schreef:dat maakt zo'n gewichtsaanduiding dan weer knap waardeloos... als een 9000lbs lier dan voor 9000 lbs rollend gewicht is.... dan komt de vraag, 9000 lbs onder welke omstandigheid dan? want op asfalt trekt ie ook wel 9000kg vooruit..... en mits diep genoeg in de klei gezakt krijgt ie geen beweging in 1500kg terreinwagen..... (ja oke, die ROLT dan ook niet natuurlijk)

is dus net zo subjectief als de watt aanduiding op luidsprekers.....

Vlgs mij heeft Chrsitiaan het hier niet goed, dwz mbt de aanduidingen op de elektrieke lieren. Wel is het zo dat het bij die lieren met een drum gaat om de eerste kabel-laag. Of het zo ook als hijswerktuig gekeurd is, dat denk ik niet want voor het hijsen zijn er nog weer meer zekerheden nodig.

Anyway, op een wat bredere spanband staat ook 3000 kg, toch haal je die 3000 kg niet makkelijk met de gebruikelijke spanband-ratel.
De ratel-takels zijn net zoiets als die spanband-ratels, ze doen best wat, maar voor het serieuzere werk kan je beter naar iets serieus omzien.

Groeten MarcS

PS De wattages op luidsprekers is weer een ander verhaal: daar zijn verschillende normeringssytemen (en bovendien niemand die het echt controleert).
Bovendien speelt daar meer: Een clippende versterker geeft zulke gemene signalen af dat nominaal "passende" luidsprekers toch geruïneerd kunnen worden.

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 20 Jan 2013, 17:48

Marc, ik vond dit op het internet, wat mijn theorie bevestigt dat die elektro winchen niet ontworpen zijn om te hijsen. Heeft vooral met veiligdheid te maken.

Lifting:

Winches are designed as pulling devices and not lifting. Hoists are lifting devices. Winches are often used for lifting due to cost, because £ for lb winches tend to be a lot cheaper than an equivalent hoist.

There are four main criteria to be adopted if using a winch for lifting:

(1.) X safety ratio.

(2.) No Freespool clutch mechanism can be fitted. ( Or it must be removed or disabled )

(3.) A secondary brake must be fitted.

(4.) A safety holding chain or device should be fitted if the load is to be suspended.

A safety ratio, usually a minimum of a 5:1, must be applied to ensure that the winch will lift its rated load safely. Therefore a load of 1,000 lbs. would require a winch with a line pull in excess of 5,000 lbs taking into account that all winches are rated on the first layer of wire rope cable on the drum as explained above means that the likely hood is that your would need a winch in excess of 5,000 lb line pull.

The amount of safety ratio adopted in your calculations should be confirmed by the regulations covering the use you are adopting, you will need to check this carefully.

The winch must not have a freewheel facility. Most winches have a Freespool system fitted as standard, if the winch has such a system then it must be totally disabled or removed.

A secondary brake system is also essential. Most winches rely on the gearing alone to act as the brake. However, some models do have a secondary brake such as a drum brake supporting the geared brake, therefore effectively providing a twin braking system.

Once the load has been raised, if the load is left suspended, then a safety holding device such as a suitably rated chain should be fitted to secure the load. The load must not be left hanging from the winch in free air.

Depending on the lifting configuration, It is good practice and is recommended that when lifting you should use two pulley blocks, one at the top of the lifting tower and one at the base. The winch wire rope should be routed from the winch through the pulley at the base of the tower, up to the upper pulley and then down to the load. Also remember that each pulley / snatch block will reduce the available power by approximately 10% per pulley due to friction losses, these figures must be taken into account when calculating the size / line pull of winch that you will use.

Note, that if a roller fairlead is fitted to the winch and the wire rope is routed direct from the winch to a single pulley block mounted at the top of the tower and then down to the load, the wire rope will be bent around the roller fairlead, this small radius will eventually cause damage to the wire rope and is not recommended.

If you intend to use a winch for lifting purposes, then you must satisfy yourself that it complies with all health and safety laws, and construction and use law. You should also ensure that it satisfies your insurers requirements.

Bron : http://www.innovation-engineering.co.uk/theory.htm

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Jan 2013, 18:13

Precies, maar als je tussen de regels leest zie je ook dat het om veiligheids-beperkingen gaat, en niet de fysieke.

De gewoonlijke waarden zoals die genoemd worden betreffen de "kracht" maar dan in lbs (of kg) - maar dus ook weer wel alleen die kracht die je bij de eerste kabellaag, dus bij de nominale drum-diameter haalt.
En als er iets staat over rollende lasten dan is de "kracht" slechts een fractie. Rollende lasten zijn lastig als maat want daar is de aard van het oppervlak waarover je rolt heel belangrijk (zie mijn opmerking over het met handkracht verplaatsen van een spoorwagon).
< Je ziet dit overigens ook bij sleepkabels, een kabeltje of lint voor 2 ton gewoon uit de gemiddelde autoshop is bedoeld voor zulke lasten onder normaal rollende omstandigheden, gebruik je die in het terrein dan trek je die pardoes stuk. >

Voor een electrische of hydraulische lier wordt veelal een factor van ± 2 a 3 gehanteerd tussen de trekkracht en de te trekken (rollende) last omdat als je vast staat dat rollen meestal beroerd gaat en gewoonlijk minstens een stukje (want uit het gat waarin je vast zit) de helling op gaat.

Voor een handlier kan je met een iets kleinere overmaat rekenen omdat 1º de lier meest al een zekere extra marge kent, 2º je bij het met de hand lieren zelf de kracht levert en je dus gewaarschuwd wordt (en dus eventueel wat het helpen bij het overwinnen van obstakels), en 3º je in ieder geval niet het probleem hebt van de meerdere lagen kabel op de drum.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2013, 18:59

Waarbij blijft gelden dat als je gaat hijsen met je lier het hijsvermogen niet zozeer beperkt wordt door de kracht van de lier, maar door de eigen massa van de wagen waar de lier op gemonteerd zit. En dan houd het bij 2500 kg wel zo'n beetje op.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Jan 2013, 19:04

als je hijs met een op een auto gemonteerde lier wel.... als het puur gaat om wat de lier KAN hijsen, waarbij je niet kijkt naar het gemis van veiligheidsvoorzieningen en dergelijke, en de lier gemonteerd is op een manier die het hijsgewicht wel houden kan..... kan een 9000 lbs lier dan 9000 lbs op de eerste laag hijsen, of is dat dan een fractie daarvan (omdat die 9000 opgegeven lbs betrekking zou hebben op het rollend gewicht?

ik interpreteer een opgave van trekkracht van 9000 lbs niet als "er kan 9000 lbs rollend gewicht getrokken worden", maar als "er wordt met 9000 lbs aan die kabel getrokken"
gone

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » 21 Jan 2013, 10:23

Volgens mij ook niet. Je hebt namelijk ook nog rolweerstand. Dus op beton zal je een zwaardere auto kunnen laten rollen dan in een modderbak.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Terug naar “Reizen”