Winch of geen winch....

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Chrsitiaan

Re: Winch of geen winch....

Berichtdoor Chrsitiaan » 21 Jan 2013, 12:13

Roger B. schreef:als je hijs met een op een auto gemonteerde lier wel.... als het puur gaat om wat de lier KAN hijsen, waarbij je niet kijkt naar het gemis van veiligheidsvoorzieningen en dergelijke, en de lier gemonteerd is op een manier die het hijsgewicht wel houden kan..... kan een 9000 lbs lier dan 9000 lbs op de eerste laag hijsen, of is dat dan een fractie daarvan (omdat die 9000 opgegeven lbs betrekking zou hebben op het rollend gewicht?

ik interpreteer een opgave van trekkracht van 9000 lbs niet als "er kan 9000 lbs rollend gewicht getrokken worden", maar als "er wordt met 9000 lbs aan die kabel getrokken"

Ik ga er van uit dat de elektrowinch effectief 9000 lbs TREKkracht heeft.
Van zo'n cliquet-systeem ben ik helemaal zeker dat die geen 5000 kg trekkracht halen.

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Jan 2013, 17:47

Sebastian schreef:Volgens mij ook niet. Je hebt namelijk ook nog rolweerstand. Dus op beton zal je een zwaardere auto kunnen laten rollen dan in een modderbak.

en dan ook nog een keer dat drempeltje aan het einde van de modderbak waar je hem overheen mag trekken :D.

maar moet zeggen dat het idd niet altijd even duidelijk is welke getallen nu waar voor zijn en waar ze op gebaseerd zijn.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2013, 18:15

piet_g schreef:
Sebastian schreef:Volgens mij ook niet. Je hebt namelijk ook nog rolweerstand. Dus op beton zal je een zwaardere auto kunnen laten rollen dan in een modderbak.

en dan ook nog een keer dat drempeltje aan het einde van de modderbak waar je hem overheen mag trekken :D.

maar moet zeggen dat het idd niet altijd even duidelijk is welke getallen nu waar voor zijn en waar ze op gebaseerd zijn.

De enige getallen die eerlijk zijn betreffen Trekkracht (die je eigenlijk niet in kg of lbs mag uitdrukken, maar in Newton).

En dan verder zijn er vuistregels mbt de rolweerstand van een auto die vast staat in de modder (en die dan gewoonlijk om daar uit te komen ook omhoog moet). Met deze vuistregels kan je aan de hand van het autogewicht een benadering maken van de benodigde trekkracht.

Vergelijk, mijn reeds eerder genoemde voorbeeld waar je met één menskracht een goederenwagon kan verplaatsen (ook met een beetje wind kan een goederenwagen gaan rollen).

Groeten MarcS

Sebastian

Berichtdoor Sebastian » 21 Jan 2013, 19:22

[quote}Vergelijk, mijn reeds eerder genoemde voorbeeld waar je met één menskracht een goederenwagon kan verplaatsen (ook met een beetje wind kan een goederenwagen gaan rollen).

Groeten MarcS[/quote]

Lijkt me stug aangezien een wagon op de rem staat zonder loc. (lucht remmen die door de loc. er af gehouden worden, precies andersom als een auto dus) :D

PS. Ik snap je punt btw wel.
Even though I drive through the valley of darkness , I have nothing to fear, for I am driving my Land Rover

Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V/12V - Range Rover Classic 3.5 V8

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2013, 19:40

Sebastian schreef:
Vergelijk, mijn reeds eerder genoemde voorbeeld waar je met één menskracht een goederenwagon kan verplaatsen (ook met een beetje wind kan een goederenwagen gaan rollen).

Groeten MarcS

Lijkt me stug aangezien een wagon op de rem staat zonder loc. (lucht remmen die door de loc. er af gehouden worden, precies andersom als een auto dus) :D

PS. Ik snap je punt btw wel.

Sebastian,

Je hebt half gelijk: nl een wagen die zonder verdere maatregelen los staat staat automatisch op de rem, dat is ook het mooie van de automatische Westinghouse-rem, breekt een trein dan valt de druk weg en dan remt ie (Westinghouse = WABCO en daarmee zijn we weer een beetje OT = OnTopic, er zitten soms WABCO remsystemen in de LandRover).

Echter zit 'r een "trekker" aan iedere met lucht geremde goederenwagen (zelfs aan twee kanten) opdat je een wagen kan "ontremmen", bijvoorbeeld als ermee gerangeerd moet worden. Na het rangeren staat een goederenwagen dus ongeremd, eventueel is zelfs een heel "treintje" ongeremd.
Ook zal na (veel) langere tijd de voorraad druklucht die de wagen remt langzaamaan weglekken, en dus uiteindelijk is zo'n wagen ook zonder hulp ongeremd. D'r zit een slimme klep op een goederenwagen die de "voorraad" bijvult als de treinleiding op druk gebracht wordt (door een locomotief, of een stationaire installatie), bij een gelijke druk wordt er niet geremd, als dan de druk weg-genomen wordt gaat de rem werken -- hieruit volgt echter ook: gelijke luchtdruk in de treinleiding en in het reservoir, nl beide de gewone atmosferische druk, is óók geen remmen.

Een losse goederenwagen kan je dus met weinig moeite verrollen, vooral als hij niet te lang stil staat -- staat ie langer stil dan zijn er twee knelpunten: 1º de lagers staan langer stil en het vet wat dikker, 2º de rails roesten en roestige rails rollen zwaarder (daarom dus zijn de eerste 3 meter het zwaarst, daarna zijn de wielen eenmaal rond gegaan, en na nog een paar meter rolt het tweede wielstel over de door de eerste ontroeste rails, daarna gaat het dus nog weer makkelijker).
O ja, met name in bergachtige gebieden moet je dus goed opletten, en veelal heeft een zeker aandeel van de goederenwagens een handrem, bij bijv. ketelwagens met min of meer gevaarlijke ladingen is een handrem zelfs verplicht.

Groeten MarcS

PS Er zijn hier mensen die treinen net zo haten als ik de Fyra haat .... sorry boys !! Ik kon het eventjes niet laten.

Johnny

Berichtdoor Johnny » 27 Jan 2013, 09:03

Toch nog een kleine bijdragen,

De handlier met die stalen schoenveter zijn gekeurd voor 750 kilo te trekken. Ze kunnen wat meer maar dat valt buiten de keuring, prima dus om een auto op een ambulance te trekken,

De tirfor daar in tegen is zwaarder gebouwd en heeft een andere functie, daar kun je 1600 kilo of meer afhankelijk van de tirfor. Mee trekken maar ook mee laten vieren " gecontroleerd ". Een dubbele funtcie die ook gekeurd is.

Nu is een electrisch lier op de auto het zelfde als een die je in een magazijn kunt hangen om een kist op te takelen of iets dergelijks. Deze zijn dus gekeurd om te hijsen. Het gewicht word overigens steeds minder als de kabel meer oprold, deze gewichten vind je terug in de handleiding van de lier. Ook hier is er spraken van hijsen en neer laten.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Reizen”