Dommel,
Hoe het precies staat met de Stuga's, dat weet ik niet, wel weet ik dat lang geleden we een "soort van verdwaald waren" op een van de Fjellen tegen de Noorse grens. Niet echt verdwaald, maar gewoon wat optimistisch een rondje uitgekozen op basis van een marginaal natuurreservaat-bordje. Vergeten goed naar de schaal te kijken, en ook de klok vergeten (want het blijft toch lang licht). Anyway, na een erg mooie wandeling bovenover kwamen we bij een hutje waar twee wat verontruste wandelaars bij zaten -- zij vreesden het hutje met ons te moeten delen, niet dat wij zo afschrikwekkend zijn, maar als je een eind gelopen hebt hoop je op "je eigen" hutje en geen gedoe aan je kop. Nu hadden wij slechts minimale wandelbagage dus die schik was snel over. Van het hutje was er een kortere weg terug, door een vallei, dat bleek wat optimistisch qua "korter" maar wel spectaculair omdat er een heel stuk was waar ik .... om te beginnen dacht: zijn ze hier gek geworden, maar zo bomen kappen in een reservaat, en maar zo ergens ver weg, en bovendien ook zo kris kras, en zo drassig moerassig .... 't waren dus bevers die zoals bevers doen.
Uiteindelijk terug bij de auto, 11 uur s'avonds hadden we niet echt zin in tentje ergens opzetten en d'r was bovendien een onbewaakte hut. Heel riant, ruim genoeg voor 6 -- 8 gezinnen, heel proper en schappelijk geprijsd (geld in envelop in brievenbus, alles op vertrouwen. De hut was dus ook op basis van vertrouwen .... zoals wel gezegd wordt: als iets maar makkelijk genoeg te vandaliseren is dan is er geen lol aan (en omgekeerd trekt hufterproof juist hufters aan). Mijn broertje had ook een tijdje een Stuga te leen (gewoon omdat ie vriendelijke buren had met een leuke Stuga) en die Stuga, die wij dan weer mochten lenen, was van alle gemakken voorzien.
En dan wat betreft het greenlanen: echte greenlanes heb je niet veel in Zweden. En als je dan eens een stukje end-of-track hebt, dan rijden die rare Zweden er nog gewoon met hun Volvo heen. Gelukkig zijn er wel zoveel niksige grindwegen dat je al je het goed doet soms uren niemand tegen komt.
Groeten MarcS
Afbeelding 113.png
Ergens in N-Dalarna