Roger B. schreef:Chrsitiaan schreef:dennis83 schreef:Ik heb zelf in de Range Rover standaard een goedkope en simpele (5000 Kg) handlier liggen. Ik heb hem tot nu toe nog niet vaak nodig gehad. Stiekem ga ik toch nog wel eens het zand in thuis in de omgeving. Dan is het toch een fijn gevoel om een schopje, rijplaten en een handlier + lint bij te hebben. De handlier is misschien zwaar(in gebruik) en niet altijd makkelijk. Maar wel handig hulpmiddels als je vast staat zonder dat er iemand in de buurt is.
Al is het in sommige gevallen maar om je net even die meter op de rijplaten te trekken.
Die 5000kg dat is het maximum ROLLEND gewicht dat je kan trekken.
Toch maar opletten, die dingen zijn redelijk gevaarlijk.
Anderzijds, soms heb je niet veel nodig om weer vrij te geraken ...
en hoeveel ROLLEND gewicht denk je dan dat die elektrische 9000 lbs lier die meer de helft van de lier voerende landrovers voorop heeft kan trekkken?? en dat dan ook nog alleen op de eerste laag
Goedenavond Roger B.,
Ik denk dat Chrsitiaan juist het omgekeerde bedoelt: 5000 kg rollend gewicht lijkt veel, maar de waarde is erg afjhankelijk van het rollen: met wat geluk trek ik met mijn ene HP (= hier "Human Power") een spoorwagon van ± 15 ton. Een lier voorop kan vlgs mij die 9000 lbs gewoon optillen.
De andere kant is dat je lang niet altijd niet zo'n grote trekkracht nodig hebt, gewoon een klein beetje extra onverzettelijkheid helpt vaak.
Maar zoals in het Youtubetje van Chrsitiaan zie je ook dat je heel blij kan zijn met een kabeltrek-apparaat. Het is wat veel gezwengel maar de auto komt mooi los. (Met een FarmJack was dat toch een berg werk meer geweest.)
En een voordeeltje van iedere losse liermethode t.o.v. een vaste electrische of hydraulische lier is dat je met één lier meer auto's kan helpen.
Groeten MarcS