Vertrokken! Geen Australië, maar Europa

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
jbladel

Re: Vertrokken! Geen Australië, maar Europa

Berichtdoor jbladel » 10 Okt 2023, 16:09

Ben nog wel van plan een klein verslag van mijn route door de Alpen te typen. Moet zeggen dat ook dat allemaal goed begaanbare gravel is. Met misschien sporadisch een wat lastiger stuk. Dat gezegd hebbende hoeft smalle haarspeldbocht langs een klif wat mij betreft verder geen obstakels te hebben :D

Kan de route wel aanraden, prachtig mooi.

Afgelopen weekend was de landrover party (of tegenwoordig land party) in Súria Les Comes. Op het landrover experience center. Voornamelijk Fransen en Spanjaarden, maar ook sporadisch wat Engelsen. Daar kun je wel behoorlijk gek terrein rijden moet ik zeggen. Volgens mij organiseren ze dat elk jaar, dus als je een keer een tocht door de Pyreneeën wilt doen is dat evenement zeker een aanrader.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 16 Okt 2023, 22:59

Ik kwam op de camping in Andorra 4 1948er 80" tegen die net van de Land Party 2023 afkwamen. Erg leuk:
Land_Party_2023 (132).jpg

Ze gingen de dag erna de Pic Negre in Andorra op. Een redelijk uitdagende trip met een flink hoogteverschil (van ~1000 meter naar 2600 meter) en veel losse stenen. Een beetje bodemvrijheid en lage gearing is benodigd en dan hangt de tank van zo'n 80" wel echt laag. Het is ons met een Rav4 ook gelukt, dus ze zullen er vast boven gekomen zijn (als ze niet weer 's nachts bijgetankt hebben uit de verkeerde jerrycan :lol: )

jbladel

Berichtdoor jbladel » 16 Okt 2023, 23:05

Joep Weijers schreef:Ik kwam op de camping in Andorra 4 1948er 80" tegen die net van de Land Party 2023 afkwamen. Erg leuk:
Land_Party_2023 (132).jpg

Ze gingen de dag erna de Pic Negre in Andorra op. Een redelijk uitdagende trip met een flink hoogteverschil (van ~1000 meter naar 2600 meter) en veel losse stenen. Een beetje bodemvrijheid en lage gearing is benodigd en dan hangt de tank van zo'n 80" wel echt laag. Het is ons met een Rav4 ook gelukt, dus ze zullen er vast boven gekomen zijn (als ze niet weer 's nachts bijgetankt hebben uit de verkeerde jerrycan :lol: )

Heel geinig, had idd op IG gezien dat ze pic Negre gehaald hadden!
Toevallig stond ik daar twee nachten geleden gekampeerd! Sta op het moment van schrijven bij des Mines de Liat. Mocht je nog in de buurt zijn houd ik me altijd aanbevolen voor koffie!
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 16 Okt 2023, 23:23

Erg leuk, heb je een linkje naar hun Instagram?

Helaas zijn wij alweer terug in het Nederlandse koude en natte weer.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 17 Okt 2023, 08:20

Joep Weijers schreef:Erg leuk, heb je een linkje naar hun Instagram?

Helaas zijn wij alweer terug in het Nederlandse koude en natte weer.

Kwam ze tegen op het account van @malaika4x4

jbladel

Berichtdoor jbladel » 30 Okt 2023, 21:09

Nou nog maar een update! De Pyreneeën van kust tot kust goed overleefd! En wat een avontuur!
De hoogtepunten waren voor mij Pic Negre en Mines de Liat, hieronder wat linkjes naar film materiaal (of je moet op YouTube even zoeken op steinar.offroad)

Zit op dit moment aan de bar in Madrid, waar ik gisteren nog in Bardenas Reales was, de tussenbak met ‘verwaarloosbare’ speling heeft toch besloten de shims uit het Diff op te eten en een naar geluid te gaan produceren.. bij toeval kwam ik op pic Negre de eigenaar van Landy classics (in Madrid tegen), en die hebben gelukkig een goede werkplaats waar ik zo terecht kon. Na de saga met de versnellingsbak, koppeling, en vliegwiel kunnen we ondertussen wel zeggen dat ik niet de grootste geluksvogel ben als het aankomt op landrover gebied haha :D
Op weg naar binnen bij de werkplaats ook nog even de linker achterband lek gereden op een schroef, maar dat was voor 13 euro te verhelpen. Afijn, kapotte tussenbak dus, nieuwe shims in het diff, en alle lagers vervangen, en dan hopelijk donderdag weer op weg!

Voor de mensen die foto’s willen van de bak in huidige staat:
https://imgur.com/a/r7jVBaQ
Linkjes voor korte filmpjes van de Pyreneeën:
Pic Negre: https://www.instagram.com/reel/CyYsOtZs ... BiNWFlZA==
Mines de Liat: https://www.instagram.com/reel/CygbYa8s ... BiNWFlZA==

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 01 Nov 2023, 23:06

Hele gave beelden! Die Mines de Liat zien er ook zeer gaaf uit, die zetten we op het lijstje voor als we nog eens gaan (we zijn er wel enigzins in de buurt geweest, maar andere offroad routes uit Viella gepakt :D ). Ook fijn toeval dat je bovenop je reparatieafspraak kon regelen.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 03 Nov 2023, 15:19

Tussenbak ondertussen gereviseerd! Zelfs met Spaanse tarieven is dat geen leuke rekening. Mocht overnachten in het berghuis van de grote baas, en het zou geen landrover zijn als ik op de snelweg niet wat heel ongewenst stuur gedrag tegenkwam :lol:

Vanmiddag maar even een diagnose gesteld met de monteur, driehoeksrubber en bussen van de achterste trekstangen compleet overleden. Ondertussen vervangen (gestolen van een RR project wat hier in de werkplaats staat), maar vind het wel bi-zar. Ongeveer 10,000 km geleden vervangen voor rubberen landroverrubbers, die als het goed is meer dan 150,000 km mee zouden moeten gaan.

Terug naar “Reizen”