Mooi Frankrijk

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Dragon

Mooi Frankrijk

Berichtdoor Dragon » 30 Okt 2012, 16:37

Hallo allemaal,

Was dit jaar weer eens in Frankrijk na lange tijd afwezig te zijn geweest daar.
Vroeger met een besteleend en nu met een Defender.
Kom je toch op plekken die vroeger onbereikbaar waren.
Ik kon mijn auto in het meer zetten en de fransen die stonden te kijken zag je denken "die komt nooit meer boven" maar ja, tis een Defender :P

Je hebt ook van die leuke weggetjes die je soms bijna niet zonder te steken op of af kan.
Maar ik heb een 90 dus dat ging wel.
Op de foto kan je nooit goed zien hoe stijl het is, maar de tour zal je daar nooit zien B)
Veel te stijl dus.
Ik heb daar wat mensen zien klooien met hun veel te grote Campers.
Die moeten daar eigenlijk niet gaan rijden, veel te gevaarlijk.

Nog even het uitzicht vanuit mijn tentje...

Volgend jaar weer naar La Douce France! Is toch wel mijn tweede vaderland zo langzamerhand.

Attached files
Def 90 TD5, 10 x de wereld rond moet toch kunnen

Roger B.

Re: Mooi Frankrijk

Berichtdoor Roger B. » 30 Okt 2012, 21:09

blijkbaar is het gelukt met de foto's?
gone

bjlmertens

Re:Mooi Frankrijk

Berichtdoor bjlmertens » 31 Okt 2012, 11:50

Dat ziet er super uit!
Frankrijk staat bij mij ook op de planning volgend jaar.
Tenminste als de 90 dan klaar is B)

Heb geen ervaring met camperen in Frankrijk, maar mag je daar zomaar ergens een tentje neer zetten?

Dixo

Berichtdoor Dixo » 31 Okt 2012, 11:53

Kostte even wat tijd met plaatsen, maar die tijd was het wel waard. Wat een mooie foto's. Nu je het trucje door hebt, kunnen er vast nog wat meer bij? ;)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2012, 12:15

bjlmertens schrijft:
Dat ziet er super uit!
Frankrijk staat bij mij ook op de planning volgend jaar.
Tenminste als de 90 dan klaar is B)

Heb geen ervaring met kamperen in Frankrijk, maar mag je daar zomaar ergens een tentje neer zetten?

Ja en nee (of omgekeerd). Het is dus niet zo ruimhartig geregeld als in Zweden.

Als je verstandig bent, geen gewas beschadigt, niet brandgevaarlijk bezig bent, geen hekken open laat staan, geen vuilnis verspreid, etc dan kan je met wat beleid ongeveer overal in Frankrijk vrij kamperen.
Nog verstandiger is het even te vragen bij de boer/eigenaar – vragen en een praatje maken kan je aan heel prettige contacten helpen.
Ook is het heel verstandig om de toeristische trekpleisters een beetje te vermijden, soms is een achteraf weggetje al genoeg, maar daar waar de toeristen erg "aanwezig" zijn maak je het jezelf wel moeilijker.

Het is dus sowieso wel erg handig als je minstens een beetje Frans spreekt en daarbij ook enige feeling hebt met de Franse omgangsgewoonten.

Officieel mag het alleen met een officiële toestemming, en dan ga je het best even langs de burgemeester (en dat is op het platteland vaak weer gewoon een boer want gekozen uit de leden van de gemeenteraad).

Groeten MarcS

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 31 Okt 2012, 13:07

Ziet er leuk uit :-)
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Okt 2012, 13:45

Landmarcs schrijft:

Het is dus sowieso wel erg handig als je minstens een beetje Frans spreekt en daarbij ook enige feeling hebt met de Franse omgangsgewoonten.

Groeten MarcS

je moet vooral in het frans kunnen zeggen dat je uit Nederland komt (zodat ze niet denken dat je duitser bent), zeggen dat je weinig frans spreek en vragen of men engels of misschien dan toch duits spreekt en dan wordt je meestal wel geholpen en is het stugge "ik spreek alleen frans" er vaak wel een stuk af
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2012, 13:56

Roger B. schrijft:
Landmarcs schrijft:

Groeten MarcS

je moet vooral in het frans kunnen zeggen dat je uit Nederland komt (zodat ze niet denken dat je duitser bent), zeggen dat je weinig frans spreek en vragen of men engels of misschien dan toch duits spreekt en dan wordt je meestal wel geholpen en is het stugge "ik spreek alleen frans" er vaak wel een stuk af

Een nadere precisering:
Jij moet in het frans kunnen zeggen dat je uit Nederland komt.
Gewoon als Nederlander herkenbare lieden doen er beter aan om ook dat Nederlanderschap een beetje te verbergen. (Er zijn in Frankrijk van die NL-colonies en die worden niet echt gewaardeerd - bijv. campings waar een bordje "Complet" bij de ingang staat, en het antwoordapparaat alleen in het Nederlands antwoordt, daarmee maken die NLers geen vrienden.)

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Okt 2012, 14:04

ja, oké maar je accent verraad wel dat je of nl of D bent...en aan de D hebben ze nog een grotere schurfthekel...

"wij" nederlanders misdragen ons vaak en worden daarom als heel volk niet geliefd in het buitenland (net als de engelsen overigens)... Waarom men duitsers niet moet moge duidelijk zijn...iets met een oostenrijker 70 jaar gelee
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2012, 14:30

Roger B. schrijft:
ja, oké maar je accent verraad wel dat je of nl of D bent...en aan de D hebben ze nog een grotere schurfthekel...

"wij" nederlanders misdragen ons vaak en worden daarom als heel volk niet geliefd in het buitenland (net als de engelsen overigens)... Waarom men duitsers niet moet moge duidelijk zijn...iets met een oostenrijker 70 jaar gelee

En voor Fransen is er dan ook nog iets in 1870/71 en daarna nog iets in 1914-1918.

Grappig genoeg kom je op het echte platteland ook nog wel Fransen tegen die Duits willen spreken (ik dan juist liever niet want de kans is groter dat ik dat dan niet versta). Boerenzonen die te werk werden gesteld kwamen nog wel eens terecht in het boerenbedrijf in Duitsland (en dus niet in de fabrieken) en wie een goede "baas" had op het Duitse platteland die had het vaak nog niet zo slecht getroffen, en die hebben dan dus geen slechte herinneringen (misschien ook wel vanwege de vele vakante boerendochters).

Ik sprak in N-Frankrijk eens een oudere man die vertelde over zijn tewerkstelling: Hij moest werken in de haven van Konigsberg (nu Kaliningrad), en toen kwamen de Russen .... en toen moesten de Duitsers dus schoeften en kreeg hij ineens goed te eten (en de Duitsers niet) .... dat was een mooie tijd.
Toen ik met mijn watertankje terug naar mijn tentje liep rekenende ik even verder ... deze "oudere" man was dus ongeveer 20 + 65 jaar :huh: het boerenleven kan dus ook een lang en gezond leven zijn.

Groeten MarcS

PS Ik ben inmiddels zover dat mij accent alleen nog maar verraadt dat ik ergens anders vandaan kom.

Terug naar “Reizen”