Greenlane/roadbook Haute-Provence

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Roy

Greenlane/roadbook Haute-Provence

Berichtdoor Roy » 06 Aug 2012, 12:40

Jawel het is gelukt, we hebben eindelijk een aantal roadbooks in de Haute-Provence kunnen rijden. Vorig jaar waren we op weg naar Zuid-Frankrijk, maar een klapband heeft er toen voor gezorgd dat we niet verder dan Luxemburg zijn gekomen. Dit jaar hebben we heerlijk op een camping nabij Lac de Saint-Croix gestaan. Een klein verslag van één van de gereden roadbooks wil ik graag met jullie delen.

Op het programma stond een route van 98 km van Aiglun naar Moustiers-Saint-Marie (Lac de Saint-Croix).

Na de start in het dorpje Aiglun reden we al snel over gravel paden door de hoger gelegen lavendel akkers. Het was juli en we zaten dus midden in het oogstmaand. Veel lavendelvelden waren nog niet geoogst en je kan je dus voorstellen hoe lekker het heeft geroken met de ventilatiekleppen en ramen open.

Afbeelding

De route liep over verschillende bergkammen en hoogvlaktes. Hierdoor reden van de ene naar het andere mooie uitzicht.

Afbeelding

Een lunch met limonade en de befaamde ‘pain au chocolat’ werd door onze Land Rover-rijders op de achterbank zeer gewaardeerd.

Afbeelding

Veel van de paden zijn met een SUV goed te rijden, maar gelukkig waren er ook gedeeltes waar de lage giering geen overbodige luxe was.

Afbeelding
Afbeelding

Over een breed bospad vervolgde de route zich door een groot natuurgebied en over enkele colletjes.
Afbeelding
Afbeelding

In de loop van de dag kwamen we dichter in de buurt van de ‘George du Verdun’. De franse vergelijken dit mooie stukje ruige natuur graag met de Grand Canyon. Nu zal ik dit zelf niet beamen, maar het geeft wel een beeld van het landschap. Hoge stijle rotspartijen en diep in het dal een rivier. De auteur van het roadbook heeft ervoor gekozen de route over een mooi smal pad langs het ravijn te sturen. Erg mooi, soms ook een beetje spannend en vooral slecht voor je lak. De route is al zo’n 9 jaar oud en de afgelopen jaren is het pad volgens mij niet meer gereden. De verschillende struiken hebben er dan ook voor gezorgd dat onze zijpanelen en het dak zo goed als stofvrij waren.

Afbeelding

Aan het einde van het pad lag een mooi vervallen dorpje. De ruines waren leuk om te bezoeken en een fijne plek om even te rusten.
Afbeelding
Afbeelding

Na een mooie en afwisselende route werden we aan het eind van de dag getrakteerd op een uitzicht op het Lac de Saint-Croix. Het pad langs het meer afgesloten met een verbodsbord. De afsluitende kilometers van de route hebben we dus helaas niet kunnen rijden.
Afbeelding
Afbeelding

Groet,
Roy
Laatst gewijzigd door Roy op 22 Mei 2013, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Chrsitiaan

Re:Greenlane/roadbook Haute-Provence

Berichtdoor Chrsitiaan » 06 Aug 2012, 13:21

Hey Roy,

Het doet me enorm plezier je verslag hier te lezen.
Uiteraard herken ik verschillende van je foto's.

Roy schrijft:

Veel van de paden zijn met een SUV goed te rijden, maar gelukkig waren er ook gedeeltes waar de lage giering geen overbodige luxe was.

Op de foto's komt het misschien niet zo goed over, maar dat klimmetje net na La Begude was best wel spannend he? :)

Wees gegroet,
Christiaan

Roy

Berichtdoor Roy » 07 Aug 2012, 09:35

Op de foto's komt het misschien niet zo goed over, maar dat klimmetje net na La Begude was best wel spannend he? :)

Hoi Christiaan,

Het was inderdaad een uitdagende klim. Gelukkig was het droog weer. Met regen was ik denk ik met mijn wegprofiel niet boven gekomen.
Het leuke van deze klim is dat bovenaan een parkeerplaats is waar fruit wordt verkocht. We hadden dan ook de nodige toeschouwers die het niet konden laten een klein applausje te laten horen toen we de parkeerplaats opdraaiden.

Groet, Roy

duine

Berichtdoor duine » 09 Aug 2012, 16:47

hallo,

leuk te lezen over jullie ervaringen met het rijden van de road books.

wij zijn onlangs terug van vakantie, en zijn ook in de benoemde omgeving aan het rijden geweest

het rijden hebben wij echter zonder road books moeten doen, want deze heb ik niet kunnen vinden, en ik vraag mezelf dus af, waar deze info te halen valt. ??? (road books)

mogelijk is deze topic al eens gepasseerd maar naar mijn mening zijn er nog steeds veel mensen op zoek naar dit soort van informatie.

groeten,

marco

:)

arjanverm

Berichtdoor arjanverm » 10 Aug 2012, 18:52

Vraag me ook af waar deze info te vinden is, de foto's zien er super uit!!!

Wil je de route met ons delen?
Defender 90 300TDI, Land Rover is een gevoel.....

Chrsitiaan

Berichtdoor Chrsitiaan » 10 Aug 2012, 22:57

Die RBs komen allemaal uit franse offroad magazines zoals:

Action 4x4: maandelijks
Univers Land: 3-maandelijks
Univers Toy: 3-maandelijks
4x4 Story special Jeep: 2-maandelijks
Mondial 4x4 : publiceert al een tijdje geen RBs meer maar de oudere boekjes met RBs kunnen nog nabesteld worden.
Passion 4x4: bestaat intussen niet meer
TLC Magazine (Toyota): 2-maandelijks

Action 4x4, Univers Land en Univers Toy zijn van dezelfde uitgever (Les Editions du 3 Juin), wat maakt dat er soms een vervolg van een roadbook in één van de 2 andere boekjes wordt gepubliceerd. Meestal wordt er trouwens melding gemaakt van “balades annexes”. Zo bestaan er routes van meerdere honderden kilometers.
4x4 Story Special Jeep publiceerd soms ook een reeks van roadbooks verspreid over bv 8 boekjes.

De roadbooks van de bovenvernoemde uitgever worden meestal opgemaakt door dezelfde persoon (Phillipe Grielen) die vroeger blijkbaar ook bij Mondial 4x4 en Passion 4x4 heeft gewerkt.
Vroeger stonden de roadbooks ook wel eens op naam van Jean-Pierre Steiner, de intussen overleden sticher van Codever ...
De routes zelf worden echter meestal aangeleverd door plaatselijke 4x4 clubs.

Geen idee of je die boekjes in Nederland kan kopen. In Brussel of het franstalige deel van België vind je ze uiteraad in de grotere dagbladzaken.
In Vlaanderen kan je ze op jouw vraag ook in jouw krantenwinkel laten toekomen ...

Deffie110

Berichtdoor Deffie110 » 15 Aug 2012, 22:11

Hey Roy,

Mooie foto's. Leuk vervolg op je Ardenne route.

Ik heb zelf een roadbook in Normandië gereden. Had deze voor mijn dochter van 7 jaar omgezet in een bolletjes pijltjes route zodat zij de route ook kon navigeren. Hij was niet zo spectaculair dan jouw route maar we hebben er zeker van genoten. Foto's zijn beperkt tot en fort, en landhuis en een mooi uitzicht op de stranden van Arromanches.

In de tijdschriften in Frankrijk heb ik de routes gezien zoals Christian ze beschrijft. Misschien ga ik ze dan toch maar verzamelen. Heb een vriend daar in Frankrijk wonen. Kan hij ze maandelijks opsturen :P .

Groetjes Klaas

Terug naar “Reizen”