Pyreneeën

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
club535

Pyreneeën

Berichtdoor club535 » 02 Okt 2012, 09:46

Hallo allemaal,

Ik heb al wat topics voorbij zien komen maar ga toch even wat vragen over een mooie rit door de pyreneeën. Wij staan nu in de buurt van argeles-sur-mer om de honden even bij te laten komen van een lange rit van 5 dagen en willen de aankomende week de pyreneeën in trekken richting Spanje. Nu zijn we op zoek naar een mooie tocht door de bergen. We zijn op zoek naar mooie onverharde wegen die goed te doen zijn voor de beginnende rijder. We hebben detent op dak dus zijn wat topzwaar. In het mooiste geval vinden we onderweg een plek om onze tent open te klappen en een bivak op te slaan. Alle tips zijn van harte welkom.

Gr. Rene

Landmarcs

Re: Pyreneeën

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2012, 10:00

Dag Rene,

Ik zou zeggen, rijdt even door naar Spanje/Catalonië en koop de prachtige Catalaanse stafkaarten.
Die kaarten kosten weinig (je zou bijna zeggen niks - € 8 per blad, en het zijn grote bladen, bovendien met een prettige overlap) en kijk gewoon naar de kleinere (± doorgaande) weggetjes.

Zelf ben ik binnendoor van Andorra naar Spanje gereden, en heb vervolgens aan de oostzijde van Aigues Tortes een aantal "wegen" gedaan. Soms kan een behendige "luxe-wagen" rijder zo'n weg ook nog rijden, soms is het echt teveel en ben je heel blij met een 4x4 (ik reed met een Renault Megane in mijn kielzog - 't was meer een stofwolk - omhoog, had net gevraagd of ze nog verder wilden ... ja, het ging nog ... en 10 meter verder wilden ze toch liever met de LandRover verder).
Hoe ver je wilt gaan en hoe woest het mag zijn moet je zelf beslissen ... een weg die de ene week prima is kan na een hevige regenbui best lastig zijn (of juist bij ernstige droogte ... als een weg gortdroog is wordt de grip ook weer minder).

Hoger in de bergen zijn er zat mogelijkheden voor aangenaam overnachten -- neem voor een paar dagen eten mee en je komt dagenlang alleen een paar localo's tegen.

Groeten MarcS

PS Blijf buiten de bekendere nationale parken (Aigues Tortes, Ordesa, etc.), de natuur is ook buiten die parken prachtig en je hebt niet de beperkingen en drukte van die parken. Wel kan je goed in de periferie van die parken terecht.

Zie hier, links in beeld 5 kilometer karrepad, niet breder als één auto.
Dit pad is "doodlopend" bij een riante met subsidiegeld aangelegde [P]plek.
Zelfs op een warme zondag, hartje zomer zie je er niet meer dat 3-4 auto's.

club535

Re: Pyreneeën

Berichtdoor club535 » 02 Okt 2012, 10:35

Hoi Marc

Bedankt voor je nuttige reactie. Hier ga ik zeker mee verder kunnen. Ik zal bij terugkomst wat mooie foto's op de site achterlaten

Terug naar “Reizen”