Vertrokken! Geen Australië, maar Europa

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
jbladel

Vertrokken! Geen Australië, maar Europa

Berichtdoor jbladel » 16 Sep 2023, 16:49

Hallo Allen!

Mijn laatste post is alweer een tijdje geleden. En waar te beginnen voor de update…

Laten we beginnen bij het belangrijkste, ik ben ondertussen vertrokken! 1 oktober 2024 moet ik de sleutels van mijn eigen huis weer in ontvangst nemen, en tot die tijd hoef ik nergens te zijn. Op dit moment zit ik in Thônes aan de voet van de west-alps, en ben ik van plan vanaf hier richting Spanje/Portugal te gaan. Met kerst weer thuis zegmaar. Daarna een winters avontuur richting de noordkaap (gaat nog wat worden met de daktent), en daarna durf ik het eigenlijk niet te zeggen. IJsland staat hoog op t lijstje.

Een enkele van jullie weet misschien dat ik origineel van plan was naar Australië te gaan, dat plan bestaat nog steeds! Maar het lot wil wel eens wat anders zeggen we dan. Als test van de wagen was ik vertrokken naar de Alpen (ongeveer waar ik nu ook zit), exact een week nadat ik getekend had om mijn appartement voor 13 maanden te verhuren. Eigenlijk was die trip alleen maar helemaal top! Er blijven natuurlijk altijd wat leer momentjes (bijvoorbeeld dat iets meer zonnepanelen wel handig zijn voor wat ik van mijn elektra vraag), maar het was pas toen ik bijna thuis was dat het mis ging.

Tussen Luxemburg en Brussel begon mijn versnellingsbak/ koppeling een raar geluid te maken bij het afremmen, in eerste instantie heel minimaal, maar dat werd eigenlijk steeds erger. Het vermoeden ging uit naar het druklager van de koppeling (typisch geluid), en onder het mom van vrijdagmiddag-dus-geen-garage-te-vinden doorgereden met het idee dat ik in het ergste geval geen aandrijving meer zou hebben.

Op de valreep die vrijdagavond (vanaf Brussel!) sons4x4 boven Eindhoven gehaald. Had de wagen een week later weer nodig voor een vrienden trip naar Slovenië, maar een druklager laten vervangen paste nog net in de begroting…
Helaas, toen de bak er onderuit was bleek er wel iets meer mis dan alleen het druklager. De uitgaande as van de bak had genoeg speling om oma’s erwtensoep mee te roeren, en het vliegwiel en de koppeling hebben samen met de bak het loodje gelegd.

Goed, tegen de tijd dat de wagen zonder bak bij de garage op de brug staat ben je zacht gezegd het haasje (niets ten nadelen van sons4x4 trouwens, die hebben me perfect geholpen), en is het vrijwel niet mogelijk om de auto naar je eigen werkplaats te krijgen voor een DIY projectje.

Goed, ik ben niet van het half werk (al helemaal niet als je werkplaatsuren betaald), dus onder het motto van goed of helemaal niet is er een LOF powerspec koppeling en winchestergears versnellingsbak ingekomen.

Je kan je voorstellen dat dat grapje niet gratis was, en bij het narekenen ben ik tot de conclusie gekomen dat Australië misschien niet helemaal haalbaar was. Elke hoeveelheid onvoorzien onderhoud aan de landrover had een maand geen eten betekend, en ik kan me weinig vervelenders voorstellen dan tijdens de reis van je dromen op een houtje moeten bijten omdat je nét niet genoeg op de spaarrekening had.

Maar goed! Het appartement was dus ondertussen al wel voor 13 maanden verhuurd, dus de enige zekerheid was dat ik dakloos zou zijn :lol:
Toen maar de keus gemaakt om wat andere ‘Bucket-list’ items dichter bij huis af te werken, waaronder dus noordkaap in de winter.

Mochten jullie het interessant vinden om te volgen, ben ik voornamelijk actief op Instagram onder @steinar.offroad
Ik gebruik deze tijd uiteraard om eens na te denken over wat hierna gaat komen, en offroad campers maken lijkt steeds interessanter te worden. Dus mocht je nog een laro of offroad camper hebben, en mij denken tegen te komen, zet me vooral aan de kant! Want er zijn weinig dingen leuker dan met mede-enthousiastelingen lullen over auto’s!

Ik zit trouwens nog te twijfelen of ik voor de noordkaap alleen motor/cabine verwarming doe in mijn 130, of dat het noodzakelijk is om een tweede diesel kachel de daktent in te pompen. Bij weer kouder dan -24C zoek ik sowieso onderdak buiten de daktent (b&b, hotel, oid), en tot en met -24 zou ik ruim voldoende slaapzak/thermo kleding moeten hebben om niet te bevriezen. Mijn voornaamste twijfel is condens in de tent, en het drooghouden van het verhaal.

Goed, groetjes uit de Alpen!
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Re: Vertrokken! Geen Australië, maar Europa

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2023, 17:17

Dag Jorn,

Misschien is het aardig om vanuit Thônes nog even de hoogste verharde Alpenpas te doen. Je komt daarmee in Haute Maurienne en daar zijn nog wat aantrekkelijke onverharde uitstapjes mogelijk (ik was daar nog eind augustus - de Col d'Iseran was toen zelfs een dagje dicht vanwege de sneeuwval toen - eigenlijk had ik in een zijdal op 2000+ willen kamperen, dat werd vanwege het weer slechts ± 1500 m). Je kan daarna ook nog over de grens wippen en wat Italiaanse "stippelpaden" bekijken.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 16 Sep 2023, 17:26

Landmarcs schreef:Dag Jorn,

Misschien is het aardig om vanuit Thônes nog even de hoogste verharde Alpenpas te doen. Je komt daarmee in Haute Maurienne en daar zijn nog wat aantrekkelijke onverharde uitstapjes mogelijk (ik was daar nog eind augustus - de Col d'Iseran was toen zelfs een dagje dicht vanwege de sneeuwval toen - eigenlijk had ik in een zijdal op 2000+ willen kamperen, dat werd vanwege het weer slechts ± 1500 m). Je kan daarna ook nog over de grens wippen en wat Italiaanse "stippelpaden" bekijken.

Groeten MarcS

Persoonlijk vind ik col d’Iseran niet zo heeeel boeiend (alhoewel het zeker de moeite is als je er nog niet geweest bent), maar hij staat toevallig op de planning omdat mijn geplande off-road tour via lac de Roselend eindigt rond Bourg-saint-Maurice, en ik graag kampeer rond petit col du mont Cenis. En zo ver ik weet is col d’iseran de enige manier om die twee aan elkaar te knopen :D

Daarna ga ik naar monte Jafferau, schijnt er mooi te zijn (hoewel ik me graag laat adviseren over specifieke locaties), en vanuit daar richting col du parpaillion. Maar daartussen, en daarna, ben ik een volledige leek in de west Alpen. Dus mocht je tips hebben (ook via wikilocs / park4night) hou ik me altijd aanbevolen!
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2023, 21:47

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:Misschien is het aardig om vanuit Thônes nog even de hoogste verharde Alpenpas te doen. Je komt daarmee in Haute Maurienne en daar zijn nog wat aantrekkelijke onverharde uitstapjes mogelijk (ik was daar nog eind augustus - de Col d'Iseran was toen zelfs een dagje dicht vanwege de sneeuwval toen - eigenlijk had ik in een zijdal op 2000+ willen kamperen, dat werd vanwege het weer slechts ± 1500 m). Je kan daarna ook nog over de grens wippen en wat Italiaanse "stippelpaden" bekijken.

Persoonlijk vind ik col d’Iseran niet zo heeeel boeiend (alhoewel het zeker de moeite is als je er nog niet geweest bent), maar hij staat toevallig op de planning omdat mijn geplande off-road tour via lac de Roselend eindigt rond Bourg-saint-Maurice, en ik graag kampeer rond petit col du mont Cenis. En zo ver ik weet is col d’iseran de enige manier om die twee aan elkaar te knopen :D

Daarna ga ik naar monte Jafferau, schijnt er mooi te zijn (hoewel ik me graag laat adviseren over specifieke locaties), en vanuit daar richting col du parpaillion. Maar daartussen, en daarna, ben ik een volledige leek in de west Alpen. Dus mocht je tips hebben (ook via wikilocs / park4night) hou ik me altijd aanbevolen!

Als het weer een beetje clement is zou ik die Petit Col du Mont Cenis laten zitten (of je moet graag semi-tamme Alpenmarmotten willen zien). Mijns inziens is de vallei die je vindt door bij Modane eerst een heleboel haarspeldbochten naar het Val-Frejus wintersport-dorp op te rijden, en daarna verder de zand/grindweg naar Le Lavoir te nemen, en daar dan nog verder omhoog te rijden in ZO-richting.
Of je door kan rijden tot in de vallei voorbij Pas du Roc kan ik niet garanderen. Ziet de weg naar de Pas du Roc er te onbetrouwbaar uit dan blijf je iets lager: tussen Le Jeu en de Petit Argentier heb je ook al prachtige weidse uitzichten.

Groeten MarcS

PS  De Monte Jafferau ken ik alleen van naam. Als je daarna richting Briançon wilt zou ik de Col de l'Echelle nemen (itt tot wat Google zegt kan je door Bardonecchia). Zo'n twee weken geleden waren ze nog wel druk bezig met opruimingswerk in Bardonecchia, de brug ± voor het station was weggespoeld maar er was een omleidingsroute.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 16 Sep 2023, 22:13

Landmarcs schreef:Als het weer een beetje clement is zou ik die Petit Col du Mont Cenis laten zitten (of je moet graag semi-tamme Alpenmarmotten willen zien). Mijns inziens is de vallei die je vindt door bij Modane eerst een heleboel haarspeldbochten naar het Val-Frejus wintersport-dorp op te rijden, en daarna verder de zand/grindweg naar Le Lavoir te nemen, en daar dan nog verder omhoog te rijden in ZO-richting.
Of je door kan rijden tot in de vallei voorbij Pas du Roc kan ik niet garanderen. Ziet de weg naar de Pas du Roc er te onbetrouwbaar uit dan blijf je iets lager: tussen Le Jeu en de Petit Argentier heb je ook al prachtige weidse uitzichten.

Groeten MarcS

Mont Cenis is vooral geinig voor het wildkamperen aan het einde van de route, inclussief Marmotten is altijd geinig. (https://www.instagram.com/p/CvfdVf-t17e/)

Maar gelukkig heb ik alle tijd van de wereld :lol:, vind het wel een gouden tip, zo zie ik er graag meer! Als ik zo even snel kijk is col d'arrondaz gewoon open! Alleen even achter mn oren krabben of ik dit doe op weg naar, of op weg van Monte Jafferau.

Nogmaals dank! Ik ga hier deze week zeker gebruik van maken, dus mocht je zin hebben om de instagram te volgen, gaat je tip daar zeker langskomen!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Sep 2023, 12:06

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:Als het weer een beetje clement is zou ik die Petit Col du Mont Cenis laten zitten (of je moet graag semi-tamme Alpenmarmotten willen zien). Mijns inziens is de vallei die je vindt door bij Modane eerst een heleboel haarspeldbochten naar het Val-Frejus wintersport-dorp op te rijden, en daarna verder de zand/grindweg naar Le Lavoir te nemen, en daar dan nog verder omhoog te rijden in ZO-richting.

Mont Cenis is vooral geinig voor het wildkamperen aan het einde van de route, inclussief Marmotten is altijd geinig. (https://www.instagram.com/p/CvfdVf-t17e/)

Maar gelukkig heb ik alle tijd van de wereld :lol:, vind het wel een gouden tip, zo zie ik er graag meer! Als ik zo even snel kijk is col d'arrondaz gewoon open! Alleen even achter mn oren krabben of ik dit doe op weg naar, of op weg van Monte Jafferau.

Nogmaals dank! Ik ga hier deze week zeker gebruik van maken, dus mocht je zin hebben om de instagram te volgen, gaat je tip daar zeker langskomen!

Ik vond die "kleine" Col du Mont Cenis zelf een beetje gewoontjes, net zo als de grote Col een weinig indrukwekkende col is.
Het wordt daar pas aardig als je een eind(je) verder van de berijdbare wegen en paden komt.   Als je in Haute Maurienne even wat verder zoekt, met de stafkaart in de hand, dan zijn er allerlei bospaden die je soms heel ver brengen (soms heb je pech, dan lopen ze dood op een verbod, een omgevallen boom of gewoon een slag-boom).
Overigens geldt ook hier dat hoe meer een gebied een drie-sterren-status heeft (zoals bijv het Vanoise Nationaal Park) hoe minder er mag, hoe meer je op de afgetrapte paden moet blijven, en vaak ook hoe minder je uiteindelijk ziet.   Het in mijn ogen aantrekkelijke van de valleien ten zuiden van Val Frejus is dat het weliswaar een beschermd gebied is, maar zonder de typische drie-sterren-aantrekkelijkheid zodat het er uiteindelijk authentieker is.
NB   Dan moeten we overigens dit goede nieuws niet teveel doorvertellen, voor je het weet is het mooie ervan af.

Col de la Roue - Massif du Frejus -.jpg
Col de la Roue - Massif du Frejus

Let op! Haute Maurienne staat bekend om zijn wisselvallige "meteo". Ik maakte de foto in een toevallig mooie voorzomer met ± twee weken meestentijds prettig zonnig weer.   Desondanks was het er fris.   Heb je pech, en dus te maken met een dipje in het weer, dan keer je al om bij Le Lavoir (been there seen that).   Dan zoek je ergens veel lager in de vallei een beschut plekje.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 17 Sep 2023, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 17 Sep 2023, 12:18

Helemaal mee eens Marc! Hoewel ik denk dat dit soort geheimen op ons mooie Nederlandse forum vast niet snel verspreid zullen worden :)
Ik ga je tips binnenkort volgen! Help me onthouden dat ik een foto plaats. En daarna zal ik vast bij je terug komen voor tips in de iets zuidelijkere gebieden ;)

jbladel

Berichtdoor jbladel » 18 Sep 2023, 18:56

Vandaag weer lekker onverstandig geweest...
Col des Frettes gereden, stukken die zo stijl waren dat ik zelf in zn lage één moeite had om boven te komen als ik de wagen niet flink op touren hield.
Het stuk aan de kant van ARC 2000 (Col des Frettes ligt midden in het skigebied van les arcs) is zeker de moeite waard, en een stuk beter begaanbaar. Het stuk aan de kant van ARC 1800 is een stuk minder begaanbaar, en ik vraag me ook sterk af of ik daar uberhaupt met de wagen mocht komen... Het gaat daar ook wel in rap tempo van tour-de-france-waardig-glad-asfalt naar ik-kom-in-zn-lage-een-niet-omhoog, wat de ervaring in het algemeen ongeschikt maakt voor mensen met hartklachten.
Nergens verbodsborden gezien, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat stukken (aan de kant van ARC 1800) als weg bestempeld kunnen worden.
Het lijntje wat ik had moeten volgen (wikilocs), liep hier en daar over stukken die overduidelijk alleen als ski-piste bedoelt was. En vanuit skiën uit mijn jeugd weet ik nog wel dat die stukken zwart waren.

Vanaf ARC 2000 loopt er een leuke route naar Villaroger, mijn advies zou zijn om hier omhoog te rijden ri ARC 2000, en dan te kijken hoe ver je wilt gaan. Je kan geloof ik helemaal door tot Refuge du Mont Pourri, maar gezien mijn eenzame bestaan op de berg, en het niet-ideale weer laat ik dat avontuur liggen voor als er een keer een andere laro met een bestuurder die fatsoenlijk frans kan mee gaat. Als ik de kaart moet geloven kun je van ARC 2000 ok naar La Chénarie, iets wat ik eerder zou proberen dan de afdaling van Col des Frettes naar ARC 1800.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 23 Sep 2023, 18:54

Landmarcs schreef:Let op! Haute Maurienne staat bekend om zijn wisselvallige "meteo". Ik maakte de foto in een toevallig mooie voorzomer met ± twee weken meestentijds prettig zonnig weer.   Desondanks was het er fris.   Heb je pech, en dus te maken met een dipje in het weer, dan keer je al om bij Le Lavoir (been there seen that).   Dan zoek je ergens veel lager in de vallei een beschut plekje.

Groeten MarcS

Dat het dezen dagen fris mag zijn in de Alpen heb ik ondertussen meermaals aan den lijven mogen ondervinden. Op 2600m was ik vrij goed voorbereid met thermo ondergoed en een goede slaapzak. Maar gisteren rond 2000m werd ik rond 4 uur wakker met bevroren tenen :lol:

Al doende leert men zullen we maar zeggen. Ik heb helaas je tip niet helemaal gevolgd/kunnen volgen. Heb het sop veruimd voor Monte jafferau, en Colle del sommeiller. Jafferau kan met vlagen druk zijn, en als men sommeiller niet ‘je van het’ vindt zal ik het niet tegen ze houden.

Na deze Italiaanse kant ben ik doorgereden naar de Parpaillon, het viel gewoon nèt zo qua openingstijden. Parpaillon is dit weekend voor het laatst open, op de zuidelijke zijde hebben ze de weg al flink onder handen genomen (lees begaanbaarder gemaakt), en er loopt een stroom water van de noordelijke kant ri het dal, dus kan me niet voorstellen dat ze die niet ook onder handen gaan nemen.

Bij Jafferau was er trouwens een flinke steenlawine, dusdanig dat alleen de dapperste motorrijder op de kleinste motoren door durfden. Maar in de mist bij het fort een tweetal zeer aardig en Engelsen in een oude militaire 110 tegengekomen. Samen om de lawine heengereden en Jafferau gedaan vanaf de skipiste, daarna nog samen bij het vallen van de avond de Sommeiller beklommen, en afgedaald om op een koude en regenachtige 2600 meter te kamperen.

Ik zou een ieder die er niet geweest is aanraden om die kant uit te gaan, en om ook zeker de Strada dell’Assietta via Colle delle Finestre te doen (als je er dan toch bent). Camping Gran Bosco heeft prima voorzieningen, en een okay restaurant. Echter stond ik (de enige avond dat ik er geweest ben voor een warme douche) naast een aantal nogal onbeschaamde Zwitserse motorrijders, die van een uur of 22 tot 24 een wedstrijd boeren laten gedaan hebben. Suboptimaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MTdef90

Berichtdoor MTdef90 » 28 Sep 2023, 09:05

Leuk dat je ons een beetje meeneemt op je avonturen. Ik schrijf wel wat tips op, want dat deel van de bergen in het noorden van Italie/Oostenrijk. wil ik graag nog eens ontdekken off road (gravel wegen) met de defender of all road motor. Dit jaar in Zuid Wales geweest, en dat was allemaal niet zo spannend wat betreft greenlanen. Wel erg mooi, maar veel niet toegankelijk, dus veel op het asfalt gereden.

Fijne reis en keep us updated!

vr groet. MT

Terug naar “Reizen”