Winch of geen winch....

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: Winch of geen winch....

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jan 2013, 20:59

rkuijpers1611 schreef:Effe een antwoord voor Piet g;

Nee, met een HiJack is niet zwaar. In ieder geval lichter dan met een tirfor/handlier omdat de stang van de HiJack in de meeste gevallen langer is dan de stang van een tirfor.

Mvg Ron

Als het alleen een kwestie van lengte van de stang is dan is daar wel een mouw aan te passen (ik heb voor de zekerheid ook een eindje oude verwarmingsbuis bij me mochten de wielmoeren toch iets vaster zitten als de standaard moersleutel aan kan).

Het gaat bij de benodigde kracht natuurlijk om de verplaatsing tov de zwaai van de stang, de lengte van de stang is daarin slechts één factor.
En lieren met een HiJack kan maar is wel een bewerkelijk gedoe, en bovenal, d'r moet nergens wat rek of anderszins meegeven in zitten anders ben le even bezig voordat alles op spanning staat.

MarcS

rkuijpers1611

Berichtdoor rkuijpers1611 » 18 Jan 2013, 21:55

Alle nadelen die de HiJack heeft bij lieren heeft de tirfor ook. De HiJack heeft echter veel voordelen, je kan er bv je auto mee optillen als je je vast heb gereden op een steen en geloof me er zijn veel stenen in Marokko !
Natuurlijk blijft het lastig, lieren met een HiJack maar in noodgevallen zeker mogelijk. Meestal ben je al gered als je 1 m verder ben...
Zeker de moeite waard om uit te proberen als je een HiJack meeneemt. Met 1 stalen ketting welke je in zichzelf kan haken en een sleeplint zonder rek ben je al een heel eind en het is echt redelijk te doen !

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 19 Jan 2013, 00:02

dennis83 schreef:Ik heb zelf in de Range Rover standaard een goedkope en simpele (5000 Kg) handlier liggen. Ik heb hem tot nu toe nog niet vaak nodig gehad. Stiekem ga ik toch nog wel eens het zand in thuis in de omgeving. Dan is het toch een fijn gevoel om een schopje, rijplaten en een handlier + lint bij te hebben. De handlier is misschien zwaar(in gebruik) en niet altijd makkelijk. Maar wel handig hulpmiddels als je vast staat zonder dat er iemand in de buurt is.
Al is het in sommige gevallen maar om je net even die meter op de rijplaten te trekken.

Die 5000kg dat is het maximum ROLLEND gewicht dat je kan trekken.
Toch maar opletten, die dingen zijn redelijk gevaarlijk.
Anderzijds, soms heb je niet veel nodig om weer vrij te geraken ...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jan 2013, 02:48

Chrsitiaan schreef:
dennis83 schreef:Ik heb zelf in de Range Rover standaard een goedkope en simpele (5000 Kg) handlier liggen. Ik heb hem tot nu toe nog niet vaak nodig gehad. Stiekem ga ik toch nog wel eens het zand in thuis in de omgeving. Dan is het toch een fijn gevoel om een schopje, rijplaten en een handlier + lint bij te hebben. De handlier is misschien zwaar(in gebruik) en niet altijd makkelijk. Maar wel handig hulpmiddels als je vast staat zonder dat er iemand in de buurt is.
Al is het in sommige gevallen maar om je net even die meter op de rijplaten te trekken.

en hoeveel ROLLEND gewicht denk je dan dat die elektrische 9000 lbs lier die meer de helft van de lier voerende landrovers voorop heeft kan trekkken?? en dat dan ook nog alleen op de eerste laag
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2013, 22:25

Roger B. schreef:
Chrsitiaan schreef:

en hoeveel ROLLEND gewicht denk je dan dat die elektrische 9000 lbs lier die meer de helft van de lier voerende landrovers voorop heeft kan trekkken?? en dat dan ook nog alleen op de eerste laag

Goedenavond Roger B.,

Ik denk dat Chrsitiaan juist het omgekeerde bedoelt: 5000 kg rollend gewicht lijkt veel, maar de waarde is erg afjhankelijk van het rollen: met wat geluk trek ik met mijn ene HP (= hier "Human Power") een spoorwagon van ± 15 ton. Een lier voorop kan vlgs mij die 9000 lbs gewoon optillen.
De andere kant is dat je lang niet altijd niet zo'n grote trekkracht nodig hebt, gewoon een klein beetje extra onverzettelijkheid helpt vaak.
Maar zoals in het Youtubetje van Chrsitiaan zie je ook dat je heel blij kan zijn met een kabeltrek-apparaat. Het is wat veel gezwengel maar de auto komt mooi los. (Met een FarmJack was dat toch een berg werk meer geweest.)
En een voordeeltje van iedere losse liermethode t.o.v. een vaste electrische of hydraulische lier is dat je met één lier meer auto's kan helpen.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jan 2013, 23:05

alle lieren en takels vermelden de kracht die geleverd kan worden, dus die handtakel kan ook die 5000kg tillen... en dat zal vaak zat niet genoeg zijn.....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2013, 23:18

Roger B. schreef:alle lieren en takels vermelden de kracht die geleverd kan worden, dus die handtakel kan ook die 5000kg tillen... en dat zal vaak zat niet genoeg zijn.....

Misscien ben ik te pessimistisch maar ik heb zo m'n twijfels
Afbeelding 101.png

Ik vermoed dat bij zo'n ding die 5000kg net is als bij de sleep-touwtjes bij Halfords etc. (daar staat ook het af te slepen gewicht bij en niet de trekkracht).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jan 2013, 23:27

volgens mij mag je niet vermelden dat een hijswerktuig meer kan tillen dan ie werkelijk kan.. maar of ie bij 5500 kilo niet uit elkaar spat, zou ik ook niet weten..

maar laat het voor de gein slepen zijn.... is dat dan op beton, op asfalt? en op wat voor banden, bandenspanning, enzovoorts... sleepgewicht is ontzettend subjectief
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Jan 2013, 00:13

Yeah right. 5 ton, da's twee Defenders. Die hang je vast wel aan zo'n lullig hijsprul ja. Denk een na heren!

Een Tirfor achtige mag 1600kg hijsen. Om een wagen te verrollen is natuurlijk veel minder nodig. En de Warn op mijn wagen mag ook maar 3600kg trekken.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 20 Jan 2013, 00:46

Roger B. schreef:alle lieren en takels vermelden de kracht die geleverd kan worden, dus die handtakel kan ook die 5000kg tillen

Ola Roger, wat voel ik me nu toch een idioot dat ik altijd zo'n tirfor van 12 kg, een kabel van 11.5mm en een telescopische hendel van 1.2m meesleur die amper 1.6 ton kan HIJSEN terwijl je met zo'n simpel cliquet systeem met een hendeltje van 30 cm 5ton hijst! :shock: :mrgreen:

Terug naar “Reizen”