Zweden, een jaar geleden

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
djvoyager

Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 07 Jul 2023, 00:04

Inleiding
Hallo mede liefhebbers,

Vandaag (ondertussen gisteren) realiseerde ik dat het een jaar geleden is dat mijn reis naar Zweden onderweg was. Deze heb ik in een boekje bijgehouden, en aangezien men hier hun reizen deelt, vindt ik het wel een leuk idee om 'elke dag een dag' van deze reis met jullie te delen. 8-)

Mijn reis begon op 1 juli 2022, dus ik zal de afgelopen dagen nog inhalen maar voor nu heb ik de eerste twee hieronder. En, de nerd die ik ben, wil een visueel aspect met interactie toevoegen, zodat jullie een klein beetje mee kunnen reizen. :D :geek:
Wilco - Land Rover Defender 110 Td5 (2003)
Meissie - Renault Clio II Phase II 1.4 (2004)

djvoyager

2022-07-01 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 07 Jul 2023, 09:08

2022-07-01
12:00
Vanuit Ridderkerk ging ik (nadat ik een BBQ bij mijn collega had opgehaald) met de Clio naar Zenderen. Ik moest een half uur voor aankomst de monteur bellen, de eigenaar van Larorent had mij eerder die ochtend gebeld dat ik eventueel al eerder kon komen, maar het is bij de oorspronkelijke tijd gebleven. Om 14:00 was ik daar en heb ik met de monteur over de magie van de auto gesproken, en een verhaal van een eerdere huurder...

15:00
Nadat ik alles had verplaatst naar mijn compagnie voor de komende drie weken, zetten ik een koers naar Hamburg. Eerst nog met navigatie, daarna zou alles alleen met kaarten gebeuren. Ik zat tijdens de reis te twijfelen om nog ergens in DE te overnachten, maar dit heb ik uiteindelijk niet gedaan omdat ik graag naar Scandinavië wilde. Onderweg ben ik twee keer gestopt, over de eerste keer ben ik niet meer zeker, de tweede ongeveer 100 kilometer bij Flensburg vandaan.

Het is alleen vervelend op een tweebaansweg, waarbij jij rustig een vrachtwagen wilt inhalen, terwijl anderen je voorbij willen met 150. Ik heb geprobeerd hier respect voor te tonen, maar dat ging niet altijd. :oops: Er was me ook afgeraden om harder dan 100 te rijden, en ik snap nu waarom, want de auto gaat dan echter tegenstribbelen! :shock:

21:00
Ik kan wel schrijven dat de A1 een saaie rechte weg is, gelukkig is de A7 wat meer bezienswaardig! Zoals de prachtige industriële stad en de grote brug over een rivier vlakbij Rendsburg waar cruiseschepen onder varen! :o
low-IMG_20220701_212439.jpg
Dit was op de hierboven genoemde 'Rader Hochbrücke'.

Voordat ik richting de Deense grens ging besloot ik nog even te tanken. Ondanks dat er niet heel veel verbruikt was, moest ik nog wel boven de €100,- betalen voor de tank. Ik had nog geprobeerd de dure tankstations te vermijden, maar kwam uiteindelijk nog steeds op een typische snelweg tankstation uit...

22:00
Eenmaal aangekomen bij de Deense grens moest ik mezelf identificeren en aangeven waar ik naartoe ging. Ik zei op vakantie naar Zweden, maar op dat moment was ik dus van plan een camping te zoeken. Een minuut later kon ik eindelijk de kaart gebruiken die ik voor mijn verjaardag van me werk had gekregen. 8-)

Ik had de keuze tussen twee campings die ook niet zo ver van elkaar lagen. Van de eerste was receptie om 21:00 dicht, dus die werd het niet. Terwijl ik naar de receptie liep had ik het alarm van de auto aangezet, ik heb toen ervaren hoe luid dit geluid kan zijn... Tot drie keer toe... :oops: :lol:

Gelukkig was er nog een camping waar ik eerder voorbij was gereden, de tweede keer navigeren ging daarentegen ook niet lekker. Nadat ik dit keer de borden goed volgden, kwam ik op een T-kruising waarbij ik dacht nog rechtdoor te moeten. Ik zag al een aantal kinderen achter een hek (van wat later de camping bleek) naar mij zwaaien, ik zwaaide terug met een klein ongemakkelijk gevoel. :oops:

23:00
Toen ik eindelijk bij de camping uitkwam, bleek deze ook dicht te zijn. Ik was bijna een parkeerplaats gaan zoeken, toen een Deense auto zonder kaart o.i.d. zo door kon rijden! Ik heb daarom een gok genomen en ging het terrein op, en na stukje rondrijden heb ik de auto een plaatsje gegeven en was ik zover om het hefdak op te zetten.

In het begin had ik hier wat problemen mee, aangezien ik had verwacht dat het dak omhoog zou gaan zodra ik de spanbanden los had. Uiteindelijk is het na een beetje logisch nadenken (en me rug er in te zetten) gelukt om het omhoog te krijgen zodat ik het bed kon opmaken.

Eenmaal klaar heb ik nog van een biertje genoten, de POD voor mijn diabetes vervangen en naar de route voor vandaag gekeken. Ik zit te denken om een rondje te pakken en dan richting Odense te gaan.

djvoyager

2022-07-02 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 07 Jul 2023, 09:15

2022-07-02
04:00 -> 09:00
Nu al licht! Achteraf kwam het ook deels door de lage suiker, maar bizar zeg! :lol: Vijf uur hierna ging ik eruit om te douchen in de publieke ruimte, tegelijk dacht ik wel dat ik de grenzen aan het zoeken was, aangezien ik nog nergens voor had betaald. :oops:
low-IMG_20220702_101329.jpg
Het plekje op de camping waar ik met de Defender stond.

Gelijk daarna ben ik richting de receptie gegaan om aan te geven dat ik hier sinds 23:00 verbleef. De vrouw achter de balie die heel slecht verstaanbaar was zei dat het geen probleem was en dat het nu gelijk geregeld kon worden. Na mijn gegevens, vroeg ze waar ik stond. Ik gaf op de kaart aan dat ik op plaats 427 stond, zij gaf aan dat dit een COMFORT zone is en dus extra kost. Ik was op het ergste voorbereid en zag 275 DKK staan, wat in EUR maar €40,- is! Gelijk was ik overtuigd om in de toekomst hier nog een keer te komen (maar dan niet op de COMFORT zone).

Ik ben dus in Kollund op een First Camp locatie. Het is ondertussen 12:00 en ik denk nog even naar de luifel op de auto te kijken en dan te gaan rijden. Ik mocht tot 15:00 blijven.

23:30
Ik lig nu lekker in het hefdak op een camping bij Kongshoj. Ik was vandaag toch een aantal keer gefrustreerd geraakt, omdat ik de verkeerde kanten opging. Dat heeft me uiteindelijk doen besluiten om toch een stuk rijksweg te pakken naar Odense.

Maar mijn reis begon ongeveer 10 uur geleden, omdat ik helaas ook nog met een goede hypo zat is het wat later geworden dan ik had gehoopt. Tijdens de reis kwam ik er achter dat de TOUR DE FRANCE kennelijk in Denemarken start, dus ik wist niet hoe snel ik weg moest wezen toen ik in Sønderborg zag dat het daar morgen zou zijn.
low-IMG_20220702_163308.jpg
Zijn de Denen zo nationalistisch?

Had ik daarvoor nog gedacht dat de Denen wel heel erg van hun land hielden, blijkt het voornamelijk voor ‘VIVE LE TOUR‘ te zijn. Ik trefde op de camping ook Daniel aan, een Duitser die met zijn motor onderwerg was naar de Noordkaap. Tijdens mijn diner zei dat de Denen heel nationalistisch zijn. Ik wilde nog een slechte vergelijking maken, maar heb dit maar niet gedaan. :P
low-IMG_20220702_190725.jpg
Een afgezonderd plekje op de camping waar ik met de Defender kon staan.

djvoyager

2022-07-03 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 08 Jul 2023, 22:50

2022-07-03
08:00
Ik was gisterenavond te moe om de rest uit te schrijven, dus ga ik nu verder met het verhaal van 2 juli.

Vanuit de eerder genoemde plaats (Sønderborg) ben ik verder richting Aabenraa gereden. Hier heb ik de 170 gepakt tot Haderslev, ik wilde dan naar Neder Åstrup richting Fjelstrup en bij Hejlsminde een rustpauze nemen. Maar ik raakte verdwaald en heb ergens de 170 weer gepakt en ben, nadat ik een stukje door Kolding heb gereden, de E45-E20 richting Odense opgegaan. De E20 was toen in onderhoud, dus ik heb een heel stuk 80 moeten rijden, wat met deze auto uiteindelijk veel beter is.

Maar zelfs een afslag op een rijksweg kan lijden tot een verkeerde richting. Ik zou '49' nemen, maar dat bleek later een knooppunt te zijn, opeens zag ik namelijk '48' en ging ik er direct af! Echter bleek de brug afgesloten te zijn voor 'le Tour', gelukkig is die vandaag (3 juli) wel open!

Op een gegeven moment vond ik de 301 die ik wilde rijden en daarna richting deze plek te rijden, ook hier was mijn laatste verkeerde richting naar Tårup Strand, ik ging links waar ik rechts had gemoeten. :arrow: Uiteindelijk vroeg ik een paar fietsers naar de juiste richting, zij waren heel behulpzaam door voor mij uit te fietsen en de route te laten zien. Ik was daar heel blij mee! :D

Eenmaal aangekomen op de camping heb ik me netjes aangemeld en kreeg ik een goedkope plek aan het begin van het park. Ik besloot toen ik eenmaal stond om de spinazie te eten, die achteraf gezien eigenlijk in een vriezer had moeten zitten. :oops:

De hele koelkast was doorweekt dus die heb ik eerst schoongemaakt voordat ik aan mijn diner begon. Het eten zelf was gelukkig nog goed, dus ik heb uiteindelijk kunnen eten met witte bonen. De sperziebonen bewaar ik in een pannetje voor vandaag en dan ben ik weer schoon.

Tijdens mijn diner kwam Daniel (de eerder genoemde Duitser) naar me toe lopen, hij was nieuwsgierig naar de auto en we hebben uiteindelijk vanaf dat ik ging eten rond 20:45 tot ongeveer 23:00 gesproken. Hij is een IT consultant in Dortmund en programmeert veel in Angular. Hij is net zo oud als mij en ook onderweg naar Zweden. Zijn doel was om in København te zijn, maar omdat de brug afgesloten was kon hij niet verder. We besloten contact te houden en hebben elkaar toen een goede nachtrust gewenst.

Doorspoelen naar deze ochtend, mijn plan voor vandaag is om de E20 tot Køge te pakken en dan langs de kust op de 151 naar København te rijden. Maar wat bleek voordat ik weg wilde, de accu van de auto was op! :o Althans, dat dacht ik, want waarschijnlijk heb ik de vorige keren de hoofdaccu al aangezet en kon ik de auto gewoon starten. :oops:

14:30
low-IMG_20220703_140028.jpg
Een simpele maar mooie baai in Trelleborg.

Ik ben nu opeen industriegebied in Trelleborg op het gras langs het water. De zon schijnt en er staat een lekkere wind om de warmte tegen te gaan, en ik heb een lekker biertje!

Het was me weer een gedoe met navigeren, heel de route ging prima tot København, ik twijfelde te veel of ik de milieuzone zonder stikker in kon rijden. Ik ben het in de buurt gaan vragen aan mensen, langs het treinstation Åmarken. De mevrouw die ik aansprak klonk bijna Brits, maar ze was het niet. Helaas wisten zij het ook niet, dus zei de man in de auto dat ik het moest ‘Googlen’, dit heb ik natuurlijk niet gedaan. :P

Ik besloot toen maar weer de E20 te pakken en mijn weg naar Zweden te vervolgen. Nadat ik de beroemde brug van die ene serie was overgegaan, moest ik alleen nog tol betalen en kreeg ik een flesje water voor de hitte. Deze heb ik bij de eerste rustplaats na de brug opgedronken.

Verder ga ik nu richting Karlskrona en daarna kijk ik weer verder. Oh ja, ik was ook nog aan een strand geweest in Denemarken die Ystad heten. Alleen kon ik de auto niet in de gaten houden, en was het ook geen zonnig, maar bewolkt weer op dat moment.

22:05
low-IMG_20220703_160000.jpg
Het is nog steeds asfalt, maar dat maakt de route niet minder mooi!

Ik sta weer op een camping, dit keer in Åhus. Het is ook nog eens van dezelfde franchise als die in Kollund.

Ik heb mijn eten ook vanuit de voorzieningen gemaakt, dat scheelt weer wat gas voor als ik echt in het wild ga kamperen.
Vanavond waren het sperziebonen met de gemengde HAK bonen. Grotendeels is de reis goed gegaan, hoewel ik alsnog een aantal keer verkeerd terecht kwam. Toch heb ik de N-wegen aan kunnen houden en zonder richting vragen. De bestemming die ik eerder schreef heb ik niet genomen. Ik was rond de tijd dat ik hier aankwam helemaal versleten. Later bleek dat dit door een lage suiker was. :?

Ik heb Ystad wel goed gereden, alleen het langs de kust rijden verliep wat zwaarder. Ondertussen was de zon volop aan het schijnen en zag ik mijn linkerarm een ‘bestuurders arm’ worden, maar toen ik eenmaal de 9 richting Simrishamn nam, ging het daarna vanzelfsprekend. Vanaf Brösarp nam ik de 19 en daarna de 118 bij Olseröd, en toen was het een rechte weg naar deze plek.

En nu tijd om een biertje te openen, want daar heb ik nu wel zin in! :P
low-IMG_20220703_210621.jpg
Nog niet helemaal wild camperen, maar stukje bij beetje komen we er! :)

djvoyager

2022-07-04 Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 09 Jul 2023, 23:36

2022-07-04
13:30

Ik zit nu in Korrö, een dorpje die zo uit een sprookje kan komen als je het ziet. Ik ben nu voor het eerst in deze vakantie off-road geweest, en het was gelijk spannend want ik kwam op een gegeven moment vast te zitten! :oops: Ik realiseerde me daarna dat ik deze soort paden niet meer moet doen, nu is er niks verkeerd gegaan, maar misschien de volgende keer wel! En het is niet mijn auto, dus ik moet er zuinig op wezen.

Maar het kan ook op grindpaden en dan is het ook leuk. Ik ben een aantal keer uitgestapt om een paar mooie actiefoto’s te nemen, en als ik ze allemaal terugkijk zijn ze allemaal goed. :D

De route die ik op de wegen heb genomen is iets anders verlopen, maar er is geen moment geweest waarin ik moest omdraaien (behalve tijdens het offroaden, er lag een grote boom in de weg :o)

Ik heb vanuit Kristianstad de 121 richting Vilshult genomen en daarna de 116 richting Ryd, Tingsryd en uiteindelijk moest ik daar even toch iemand de weg vragen naar Linneryd. Maar deze persoon vond het makkelijker mee te rijden en hoewel ik een beetje argwaan was, is het allemaal goed gelopen, en deed ik hem volgens mij al een dienst. Na twee bakjes koffie, ga ik weer verder richting Mariannelund.

17:30

Ik ben nu in Vetlanda bij een pizzeria genaamd Pizzeria Amoré, want ik had er even zin in! Ik heb een paar kilometer voor Lenhovda nog een biertje op een stukje terrein langs de snelweg gedaan en wat app contact gehad met familie en vrienden.

Ik zou eerst bij de laatstgenoemde plaats richting Älghult, maar omdat er op de 28 zoveel zijroutes waren, heb ik deze uitgereden, en ga ik na de Vegan Pizza Kebab de 32 naar Mjölby volgen. Ik heb een deel in de auto geschreven want er waren een hoop kraaien (kauwen, raven, o.i.d.) aan het azen op een stukje pizza! :o

23:40

Ik heb het gehaald! Ik was stik nerveus tijdens deze rit vanaf Motala naar Askersund want ik ging opeens snel met de diesel. Het ergste was nog dat ik in een file kwam en daarom moest uitwijken naar de plaats waar ik vanavond overnacht.

Bij een T-kruising op de 50 begon de file en ik stond precies goed om uit te wijken naar Dalby. Tot mijn grote schrik zag ik dat de meter van de tank subtiel de E zat aan te tikken bij het schakelen, en het werd erger toen bleek dat dit dorp geen tankstation had!

De volgende dichtstbijzijnde plaats was Zinkgruvan en even leek het erop dat ik gedoomd was. Maar gelukkig was er een onbemande pomp! Het was alleen een vervelende bediening, ik moest het bedrag aangeven, maar had geen idee hoeveel liter gelijk was aan het bedrag. Uiteindelijk heb ik hem weer helemaal volgegooid en ben ik met 100 liter €275,- kwijt, de grap was dat ik probeerde te vermeide een dure pomp en nu had ik een nog duurdere!

Eenmaal klaar ging ik naar een campingplek aan een meer die ik op de weg naar de pomp had gezien. Een mooie plek ondanks de situatie. Ik had ook nog een app van Daniel gekregen dat hij een stukje verder is in Lesjöfors, ook aan een meer.

Ik had in Motala ook een bericht gestuurd naar Larorent dat ik een tolbrug had gepasseerd, er is toen gereageerd dat de vorige huurder al had gebeld over een rekening voor de brug tussen Denemarken en Zweden. Nu ik er beter over nadacht, viel het me op dat ik bij deze brug nergens voor betaald had! XD Ik heb ook wat foto's gedeeld en het verhaal over het pad ook maar, dan is dat in elk geval van mijn schouders af. Ik kreeg er alleen geen reactie op, dus ik hoop dat het geen probleem is!

djvoyager

2022-07-05 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 19 Jul 2023, 15:44

2022-07-05
00:25
Er wordt op dit moment buiten knal vuurwerk afgestoken, je merkt het nu extra door de slite die hier anders heerst. Ik slaap er denk ik wel doorheen, ik moet nog even herstellen van die hypo die veroorzaakt is door de correctie op de hyper van de pizza...

00:55
Korte update, de politie is blijkbaar gebeld. Echter zijn de jongens ondertussen aan de andere kant van het meer achterlijk aan het schreeuwen.

09:50
Ik ben ondertussen al twee uur uit de veren, nadat om 04:00 kreisende meeuwen en het daglicht! Ik gok hoe meer ik naar het noorden ga, hoe meer het dag blijft. Ik heb ondertussen een olie check gedaan en het ziet er nog goed uit, wellicht is dat normaal voor de auto aangezien ik hem nu pas vier dagen heb.
Ik kreeg ook een app van Daniel met foto's van zijn kamp, hij zit letterlijk aan de oever van een meer. Waar ik gewoon op een camper parkeerplaats sta, met straatlanteren die aardig wat vliegen aantrok. :o

De jongeren waar ik het vanacht over had hadden verder geen vuurwerk afgestoken, ze waren allleen nog maar wat tegen elkaar aan het schreven aan de overkant.

Terwijl ik dit aan het schrijven was zag ik twee mensen een foto maken bij het 'tuinhuisje' dat in het midden van de parkeerplaats staat, ik bood aan om een foto van hen tweeën te maken. Zij boden mij vervolgens een lekker bakje koffie aan. Ik ben de naam van de oude man vergeten, maar zijn vrouw heet Hendrina. Ze komen uit Enschede en waren ondertussen al drie van de vijf weken in Zweden. Ze hebben me aangeraden om de 21, dat schijnt een mooie route te zijn. Ook boden ze me wat water aan voor de auto zodat ik weer een beetje voorraad had. We hebben toen afscheid van elkaar genomen.

Ik ga nu verder trekken richting Örebro en daarna kijk ik voor het vervolg daarop.

12:15
Ik sta nu in een file waar ik niet uitkom, het is ook een niet rijdende file. Gelukkig is er een afslag om een pauze te nemen, maar die heb ik ondertussen ook midden op de rijksweg, altans de 50 net 15 km van Örebro. Als het zometten weer rijdt doe ik nog wat brood klaarmaken en ga ik maar weer aansluiten, want het staat een paar minuten later weer vast. :s

Ik zag nog wel een leuke grap langs de weg die ik nu rij. Er stond een bord met een waarschuwing voor krokodillen, en in een klein aangrenzend beekje lag een paarse opblaaskrokodil. Moest ik toch wel even om lachen! :lol:

14:30
Ik heb het gewoon weer verkeerd gedaan! :( Het eerste stuk dat ik weer van de weg afging was gelijk ook verkeerd op de 244. Ik zag een stuk waarvan ik vanuit de auto dacht dat het wel zou gaan,. Maar er lagen veel stenen en het pad was alles behalve begaanbaar zonder gas bij te geven!

Gelukkig is er niets beschadigd!

Ik moet er echt eerst gaan scannen voordat ik een stuk terrein pak die lastig begaanbaar is. Dit heb ik bij de tweede keer ook gedaan, en maar goed ook! Ik kwam op een natuurlijke T-splitsing uit, waarbij ik eerst rechtdoor wilde. Als ik dat had gedaan, stond ik weer voor een uitdaging, want een stukje verderop zouden twee bomen het pad te nauw maken om verder te kunnen.

Rechtdoor? Of toch rechts?

Rechts was de beste en veilige optie, dit kwam uit op een grote open vlakte waar een lus bocht gevormd was. Ik had hier zo kunnen parkeren, maar ik wilde ook nog verder, op weg naar een bakje koffie. :lol:

16:25
Poeh! Het was me weer een avontuur! :) Ik had weer een goede inschattingsfout gemaakt bij een pad aan de 63 richting Ludvika. Ik zou eerst deze weg richting Persberg nemen, maar na een klein overleg met mezelf ben ik toch de andere kant opgegaan.

Het pad was uiteindelijk te smal... :oops:

Ik zit nu op het dak van mijn redder in nood, want het pad dat ik reed ging goed, totdat ik eigenwijs was en de auto bij het eerste hofje niet omdraaide naar de Y-splitsing. Ik deed eigenlijk ook weer moeilijk, want het had misschien beter geweest om helemaal naar beneden te rijden en daar te keren.

Links een avontuurlijk pad, echter toch niet genomen. Rechts een voorbeeld van een lus bocht.

Hoe dan ook heb ik het weer overleeft en de overige paden waren heel leuk om te doen. Ze kwamen allemaal bij lus bochten uit waar zo door kon naar de volgende. Ik heb alles met me horloge vastgelegd, zodat ik dit pad kan terugvinden. Ook heb ik weer foto's van mijn held op wielen gemaakt. Nu zit ik even bij te komen met een biertje en ga ik zo mijn weg vervolgen naar Borlänge.

17:20

Ik kom nu in gebieden waar het bijna onmogelijk wordt om verder te rijden. Ik sta nu aan een meer waar ik eigenlijk zo voorbij was gereden, echter wilde ik een haastige vrachtwagen voorbij laten gaan dus week ik daar even voor uit. Ik twijfel nu echt om door te rijden, want hoewel ik denk dat ik nog zoiets tegen kom aannemlijk is, verwacht ik dat niet met de 50. Het is zeker een mooie route, maar met weinig zijpaden zoals deze.

Vanaf de heuvel rechts naar beneden gereden (kon ook alleen met een terrein auto).

22:45

Toch nog aan het water, met als bonus wat voorzieningen!

Toch weer op een First Camp locatie beland. Ik zit er bijna aan te denken om een contract af te sluiten, aangezien ik nu bijna vaste klant lijk te worden. :lol: Het was wel een verstandig besluit, want ik was tussen 20:00 en de tijd dat ik hier kwam (21:15) bijna in slaap te vallen.

Ik heb een Twix genomen en toen ik eenmaal op een plekje stond met de auto heb ik nog wat jonge kapucijners (veldertjes) genomen. Nu zit ik weer aan een biertje, terwijjl het nog steeds licht is! Ik vermoed dat het erger gaat worden hoe verder ik naar het noorden ga, maar het maakt het rijden in de avond wel makkelijker.

Ik krijg ook veel jaloerse (of afkeurende) blikken, maar er zijn ook mensen met interesse. Zojuist kwam er een mevrouw die het hefdak een geweldig ontwerp vond, ik heb haar daarom even laten zien hoe het eruit ziet.

Het enige bijzondere over de route tusssen nu en hier, was een omleiding op de 50. Deze liet mij een mooie secundaire route rijden, en iedere keer als ik dacht ergens op zo'n mooie plek te kunnen stoppen, was het net op dat punt niet meer zo mooi. Verder is er eigenlijk niet wat te melden, het was mooi en heel even regenachtig.

Nu zit ik aan een mooi strand, met een stadje die over de heuvels loopt. Ik maak er nog even een foto van en dan ga ik even douchen, want ik heb gezweten en veel diesel gassen op mijn huid gekregen. :lol:

Wellicht is dit tijdens de winter nog mooier om naar te kijken? :)

PS. Excuses dat het volgende bericht zo lang heeft geduurd! :)

Landmarcs

Re: 2022-07-05 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jul 2023, 20:04

djvoyager schreef:Toch weer op een First Camp locatie beland.

Wellicht is dit tijdens de winter nog mooier om naar te kijken? :)

Tja, ik ben er al weer een paar jaar niet geweest, maar ik ken het uitzicht maar dan andersom.
Ik kampeerde meermaals aan de overkant, Rättvik is dan zo'n berg aan lichtpuntjes.
Rond mijn overkant-plekje was het overigens verder aardig donker (althans gedurende de korte Zweedse zomernacht).
Aan mijn kant was er overigens geen douche, wel genoeg schoon zwemwater.

Voor de goede orde: hemelsbreed was mijn kampeerplekje ruim 13 km verderop, over de weg is het ongeveer 3x zo ver.

Groeten MarcS

PS   Ik moet even kijken waar, maar ik plaatste hier op het forum al eens een kiekje van mijn plekje aan de overkant.
Om precies te zijn hier: 1º kiekje & 2º kiekje

djvoyager

2022-07-06 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 21 Jul 2023, 12:43

2022-07-06
09:35
Het is een bewolkte ochtend, maar de zon schijnt er af en toe een tijdje goed en lekker warm door. Het is namelijk een fris windje, en dat is het enige dat mij ervan weerhoud het water in te gaan. Maar zo te zien komt er een grote opklaring, dus dan pak ik me kans!

10:45
Ik heb nog even een bak koffie genomen en de route gepland voor een deel van vandaag. Het plan is om de 301 in de richting van Edsbyn te pakken en ergens bij Dalbyn de 296 naar Ytterhogdal te pakken. Als ik daar ben ga ik weer verder kijken. Ook ga ik zo nog even langs het service huis op het kamp voor wat meer water en denk ik bij het volgende dorp op de route nog even een supermarkt te pakken om wat nieuwe voorraden te halen.

11:50
Soms klopt de uitspraak: 'Als je hoofd niet aan je lijf vast zit, was je die ook waarschijnlijk vergeten'! Eerst was ik verkeerd gereden door alsnog de 70 richting Mora te volgen en toen zag ik de meter van de brandstof bewegen. Ik zag toen een tankstation waar ik voor 25,26 SEK kon tanken en sinds het de vorige keer zo duur was (27,81 SEK) besloot ik dat gelijk te doen.

Eenmaal de 301 gevonden dacht ik weer lekker verder te kunnen, tot ik opeens aan de tankdop moest denken! Nu heb ik geluk dat die er nog lag, hoewel ik me afvraag of iemand zoiets zou stelen. Maar goed, ik ga nu wel verder daarna shoppen.

13:35
Avontuur heeft mij gevonden! Ik werd na de boodschappen in Furudal aangesproken door een man die wilde weten of ik ergens in Nederland wist waar hij onderdelen voor zijn Toyota Land Cruiser 40-serie, hij vertelde dat hij nare ervaringen had met de import vanuit de VS, voornamelijk de BTW deed hem de kop om. Overigens grappig dat 'BTW' voor Zweden hetzelfde is voor belastingen.

We raakte aan de praat en ik liet hem mijn route zien, waarnaar hij voorstelde om secundair aan de rivier te rijden. Er zijn daarlangs geen dorpen en het is prachtig rijden. Hoewel hij toegaf dat de 301 ook mooi is, maar ik ga het wel een poging wagen. En als afsluiter, ik ga haast denken dat ik deze vakantie geen insuline nodig heb! Ik heb nu weer vaak een hypo en daar wordt ik tot op zekere hoogte wel blij van! :)

Het pad waarvan ik dacht dat de man over sprak, dit bleek het later niet te zijn. :D

16:15
Wow! Ik heb een paar mooie stukjes van de weg af gehad, helaas was het uiteindelijke pad dat me was aanraden afgesloten :(, dus nu zit ik aan een pizzeria langs de 301. Maar een paar minuten geleden zat ik nog met drie mannen een biertje te doen.

Ik vroeg hun initieel om richtingen naar het pad. Zij kwamen ook niet uit de buurt, maar wisten wel te zeggen dat de rivier waar ik aan stond bij de krachtcentrale hoorde verderop. Één van hen Daniel (niet de Duiser), dronk een Heineken biertje, dus die gaf mij de aanleiding om er één met hen te delen.

V.l.n.r. Ari, Mattias, mezelf en Daniel.

Hij en zijn twee maten Mattias en Ari komen uit Göteborg en zijn op ijshockey tournee. Ze werken alle drie in de automotive en waren erg onder de indruk van de auto. Mattias zei dat het bedrijf waar hij werkt (Hedin Automotive) onlangs Stern uit Nederland had gekocht. Ook liet hij de Grenadier zien waar ik eerder van gehoord had. Volgens hem is het chasis van Land Rover en de motor van BMW.

Ik keek nu net weer even op de kaart en misschien dat ik nog een poging waag om de route te vinden, want ik twijfel nu of ik toch niet de afslag heb gemist.

21:05
Nou ik sta er hoor, midden in de natuur! Hoewel ik het toch een beetje spannend vindt, want ik heb toch het idee dat er iets tussen de bomen is. :o Ik twijfel nog wel of ik ook moet blijven voor de nacht? Ik leun shet meest naar een 'ja', aangezien het echt afgelegen en muisstil is. :D

Links de eerste positie waarbij ik vlakbij de rand van het bos stond. Rechts de uiteindelijke positie .

Behalve dan al die kleine klote vliegen! Ze zitten echt overal, en ik kom er maar niet vanaf. Ik wilde dit eerst buiten de auto schrijven, maar ze kwamen met z'n allen op mij af. Hoe dan ook, ik had ook een paar keer ergens anders kunnen staan. Zo was er op de splitsing tussen de 301 en 296 een mooi bosgebied waar ik in kon, maar het was wederom weer vroeg. Ook zag ik hoefafdrukken van een paard en een bandenspoor van waarschijnlijk een kar, dus ik keerde om omdat ik geen zin had in mensen. :lol:

Ik neem zo nog een biertje, wellicht dat ik daar ook kalmer van wordt want zelfs een goede (harde) windslaag krijgt me al aan het schrikken! :lol:

djvoyager

Re: 2022-07-05 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 21 Jul 2023, 12:49

Landmarcs schreef:Tja, ik ben er al weer een paar jaar niet geweest, maar ik ken het uitzicht maar dan andersom.
Ik kampeerde meermaals aan de overkant, Rättvik is dan zo'n berg aan lichtpuntjes.

...

PS   Ik moet even kijken waar, maar ik plaatste hier op het forum al eens een kiekje van mijn plekje aan de overkant.
Om precies te zijn hier: 1º kiekje & 2º kiekje

Hoi Marc,

Het is inderdaad ook een groot meer! En niet zo diep aan de randen waar ik was, wellicht bij jou wel?
Wellicht voor de volgende keer Zweden ga ik de andere kant eens bekijken. :)

djvoyager

2022-07-07 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 21 Jul 2023, 13:24

2022-07-07
11:00
Wat een spannende en enge nacht zeg! Door de regen hoorde ik allemaal geluiden waarvan ik dacht dat het wolven op de horizon waren. :o Echter moest ik me meer druk maken binnen de tent, aangezien er allemaal irritante kleine vliegen waren die me maar bleven bijten! :s

Ik had in de nacht nog een foto naar Ivana gestuurd (een vriendin uit Lund), het betrof een aantal botten die ik gisteren eerder die dag had gevonden op een andere plek. Ze maakte zicht zorgen en wilde dat ik haar in de ochtend een bericht stuurde, wat ik zojuist heb gedaan. :D

Verder is het heerlijk weer, de zon schijnt en er zijn bijna geen wolken te zien, op deze manier wakker worden kan ik wel aan wennen. ;) Ik had een aantal sandalen aangetrokken, alleen bleek dat niet zo'n goed idee i.v.m. bijtende mieren. :oops:

Nu ben ik van plan richting Rörön te rijden en de 321 te pakken naar de volgende rustplaats in dit avontuur.

Mooi begin van de dag!

13:25
Ik had weer even zin in koffie en zit nu aan een overdekt terras in Ytterhogdal. Ik heb voordat ik hier binnenkwam even van kleding gewisseld i.v.m. de plotselinge regen, maar als ik nu zo kijk zijn er meer mensen met een zomers weertje.

Links Een privé strand van met een vriendelijke doch drigende boodschap. :lol: Rechts Ik vraag me af waar er vaak gereden wordt?

Terwijl ik aan het schrijven was sprak een man mij aan (Ramon), hij keek een beetje aangeschoten, maar deed mij wel een goede suggestie om richting Strömsund en daarna Gäddede te rijden.

Ik heb nog maar een twwede koffie genomen aangezien het in Zweden normaal is dat je er één keer voor betaald zolang je ergens blijft zitten. Wat ik me wel realiseer nadat de man mij die tips had gegeven, is dat de navigatie kaart straks de andere kant opgevouwen moet worden. :D

Vlakbij het koffiemoment, wellicht niet goed op de foto te zien, maar het regent. :lol:

15:55
Ik sta nu in een secundair pad langs de E45 tussen Rörön en Svenstavik. Ik ben door de eerstgenoemde plaats heen gereden met de verwachting aan een meer te kunnen staan, dit is helaas niet het geval. Wel bizar is dat de maximaal aangegeven snelheid op de hoofdweg daar 70 is! Zeker als je ziet dat het een onverharde weg is waar je banden binnen een paar dagen zijn versleten. :o

Maar goed, ik heb me papje havermout die ik vanmorgen had gemaakt weer op, nu verder richting Mattmar via de 321!

Links Het begon zonnig, maar het wordt toch een beetje druilerig. Rechts Twee uur later even gerust vlakbij Mattmar.

21:30
Ik sta nu al iets meer dan twee uur op een stukje langs een meer wat zo op een eiland lijkt. In die tijd heb ik de auto twee keer verplaatst, één keer vanwege de positie langs het water en de andere keer omdat de zonnepanelen niet genoeg licht kregen.

Ook heb ik me vader even gebeld, want mijn moeder maakte zich iets te druk over de wisselende suikerwaardes (eigenlijk terecht, maar toch vervelend). Helaas is de diabetes vandaag weer eens lekker aan het schommelen, een uur geleden nog 3,9 en nu weer extreem aan het steigen. Hoewel de hoge waardes mijn humeur wel beïnvloeden, laat ik me hier niet door kisten! ;)

Links de 1e en rechts de tweede postie.

Ik heb hier nog een uil gezien, deze had zo te zien een muis gevangen, dit heb ik mooi gefilmd! Ook ben ik per ongeluk op privé terein beland, toen ik een pad langs de 339 in de buurt van Naversjoberg nam, zag ik een brug, maar daar durfde ik met dit gewicht niet overheen. En voor dat ik het wist zag ik een huis en een auto en ben ik snel doorgereden! :lol:

Ik kom er ook net achter dat dit stukje waar ik sta zelfs op Google Maps te vinden is (of zoek zelf op 'Ockern Naturcamping, Föllinge, Zweden'). Ik was ook nog bezig geweest om een kampvuur voor te bereiden, maar ik denk dat het met deze wind lastig zal worden. Hoe dan ook, een prima dagje en daar ga ik zo maar weer een biertje op doen!

Terug naar “Reizen”