Mijn laatste post is alweer een tijdje geleden. En waar te beginnen voor de update…
Laten we beginnen bij het belangrijkste, ik ben ondertussen vertrokken! 1 oktober 2024 moet ik de sleutels van mijn eigen huis weer in ontvangst nemen, en tot die tijd hoef ik nergens te zijn. Op dit moment zit ik in Thônes aan de voet van de west-alps, en ben ik van plan vanaf hier richting Spanje/Portugal te gaan. Met kerst weer thuis zegmaar. Daarna een winters avontuur richting de noordkaap (gaat nog wat worden met de daktent), en daarna durf ik het eigenlijk niet te zeggen. IJsland staat hoog op t lijstje.
Een enkele van jullie weet misschien dat ik origineel van plan was naar Australië te gaan, dat plan bestaat nog steeds! Maar het lot wil wel eens wat anders zeggen we dan. Als test van de wagen was ik vertrokken naar de Alpen (ongeveer waar ik nu ook zit), exact een week nadat ik getekend had om mijn appartement voor 13 maanden te verhuren. Eigenlijk was die trip alleen maar helemaal top! Er blijven natuurlijk altijd wat leer momentjes (bijvoorbeeld dat iets meer zonnepanelen wel handig zijn voor wat ik van mijn elektra vraag), maar het was pas toen ik bijna thuis was dat het mis ging.
Tussen Luxemburg en Brussel begon mijn versnellingsbak/ koppeling een raar geluid te maken bij het afremmen, in eerste instantie heel minimaal, maar dat werd eigenlijk steeds erger. Het vermoeden ging uit naar het druklager van de koppeling (typisch geluid), en onder het mom van vrijdagmiddag-dus-geen-garage-te-vinden doorgereden met het idee dat ik in het ergste geval geen aandrijving meer zou hebben.
Op de valreep die vrijdagavond (vanaf Brussel!) sons4x4 boven Eindhoven gehaald. Had de wagen een week later weer nodig voor een vrienden trip naar Slovenië, maar een druklager laten vervangen paste nog net in de begroting…
Helaas, toen de bak er onderuit was bleek er wel iets meer mis dan alleen het druklager. De uitgaande as van de bak had genoeg speling om oma’s erwtensoep mee te roeren, en het vliegwiel en de koppeling hebben samen met de bak het loodje gelegd.
Goed, tegen de tijd dat de wagen zonder bak bij de garage op de brug staat ben je zacht gezegd het haasje (niets ten nadelen van sons4x4 trouwens, die hebben me perfect geholpen), en is het vrijwel niet mogelijk om de auto naar je eigen werkplaats te krijgen voor een DIY projectje.
Goed, ik ben niet van het half werk (al helemaal niet als je werkplaatsuren betaald), dus onder het motto van goed of helemaal niet is er een LOF powerspec koppeling en winchestergears versnellingsbak ingekomen.
Je kan je voorstellen dat dat grapje niet gratis was, en bij het narekenen ben ik tot de conclusie gekomen dat Australië misschien niet helemaal haalbaar was. Elke hoeveelheid onvoorzien onderhoud aan de landrover had een maand geen eten betekend, en ik kan me weinig vervelenders voorstellen dan tijdens de reis van je dromen op een houtje moeten bijten omdat je nét niet genoeg op de spaarrekening had.
Maar goed! Het appartement was dus ondertussen al wel voor 13 maanden verhuurd, dus de enige zekerheid was dat ik dakloos zou zijn
Toen maar de keus gemaakt om wat andere ‘Bucket-list’ items dichter bij huis af te werken, waaronder dus noordkaap in de winter.
Mochten jullie het interessant vinden om te volgen, ben ik voornamelijk actief op Instagram onder @steinar.offroad
Ik gebruik deze tijd uiteraard om eens na te denken over wat hierna gaat komen, en offroad campers maken lijkt steeds interessanter te worden. Dus mocht je nog een laro of offroad camper hebben, en mij denken tegen te komen, zet me vooral aan de kant! Want er zijn weinig dingen leuker dan met mede-enthousiastelingen lullen over auto’s!
Ik zit trouwens nog te twijfelen of ik voor de noordkaap alleen motor/cabine verwarming doe in mijn 130, of dat het noodzakelijk is om een tweede diesel kachel de daktent in te pompen. Bij weer kouder dan -24C zoek ik sowieso onderdak buiten de daktent (b&b, hotel, oid), en tot en met -24 zou ik ruim voldoende slaapzak/thermo kleding moeten hebben om niet te bevriezen. Mijn voornaamste twijfel is condens in de tent, en het drooghouden van het verhaal.
Goed, groetjes uit de Alpen!


