Over een paar maanden met een caravan achter de Defender 110 op weg. Er zullen wel extra spiegels op moeten denk ik. Zijn er voor de Defender speciale spiegels?
Overigens vind ik buitenspiegels in deze tijd een tikje ouderwets, wat is er tegen een paar camera's en display's? Maar goed dat is nu even niet het onderwerp denk ik.
Benieuwd naar de tips!
Voor het eerst met een caravan, welke spiegels?
Re: Voor het eerst met een caravan, welke spiegels?
moeten, nou nee, je kunt toch er langs kijken, zo schrijft de wet. google, spiegels verplicht dan vindt je het wel.
begin maar eens om je arm naar voren te klappen
maar zou het wel doen, later krijg je er spijt van.
als ik met de boot ga heb ik ze erop 260 breed 10m lang. maar kijk er zelden in.
van die ouderwetse, driehoek stangen, met veer er tussen, onder de rand van motorkap en om spatbord verbreder.
rommelmarkt 5 euro.
begin maar eens om je arm naar voren te klappen
maar zou het wel doen, later krijg je er spijt van.
als ik met de boot ga heb ik ze erop 260 breed 10m lang. maar kijk er zelden in.
van die ouderwetse, driehoek stangen, met veer er tussen, onder de rand van motorkap en om spatbord verbreder.
rommelmarkt 5 euro.
- Erik Peters
Gerard4t schreef:Over een paar maanden met een caravan achter de Defender 110 op weg. Er zullen wel extra spiegels op moeten denk ik. Zijn er voor de Defender speciale spiegels?
Ik heb wel speciale spiegels: zie hier
Mag je wel lenen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Er bestaan overigens ook langere armen voor het bestaande spiegel-systeem (deze werden bijv. gebruikt op Defenders met ambulance- of andere bredere opbouw - monteer dan in ieder geval rechts ook een grotere spiegel - die is er ook van Britax).
Voor de wet moet je langs de caravan kunnen kijken, dus moeten de spiegels minimaal net iets breder zijn dan de caravan.
Voor het mooi zitten de spiegels in hun geheel voorbij die caravan breedte, dan kijk je behoorlijk langs de caravan.
Mensen met een boot kijken soms al eerder langs die boot omdat de boot-romp op spiegel-hoogte nog niet de volle breedte heeft.
Groeten MarcS
PS Als je camera's wilt kan dat ook. Maar ook met camera's heb je minimaal de breedte van de aanhanger nodig om er netjes langs te kunnen kijken — ik ga er even van uit dat je niet wilt overgaan tot een multi-camera-oplossing met (ook) camera's op/aan de aanhanger. Een oplossing met camera's heeft twee voordeeltjes: 1º je hebt geen extra brede (en of gewoon grotere) spiegels nodig om rechts nog genoeg te zien, en 2º er zit sowieso niet zo'n grote spiegel in je uitzicht schuin naar links en rechts. Nadeel is wel weer dat een kapotte spiegel lastig maar overkomelijk is, een kapotte camera is direct een groter ongemak. Ander "dingetje" is dat je je auto binnen met verschillende beeldschermen moet voorzien.
Voor de wet moet je langs de caravan kunnen kijken, dus moeten de spiegels minimaal net iets breder zijn dan de caravan.
Voor het mooi zitten de spiegels in hun geheel voorbij die caravan breedte, dan kijk je behoorlijk langs de caravan.
Mensen met een boot kijken soms al eerder langs die boot omdat de boot-romp op spiegel-hoogte nog niet de volle breedte heeft.
Groeten MarcS
PS Als je camera's wilt kan dat ook. Maar ook met camera's heb je minimaal de breedte van de aanhanger nodig om er netjes langs te kunnen kijken — ik ga er even van uit dat je niet wilt overgaan tot een multi-camera-oplossing met (ook) camera's op/aan de aanhanger. Een oplossing met camera's heeft twee voordeeltjes: 1º je hebt geen extra brede (en of gewoon grotere) spiegels nodig om rechts nog genoeg te zien, en 2º er zit sowieso niet zo'n grote spiegel in je uitzicht schuin naar links en rechts. Nadeel is wel weer dat een kapotte spiegel lastig maar overkomelijk is, een kapotte camera is direct een groter ongemak. Ander "dingetje" is dat je je auto binnen met verschillende beeldschermen moet voorzien.
Dank voor alle tips en nog een gelukkig nieuwjaar!
Erik: spiegels lenen zou ik wel willen doen, maar ik ben zeker drie maanden het land uit en het is daarna ook nog onzeker wanneer ik weer in Nederland kom, als ik een geschikte woning vind kan het best zijn dat ik in Denemarken ga wonen. Het kan dus lang duren voor ik weer een keer naar Nederland kom.
Marc: langere armen ga ik nog even naar op zoek, is wel het minst gecompliceerd.
Het camera idee lijkt me ook wel iets om standaard in alle auto's in te voeren, scheelt brandstof. Camera's en schermen kosten bijna niets meer, kan gemakkelijk in auto;'s geïntegreerd worden. Inbouw /wopbouw achteraf is nogal bewerkelijk, daar heb ik voorlopig geen tijd voor, maar ik speel al wel langer met het idee.
Erik: spiegels lenen zou ik wel willen doen, maar ik ben zeker drie maanden het land uit en het is daarna ook nog onzeker wanneer ik weer in Nederland kom, als ik een geschikte woning vind kan het best zijn dat ik in Denemarken ga wonen. Het kan dus lang duren voor ik weer een keer naar Nederland kom.
Marc: langere armen ga ik nog even naar op zoek, is wel het minst gecompliceerd.
Het camera idee lijkt me ook wel iets om standaard in alle auto's in te voeren, scheelt brandstof. Camera's en schermen kosten bijna niets meer, kan gemakkelijk in auto;'s geïntegreerd worden. Inbouw /wopbouw achteraf is nogal bewerkelijk, daar heb ik voorlopig geen tijd voor, maar ik speel al wel langer met het idee.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:.... kan het best zijn dat ik in Denemarken ga wonen.
Ik wens ook iedereen het beste, ik hoop op een beter klimaat (zowel politiek als gewoon qua weer).
En dan verder de vraag: Waarom wil "iedereen" ineens naar Denemarken of Zweden ?
De winters zijn er langer en vooral een stuk donkerder, depressief donker (dit is een serieuze factor in het welbevinden).
Verder, wat betreft het klimaat, lijkt naar het noorden trekken een goede remedie tegen de "global warming" maar reken je niet rijk.
Een geleidelijke en bescheiden opwarming kan al zorgen voor een veel minder effectieve warme golfstroom, de kans hierop is misschien klein, de effecten zijn evenwel dramatisch. Kijk naar de "overkant": Montreal ligt nog niet in de koudste gebieden, maar heeft vanwege het ontbreken van een verwarmende golfstroom toch echt een serieuze winter. Kijk dan eens op welke "hoogte" - (noorder)breedte op preciezer te zijn - Montreal ligt .... Milaan en Chambery liggen net zo "noordelijk", Lyon ligt iets noordelijker, de Dordogne net iets zuidelijker. Nu wil ik Milaan ook niet aanbevelen vanwege het klimaat, maar ik heb meer trek in gewoon iets zuidelijker dan alhier en dan liefst ook wat hoger (helemaal beneden in een rivier-dal is ook niet slim).
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 07 Jan 2024, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard4t schreef:
Dat is het zeker niet. Om de arm te wisseleln moet de scharnier van de deur en daarvoor moet voor het nette het binnenpaneel van de deur. Dat kost je geheid stukken van de bevestiging die je terug moet lijmen en daarna de deur weer netjes afstellen. En als je weer een smet normale spiegels wilt rijden mag het nog een keer.
De lange armen die aftermarket te koop zijn deugen meestal niet. Het eerste setje op de 130 van Paddock klapte boven de 100 op de snelweg gewoon naar achter. Originele Wolf gezocht en die waren beter maar als je normale breedte wilt rijden staan ze te dicht bij en dat is ook klote. Alleen aan te raden als je echt heel vaak met een brede kar moet rijden. En dan nog trillen ze eigenlijk teveel voor het fijne.
Ik ben heel snelw eer naar gewone caravanspiegels gegaan. Van die grote jongens die je onder om de deur en boven in de rubber haakt.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Op de aanhanger een paar breedte lichtjes gezet, achter de 130 verdween de complete aanhanger bijna uit het zicht. In het donker is het ook lekker met achteruitrijden en invoegen.
Groet Ron
Ps: ik heb indertijd op de 130 ook van die grote spiegels gehad, wat een K.... dingen waren dat. Er af gehaald en voor de rest altijd met standaard spiegels gereden.
Groet Ron
Ps: ik heb indertijd op de 130 ook van die grote spiegels gehad, wat een K.... dingen waren dat. Er af gehaald en voor de rest altijd met standaard spiegels gereden.
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
Ron63 schreef:.... ik heb indertijd op de 130 ook van die grote spiegels gehad, wat een K.... dingen waren dat. Er af gehaald en voor de rest altijd met standaard spiegels gereden.
Ik weet niet of "die grote spiegels" slaan op de spiegels of op de spiegelarmen.
Als het gaat om de spiegels zelf dan heb ik andere ervaringen (op mijn 110 alleen rechts).
Wel hoorde ik (later) dat er nogal wat dubieuze imitatie is. Ik heb het over de originele Britax spiegel en dan een maatje groter. Ik kocht deze spiegel (tegen een fors prijsje) bij een DAF vrachtwagen-dealer (dit type spiegels zit/zat op de DAF LDV, en soms ook op de oude Renault Master).
Onlangs heb ik de spiegel nog weer "gerenoveerd". De spiegelarm begon wat te bladderen, en de buitenrand van het plastic spiegelhuis had door de tijd heen (zo'n 20 jaar) iets te vaak "klappen" gehad en die buitenrand was deels los/ingescheurd. Even geduldig met wat twee-componenten-lijm in de weer en de spiegel is voorlopig weer als nieuw.
O ja, het opklem-mechaniekje schijnt bij de al dan niet goedkope imitatie niet te deugen. Bij de echte Britax kan je het mechaniekje goed aandraaien zoder dat er iets stuk gaat. Ik heb een en ander met wat lithium-vet gemonteerd ... dan kan je de spiegel goed vast zetten en blijft ie toch goed verstelbaar.
Groeten MarcS
PS Ik kan me voorstellen dat zo'n grote spiegel op een lange(re) arm een extra strakke veerwerking van die lange arm vraagt, op de standaard-arm met standaard-veerwerking wil de spiegel soms iets trillen. Ik heb al eens gedacht om te experimenteren met een smal spooiler-stripje.
Britax spiegels, zijn dat die dingen met die lompe bevestiging midden achterop de spiegel ipv onderin? Want die heb ik ook gehad en die waren behalve erg lelijk ook erg goed. Trilden niet, groot en helder en verstelden zichzelf niet.
Alleen vd wagen gehaald omdat een maat die op reis ging vond dat ie ze harder nodig had.

Alleen vd wagen gehaald omdat een maat die op reis ging vond dat ie ze harder nodig had.
Edward van Vugt