Zweden, een jaar geleden

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
Landmarcs

Re: 2022-07-05 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jul 2023, 14:46

djvoyager schreef:
Landmarcs schreef:Tja, ik ben er al weer een paar jaar niet geweest, maar ik ken het uitzicht maar dan andersom.
Ik kampeerde meermaals aan de overkant, Rättvik is dan zo'n berg aan lichtpuntjes.

...

PS   Ik moet even kijken waar, maar ik plaatste hier op het forum al eens een kiekje van mijn plekje aan de overkant.
Om precies te zijn hier: 1º kiekje & 2º kiekje

Hoi Marc,

Het is inderdaad ook een groot meer! En niet zo diep aan de randen waar ik was, wellicht bij jou wel?
Wellicht voor de volgende keer Zweden ga ik de andere kant eens bekijken. :)

Klopt, het is een ongewoon ondiep meer.  
De relatieve ondiepte (gemiddeld 28 en max 134) wordt verklaard door de ongewone oorsprong.
De meeste meren zijn gevormd door gletsjers die in de ijstijd in een rivierdal het toekomstige gletsjermeer klaarlegden.   Het Siljan-meer en nog wat kleinere meren zijn naar verluid het gevolg van een meteoriet-inslag: de aardkorst is rond die inslag ringvormig gerimpeld.   Als je wat slordig neer de kaart kijkt kan je een ring vermoeden, een ring die lang Rättvik, Mora en Furudal komt.

Overigens is ondiep water ook een voordeel: het warmt sneller op.

Groeten MarcS

djvoyager

2022-07-08 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 27 Jul 2023, 12:53

2022-07-08
16:00
Wat een dag is dit tot nu toe gebleken! Laat ik beginnen met dat het vanmorgen nog steeds goed waaide waar ik stond en even dacht ik me portomonee kwijt te zijn, maar deze was ergens naar achter gevallen. Ook zag ik toen ik bij Ockern weg reedt, zag ik nog een auto op de plek waar ik eerder stond. Een gewone Volvo stationwagen met een daktent, dat zie je niet veel. :lol:

Eenmaal bij Strömsund aangekomen bleek dat ze daar met de brug bezig waren en dat ze met zo'n wegwerk stoplicht werkte. In de eerste instantie wilde ik daar vlakbij al een bakkie koffie pakken, maar dat zag er niet zo leuk uit, dus reed ik de 349 op.

Ergens voorbij een bord met de tekst 'Flåsjöbygden' zag ik een zandweg, maar reedt iets te snel voorbij om er naar af te slaan. Een stukje verderop zag ik parkeerhavens aan beide zijden van de weg, daar heb ik een ruime 180 graden gedraaid. Het eerste gedeelte van de zandweg was saai, alleen maar een rechte weg met grote grindstenen.

Op een gegeven moment was ik het zat en nam ik ergens een afslag naar links. Even verderop was een houtopslag voor omgekapte bomen en toevallig was daar ook iemand. Helaas sprak hij geen Engels, dus kon hij mij niet duidelijk maken dat het pad wat ik volgde dood zou lopen... :oops:

Links: Jemig wat was dit saai...
Rechts: Wellicht is dit een snelle weg terug naar het asfalt?

Eenmaal terug op het kruispunt waar ik vandaan kwam, had ik nog twee keuzes: of rechtdoor; of anders links de saaie rechte weg blijven volgen. Ik koos dat laatste, wat op het hoofdpad ook dood liep. Onderweg kwam ik een kadaver tegen, waarvan het meeste al bot was geworden. Ik kwam hier op een lus bocht uit die me weer terug liet rijden, echter zag ik aan de rand van deze bocht een pad waar ik eventueel heen kon. Maar de vele obstakels, zoals een redelijk grote boom, deden mij toch anders doen besluiten.

Ik moest nu dus wel terug dat saaie pad over, maar ik zag onderweg terug nog een pad die wellicht direct bij de hoofdweg uitkwam. Ik twijfelde wel, maar heb het toch genomen. Het was extreem spannend, ik zat aan de oever van een meer en de grond was vochtig! Dit deed me een beetje stressen, omdat ik een kans zag dat ik door zou zakken en vast kwam of zelf richting het water zou vallen! :o

Links: Nu niet doorzakken! :o
Rechts: Is iemand toevallig zijn kano kwijt? :lol:

Gelukkig is het achteraf gezien niet zo erg geweest, en heeft de gok goed uitgepakt, want ik kwam uiteindelijk weer op een kieselstenen weg uit. Daar heb ik nog een paar foto's gemaakt en ben ik op zoek gegaan naar de 342. Ik hield daarbij de turbine molens aan, want daar zou wel iets van een bewoonde wereld zijn.

Als ik nu later terugkijk op mijn horloge, waar ik mijn offroad paden mee vastleg, zie ik dat ik een paar kilometer van het dorpje Järilvattnet verwijderd was voordat ik besloot het bord 'Uitrit 342' te volgen. :lol: Ook zie ik dat ik een rondje heb gereden, maar de conclusie: het is de moeite waard geweest om die 180 graden te draaien! ;)

Vanaf daar ben ik niet meer van de weg gegaan, maar ben ik wel een paar keer gestopt om een foto te maken van de prachtige gebieden langs de bergen. Het gaf me echt een vibe die ik zou hebben bij een spel als 'Need for Speed: Carbon', maar met de schoonheid van Zweden (en de Noorse grens).

Dit soort wegen met de bergen gaf mij dat NFS gevoel, qua atmosfeer dan! ;)

Eenmaal aangekomen in Gäddede besloot ik gelijk maar te tanken om een geval als een paar dagen terug te vermijden. Daarna ben ik naar het eerder beschreven ca'fe ernaast gegaan voor een langverwachte koffie! :lol: Ze gingen echter om 16:00 dicht, dus ik kon er maar even blijven.

Na sluiting ben ik brood met pindakaas en jam gaan maken en besloot dit onderweg te eten, omdat ik anders niet op tijd in Lycksele zou aankomen! Ik voelde de spanningen alweer (door de hoge glucose), en toen sprak ik tot mezelf dat ik er niet naartoe 'moest' en gewoon maar moest kijken of ik het ging halen.

17:00
Ik heb even op een ongenummerde weg richting Stora Blåsjön mijn pomp vervangen, deze is toch lekker acht uur langer meegegaan! En ik zie nu ook geen heuvels meer, maar echte bergen! :D

22:30
Ik zal nu altijd 'Jitter' van David Broaders associëren met deze ongenoemde weg langs de Noorse grens. Zo donker en toch zo mooi! Langs de donkere asfalt weg lagen grote en kleine hoopjes sneeuw, de lucht was gevuld met een mistige atmosfeer en met de milde regenbui daarbij was het plaatje voor mij perfect te noemen.

Druilerig, somber en koud. Wat een mooie omgeving!

Maar het is wel een weg die je niet op de maximale snelheid van 90 moet rijden, er waren aardig wat punten waar gaten in de weg zaten, of gewoon scherpe bochten. Volgens mij was het pas ergens bij Saxnäs dat het weer een beetje netjes reed.

Voordat ik daar kwam zag ik nog een mooi stuk waar ik eventueel zou kunnen kamperen net voorbij Klimpfjäll. Het is ook daar dat ik erachter kwam dat deze weg die ik rijdt de Wildernis Weg heet. Welke in trek ligt bij vissers, want daar ging het op het bord voornamelijk over.

Ik had langs deze stromende rivier kunnen kamperen, maar besloot toch verder te gaan.

Na dat moment was ik helemaal niet meer in de stemming om me naar Lycksele te haasten, ik zou nog wel proberen er om een uur over 22:00 te komen. Toen ik echter bij Vilhelmina de 360 opging, wilde ik toch iets langs deze weg gaan zoeken, zeker omdat ik ook nog zin had in een offroad moment.

Het begon bij een stukje bos langs de weg, maar ik zag daarvoor twee slagbomen die een pad aangeven. Dit was een pad dat een aardig eind doorliep, en er was zelfs een heuvel waarop je met een normale auto niet zou komen. Dit eindigde in een open valkte zoals ik die al eerder had gezien, maar ik wilde toch ergens anders gaan staan waar ik iets meer overzicht zou hebben wat er in de bossen bevond.

Links: Je komt de heuvel links in de verte niet op zonder een 4x4 ;)
Rechts: Helaas was er boven niet veel te zien behalve plantjes e.d.

Aan de andere kant van de 360 was er nog een pad dat op ongeveer hetzelfde leek alleen was dit dichtgegroeid op de weg en ook omringt door bomen. Een stukje verder terug op het asfalt zag ik een aantal borden die een rustplaats aangaven. Één was direct langs de weg, maar die zou ik als laatste bewaren en een andere plek daar in de buurt was al bezet door iemand anders.

Een stukje van die twee plekken af zag ik een afgelegen stuk langs het water, maar door de muggen besloot ik toch nog iets verder te gaan. De vierde was verder dan ik dacht, deze was voorzien van een hut met een vuurbak. Maar daar ben ik niet lang gebleven omdat er enorm veel muggen waren. Ik probeerde nog een vuurtje te maken om ze daarheen te lokken, maar omdat alles vochtig was ging dit lastig. Het enige wat ik aan kreeg waren de naalden van een denneboom.

Links: De afgelegen plek langs het water (met muggen).
Rechts: De vierde plek aan de bosrand (met meer muggen...)

Na een biertje wilde ik in de eerste instantie terugrijden naar de plek die ik als laatst had bewaard, echter zag ik nog een plek waar ik nu uiteindelijk sta. Ook hier wederom muggen, maar wel een heel stuk minder dan de vorige plekken. Sommige zijn een stuk groter dan andere, gelukkig heb ik deze buiten de auto kunnen houden.

Dit is ook prima!

PS. Met terugwerkende kracht zie ik nu wel in dat je deze beesten niet kan vermijden, zeker niet op vochtige plekken zoals langs het water of een bos waar de grond nat is.
Wilco - Land Rover Defender 110 Td5 (2003)
Meissie - Renault Clio II Phase II 1.4 (2004)

djvoyager

2022-07-09 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 30 Jul 2023, 21:21

2022-07-09
18:55
Ik ben nu in Boden, hoewel ik me afvraag of ik niet beter in Lycksele had kunnen blijven, aangezien ik nu 700 SEK heb betaald voor een plek waar ik in essentie niks aan heb. Aan de andere kant, de water aansluiting kan wel handig zijn.

Ik ben nu wel de aandachtstrekker met mijn auto, want waar anderen een caravan of camper hebben, sta ik met een grote tereinauto. De meeste mensen hier komen ook uit Noorwegen. Maar goed, ik heb nu een plek om mijn kleding te wassen, dus dat ga ik zometeen na het eten of morgen vroeg in de ochtend even doen.

Deze herten zijn het enige bijzondere aan vandaag.

Een paar uur geleden had ik op de route nog een aantal herten gezien, dat was wel gaaf! Over de rest van de route heb ik niet zoveel bijzonders gezien. Ik ga nu maar even een plek in de stad zoeken om te eten, heb namelijk geen zin om zelf te koken. :lol:

2022-07-10
00:35

Iets over 00:00, wat een mooie accenten!

Zelfs nu is het nog licht genoeg om dit buiten te schrijven. Ik kom net van de wasserette af en heb nog een biertje gepakt, ik had daar nog even zin. Het wassen verliep grotendeels goed, alleen was ik vergeten waspoeder te kopen, dus heb ik creatief gedaan en afwasmiddel gebruikt. :lol: :oops:

Het drogen duurde allemaal wat langer, ik heb drie programma's gedaan en het was nog steeds niet helemaal droog. Na de derde was het wel droog genoeg om mee te nemen, maar er is een kans dat het gaat stinken...

Ik heb ook lekker gegeten in het centrum van Boden bij Färgaregatan. Er was een leuke meid die mijn bestelling opnam, ze was alleen een beetje nerveus, misschien omdat ik haar in het Engels aansprak en zij toegaf het niet zo goed te kunnen. Hoe dan ook, ik heb een stukje os met patat en een lekker biertje genomen met een lichte smaak genomen.

Toch wel lekker als er voor je gekookt wordt. :)

Voor het eten had ik echter nog wel een momentje met parkeren van de Rover. De garage waar ik in reedt was nog net geschikt, maar ik had geen idee hoe ik moest betalen, dus ik was maar gaan zoeken naar een parkeerplek buiten. Daar was hetzelfde probleem, maar ik heb het opgelost door een app te downloaden, dit vindt ik alleen niet zo fijn, want ik moest mijn creditcard daarvoor gebruiken. Ik moet echter niet klagen, want ik heb alleen gedaan wat ik wilde doen en morgen kunnen we er weer lekker tegenaan!

djvoyager

2022-07-10 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 02 Aug 2023, 13:37

2022-07-10
14:45
Ik ben nu in Jokkmokk, maar het scheelde niet veel of ik had de wegenwacht moeten bellen om mij uit het grind te halen! :oops: Ik was namelijk in een grepel beland en even leek het erop dat ik er niet op eigen houdje uit kon komen. Gelukkig heeft de auto, waar ik misschien een naam voor weet, mij wederom gered met een beetje hulp van mij. :lol: Met een stok onder één van de wielen kreeg ik weer wat meer grip en kon ik uit de kuil rijden.

Hoewel het nergens op lijkt, had ik toch geen grip op het rechtervoorwiel.

Even later wilde ik weer even wat gaan drinken en vond ik een (vis)camping in de buurt van Edefors, alleen werken zij met een systeem dat Swish heet en die lijkt niet te werken voor buitenlanders. Tenminste, ik kon er op het moment van schrijven niet achter komen, wellicht dat ik het vanavond verder onderzoek.

Ook probeerde ik een foto bij de dam in de buurt van de camping te maken, en hoewel ik door creatief gebruik van een fragiele boom alsnog een 'selfie' heb kunnen maken, was het niet helemaal waar ik voor ging. Maar goed, ik heb nog wel een mooie foto! :lol:

Links De foto zonder 'selfie' zoals ik hem had willen maken. :lol:
Rechts De dam aan de andere kant van dezelfde rivier.

Ik moet zeggen dat het terras waar ik nu zit aan de hoofdstraat bij een pizzaria mooi aangekleed is, er zitten zelfs bijen naast mij van de planten te smullen. Ik ga zometeen verder naar Malmberget en vanaf daar de E45 richting Karesuando pakken.

Het ziet er hier best fleurig uit. :)

17:10
Weer in een pizzaria, dit keer in Gällivere net in de buurt van Malmberget genaamd Allemans. Tot nu toe is de E45 een prachtige route, ik ben zelfs op een plek gekomen waar ze aan het mijnen zijn naar steen. Daar was ook een grot, maar deze was helaas niet toegankelijk, anders was ik deze wel gaan ontdekken. Op een bepaald punt was er zelfs een kleine waterval, niet heel groot maar toch mooi genoeg om foto's mee te maken.

Links de grot, er ligt zelfs een beetje sneeuw in!
Rechts de waterval, niet natuurlijk gecreeërd maar toch mooi om te zien.

Verder ben ik wederom weer wat wild op de weg tegengekomen, voornamelijk herten want elanden verschuilen zich blijkbaar. Overigens wil ik toch uitschrijven dat ik enorm blij ben met de gum die ik in Lycksele heb gekocht, maakt het toch makkelijker om correcties mee te maken! ;)

Ik had in Jokkmokk ook nog getankt trouwens, maar heb nu het vermoeden dat ik de tank 120 liter bedraagd. Dit omdat de meter nog niet in de rode zone was en ik net iets meer dan 100 liter heb getankt. Ik neem nu nog één kopje koffie wat dan mijn vierde van de dag wordt en daarna ga ik zo langzamerhand kijken waar ik vanavond leuk kan kamperen.

23:05
Ik heb weer een nieuwe herrinering die ik kan koppelen aan een heel toepasselijk nummer, vanaf heden zal 'Elevate' van ilan Bluestone mij altijd doen terugdenken aan het moment dat ik in de buurt van Svappavaara een berg met de momenteel nog naamloze Defender beklom.

Het had ook anders kunnen zijn, ik was namelijk al sinds 18:30 op zoek naar een plek om te kamperen. Zo ben ik op slecht begaanbare wegen en bospaden uitgekomen, en bij al die plekken voelde ik me niet op me gemak. Op één van de potentiële overnachtingen wederom op privé terrein gekomen. Ik reed een stukje terug, maakte nog een paar foto's en maakte mijn weg weer terug naar het asfalt.

Links het bos in de buurt van het privé terrein.
Rechts Een half uurtje verder van de laatste foto.

Onderweg trof ik eerst een mevrouw aan, ik bood mijn excuses aan (in het Engels), maar ze leek een beetje schuw. Bij het asfalt trof ik haar vriend aan, waaraan ik hetzelfde deed. Als ik er nu aan terugdenk kan het zijn dat zij daar niet eens wonen, maar gewoon even waren gestopt.

Terwijl ik dit schrijf zie ik linksboven een spinnetje hangen die bezig is met het verzamelen van de vele muggen die ook hierboven met velen zijn. Buiten de auto staat een grote zendmast, dus ik hoef me niet druk te maken dat ik geen ontvangst zou hebben. Toen ik hier rond 20:30 aankwam zag ik in de verte een aantal herten. Even later waren er zelfs twee in de buurt aan het grazen, maar ze zijn niet bij de auto gekomen.

Maar waar ligt het goud? :lol:

Op het pad dat ik naar deze berg volgde, zag ik aan de voet een mooie plek om te staan, maar het pad liep nog door en ik wilde toch weten waar het eindigde. Even later kwam ik op een Y-pad, waarbij ik initieel voor het linker pad koos. Daar kwam ik even later een bord tegen waarop vertaald stond 'Obstakels en gevaar voor boswegen kunnen optreden', dus wilde ik het niet wagen om verder te gaan en ging ik toch het rechter pad op. Een paar meter verder kwam ik een oude caravan tegen, er zou zomaar nog iemand in kunnen wonen maar het kan ook gewoon net zo verlaten zijn als de rest van de spullen die eromheen lagen.

Ik kan nog wel meer beschrijven, maar dit zijn nou momenten die je moet ervaren door er te zijn. Momenteel geniet ik meeste van de mooie 'zonsondergang' die de bergen en meren in de verte oplicht. En een foto is mooi, maar niets gaat boven het daadwerklijk voelen van de warmte van de zon op je gezicht in combinatie met de frisse maar kalme wind.

Stilte, mooi uitzicht en een lekkere verfrissing. :)

djvoyager

2022-07-11 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 06 Aug 2023, 02:32

2022-07-11
11:35
Brr... het is me koud! Ik heb daarom ook maar een trui aangetrokken. Ik heb helaas slecht geslapen waardoor ik nu later vetrek, maar ik heb nog steeds tijd om het op me gemakt te doen. Ik ben ook door alle opwinding van gisteren vergeten te luisteren naar Zwarte Prietpraat op Radio 1! Ik ga het nu maar onderweg luisteren, dan proberen we het over een week nog een keer! :lol:

Ik heb ook nog even met pa gebeld om wat technische vragen te stellen over de auto, de leek die ik ben had even wat bevestigingen nodig. ;) Om af te sluiten was er in de nacht toen ik nog wakker was (als gevolg van een hypo) een konijn rond de auto aan het stampen. Vanmorgen ga ik zijn/haar plek verlaten en door naar de volgende plaats: Karesuando.

Dit was het alternatief voor gisteren, het pad naar links to leidt naar de uiteindelijke slaapplaats op de berg.

15:05
Ik ben nu in een cafetaria (Tanate Kitchen) in Karesuando. De rit van de berg naar beneden duurde zo'n half uur, dus naar boven was iets langer omdat ik het pad voorzichtig nam.

Het was in het begin best regenachtig, maar momenteel is het bewolkt meet af en toe een zonnetje. De meeste zon had ik bij een pad waar ik de overblijfselen van een hert vondt. Ik was daar op mijn hoede, maar toch uitgestapt om een lading afgebroken takken mee te nemen voor vanavond tijdens het eten. Een tweede keer volgende ik een weg tussen de bossen en kwam ik ook weer uit op privé terein. Op dat pad was overigens ooit een huis, maar daar is nu niet meer veel van over. Ik vroeg me af hoe het zo is gekomen?

Dit wordt niet mijn vakantie huisje. :lol:

Na even uitpluizen ga ik nu de 99 pakken naar Tornio. Als ik daar ben voor 18:00, waar ik niet vanuit ga, pak ik daarna de E04 richting Luleå. Finland bewaar ik, net als Noorwegen, voor de volgende reis. :)

2022-07-12
06:40
Ik zit nu in een receptieruimte van een camping in het plaatsje Muonionalusta vlakbij de Finse grens. Laat ik beginnen waar ik momenteel mee zit als afsluiter gebruiken en opschrijven wat er allemaal is gebeurd voor dit moment. Nadat ik Karasuando had verlaten, duurde het niet lang voordat ik weer een aantal plaatsen vond om met Noah te gaan spelen. Dit is de naam die ik voor de Defender heb verzonnen voor de rest van de reis.

De eerste was een zogeheten eigen weg, en het leek erop dat veel mensen met hun geweer in het bord geschoten hadden. Dat schrok mij in de eerste instantie wel af, maar ik was toch nieuwsgierig. Het pad zat vol met stenen en kuilen waardoor ik soms rustig moest rijden in de eerste versnelling. Toen was er een keuze tussen twee wegen, ik nam de weg naar boven omdat dit mij een dag eerder al had verast. En dat bleek dit keer ook zo te zijen, ik had een mooi uitzicht over het land en kon de eerder bezochte stad in de verte zien liggen.

Boven Ook het bord hier heeft een aantal bulten, waarschijnlijk komt men hier blijkbaar om te jagen.
Links-onder: De weg die ik moest begaan (lijkt minder diep dan het daadwerkelijk is).
Rechts-onder: Het uitzicht met Karasuando in de verte (en een auto die nog een route kent of diepe kuilen kan vermijden :lol:).

Toen ik terugreed nam ik ook het tweede pad richting een zendmast, deze lag minder hoog en er was rondom de mast niets bijzonders te zien. Op het pad vol kuilen zag ik een vrouw met haar honden lopen, dus ik deed wat rustiger aan in plaats van de zelfverzekerde snelheid van 30 km/u.

De volgende uitwijking langs de 99 was ook heel leuk en spannend. De eerste weg rechtdoor leide naar een huisje, het was compleet rood en accentueerde mooi met de groen blauwe omgeving. Op de terugweg nam ik het zijpad naar beneden richting de bossen, deze kwam uiteindelijk ook uit op een geel huisje, het pad er naartoe was echter wel minder vanzelfsprekend dan de vorige.

Links het zijpad dat naar een bosgebied leide.
Rechts ... het gele huisje daar even verderop

Eenmaal op de terugweg kreeg ik nog een video oproep van een goede vriend van mij, zijn zoontje wilde wat tegen mij zeggen en we hebben daarna een beetje bijgepraat over mijn reis.

Even daarna was het 18:30 en dacht ik een mooie kampeerplek te hebben ergens in het bos. Helaas was dit overspoeld met (bijtende) insecten, dus ik heb nog even getwijfeld maar ben daarna toch ergens anders gaan zoeken. De volgende plaats was vlak langs de weg, hier was het een stuk minder, maar dacht ik nog steeds dat het verderop beter kon.

Rond 20:30 probeerde ik het zoveelste pad, maar was het toch niet een 'green lane'. Ik reed toen achteruit, maar draaide te vroeg in en belande half in de greppel! :o Nu had dit geen probleem geweest als alle banden nog op de grond stonden, maar het linkervoorwiel hing vrij van de grond, dus hadden de andere wielen geen grip.

Een paar minuten daarna moest ik toch iemand gaan bellen, toen er een man en vrouw stopte die wilde proberen te helpen. Ze vroegen waarom ik de lier niet gebruikte, waarna ik zei dat ik dit wel wilde, maar een sleutel nodig had (die er niet was). Even later kwam er nog een mevrouw bij. We hebben verschillende pogingen gedaan, maar de auto ging steeds meer leunen en nu moest er toch echt hulp komen.

Wellicht ziet de doorgewinterde liefhebber wat ik zonder lier nog meer had kunnen doen? :oops:

Marina (de vrouw links) had een familielid gebeld die met een tractor de auto eruit zou kunnen trekken. Terwijl we daarop wachten, kwamen er hordes van muggen ons lastig vallen. Marina zei dat hier niet aan te ontsnappen is in het noorden, zeker niet met het huidige weer.

Op een gegeven moment bood ze aan om even snel het dorp te bezoeken waar ze is opgegroeid. Ik was wel een beetje argwaam, dus nam voor de zekerheid de standaard spullen mee (geen geweldadige dingen!), plus een zak met eten voor de diabetes.

Onderweg kwamen we de tractor tegen die uit het dorpje Suijavaara komt, Marina zei waarschijnlijk tegen de jongen dat ze even heen en weer gingen. Toen we verder reden vertelde ze dat zij allemaal deel uitmaken van een inheemse bevolking de Sámi en daarom geen Zweeds spreken. De stille rokende man is haar neef Johannes, hij leek me naar mijn idee niet zo helder, maar dat kan ook door de taalbarrière komen.

Eenmaal aangekomen in het dorp was het eerste dat opviel het grote meer, waar een aantal huisjes langs gebouwd waren. De familie woonde aan het einde van de weg, hier lag ook de ingang naar een natuurpark. Het was op dit punt dat we rechtsomkeer terug naar Noah maakte.

De jongen had al een trekband bevestigd en het was nu aan mij om de goede richting in te sturen. Dit ging met gemak en ik was zeer blij dat het zonder verdere problemen was gelukt! Ik bedankte de jongen, Marina en Johannes voor de hulp, ik denk echter nog steeds dat ik ze iets had moeten geven. Hoewel ik nog dacht bij hen in het dorp te overnachten, besloot ik toch door te rijden.

De redder met zijn gele koets! :lol:

Ik stopte net buiten Kätkesuando op wat een oude parkeerplaats leek, dit was na de afgelopen uren goed genoeg om te overnachten. Het was toen tijd de barbecue van mijn collega eens uit te proberen! Ik had een kilo aan kip gekocht en had wel zin in een uitgebreide maaltijd. In het begin moest ik even opstarten, maar uiteindelijk had ik het onder de knie. Daarna heb ik met het overgebleven hout nog een mooi vuurtje kunnen maken, dit is tot de laatste stronk opgemaakt en toen was het alweer 02:00 in de nacht. :lol:

In ons land zou je nu niet kunnen voorstellen dat dit rond 00:00 is!

Let op! Vanaf dit punt deel ik iets wat mij destijds redelijk getraumatiseerd heeft.
Ondertussen had zich alweer een legio aan muggen rondom mij verzameld, ik had al een vest met capuchon aangedaan om ze alleen nog maar richting mijn gezicht en handen te leiden. Nadat ik naar bed was gegaan hoorde vanmorgen 04:30 het gecombineerde geluid van de eerder genoemde insecten, waarvan ik eerst nog dacht dat dit buiten de tent was...

Niets was minder waar, ze zaten binnen en hadden alle vier de kanten van de tent en het plafond in beslag genomen! In een wanhopige poging had ik nog geprobeerd ze te doden, maar het waren er simpelweg te veel. Overvallen door stress, wilde ik zo snel mogelijk wegrijden, maar alles ging tegenzitten. :(

Het begon met de sleutels die ik uit mijn handen naast de auto had laten vallen, en pas na meerdere malen rondom lopen weer vond. Ook moest ik het hefdak omlaag brengen, want ik kon niet gaan rijden terwijl deze omhoog stond. Ten slotte moest ik wat huidsbedekende kleding aan doen, dit laaste heb ik pas later ergens langs de weg gedaan.

Ik had alle ramen behalve achter open gezet, ik reed ook niet te snel, want hoewel ik 90 kon was de weg er niet geschikt voor. Gelukkig werdt het 'zoemen' langzaam vervangen door het ruizen van de wind die de auto vulde. Hoewel het niet genoeg was om ze allemaal eruit te krijgen, was ik in elk geval heel blij dat ik deze plek waar ik nu schrijf gevonden had om even 'af te koelen'.

Om toch een beetje positief af te sluiten, voordat ik ging slapen zag ik nog een vos aan de andere kant van de weg het bos in lopen. :)

22:45
Wat een rot dag was het vandaag, gelukkig is het langzaam wat positiever geworden en ik heb het vetrouwen dat morgen al een stuk beter wordt.

Laat ik teruggaan naar de camping van vanmorgen. Nadat ik klaar was met scrhijven ging de deur voor het ontbijt open, ik vroeg toen aan de eigenaar of hij iets had tegen muggen. Hij gaf mij een paar stukjes met aluminiumfolie bedekte zakjes, deze moet ik op een blikje o.i.d. liggen met daarin een waxine lichtje om de aroma's te ontsteken.

Vervolgens vroeg ik of ik wat koffie mocht, dit was geen probleem (ondanks dat hij een geïrriteerde indruk uitstraalde). Even later na bakkie boodt zijn vrouw nog een muggenspray aan voor op de huid. Het leek duur om €9,- voor 150 m/l te vragen, maar het werkt de hele dag en is het voor mij daarom waard! Eenmaal weer buiten heb ik eerst de auto opgeruimd en vervolgens mij weg richting Tornio vervolgd.

Onderweg werd ik echter moe (wat opzich logisch is met maar twee uur slaap), dus besloot ik ergens aan de kant nog wat rust te pakken. Dit gebeurde uiteindelijk pas op een pad ver van de weg af in de buurt van Kitkiöjärvi. In de eerste instantie op de bestuurdersstoel, en kort daarna op de actherbank. Door de hittige was het echter van korte duur, dus uiteindelijk ben ik na iets meer dan vijf minuten weer verder gegaan.

Op een rustplaats verderop langs het water rondom Aareavaara trefde ik een man aan genaamd Ingmar. Hij was met de motor en onderweg naar de Noordkaap. Hij komt uit de buurt van Stockholm en was voor zijn pensioen professioneel danser.

We spraken over van alles en nog wat, zoals de mening dat het promoten van je eigen land voor toeristen vaak indrukwekkender is dan voor jou als inwoner. Daarnaast vertelde hij een uitgebreid verhaal over een voorstelling die hij ooit in Duitsland had gedaan, de exacte details weet ik niet meer. Dit deden we terwijl hij zijn noodles at en ik een paar boterhammen. Even daarna namen we afscheid.

Ten slotte ben ik vandaag geëindigd in Pajala. Daar ga ik het even bij laten, want ik wil douchen en dan lekker slapen.

Edit: Ik was per abuis 11 juli dus die staat nu bovenaan! ;)
Laatst gewijzigd door djvoyager op 09 Aug 2023, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Joep Weijers

Re: Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor Joep Weijers » 08 Aug 2023, 00:14

Wat een gave, uitgebreide beschrijving, dank alvast daarvoor!

Als er slechts 1 wiel in de lucht hangt, dan zou het afdoende moeten zijn om het hoog/laag pookje naar links te doen om het midden differentieel te locken. Dan gaat 50% van de aandrijving naar de vooras, en 50% naar de achteras, waardoor de as met 2 wielen op de grond je uit de penarie kan helpen.
Andere optie is om met de krik het los spinnende wiel nog iets op te krikken en daar stenen/takken/zand/kisten onder te leggen zodat die weer grip heeft.

Maar een sleepje van een vriendelijke local werkt natuurlijk ook, en levert weer een mooie verhaal op.

djvoyager

2022-07-13 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 10 Aug 2023, 16:44

2022-07-13
17:00
Helaas bezig met mijn laatste Hertog Jan :(, maar hij is ook wel verdient! De reden komt later, nu eerst mijn verhaal van gisteren afmaken. ;)

Ik kwam dus rond 13:30 aan in Pajala, en besloot even boodschappen te doen. Ik had echter een korte broek aan die van mijn reet afzakte, dus ik wilde de riem van mijn spijkerbroek gebruiken. Deze zat er echter niet omheen, dus heb ik tijdelijk creatief met een touw gedaan.

Eenmaal klaar met boodschappen doen, ging ik toch even goed kijken of ik de riem niet ergens anders had gelegd. Toen kwam ik tot de realisatie dat ik deze ergens eerder die dag bovenop de reserve band achter Noah had gelegd! Ik twijfelde nog om gewoon door te gaan, maar ik heb die riem altijd zo praktisch gevonden, dus de gek die ik ben had er toch voor gekozen om terug te rijden. :lol:

Door het slaapgebrek wist ik echter niet exact waar ik de riem had afgedaan. De grootste vrees die ik had was dat het langs de weg was waar ik me had omgekleed, tijdens het rijden realiseerde ik me echter dat dit niet kon, ik was in dat moment toen te gespannen om zoiets te doen.

En opeens dacht ik dat het bij het pad moest zijn waar ik even was gaan slapen. Dit gevoel werd sterker omdat ik ook een vreemd geluid van achteren hoorde komen. Ik ben ook iets sneller terug gaan rijden dan op de heenweg, met een aantal keer opstoppingen door rendieren, hobbels en gaten op of in de weg.

Ook het pad waar ik rond 14:45 aankwam nam ik iets enthousiaster dan de eerste keer, en ik was er in dat moment ook heilig van overtuigd dat ik goed zat! Niets bleek minder waar! Na circa een kilometer vanaf het plaatsje terug het pad op, waarbij ik afwisselend rijdend en lopend zat te zoeken naar een kopere gloed, zag ik niets wat er op leek. En toen zag ik het als een film weer voor me, het was op de Ramaja camping dat ik dit gedaan had!

Toevallig had ik een kaartje waar het telefoonnummer opstond, dus ik natuurlijk gelijk gebeld! De man aan de andere kant van de lijn kon mij echter slecht verstaan, ik moest hem een half uur later op zijn mobiele nummer terugbellen. Dit heb ik niet gedaan, want ik zag op de navigatie dat het maar 20 minuten rijden was. En ja, ik had ook de navigatie gebruikt voor de route terug naar het exacte punt van het pad waar ik nu was.

Toen ik daar aankwam lag de riem niet op de parkeerplaats, en toevallig waren de kliko's van die ochtend ook weg, dus bestond de kans dat hij bij het grofvuil lag! Gelukkig had iemand hem gezien en aan het personeel gegeven, ik vertelde de man dat dit al de tweede keer was dat hij mij had geholpen. :D

Met een kleine euforie ging ik de 99 weer op. Ik vermoede dat ik rond 18:00 weer terug zou zijn in Pajala, en dat klopte ongeveer. Ik zag dat er een camping was, maar twijfelde deze te nemen i.v.m. dat ik dit pas een dag later wilde doen. Toch maar gedaan, omdat ik ook niet weer met een muggenplaag wilde slapen.

De enige foto die ik die dag langs de route heb gemaakt.

De camping heet Route 99 en wordt beheert door een Belgisch gezin. Ze zijn zeer vriendelijk en ik was daar toch wel blij mee, want ik kon nu zonder schaamte Nederlands lullen. :lol:

Ik vroeg ook of ik mijn kleding kon wassen, want alles was nog steeds nat en aangezien muggen hun larve in vochtige plekken leggen wilde ik het risico niet nemen door het niet opnieuw te wassen. Nadat ik de was in de wasmachine had geduwt, en wat met de vrouw des huizes stond te praten, kwam er een man vragen of ik de Nederlander was.

Zijn naam is Stan, hij komt uit Tilburg. Hij werkt daar ook als Data Engineer voor de gemeente, echter wil hij na zijn vakantie verder als IT Projectmanager. Hij vertelt dat hij al een tijdje onderweg is, en dat hij ook naar de de Noordkaap is geweest. Via hem weet ik nu dat het niet toegestaan is met de motor dat gebied in te gaan, maar dat veel het na 02:00 toch doen als er geen bewaking is. :lol: Hij volgt op dit moment de Trans Euro Trail (TET) Route, ik had hier eerder over gehoord bij de LRCH vakantiebeurs.

Even later heb ik in de openbare keuken mijn eten voor die avond gemaakt, ouderwetse spinazie met aardappelen. Terwijl ik daarmee bezig was stond er ook een Zwitserse vrouw die zei dat ze samen met haar vriend vanuit Istanbul hierheen is komen fietsen. Ze was een beetje treurig dat het er over tien dagen op zou zitten, maar was grotendeels heel blij met de reis die ze tot nu toe heeft ervaren.

Na het eten ben ik nog even wezen douchen, wat extra lekker was om de rookgeur uit de porieën te halen! En daarna de realisatie dat ik al mijn kleding en beddengoed niet had. Ik had de eigenaar nog gebeld, waarvan ik sinds vandaag weet dat hij Alec heet. Helaas lag zijn zoon die op de camping was al te slapen. Het was gelukkig geen groot probleem, ik was al blij dat ik alles heb kunnen wassen. Hij beloofde de volgende dag (vandaag) als eerste 'job' alles in de droger zou doen.

Op de camping met de Torne rivier achter de bomen en links de tent van Stan. En voor de oplettende kijker, een plas met water wat aangeeft dat Noah een beetje lekt.

20:00
Het is ondertussen alweer drie uur verder, en ik ben nog niet eens klaar met het beschrijven van vandaag! :lol: Hoe dan ook, vanmorgen werd ik wakker en had heerlijk 'mugloos' geslapen! Ik zie alleen dat ik een paar rode bulten op mijn rechter voet heb zitten, dit is waarschijnlijk van een dag eerder. Ik had een havermout papje voorbereidt, maar ging toch voor een boterham omdat ik daar wel trek in had.

Ik zag Stan samen met iemand in de verte zitten en besloot erbij te komen. Het blijkt een Noorse vrouw te zijn die een aardig woordje Nederlands kent. Haar naam is Tone (spreek uit: Tune) en ze was tot tien jaar geleden met een Nederlander getrouwd. Met haar VW Polo en fiets trekt ze rond door Zweden om een aantal fietsroutes te pakken.

We hebben het onderling over de genomen routes gehad, de wilde dieren en nog wat andere dingen. Ook kwam de vriend van de eerder genoemde Zwisterse vrouw een gasfles aanbieden, aangezien ze dit niet mee mogen nemen in het vliegtuig. Deze heeft Tone in ontvangste genomen, omdat zowel ik als Stan nog voldoende hadden.

Na het eten ging ik naar de receptie, zoals beloofd had Alec de was in de droger gedaan en was het allemaal al helemaal klaar om te pakken en gaan. Terwijl ik mijn kleding in de duffelbag deed, sprak ik met hem over de positieve en negatieve aspecten van het hebben van een camping. Ik benoemde de berg afval die achter een muur in de keuken lag, dit was één van de punten waarvan hij niet kon begrijpen waarom mensen dit niet netjes konden opruimen. Ik bood aan het voor hem op te ruimen, aangezien hij mij op anderen vlakken had geholpen.

Stan kwam vervolgens naar hem toe om nog een overnachting te boeken, waarnaar ik naar de auto liep om alle kleding netjes weg te leggen. Nadat ik daarmee klaar was ging ik met een rol plastic zakken het gevaar van de afvalberg in de keuken trotseren. Halverwege kwam de vrouw des huizes aan om hetgeen te doen waar ik al mee bezig was, ze kon het enorm waarderen en had net als haar man dezelfde kritiek.

We hebben toen nog een tijdje staan praten over hoe goedkoop de huizen in Zweden zijn, dat de doktoren hier rustig een uur voor je hebben en nog kort over haar moeder (waarvan ik de details weglaat). Afsluitend vroeg ik of het mogelijk was voordat ik zou vertrekken om Noah nog even te wassen, dit was geen probleem en dus was ik klaar om te vertrekken.

Terwijl ik naar de auto liep, was Stan bezig zijn remblokken te vervangen. Dit was ook wel echt nodig, want de inkeping op de schijven was bijna volledig verdwenen. We hebben wederom wat staan kletsen, toen hij zich af vroeg waarom ik niet nog een dagje langer zou blijven. Dat leek mij bij nader inzien ook wel even lekker, dus ging ik dat even vragen bij de receptie. Onderweg zag ik Alec op een grasmaaier zitten, dus ik ging even zeggen dat ik vervelend nieuws had en nog een nachtje wilde blijven. Hij grapte mee en vond het werkelijk verschrikkelijk! :lol:

Hoe het uiteindelijk ter sprake kwam weet ik niet meer, maar tegen een kleine arbeid mocht ik ook dat extra nachtje blijven. Daar ging ik mee akkoord nadat ik al mijn zaken had geregeld, zoals Noah van binnen opruimen. De arbeid was een rit naar de afvalscheiding en wat bladblazen. Bij dat laatste dacht aan het fragment uit Zondag met Lubach. :lol:

Eenmaal klaar was Alec zeer tevreden met de resultaten en was het, ondanks dat ik het alsnog aanbood, niet nodig om nog wat bij te leggen. Toen ben ik gaan douchen en heb ik het laatste biertje waar ik het in het bein over had genomen, verdient en lekker! ;)

We zijn nu echt bij 17:00 vandaag beland, en even daarna kwam Alec de Defender van dichtbij bewonderen. Hij vertelde dat hij een passie heeft met auto's en sprak over de Lada en Austin-Healey. Ook heeft hij nog een Mini uit 1970 gehad, waarvan zijn vrienden niet begrepen waarom hij voor zo'n 'oud barrel' koos. Ik snapte hem wel, dat soort auto's hebben een mooie geschiedenis en aluré. We zijn allebei ook een beetje tweeledig als het om moderne (elektrische) auto's gaat, voornamelijk het feit dat deze vaak alsnog via fosiele brandstoffen worden opgeladen en de actieradius nog altijd te wensen overlaat.

Hé, hé. Ik ben weer even klaar met schrijven! Dus dacht ik even bij mijn buurman Stan 'aan te kloppen', maar hij bleek op stap te zijn met Tone. Dan ging ik maar zijn zijn blog op Pindat lezen. Spoilers :!: Het bleek dat hij initieel een andere reis zou doen, maar door problemen met zijn motor Kenny liep dit niet zo lekker.

23:10
Zojuist een paar biertjes met Stan gedronken op zijn kosten, hij kwam later deze avond en bood dit aan. Ik zei het grappig te vinden dat zijn naam en die van de motor me heel erg aan South Park deden denken. Nog leuker was dat hij de show ook kent en de satire en humor ervan fantastisch vindt, waardoor we weer een nieuw interesse punt hadden.

Dit werd nog sterker door Star Trek. We hebben allebei wel minder met de zogeten 'New Trek' zoals Star Trek: Discovery, hoewel hij Star Trek: Picard wel aanraadt. Echter heb ik geen zin om daar een Amazon Prime account voor te nemen. :P

Uiteindelijk ging het gesprek over zijn vorige motor, deze noemde hij Wendy, omdat er een vrouwelijke vorm in zat en vanwege het vriendinnetje-van. Zij heeft o.a. een tour in 2004 door Australië meegemaakt, waar hij ook een treurig verhaal had gehoord.

Wat ik begreep is het verstandig/verplicht om in dat land bij lange woenstijn wegen per dorp aan te geven dat je deze gaat rijden, om dan bij het eerst volgende aan te geven dat je bent aangekomen. Dit is mede zodat de hulpdiensten bij lange afwezigheid weten dat er iets is gebeurd, zodat ze gelijk actie kunnen ondernemen.

Een stel die deze weg nam, had hun 4WD vast gereden en besloten terug naar het dorp te lopen in +50 graden celsius! :o De man was op een bepaald punt moe en ging terug naar de auto, maar zijn vrouw ging door... zij is later vijf kilometer voor het dorp gevonden. :(

De laaste rit met Wendy was in 2010 ergens in Peru, daar was zij overleden als gevolg van een ongeluk met twee vrachtwagens. Aan het einde heeft hij i.e.g. 'het hart' van de motor verkocht, maar was de rest afgeschreven dus vloog hij (mede dankzij z'n zus) eerste klas KLM terug naar Nederland.
Ik wilde dit verhaal wel uitschrijven, maar heb toch besloten dit niet te doen.

Het is ondertussen alweer 02:45 geworden, en in de tussentijd heb ik met een kleine facinatie naar mijn 'huisdier' het spinnetje gekeken hoe deze een mug zat in te pakken. Hoe dan ook, ik ben nu weer up-to-date en ga nu lekker slapen in fris beddengoed. :)

djvoyager

Re: Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 10 Aug 2023, 16:53

Joep Weijers schreef:Wat een gave, uitgebreide beschrijving, dank alvast daarvoor!

Als er slechts 1 wiel in de lucht hangt, dan zou het afdoende moeten zijn om het hoog/laag pookje naar links te doen om het midden differentieel te locken. Dan gaat 50% van de aandrijving naar de vooras, en 50% naar de achteras, waardoor de as met 2 wielen op de grond je uit de penarie kan helpen.
Andere optie is om met de krik het los spinnende wiel nog iets op te krikken en daar stenen/takken/zand/kisten onder te leggen zodat die weer grip heeft.

Maar een sleepje van een vriendelijke local werkt natuurlijk ook, en levert weer een mooie verhaal op.

Dank je wel voor het compliment en de tips Joep! Bij de volgende keer (per ongeluk) offroaden ga ik dat eens proberen. :D

djvoyager

2022-07-14 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 15 Aug 2023, 22:30

2022-07-14
05:25
Ik heb geen oog dicht kunnen doen, eerst vanwege een rare vorm van insomnia en daarna door een droge keel. Bij dat laaste moest ik denken aan een eerdere uitdroging in 2014, maar de diabetes was stabiel dus daar lag het niet aan. Misschien is het door de uitslag op me rechtervoet? Lijkt me eigenlijk sterk. Achteraf denk ik dat het er wel mee te maken had. Ik heb ook maar even een korte douche genomen, en vervolgens realiseren dat ik vergat een handdoek mee te nemen... Dan maar een paar doekjes bij de wastafel gebruiken. :lol:

14:35
Ik zit nu in een hutje langs de snelweg in Överkalix dat zomaar Duits had kunnen zijn. Waarom? Omdat ze currywurst hebben, maar ik heb al een boterhammetje op met salami en zit nu weer aan de koffie. Ik ben vanmorgen rond 11:00 vertrokken nadat ik nog even ontbeten had met Stan en Tone. Hij ging verder naar het noorden, zij ging een stukje naar het zuiden en dan terug naar Noorwegen. We hebben allemaal nog even een fotosessie gedaan en daarna ben ik Noah nog even gaan spoelen in de wasstraat.

Links: Een foto samen met Stan, Tone maakte de foto en staat er daarom niet bij.
Rechts: Een schone Defender is een blije Defender!
;)

Dit leek op voorhand echter al niet nodig, aangezien het voorlopig het grootste gedeelte van de rit regent. Ook heb ik na de boodschappen in Övertorneå mijn route maar gewijzigd naar de 98 richting waar ik nu ben. Het bleek alleen dat ze op grote stukken een grindpad hadden vanwege werkzaamheden. Ik heb zelfs nog achter een volgauto moeten zitten! :lol:

Links: Na de brug zie je dat de weg grotendeels opgebroken is. Je ziet zelfs de regen in de foto! :o
Rechts: 'Jah mensen! Netjus achter mij aanrijden!'

De grap was dat ik nog tegen Noah zei dat we vandaag maar lekker op het asfalt zouden blijven, uiteindelijk dus toch over dit soort wegen gereden. Ik moet alleen zeker niet emer met een goede snelheid een plas water raken, het was bijna alsof ik aan het remmen was! :lol:
Oh ja, en ik kwam op de 99 nog langs de 'poolcirkel'. Even snel een foto daarvan gemaakt met de auto en ook aan een Zwits stel gevraagd of ze mij samen met de auto wilde fotograferen. :D

Zonder mij erbij was de mooiste foto! :lol:

Maar goed ik had weer een richting geplant, ik blijf tot Skellefteå de E04 volgen en ga daarna nog beslissen of ik de 364 uit ga rijden tot Umeå, of toch afdraai naar Åsträsk (Skellefteå) dan naar Hällnäs (Vindeln) en de 363 neem. Ik denk dat het dat laatste wordt, want zo vermijd ik wel een grote stad en heb ik een mooie route, als ik de kaart mag geloven. :P

18:50
Ik zit nu in de auto ergens een paar kilometer van Skellefteå af op een open veld met daaromheen een mooi bosuitzicht. Op het pad hierheen kwam een Quad mij op een goede snelheid tegemoet rijden! Gelukkig was het aan het begin van het pad, anders weet ik niet hoe die jongens er langs waren gekomen met alle bomen die eromheen waren! :lol:

Nu over de afgelopen route, de E10 en E04 waren nou niet echt leuk. Behalve een paar mooie bruggen, was het voornamelijk een rijksweg, dus deze hoef ik in het vervolg niet meer te nemen. Ik twijfelde nog om bij Piteå eraf te gaan en dan een andere weg langs de kust of landinwaarts te volgen. Ik zag ook nog iemand liften bij een pomp langs de E04, dit was ongeveer +/- 60km van Skellefteå af, als ik het eerder zag had ik hem misschien wel geholpen.

Eenmaal bij de laatst genoemde plaats aangekomen wilde ik eigenlijk in een café of restaurant al het voorgaande schrijven, het was immers al 18:00 geworden en ik had een houten reet van het zitten. Ik was echter gewoon doorgereden, en eenmaal op de 364 zag ik alweer paden voorbij vliegen die ik makkelijk had kunnen nemen, maar ik ging steeds te snel voorbij.

Links: De huidige plaats waar ik denk te gaan overnachten.
Rechts: En dan nu maar eens gaan kijken hoe vervelend deze vliegen zijn. :lol:

21:05
Wellicht dat ik hallucineerde, maar één van die vliegen leek twee scherpe tanden te hebben toen ik er één op mijn broek zag zitten. Dus ik heb eieren voor mijn geld genomen en ben daar vertrokken, ik was nog steeds een beetje gespannen over de vorige confrontatie met insecten. Toch maar besloten een staanplek voor caravans te zoeken, de eerste op de route was in Bodbysund. Ze vroegen 120 SEK voor één dag, maar ik wilde niet betalen en vroeg me onderweg naar de volgende af of dit contant had gemoeten.

In Burträsk was een reguliere camping, maar deze had hekken rondom de ingang geplaatst dus keerde ik maar weer terug de 364 op. Ik heb toen ook tegen mezelf gezegd dat we voor 21:00 een plek moesten hebben, want anders zou ik eventueel terug gaan naar Bodbysund.

Toen zag ik weer een aantal paden en besloot het toch nog eens te proberen, ik ben uiteindelijk iets te ver gegaan, want dat was een modderboel en heel veel stenen. Noah stond zelfs even vast, maar we zijn er gelukkig zonder verdere problemen uit gekomen! Nu sta ik op één van die standaard lusbochten, maar ik had Noah een zacht stukje gras beloofd en dat heeft hij voor vanavond. ;)

De slaapplaats voor vanavond met rechts het pad richting het modderbad.

djvoyager

2022-07-15 | Zweden, een jaar geleden

Berichtdoor djvoyager » 16 Aug 2023, 22:03

2022-07-15
10:20
Nog een week en dan ben ik al een paar minuten in Nederland. Voor nu nog even reuit halen wat erin zit!

Ik heb een moeizame ochtend, ik ben vanacht een paar keer wakker geworden door een regenbui en de kou. Ik kan nu wel bevestigen dat ik verkouden ben, want de droge keel en het hoesten, plus dat ik traag van begrip ben blijken dat allemaal te bevestigen. Waarschijnlijk had ik er eergisteren beter aan gedaan om net als Stan een jas aan te doen, of dit is allemaal als gevolg van de eerder genoemde uitslag op me voet.

Ach ja, nu gaan we na het brood en de thee weer verder. Toch even op de Polar Smartwatch gekeken of ik nog goed zat voor de richting Åsträsk (Skellefteå) om later de 363 te kunnen pakken, dit moet allemaal nog lukken! ;)

13:50
Ik zit nu in een hotel in Vindeln, ik ben op het moment heel moe, maar dat komt door de combinatie hoge suikerwaarde en verkoudheid. Ondertussen al een heel hoop in het logboek geschreven, ik zat vanmorgen te twijfelen om net als Stan die applicatie te gebruiken, omdat je aan het einde ook een foto boek kan kopen voor tien euro (zie bron). Wellicht doe ik dat later en dus uiteindelijk niet.

Ik kwam om 12:00 aan in Åsträsk en heb in de tussentijd een paar keer weer van die lusbochtjes gepakt. Er was ook een pad die was bestrooid met rode dakpannen, die heb ik maar niet gedaan om de banden heel te houden. Ook was er een pad die afweek van het hoofdpad. Het tweede was net na Åsträsk, maar was niet zo spannend.

Ongeveer een kwartier later was ik in het kleine dorpje Ekträsk aangekomen. Ik had ondertussen gehoopt een café of iets te treffen, maar dit was er helaas niet dus ik ging bij de T-splitsing van het dorp links richting Hällnäs (dacht ik).

Het was een semi-onverharde weg met veel onoverzichtelijke bochten, maar was heel leuk om te rijden. Bij het dropje Storsävarträsk was ook een bruggetje waar zoveel water lag dat ik 'the wave' kon doen, dat was gaaf! :D Minder gaaf was de volgende T-splitsing waar ik kwam, daar stond dat Åsträsk weer in de buurt kwam, ik reed dus de verkeerde richting op.

Links: De verkeerde richting, maar alsnog een mooie weg.
Rechts: Het meeste water lag nu naast de brug na die eerste 'wave'. :lol:

Ik heb Noah gelijk op het smalle weggetje gedraaid en ben toen in Ekträsk rechtdoor gereden, nog 25km van Hällnäs. Er was geen café, maar ik heb wel wat rotzooi uit de auto gerecycled. Ik snap alleen niet waarom erg geen restafvalbak was. Ach ja, dan maar nog even meesleuren. Toen de 363 gevonden, en nu dus hier in Vindeln wat ook een natuur reservoir is. Voordat ik verder ga, kijk ik nog even rond en zal ik nog een foto maken van hier en hoe Noah er momenteel uitziet. :lol:

Links: Een bankje waar men van de stromende Vindelälven kan genieten.
Rechts: Noah is een beetje vies... :lol:

Terug naar “Reizen”